כמעט כל מי שעסק בספורט מכיר את תרומתו החשובה ליכולת הריכוז. עכשיו גם התפרסם מחקר המוכיח את הקשר בין פעילות ספורטיבית ושיפור בלימודים. הטיפ השבועי מספרת לנו מיכל יערון את מה שידענו וקיבלת גושפנקא מחקרית
מאת:מיכל יערון
עכשיו זה רשמי, פעילות גופנית משפרת לימודים!
תמיד טענתי שלעשות ספורט זה יותר טוב מלשבת על הטוסיק וללמוד. האמת שטענתי את זה כי עם הפרעת קשב כמו שלי, אין ספק שזה היה התירוץ המושלם. ברוך השם, עכשיו עשרות שנים אחרי שסיימתי את לימודי החובה ואת לימודי הבחירה שלי בפסיכולוגיה של הספורט, נמצא מחקר שמצדיק את המלצתי – תעשו ספורט, ספורט ועוד ספורט!
חוקרים בארה"ב מצאו שתלמידים שביצעו פעילות גופנית, קיבלו ציונים גבוהים יותר מחבריהם שלא הרימו את הישבן מספסל הלימודים. כלומר, הצלחה בלימודים היא גם תולדה של הפעלת תאי שריר ולא רק של תאי מוח.
המחקר שנערך על ידי חוקרים מכמה אוניברסיטאות בארצות הברית, עקב במשך שנה אחרי יותר מ-200 תלמידי כיתה ו'. משתתפי המחקר חולקו לשתי קבוצות. במהלך סמסטר אחד ביצעו חצי מהתלמידים שיעורי פעילות גופנית בשעה שהמחצית השנייה למדה שיעור עיוני. בסמסטר הבא התחלפו הקבוצות.
תוצאות המחקר וניתוחן השוואת הישגי התלמידים העלתה ממצאים מעניינים: ציוניי הקבוצה שהשתתפה בשיעורי הספורט היו זהים לציוני הקבוצה שלמדה חומר עיוני, אולם לא כל הנבדקים הגיעו להישגים זהים. תלמידים שלקחו חלק בפעילות גופנית נמרצת כמו משחק כדורגל, פוטבול או נסיעה על סקייטבורד, קיבלו ציונים גבוהים בכ-10% מחבריהם שהסתפקו בפעילות מתונה. הפער התבטא בעיקר במתמטיקה, במדעים, באנגלית, ובמדעי החברה. מזה זמן רב משערים מומחים שכושר גופני והצלחה בלימודים הולכים יד ביד "התלמידים שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר, היו אלו שביצעו הכי הרבה ספורט או פעילות גופנית נמרצת אחרת, לפחות 3 פעמים בשבוע", אמרו החוקרים. ההבדל בין פעילות גופנית מתונה לנמרצת תלוי בקצב הלב: פעילות גופנית מתונה כמו הליכה, לא מעלה את קצב הלב ולא גורמת להתנשמות. הבהרה: בואו לא נתבלבל, אם במקום ללמוד רק נעשה ספורט, קרוב לוודאי שביצוענו הלימודיים לא ישתפרו. ההסבר לשיפור בלימודים נעוץ בעובדה שפעילות גופנית במהלך יום הלימודים מפחיתה את השעמום שחשים התלמידים ועוזרת להם לשמור על ריכוז בזמן השיעורים. חשוב לציין ,שגם עצימות הפעילות (רצוי נמרצת) עוזרת לשיפור. |
צילום אילוסטרציה: Thinkstock
|
אם כך זכרו – אם אתם לומדים ורוצים להפיק מעצמכם יותר, צאו לפעילות גופנית במשך היום והזיעו מעט. תגלו שאתם מרוכזים יותר אח"כ ומצליחים לא פחות ואולי אפילו יותר!
מיכל יערון- lauf ,
פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20
שנה. מרכזת לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת
הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט. מלווה ספורטאים
אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים, נבחרות
לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות למשחקים
האולימפיים ב-2012 ו- 2016.