סיימתי הרצאה להורים, היה אחלה ערב! כל כך הרבה דברים יש להגיד בערב כזה שגם אם "אגור" באולם, לא אספיק להגיד הכול. אחרי ההרצאה ניגש אליי אבא מקסים, הודה בחן וביקש בצניעות עצה: "העומס, בית ספר וספורט, תגידי, איך משלבים?" ואני הבטחתי: "אכתוב לכבודך טיפ על הנושא", תודה איש על השאלה
מאת:מיכל יערון
ובאמת, איך משלבים? איך משלבים עבודה עם גידול ילדים? החזקת בית וקצת ספורט לנשמה? ואיך כשרוצים כל כך הרבה ויש כל כך מעט זמן ואפילו לקום שעה אחת קודם לא עוזר, מאמינים?
וכשצעירים ורוצים עדיין לטרוף את כל העולם, איך עושים את זה? איך לא מוותרים ואיך לא מפסידים?
איש חכם, זכרונו לברכה, אמר לי פעם שהוא חי על פי מה שהוא מרוויח ולא על פי מה שהוא מפסיד, אכן חכם היה האיש.
העומס שחווים בני נוער העוסקים בספורט באופן רציני, 5-4 מסתבר שהעומס הגדול שרוב בני הנוער חווים, אינו נובע |
מהר, יש לנו עוד חוג רתמיקה הערב צילום אילוסטרציה: Thinkstock |
נכון שזמנם של בני נוער העוסקים בספורט מוגבל, אך ברור שתכנון זמן יעיל וטוב, התייחסות רצינית לבית הספר בזמן הלימודים עצמם, הקשבה בכיתה, התארגנות על לוח מבחנים ומטלות מראש, הקפדה על שינה בריאה וסדר יום מאורגן, מאפשרים לבני הנוער למצות את זמנם ולהצליח לעמוד במטלות הנדרשות מהם, אם הם רוצים להיות ספורטאים.
יתרה מכך, אותם בני נוער שאינם במסגרות ספורט ולא עוסקים במסגרות אחרות, יתלוננו אף הם על חוסר בזמן פנוי. חוק מרפי – ככל שאתה יותר עסוק אתה יותר פנוי.
איך מתארגנים בלו"ז עמוס?
ערכו טבלה שבועית וסמנו בה את כל ה"זמנים התפוסים". רשמו את המטלות הייחודיות לאותו שבוע וראו זה פלא – חלק גדול מהטבלה עדיין פנוי. שזרו בטבלה את שאר החובות, כגון למידה למבחנים (ולא לילה לפני), עבודות הדורשות הכנה ממושכת ואפילו זמן למחשב, לחברים ולביקור אצל סבתא.
תתפלאו, קצת סדר מראש ובעיקר אמונה כי האלטרנטיבה של "לא להיות בספורט" לא קיימת, ותראו כמה הדבר אפשרי.
מיכל יערון- lauf ,
פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20
שנה. מרכזת לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת
הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט. מלווה ספורטאים
אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים, נבחרות
לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות למשחקים
האולימפיים ב-2012 ו- 2016.