כשמדובר בפרולוג של מרוץ קטעים ופביאן קאנצ'לארה על קו הזינוק כמעט תמיד יודעים איך זה ייגמר. אך הפרולוג בטור של קטאר היה קצר, טכני והיעילות של אופני נגד השעון יעודים הייתה זניחה עד כי הרוכבים בחרו לרכב על אופני הכביש הרגילים. קאנצ'לארה מנצח גם במרוצים כאלו אך הפעם הוא זכה לסוג של רמז לבאות
מאת:יאיר בן עמי
ההולנדי לארס בום, זינק אתמול כאחרון מקבוצתו (ראבובנק), כאחד האחרונים על המסלול וקבע אתמול זמן טוב בהרבה (יחסית לאורך המסלול) ביחס לכל רוכב אשר זינק לפניו. הרוכבים המהירים ביותר לפניו קבעו זמן איטי ב- 5 שניות וזה אומר כ- 2 שניות לק"מ. במסלול של 30 ק"מ זהו פער של כדקה.
ההישג של בום אינו הפתעה אשר תרעיד את מושגי המרוצים נגד השעון וקאנצ'לארה לא "חטף על הראש" אתמול. קודם כול כדאי לזכור כי בום הוא שען בעל היסטוריה מרשימה הכוללת את אליפות העולם (2007) במרוץ נגד השעון לרוכבים עד גיל 23 אשר לפני שנה ניצח בפרולוג של "פריז- ניס" שם רוכבים כאלברטו קונטאדור, לוי ליפהיימר, יאנס וויוט, פטר סאגן ודוויד מילר לא יכלו לו וזאת בפרולוג ארוך ב- 5.5 ק"מ מזה של קטאר. לבום גם ניצחון בקטע של הוואלטה א'אספנייה ושלל ניצחונות בפרולוגים.
קאנצלארה פיגר, בפרולוג של קטאר, אחרי בום ב- 4 שניות אך אי אפשר להסיק מכך מסקנות מעבר להערכה גסה לצפוי בהמשך. לראבובנק הרכב האמור לדעת כיצד לשמור על ראש הדירוג אך במאוצים המוניים תהיה לקבוצה משום היכולות של בום במאוצים לעומת המתחרים האחרים.
מארק קאוונדיש התרסק אתמול, כשניסה לחתוך סיבוב חד ולאחרי מכן לא חזר לרכב בקצב תחרותי אלא התגלגל אל קו הסיום. ממש לפני כשהגיע לשם עבר אותו תום בונן ועכשיו התסריט, לימים הבאים מקבל צבע שונה. בונן בעמדה טובה לראש הדירוג עם פיגור של 6 שניות מבום כשמקום אחד לפניו חברו לקבוצה, ברט סטגמנס (שנייה מהיר יותר), היודע דבר או שניים על מאוצים.
עם יציאתו של קאוונדיש מתמונת הדירוג המצטבר יצטרכו בהיי ראוד לקבל החלטה אסטרטגית להמשך. מצד אחד חשוב לתרגל את הרכבת למרוצים החשובים באמת ומצד שני אפשר לתרגל אותה גם כשקאוונדיש אינו בטיל האחרון המשוגר אל קו הסיום. את התפקיד הזה יכול לקבל מארק ראנשו האוסטרלי אשר כבר הוכיח בעבר כי לאחר סיום ההובלה של קאוונדיש הוא יכול לחגוג את הניצחון ועדיין לסיים שני כפי שהיה בקטע האחרון של הטור דה פרנס 2009.
אם טור דה פרנס הזכרנו הרי כי אולי זו ההזדמנות של קאוונדיש להראות את מלוא הערכתו לראנשו אשר הקריב עצמו בתקרית הנגיחות בקטע ה- 11 של הטור דה פרנס האחרון. למי אשר הספיק לשכוח הרי ראנשו הורחק מהטור לאחר קרב נגיחות אשר מטרתו הייתה להביא את קאוונדיש למאוץ בעמדה הטובה ביותר. זה הצליח אך ראנשו הורחק מהטור בגין עבירה וחוסר הספורטיביות.
כדאי לשים לב לרוכב של קבוצת "סקיל- שימאנו", טום ווילרס ההולנדי, אותו הזכרתי בכתבה על הקבוצות והרוכבים הבולטים לקראת הטור של קטאר. אתמול הפסיד ווילרס רק 1 שניה לקאנצ'לארה והוא ממוקם שני לאחר הפרולוג. עבור קבוצת "סקיל- שימאנו" זו הזדמנות אדירה להביא תוצאה אשר תזכה אותם בנקודות רבות.
מדורג שלישי לאחר הפרולוג, טום ווילרס, כדאי לשים אליו לב
צילום:
Thomas Ducroquet
קבוצת "סקיל- שימאנו" אינה מהדרג הבכיר (פרו טור) ולכן זקוקה למיטב ה"המלצות" כדי להגיע למרוצים הגדולים. אם תצליח להשיג תוצאה טובה בטור של קטאר הרי כי המארגנים הם גם המארגנים של הטור דה פרנס ואין ניקוד גבוה מזה כדי לקבל הזמנה לבמה החשובה ביותר של ענף האופניים.
קבוצת סקאי הציבה את הכלים שלה בצורה כמעט מושלמת לקראת הקטעים הבאים. חואן אנטוניו פלאצ'ה ("החץ" חובב הבריחות) ואלכס דווסט הצעיר המדורגים במקומות 4-5 ובמרחק 5-6 שניול מראש הדירוג. האפשרויות של הקבוצה בצד ההתקפי יכולים לעצב את מהלך המרוץ בימים הבאים.
דירוג פרולוג (2.5 ק"מ – דוחא) ודירוג מצטבר-
1. לארס בום, בולנד, ראבובנק, 3:07 דקות
2. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, לאופרד- טרק, + 4 שניות
3. טום ווילרס, הולנד, סקיל-שימאנו, + 5 שניות
4. חואן אנטוניו פלאצ'ה, ספרד, סקאי זמן זהה
5. אלכס דווסט, ברטניה, סקאי + 6 שניות
6. גרג סטגמנס, בלגיה, קוויק סטפ זמן זהה
7. טום בונן, בלגיה, קוויק סטפ זמן זהה
קישורים: אופניים, מרוץ אופניים