החלפת זוגות: כמה קילומטרים נעלי הריצה שלכם יכולות להחזיק מעמד?

לכל זוג יש את תוחלת החיים שלו, אבל איך יודעים מתי הגיע הזמן להיפרד ולקנות זוג חדש?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

קשה להיפרד ממשהו טוב, ורצים מרגישים זאת היטב כשהם נאלצים להיפרד מנעלי ריצה שהם אוהבים. זה אומר להיפרד מתחושה נוחה של ריפוד בכפות הרגליים, וכשיש לכם זוג מושלם אתם מרגישים את זה בכל צעד, עד שפשוט מפסיקים להרגיש את זה.

לא צריך לנצל אותן עד הסוף, אבל אפשר להאריך במעט את חייהן | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
כיצד תבחרו את נעלי הריצה שלכם?
כיצד מרעננים את נעלי הריצה?
הטעויות שאתם עושים כשאתם קונים נעלי ריצה

אין נעליים שמחזיקות מעמד לנצח וזו עובדה. אבל השאלה הגדולה היא כמה זמן באמת עובר מהרגע שאנחנו פותחים בפעם הראשונה את קופסת הנעליים ונהנים מהניחוח של מוצר חדש ועד לרגע שנצטרך לזרוק אותן?

לדברי גרג וויך, מומחה להתאמת נעליים שמנהל את IN MOTION RUNNING בבולדר שבקולורדו, יש למדוד את תוחלת החיים של כל זוג נעליים לפי קילומטרים ולא חודשים או שנים. בדרך כלל מדובר ב-480 קילומטרים לכל הפחות ו-800 קילומטרים לכל היותר. "אם הייתי מתבקש לבחור מספר שישקף את תוחלת החיים של נעלי הריצה באופן כללי, הייתי אומר 400 מייל (640 קילומטרים)", אומר וויך ומוסיף: "אבל יש גורמים רבים שצריך לבחון אותם".

חלק מהגורמים כוללים את הרגלי הלבוש, צורת ההליכה, סוג המשטח שרצים עליו, מזג האוויר – כולם תורמים לרמת השחיקה והבלאי של הנעל. אבל במקרים רבים אנשים שוכחים שכשנעלי ריצה משמשות גם לפעילויות אחרות, גם זה בהחלט מוריד מאורח החיים שלהן. לצאת לטיול עם הכלב, ללכת לקניות, לעשות כל סידור אחר כשנועלים את נעלי הריצה. וויך אומר שזה כמו להתיש את בולמי הזעזועים במכונית. "בכל פעם שהנעל נוחתת על הקרקע הסוליה נדחסת, ובסופו של דבר היא לא תחזור לצורתה המקורית".

טכנולוגיית נעלי הריצה מתפתחת כל הזמן עם חידושים ושינויים במשקל הנעל, מבנה הסוליה וחומרים כמו סיבי פחמן, וזה אומר שיש נעליים שאורך החיים שלהן מתקצר ויש אחרות שאפשר לרוץ בהן אפילו יותר מבעבר. הטריאתלטית האמריקאית סיקה הנרי גילתה שהיא משיגה ביצועים טובים יותר כשהיא רצה עם נעליים שהסוליה שלהן קשיחה יותר: "גיליתי שנעליים מוצקות יותר עם סוליה עבה יותר מחזיקות מעמד מנעליים קלות ופחות גבוהות, ואני רצה בדרך כלל בין 48 ל-64 קילומטרים בשבוע".

לקילומטראז' השבועי של הרץ יש תפקיד חשוב באורך החיים של הנעל. לדוגמה, מרתוניסט שרץ בממוצע 80 קילומטרים בשבוע יצטרך להחליף נעליים מוקדם יותר מרוב הרצים החובבים. כדי לדעת מתי באמת צריך להחליף את הנעליים, וויך ממליץ לרשום ביומן את תאריך הקנייה של הנעליים ולנהל מעקב אימונים שבועי. "אם למשל מישהו רץ 15 קילומטרים בשבוע ויש לו את מה שאני מכנה 'נעל של 400 מייל' (640 קילומטרים) אני אגיד לו להשתמש בה במשך 35 שבועות ובסיומם לשים תזכורת ביומן (כעבור 350 מייל) כדי ליידע אותו שבקרוב הגיע הזמן לקנות זוג חדש".

אבל מה אנחנו עושים אם לא עקבנו אחרי הקילומטראז' של זוג הנעליים הנוכחי שלנו? הנרי ממליצה לבדוק את המראה של הנעליים מלמעלה למטה, לבדוק אם נוצרו חורים בחלק העליון של הרשת, אם החלק של הקצף נראה מוטה או משופע ואם הסוליה מתחילה להיעלם. "סימנים לנעל שחוקה הם כשהעיצוב או התבנית של הסוליה מתחילים להיעלם", היא אומרת, "אצלי זה קורה בדרך כלל באותו המקום בכל הנעליים שלי, בחלק החיצוני של הסוליה מכיוון שאני קורסת בריצה".

חוץ מלבחון את צורת הנעל, הנרי מציעה לשים לב מהי התחושה בגוף במהלך הריצה ואחריה. "כשאני מתחילה לחוש כאבים בברכיים ובירכיים זה כבר מבחינתי דגל אדום שמסמל שאני צריכה להחליף את הנעליים".

איך מאריכים את חיי הנעליים? 

משיקולים של שיפור ביצועים ומניעת פציעות, תמיד עדיף שספורטאים לא יבצעו שימוש יתר בנעלי ריצה. מצד שני, בנעליים טובות משקיעים הרבה כסף וכולם רוצים לנצל אותן עד כמה שאפשר, חוץ מזה במקרים רבים קשה להיפרד מנעליים שיש לנו זיכרונות טובים מהן. אז יש כמה דברים שאפשר לעשות.

1. נעליים שונות לכל סוג של פעילות: כדי לשמור על נעלי ריצה טובות צריך להשתמש בהן אך ורק לריצה. אם אתם הולכים לחדר הכושר או לכל פעילות ספורטיבית אחרת, השתמשו בנעליים אחרות שמתאימות יותר לפעילויות אלו. הנרי לקחה את זה צעד אחד קדימה ויש לה נעליים המתאימות לכל סוג של אימון ריצה.

"אני מחליפה את נעלי הריצה בהתאם למשטח, המרחק וסוג האימון וכך אני מצליחה להאריך את חייהן", היא מספרת,  "כשהייתי רצה עם אותו זוג בכל האימונים, הייתי צריכה להחליף אותו לעתים תכופות יותר. כיום אני גורמת לנעליים להתנהג בצורה דומה וכך הן מחזיקות מעמד יותר זמן". לא רק שזה יגרום לנעליים להיות יותר אמידות ורעננות, הרעיון של להתאים נעליים לסוגים שונים של אימונים כבר הוכח כמשהו שמסייע במניעה של פציעות ריצה.

כפות רגליים ונעלי ריצה

חשוב לנצל אותן לריצה בלבד, ולא להשאיר אותן בחום | צילום: pixabay

2. להתאים נעל אצל מוכר מקצועי: כשאתם מבקרים בחנות נעלי הריצה הקרובה אליכם, חווית הקנייה שלכם צריכה לכלול מוכר מקצועי שיידע להתאים עבורכם את הנעל שהכי מתאימה לכם על סמך מגוון משתנים כמו מדידת כף הרגל, גובה הקשת בכף הרגל וניתוח הריצה עצמה.

"מה שחשוב זה עד כמה הנעל תהיה חזקה עבור אותו לקוח", אומר וויך, "למשל, העמידות של נעל ניטרלית תושפע משמעותית מהאופן שבו הרץ קורס. אם הוא קורס יותר מדי זה יפגע מהר יותר בחלק של הבוהן הגדולה או של קשת כף הרגל בנעל".

3. לטפל בנעליים – נעלי הריצה שלנו לא דורשות פינוק, אבל צריך להקדיש קצת מחשבה באיך לטפל בהן והיכן לאחסן אותן. וויך מציין שלהשאיר את הנעליים בחוץ כשמזג האוויר חם זה בהחלט משהו שמקצר את אורח החיים שלהן: "אנשים משאירים את הנעליים שלהם בתא המטען של המכונית ביום של 37 מעלות ובצורה כזאת הנעליים יחזיקו מעמד 400 קילומטרים בלבד", הוא אומר, "טיפול נכון בנעליים הוא גורם חשוב מאוד לעמידות שלהן".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יוסי טוינה הגיב:

    אני יצרן מדרסים ברמה אייכותית ואישית מהגבוהות ביותר
    רץ למרחקים ארוכים וטריאתלט
    רץ עם נעל שנחשבת טובה ומיוחדת
    מחליף נעל כל 1200 קמ תודות למדרס
    בעל איזון נכון של משקל הגוף לאורך כף הרגל
    צימצום פציעות לכל הגוף העליון
    לעזרה והיתיעצות
    יוסי טוינה

  • אריק הגיב:

    אורך חיים ולא אורח חיים. עמידות ולא אמידות. אין לכם הגהה לכתבות?

    1. אבי הגיב:

      כנראה שיש לנעליים אורח חיים משלהן – כשהן לא מקבלות יחס נאה, הן נעלבות, בוכות ונהרסות מהרטיבות.חחח

  • אתי הגיב:

    האם יש מחקר כלשהו שתומך בנתונים הללו? זה נחמד להגיד שאחרי 400 או 600 או 1,200 ק"מ צריך להחליף נעליים – אבל האם מישהו הראה שאם לא עושים זאת אז כמות הפציעות (למשל) עולה? אפשר להבין למה יש גופים בעלי עניין שנעליים יוחלפו – אבל יהיה מעניין לראות מישהו אחר מראה זאת

    1. ערן הגיב:

      זה די ברור למה אי החלפה בזמן עלולה להביא לפציעות – היעילות של בלימת הזעזועים של הנעליים פחות טובה כי החומרים נשחקים, מה שמביא ליותר עומס על המרחקים.
      לגבי המרחק – חיפשתי לאחרונה כי גם התלבטתי אם להחליף את הנעליים שלי אחרי 1000 ק"מ, וראיתי כמעט בכל מקום המלצות להחליף בין 500-1000 ולא מעבר. ובאמת למרות שהנעליים הרגישו לי לכאורה עדיין טובות, כשהחלפתי לדגם כמעט זהה התחושה הייתה הרבה יותר טובה.

  • מוטי ורצברגר הגיב:

    אני רץ 40-50 קמ בשבוע על נעלי הוקה בונדי 6. מחליף נעליים כשהסוליה ממש שחוקה (אף שהחלק העליון נראה ממש חדש). מחליף אחרי כ- 1000 קמ, כולם על אספלט ומדרכות.
    המאמר אינו נותן מידע משמעותי. את שחיקת הסוליה ניתן לראות בעין. אבל עד כמה נפגעה יכולת הנעל לשכך את הזעזועים, קשה למדוד והמאמר אינו מציע מידע. הסתמכות על הופעת כאבים היא שיטה רעה מאוד בעיני.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג