מאת:יותם מלמן
הנורבגי, טור הושבד, הוא מנצח הקטע הרביעי בטור דה פראנס. אחרי שאתמול עברו הרוכבים את 236 ק"מ במהירות ממוצעת של 36 קמ"ש בלבד (המהירות הממוצעת האיטית ביותר לשלב מישורי מאז 1947!), הגבירה אתמול הדבוקה את הקצב במעט. בתמורה גם קיבלנו את השלב המשעמם ביותר עד כה.
למעט נפילה קטנה באחורי הפלוטון וקבוצת בריחה שנתפסה 7 ק"מ לסיום, לא היו יותר מידי אירועים מיוחדים. אפילו הספרינט האחרון לקו הסיום לא היה רווי דרמות.
יום אחרי שהפתיע את המאיצים המובילים, זכה בניצחונו השני והגדיל במעט את הפער בדירוג הכללי, פאביאן קנצ'לרה וקבוצתו רכבו ללא דאגה רבה.
הושבד, זוכה החולצה הירוקה לפני שנתיים, נהנה מעבודת הולכה מושלמת של עמיתו לקבוצה, הניו זילנדי, ג'וליאן דין ומיום חלש של יריביו. האוסטרלי, רובי מקיואן, נאלץ להסתפק במקום ה-16 ואילו טום בונן במקום ה-8. בונן, שהיה מאוד לא מרוצה בקו הסיום, הגיע בפעם השניה בשלושה ימים אחרי מי שאמור להוליך אותו, גרט סטיגמנס, הפריח כל טענה על מתיחות בין השניים. ע"פ בונן תסכולו ואי שביעות רצונו (עם חצייתו את קו הסיום חבט בונן בכידון אופניו והביט לעבר סטיגמנס)נבעו מטעות טקטית שביצע 500 מטר מהסיום "בסה"כ לא הגברתי את הקצב בזמן הנכון.זה הכל עניין של טימינג והיום נכשלתי".
קשה להאמין שניצחונו בקטע השני של סטיגמנס, והסיום שלו אתמול לפני בונן הם יותר מצירוף מקרים.
הרוכבים המאוכזבים ביותר בימים האחרונים הם ללא ספק אוסקר פריירה, אריק זאבל ודניאלה נפוליטנו. למרות פעלתנותם הרבה, אף אחד מהשלושה לא הצליח להתקרב לכדי ניצחון שלב. הבעיה שלהם חמורה כפליים שכן זמנם הולך ואוזל.
כבר היום תאלץ הדבוקה להתמודד עם מסלול שהוא הכל חוץ ממישורי. 8 פסגות מדורגות, על אף שרובן בקטגוריות 4 ו-3 הקלות (יחסית), יקשו מאוד על הרוכבים שמתמודדים על החולצה הירוקה וייתן לנו טעימה ראשונה של מה שצפוי בימי שבת וראשון, עת הטור יגיע לאלפים. ספק אם נראה היום פריצה משמעותית של אחד מהמועמדים לניצחון, אך בהחלט אפשרי שכמה מהם ינסו לבחון אחד את האחר. בהיעדר מרוץ אישי או קבוצתי נגד השעון, שלבים שבד"כ היו קובעים איזשהו סטטוס קוו בצמרת הדירוג, אין לנו אינדקציה איך מרגישים הפייבוריטים ובאיזה כושר הם נמצאים. השלב היום יכול להוות סוג של בוחן לפני המבחן הרציני הראשון. יום אחרי שהפתיע את המאיצים המובילים, זכה בניצחונו השני והגדיל במעט את הפער בדירוג הכללי, פאביאן קנצ'לרה וקבוצתו רכבו אתמול ללא דאגה רבה. אמנם הושבד טיפס בעזרת הבונוסים שצבר למקום השני אולם לרגע לא היה חשש שהשוויצרי יאבד את חולצתו הצהובה. היום סי.אס.סי תאלץ לעבוד קשה הרבה יותר. עבור רוכבים רבים זו יכולה להיות ההזדמנות האחרונה לנסות ולזכות בחולצה הצהובה.
בימים האחרונים מתנהל שיח האם הטור הנוכחי הוא הטור הנקי הראשון מזה שנים. העובדה שבשביל 58 ממשתפי המרוץ מדובר בטור ראשון, היא הוכחה שאנו עדים לחילופי דורות. ישנם גם כאלה ששמחים שהמהירות הממוצעת של הדבוקה בירידה ושרמת העייפות בעליה. למרות שהטור בשלביו הראשונים, מדי יום מתלוננים רוכבים רבים (רבים מהם הטירונים הצעירים) על האינטסיביות הרבה והלחץ בו הם נמצאים. אפשר לפרש את תלונותיהם על עייפות כתופעת לוואי של יומיים ללא מנוחה באנגליה, המעברים בין שלוש מדינות והסיקור התקשורתי הרכב. אבל בקרב פרשני אופניים רבים וכמה ממנהלי הטור זו הוכחה שהשנה סוף כל סוף הטור נקי.
לפנינו עוד שבועיים וחצי של מרוץ, ניתן רק לקוות שכך יישאר המצב.