האם שיאי העולם של פאולה רדקליף ואחרים שנקבעו לפני 2005 ימחקו?

יוזמה של חברי התאחדות האתלטיקה האירופית קוראת לייצר תו תקן חדש לשיאי עולם, כזה שיאפשר לכולם להיות בטוחים עד כמה שאפשר בטוהר של השיאים. השיאנים זועמים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יש כמה שיאי עולם באתלטיקה שאף אחד לא מאמין שהם נקבעו על "גוף נקי" כמו למשל שיא העולם לנשים בריצת 400 מטר מריטה קוך ממזרח גרמניה. השיא הזה נקבע ב-1985, ואם ניקח 20 שנים קדימה – התוצאה הטובה ביותר משנת 2005 והלאה לשיא הזה היתה איטית בשניה ו-10 מאיות (48.70 לעומת 47.60) ואנחנו מדברים על ריצת ספרינט.

פולה רדקליף רצה בריטית למרחקים ארוכים

לא מתכוונת לאפשר לאף אחד למחוק לה את השיאים. פולה רדקליף | צילום: Tom Corser

עוד כתבות בנושא 
איתן חרמון קבע שיא עולם לקטועים במרתון וינה 
מארי קייטאני שברה את שיא העולם במרתון לנשים בלבד 
שיא ישראלי חדש ללונה צ'מטאי ב-10,000 מטר 

מאחר ומדובר על נושא חם, והרבה אנשים טוענים שקשה להם לראות על לוח השיאים הישגים של ספורטאים שידוע לכולם שהיו "מסוממים" קמה יוזמה חדשה מכיוונה של התאחדות האתלטיקה האירופית. היא אומרת שצריך לבטל את כל שיאי העולם באתלטיקה שנקבעו לפני שנת 2005, כי מאז למעשה נשמרו דגימות שתן של כל שיאני העולם ואפשר לבדוק אותן שוב ושוב ככל שהטכנולוגיה מתקדמת. הרעיון הוא שלאור המקרים הכל כך רבים של שימושים בחומרים אסורים, כל שיא ידרש לאיזשהו תו תקן, שמן הסתם לא קיים רק בשיאים העתיקים.

הרעיון בתקן הוא לדעת בעצם שמי שקבע שיא עולם מסוים היה נקי באותו זמן ואפשר יהיה תמיד להשתמש בשיטות חדשות על אותה דגימת שתן הקיימת ושמורה. בנוסף, הכוונה גם להווה ולעתיד היא ששיאי עולם יאושרו רק אם הם יתקיימו במקומות שאושרו לכך מראש, ורק אם השיאנים עמדו בסף מסוים של בדיקות סמים.

כדי להבין באיזה שיאים מדובר, נציין חלק מהם. אצל הנשים מדובר למעשה על כל הריצות מ-100 ועד ל-800 מטרים, ובמרחקים הארוכים בשיאי המרתון וה-10 ק"מ כביש של פולה רדקליף, כמו גם שיאי עולם בקפיצות גובה, רוחק ומשולשת. אצל הגברים מדובר בשיאים כמו 400 משוכות, 5,000 מטר (אחד משיאיו של קנניסה בקלה), רוחק, משולשת וגובה כמו גם שאר מקצועות השדה (הזריקה) וגם כל שיאיו של הישאם אל גארוז' כולל ריצת 1,500 ומייל.

קנניסה בקלה רץ אתיופי למרחקים ארוכים

גם אחד השיאים שלו נקבע לפני 2005. קנניסה בקלה | צילום: André Zehetbauer

הנושא הזה עורר הרבה תגובות, בעיקר מהצד של השיאנים, וזה קרה אחרי שבהתאחדות האירופית הציעו להעביר את הדיון בעניין היוזמה הזאת להתאחדות העולמית (IAAF). שיאן העולם בקפיצה לרוחק, מייק פאוול, אמר שמדובר בסטירה לפרצוף וחוסר צדק ואילו רדקליף כינתה את היוזמה "מעשה פחדני".

יו"ר IAAF סבסטיאן קו אמר לפני מספר ימים שהוא תומך בקידום היוזמה הזאת, מה שעורר תגובות סוערות במיוחד בבריטניה וארצות הברית. אתמול קו נשמע קצת אחרת ואמר: "מדובר על נושא שיהפוך לדיון ב-IAAF ושם אנחנו נמצאים כרגע. צריך שיהיה דיון ב-IAAF, וההמלצות שיגיעו משם יועברו לוועד המנהל. יכול להיות שידברו על שינויים כלשהם, אבל חייבים להתחיל ממשהו". מהתגובה הפוליטית הזו של קו, ניתן להבין שאף אחד לא ימהר לעשות שינויים כל כך דרסטיים בטבלת השיאים העולמית – ימים יגידו.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג