ליגת ה-World Tour המקצוענית באופניים מונה 18 קבוצות. הכללים נקבעו לפני שנים על ידי איגוד האופניים הבינלאומי – ה-UCI, שקבע כי קבוצה שלא תימצא בין 18 הראשונות בניקוד הקבוצתי בתום העונה הנוכחית (בדירוג מצטבר של 3 שנים), לא תזכה להמשיך בליגת האופניים הבכירה – ה-World Tour.
מרוצי ליגת ה-World Tour לשנת 2022 הסתיימו השבוע. קבוצת ישראל פרמייר-טק, בבעלות המיליארדר הקנדי-ישראלי סילבן אדמס, סיימה את העונה במקום ה-20 בדירוג העולמי – דירוג שמוביל על פי כללי ה-UCI, לירידת ליגה. המיקום הספורטיבי הנמוך של הקבוצה בדירוג הכללי, צפוי וידוע כבר שבועות (בדירוג החד שנתי, מדורגת הקבוצה במקום ה-19).
לפני כחודש, מצבה של הקבוצה, גרם לבעליה, סילבן אדמס, לצאת במתקפה פומבית בכמה אתרי אופניים מובילים בעולם, נגד האפשרות שקבוצתו תרד ליגה. אדמס תקף גם את איגוד האופניים הבינלאומי וגם את חברת ASO, המארגנת את הטור דה פראנס, את הוואלטה הספרדית, ומרוצים חשובים נוספים.
"אפשרות ההדחה מה-WorldTour הרסנית לספורט. אני קורא לה מערכת מנוולת שלא עובדת", אמר.
מאחר וקבוצת ישראל פרמייר-טק ממוקמת במקום ה-20 בדירוג, הפתרון שמציע אדמס למצבה של הקבוצה, לא מאוד מפתיע. אדמס דורש שליגת ה-WorldTour פשוט תגדל מ-18 קבוצות ל-20 קבוצות – שינוי כללים, שאם יתרחש, יבטיח את הישארות קבוצת ישראל פרמייר-טק בליגה הבכירה של האופניים.
אדמס הבהיר בתקשורת האופניים הבינלאומית, שהוא השקיע מיליונים מהונו האישי בספורט אופני הכביש בשנים האחרונות, ועקב התעקשות של UCI על ליגה בכירה בת 18 קבוצות ולא 20, הוא מוכן לצאת למאבק משפטי או אפילו לנתק את עצמו מהענף לגמרי, במידה שקבוצתו תרד ליגה.
הוא הכריז גם, שהוא נכון גם להתמודד עם ASO, מארגני הטור דה פראנס, ואם הם ימשיכו לשיטתו "לחנוק" את התפתחות הספורט, ושבמידה ומספר הקבוצות בליגת האופניים הבכירה לא יוגדל, הוא ייצור אירוע מתחרה לטור דה פראנס.
"אנחנו חייבים להגיד לקיסר שאין לו בגדים" אמר אדמס.
גם אם ה-UCI שקל להגדיל את הליגה, המצב הפך סבוך יותר השבוע. ביחד עם קבוצת ישראל פרמייר-טק, צפויה קבוצת לוטו-סודאל הוותיקה לרדת גם היא לליגת המשנה. ככל שלוטו-סודאל תשלים עם הירידה, יתקשה אדמס לנהל את המאבק להגדלת הליגה לבדו.
כשהתראיין לאתר Cyclingnews (הריאיון המלא עימו כאן) ול-Velonews לפני תחרות במונטריאול בחודש שעבר, אמר: "לאיים על הקבוצה שלנו בהדחה זו פשוט כל כך מזיק, ואני לא רואה את המטרה של זה. אני לא רואה מה יש להרוויח, אז בואו נשנה את זה".
אדמס טוען שיש סיבות מוצדקות לחסר של קבוצתו בנקודות דירוג. לטענתו, הקורונה היא כוח עליון, אירוע בלתי צפוי שעורכי דין רואים בו סיבה מוצדקת לביטול הסדר הקיים. כדי למנוע מאבק על ניקוד וחשש מירידת ליגה, אדמס דורש שריון של 20 קבוצות WorldTour לשנים 2023-2025 ושיטה שמונעת ירידה לנצח.
"כמה שווה זיכיון WorldTour אם הוא נמשך רק שלוש שנים ונתון להדחה? אני יודע יותר טוב מכולם. זה שווה אפס כי שילמתי לאיגור מקרוב דולר אחד עבור רישיון WorldTour שלו. האם זו הדרך שבה אנחנו בונים ערך בספורט שלנו?
"למה הרישיונות שלנו לא נצחיים? אם הייתם יוצרים סוג כזה של דינמיקה, הייתם יוצרים ערך. אם אתה יוצר ערך, יש יותר כסף בספורט וזה מעגל".
"אני יודע שה-UCI וה-ASO אומרים שזה לא המודל האירופי לספורט, ושההדחה כן, אבל הם טועים. רכיבה על אופניים מקצועית אינה דומה לכדורגל או לענפי ספורט אחרים", אמר אדמס.
אם קבוצת ישראל פרמייר-טק תודח מליגת ה-World Tour הבכירה, אדמס עשוי להחליט להתנתק מהענף או ללכת לכיוון של נקיטה בצעדים משפטיים נגד UCI ואפילו נגד ASO.
"אין אחד על פני כדור הארץ שמשקיע יותר כסף ממני ברכיבה על אופניים." אמר אדמס.
"זו החובה של UCI לבנות את הספורט, וזה הרסני. אני קורא ל-UCI להיות עקבי. ואם עולה משהו כמו ירידה, אל תגידו פשוט שאנחנו חייבים לדבוק בכללים, כי זה שקר, זה מזויף. ואני לא אעמוד מנגד. אם אפסיד והקבוצה תרד ליגה, אני הולך לקחת אותם לבית המשפט, לבית המשפט לבוררות לספורט".
ככל ש-ASO תתמיד בהתנגדותה לליגת WorldTour בת 20 קבוצות, אז אדמס מבטיח גם לנסות לשבור את אחיזת בעלי הטור דה פראנס, בענף, על ידי יצירת מרוץ מתחרה לטור דה פראנס.
"מה הם יעשו לנו אם לא נסכים איתם? יגידו לנו שאנחנו לא יכולים להשתתף במרוץ שלהם? באמת? פשוט שיעשו את זה, ואני אלך ואתחיל טור דה פראנס מתחרה.
"כולנו ראינו מה קורה עם גולף LIV, נכון? אני אעשה טור דה פראנס מתחרה. אני אקבל את כל קבוצות הסבב העולמי בטור דה פראנס שלי, ארוויח את הרווח של 100 מיליון אירו בשנה".
אבל נדמה שעיקר הלחץ של אדמס הוא על ה-UCI – "האתגר עבור ה-UCI הוא ללבוש את המכנסיים, זה יכול להיות 20 קבוצות בטור דה פראנס ו-23 קבוצות בטור דה פראנס בלי שום בעיות".
"אני לא מפחד להגיד להם את זה ולהביע את דעתי. אין דבר שהם יכולים לעשות לי שהוא יותר גרוע מירידה. ויש פתרון פשוט שלא פוגע באף אחד: 20 קבוצות WorldTour. זו דרך אלגנטית לצאת מהבלגן הזה".
עכשיו, לאחר שנפלה כבר סופית ההכרעה הספורטיבית שממקמת את קבוצת ישראל פרמייר טק מחוץ ל-18 הקבוצות הזכאיות ספורטיבית להשתתף ב-World Tour, נותר רק לראות אם הלחץ של אדמס על ה-UCI וה-ASO לשנות את הכללים, יציל את קבוצתו מירידה ויאפשר לה להמשיך לקחת חלק בליגת האופניים הבכירה – דבר שמבטיח לכל קבוצות הליגה הבכירה, השתתפות אוטומטית בכל הגרנד טורים ובמרוצי האופניים הטובים בעולם.
הכאב של סילבן אדאמס ברור אבל הקבוצה שהוא בנה אינה טובה. אין בה כלל צעירים והוותיקים היו הרבה לאחר שיאם. יתכן והתארגנות מחדש תעזור להם.
כישלון מוחלט בקונספציה של בניית רוסטר הרוכבים. אם הוא היה משקיע את הכסף שלו ברוכבים שמביאים הישגים וניקוד במקום ברוכבי יח״צ אז לא היינו במצב הזה.
את אותו סכום שסילבן משלם לפרום, יומבו משלמים לרוגליץ׳+ואן ארט+ספ קוס.
במקום להתבכיין שייקח אחריות ויתחיל להשקיע ברוכבים אמיתיים ולא בכאלו שעתידם מאחוריהם.
מציע לסילבן לעשות מהלימון לימונדה, אכן מבאס לרדת ליגה אבל אפשר לנצל את שלושת השנים הבאות להמשיך ולפתח את כל הרוכבים הצעירים בקבוצה (ישראלים! וזרים). יאלה יאלה
סילבן בכיין. ירד ליגה כי הייתה קבוצה פח ובא בהאשמות לכל העולם.