האם אתיופיה הפכה למרכז החומרים האסורים באתלטיקה העולמית?

לפי תחקיר של הגרדיאן הבריטי יחד עם ערוצי טלוויזיה מגרמניה והולנד, מתקיימת באתיופיה פעילות ענפה של מכירת חומרים אסורים, למרות שספורטאי כבר נשלח למאסר בגלל שימוש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למרות שבתקופה האחרונה לא היו דיווחים על אתלטים מהצמרת העולמית שנכשלו בבדיקות חומרים אסורים, לא מעט אנשים מטילים ספק ביכולות של ספורטאים כאלה ואחרים, וגם לא מעט עיתונאים. זו הסיבה לשיתוף פעולה בין שלושה גופי תקשורת גדולים מאירופה: הגרדיאן הבריטי, ערוץ הטלוויזיה הגרמני ARD וערוץ נוסף מהולנד ששלחו כתבים משלהם לאתיופיה במהלך האליפות הלאומית באתלטיקה שהתקיימה במאי האחרון.

במדיניות שלו, עברייני חומרים אסורים הולכים לכלא. היילה גברסילאסי | צילום: Foreign and Commonwealth Office

עוד כתבות בנושא 
גם מנכ"ל התאחדות האתלטיקה הקנייתית חשוד בפרשת חומרים אסורים 
האם הרופא לשעבר של קבוצת סקאי הזמין חומרים אסורים? 
10 סיבות מצוינות לא לגעת בחומרים אסורים בספורט 

גישה יותר קלה לחומרים אסורים

ARD כבר ערכה בעבר תחקיר בקניה, שגרם ללא מעט זעזועים ושינויים בהתאחדות האתלטיקה המקומית. כעת, השמועות אומרות שבאתיופיה הגישה לחומרים אסורים היא יותר קלה כיום, והחשד הוא שזה משהו שמשרת לא רק את הרצים המקומיים כי אם גם רצים רבים שמגיעים ממדינות אחרות כדי להתאמן שם.

התחקיר מספר בין השאר על בית מרקחת שנמצא ממש בסמוך לאצטדיון האתלטיקה הלאומי באדיס אבבה, בו התקיימה אליפות אתיופיה. הכתבים רצו לבדוק באיזו קלות אפשר להשיג במקום הזה את החומר EPO שזהו חומר אסור בספורט הפופולארי במיוחד בקרב ספורטאי הסבולת, מאחר והוא מגביר את ייצור כדוריות הדם האדומות ובכך מספק יותר חמצן לגוף.

שלושה כתבים שונים נכנסו בתוך שעה אחת לאותו בית המרקחת. הראשון אמר שהוא מחפש משהו לאנמיה ושהוא שמע ש-EPO זה פתרון טוב. לפי עדותו, הוא נשאל על ידי הרוקחת כמה כדורים הוא ירצה וקיבל את מבוקשו, למרות שבאריזה כתוב שמדובר בתרופת מרשם. שני הכתבים האחרים ביקשו גם הם EPO וקיבלו את מבוקשם בקלות, ללא בקשה להצגת מרשם או שאלות על מצבם הרפואי. אחד משלושת הרוקחים אפילו סיפר שרצים רבים נוהגים לרכוש אצלו את החומר הזה.

כאן חשוב לציין שבאתיופיה, שימוש של ספורטאים בחומרים אסורים עלול להוביל למאסר, זו המדיניות של היילה גברסילאסי שעומד בראש התאחדות האתלטיקה האתיופית וזה כבר קרה לאחרונה עם מרתוניסט מקומי בן 22. מצד שני, העיתונאים מאירופה מעלים כאן את השאלה האם כל הספורטאים במקום מודעים למה מותר ומה אסור, והאם חלקם הם בכלל קורבנות של מאמנים וסוכנים שמגיעים מחוץ לאתיופיה, שהאינטרס שלהם לקידום הספורטאים שלהם הוא כלכלי נטו. בסופו של דבר הכדורים האלו נמכרים במחירים גבוהים מאוד יחסית למשכורת חודשית ממוצעת באתיופיה.

איך עובדת השיטה?

אחרי שהם בדקו את הקלות הבלתי נסבלת של השגת חומרים אסורים בבית מרקחת, ניסו הכתבים להבין איך עובדת שיטת בדיקת החומרים האסורים בתחרות האתלטיקה הגדולה במדינה. הם גילו חוסר התאמה בין כמות בדיקות השתן במהלך התחרות שבוצעו בפועל לבין כמות המבחנות שיצאו מחדר בדיקות הסמים באצטדיון למעבדה. האתיופים הסבירו בכתבה שמדובר היה בטעות הקלדה.

בבית המרקחת שליד האצטדיון באדיס אבבה אפשר להשיג הרבה כדורים

עוד מצוין בכתבה שצוות הטלוויזיה צילם במצלמה נסתרת אתלטית אתיופית בכירה, שבמהלך אימון באצטדיון דיברה עם חברתה על סוג של נוהל חדש לשימוש בחומרים אסורים, מין תכנית שתאפשר לה לצרוך את החומרים ולהפסיק בזמן לפני ביצוע הבדיקות. לפי הכתבה ב"גרדיאן" אותה אתלטית אפילו מתייחסת לשימוש שלה ב-EPO לפני אחד ההישגים הבינלאומיים הגדולים שלה.

מאמנים מקומיים שהתראיינו לתחקיר סיפרו שברוב המקרים הספורטאים האתיופים הם הקורבנות, וטענו שהם לא אלה שקונים את החומרים כי אם סוכנים או מאמנים ממדינות אחרות עם דגש על אזור מזרח אירופה. בכל מקרה, חשוב לזכור שתחקיר דומה כבר עורר הדים בקניה, ועושה רושם שמישהו יצטרך לנקות את האורוות גם באתיופיה וכנראה שזו רק ההתחלה.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג