"האירוע החשוך והשפל ביותר בתולדות הספורט העולמי"

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה לזכר י"א חללי מינכן 1972: "לא נסכים לקבל אנטישמיות בשום מקום בעולם". נשיא הוועד האולימפי, תומאס באך: "הקהילה האולימפית תמיד תהיה עם הנפגעים ומשפחותיהם מהאירוע של מינכן 1972"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ארד ובאך בטקס האזכרה | צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל

טקס האזכרה לזכר י"א חללי המשחקים האולימפיים במינכן 1972 נערך הערב (שלישי) בפריז, בנוכחות המשפחות השכולות, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך, ראש עיריית פריז אן הידלגו ויו"ר הוועד האולימפי הישראלי יעל ארד. נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשא דברים מרחוק.

"בחלוף כמעט 52 שנה מרצח 11 הספורטאים הישראלים בכפר האולימפי במינכן, באכזריות ובדם קר, הכאב נשאר נצחי", נשא נשיא המדינה יצחק הרצוג דברים מרחוק, "האירוע נשאר כפצע. אלו מאיתנו אשר זוכרים את השעות החשוכות והאינסופיות, זוכרים כיצד עקבנו בחרדה איומה אחר העדכונים מהכפר האולימפי. בחלוף יממה, כשלפני כן אמרו לנו שהם ניצלו, בישרו לנו את הגרוע מכל. הייתי רק נער צעיר ולא אשכח זאת לעולם, איך שמעתי עם אבי את החדשות המחרידות. את תחושת ההלם המוחלטת, את היגון שעטף מדינה שלמה. מה שכונה 'האולימפיאדה השמחה', הפך לאירוע החשוך והשפל ביותר בתולדות הספורט העולמי. האירוע הכתים בדם את דגל האולימפיאדה".

צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל

הרצוג התייחס גם למצב כיום: "י"א הספורטאים הגיעו בשם רוח הספורט, ברוח של אחווה ורעות – ונרצחו באכזריות ובדם קר בידי ארגון טרור פלסטיני רק בגלל שהיו יהודים, רק בגלל שהיו ישראלים. באוקטובר האחרון, ילדים, נשים וגברים ישראלים הותקפו שוב על ידי אויבנו. ישראל הותקפה – ועימה הותקפו כל האומות שוחרות השלום. עתיד החברה האנושית תלוי בכך שנקדש את הטוב ונוקיע את הרוע, נילחם בו וננצח אותו. לא נסכים לקבל טרור, לא נסכים לקבל אנטישמיות בשום מקום בעולם. הרוח האולימפית, שוחרת הטוב והשלום, חייבת לנצח".

"לטקס הזה יש משמעות מיוחדת", אמרה אן הידלגו, ראשת עיריית פריז, "הייתי ילדה צעירה, אני זוכרת את זה כאילו זה היה אתמול. כבר אז המשחקים האולימפיים היו ימים של אחדות ואחווה. לראות את האסון הזה ואת העצב הנורא הזה, לראות את כל הצעירים האלה ומלוויהם נהרגים ונרצחים, וגם הניסיון לבזות אותם, היה דבר בלתי נשכח. זה לא תואם את רוח המשחקים האולימפיים ומסר השלום שלהם. זה מפגש של אנושות ושלום, המראה שאפשר לחיות יחדיו על כדור הארץ. אני רוצה למסור למשפחות השכולות מ-1972, כי אף פעם לא קמים מהשכול. אני מרכינה ראש ופריז כולה מרכינה ראש בפני כאבכם".

צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל

"לצערי, העולם נמצא כיום בימי מלחמה והרס", אמר נשיא הוועד האולימפי, תומאס באך, "המשחקים האולימפיים הם הסמל לכל האנושות לשקט ושלום. אנחנו שואפים לתקווה. המתקפה נגד הספורטאים הישראלים הייתה מתקפה על השלום שהמשחקים מסמלים. זה היה מעשה הרסני והתקפה שלמעשה הייתה על כולנו. זה היום השחור ביותר בהיסטוריה של המשחקים האולימפיים. אנו רוצים שבדורות הבאים יזכרו מה שהיה וחייבים להמשיך לזכור את אלה שכבר לא איתנו. הקהילה האולימפית תמיד תהיה עם הנפגעים ומשפחותיהם מהאירוע של מינכן 1972".

"לפני שנתיים תומאס באך אמר בתל אביב שבספטמבר 1972 היו הימים השחורים ביותר של המשחקים האולימפיים והיום אנחנו אומרים – אנחנו כאן, הטרור לא ינצח, ישראל לא הושמדה", אמרה יו"ר הוועד האולימפי בישראל, יעל ארד, "היום אנחנו זוכרים את 11 הנרצחים מאירוע הטרור הנורא, שנרצחו בצורה מחרידה על ידי טרוריסטים שרצו להרוס את המשחקים האולימפיים. 52 שנים אחרי, המשלחת הישראלית יצאה עם 88 ספורטאיות וספורטאים. בכל פעם דאגנו שדגל ישראל יעלה בפריז. אנחנו ביום ה-12 של המשחקים עם שש מדליות של המשלחת הישראלית. הלב שלנו מלא בגאווה. ישראל עוברת כעת את אחת התקופות הקשות ביותר שלה. הספורטאים שלנו הראו בתחרויות שמגיע להם להיות פה. לא פשוט בימים האלה להיות ספורטאי ישראלי ולייצג את ישראל, יחד עם איומים עלינו ועל אהובינו שבבית. אנחנו מתפללים לחזרתם גם של החטופות והחטופים שנמצאים בעזה. לעולם לא נשכח את 11 הנרצחים מספטמבר השחור ההוא".

צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל

צילום: באדיבות הוועד האולימפי בישראל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג