דעות || מיוחד לשבועות: אפשר לחיות ללא מוצרי חלב

איך הפך שבועות לחג שסובב סביב מוצרי החלב ומדוע חלב ומוצריו אינם בריאים לבני האדם? כל מה שרציתם לדעת על החיים ללא חלב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חשיבות מוצרי החלב לגופנו
חשיבות מוצרי החלב לגופנו

בעקבות מאמרו של התזונאי יאיר קרני, אנו מביאים מאמר נגד הדן בהשלכות של חלב ומוצריו על גוף האדם.

מאמרו של התזונאי יאיר קרני על חשיבות מוצרי החלב לגופינו

כשמדברים על חג השבועות, מיד עולה בדימיוננו תמונה של עוגת גבינה עם פירורים או ילד לבוש לבן מחזיק כוס חלב ובידו השנייה טנא ביכורים. אולם עבור ציבור הולך וגדל של אנשים, חג שבועות הוא הזדמנות להעלות למודעות הציבורית את הסכנות הטמונות במזונות מן החי בכלל ובחלב ומוצריו בפרט. כן, כן, כמו שאתם קוראים, בניגוד למה שתמיד אמרו לנו בילדותנו, כיום עולים יותר ויותר ממצאים המעידים כי מוצרי חלב דווקא עלולים לפגוע בבריאות שלנו.

מוצרי חלב

יותר ויותר ממצאים מעידים כי מוצרי חלב דווקא עלולים לפגוע בבריאות | צילום: thinkstock

למה זה קורה? מה כל כך רע בחלב? מה אוכלים במקום? ואיך בכלל נקשר חג שבועות עם מוצרי החלב? כאן אשבור מיתוסים אודות מוצרי חלב בחג הלבן .

כל החיים סיפרו לנו שחלב חשוב לבריאות העצם, בלי חלב איך נקבל את מנת הסידן היומית שלנו? חברות פרסום גרפו מיליוני שקלים לכיסן כדי למצוא דרכים מתוחכמות וסיסמאות שנונות על מנת לשכנע אותנו שללא מוצרי חלב יהיה לנו קשה מאוד לקבל את כמות הסידן המספקת. ועוד התחלנו לדבר על הפרסומים של נפלאותיו הבריאותיות של החלב כמו גם החיידקים הידידותיים הרבים שיש בו ועוד ועוד.

כחלק מקמפיין עולמי לעידוד צריכת החלב (שלושה מוצרי חלב ביום), פנו המפרסמים לפלח השוק הקשה ביותר- המזרח הרחוק, שם מוצרי חלב אינם חלק מהתפריט היומי, בעוד בעולם המערבי מדברים על שלושה מוצרי חלב ביום, ניסו המפרסמים לשכנע את היפנים והסינים לצרוך שני מוצרי חלב ביום. מחקרים שמתחילים להגיע מסין "המתמערבת", מגלים כי ככל שנטשו הסינים את התזונה המסורתית שלהם, כך עלה שיעור התחלואה בהתאם, נתון מדאיג מאוד. עוד מתגלה במחקרים מהשנים האחרונות כי דווקא במדינות בהן צריכת החלב בפרט והחלבון מן החי בכלל היא מהגבוהות בעולם, דווקא שם אחוז החולים במחלות כמו אוסטיאופורוזיס ("בריחת סידן" מן העצם) היא מהגבוהות בעולם, בעוד מדינות עולם שלישי בהן צריכת הסידן מן החי היא נמוכה ועומדת על כ-200 מ"ג ביום, דווקא שם אחוז המחלות האלו הוא מהנמוכים, מדהים!

למה פיל לא צורך מוצרי חלב?

האם עצרתם לרגע לחשוב, איך ייתכן שפיל, יצור אדיר ממדים, חי כל כך הרבה שנים ללא מוצרי חלב ואינו סובל ממחלות של "בריחת סידן" מן העצם, סרטן, מחלות לב וכלי דם, איך ייתכן? מה אוכלת פרה ברפת? האם היא אוכלת מוצרי חלב של חיה אחרת להעשרת מאגרי הסידן שלה לעת זיקנה?

ד"ר אריה אבני, כירורג מומחה וכותב הספר המהפכני "שוטי החלב", שעוסק בנזקי החלב לבריאות הוא רק אחד מיני חוקרים ורופאים רבים, שמזהירים שנים רבות מפני הלבן הלבן הזה. גם ד"ר קולין קמפבל, מחבר רב המכר העולמי "מחקר סין" קורא תיגר על מזונות מן החי בכלל וחלב ומוצריו בפרט. בספר זה מובאים מחקרים רבים הודות נזקי החלב ומזונות מן החי שגורמים לסרטן, מחלות לב וכלי דם, סוכרת ועוד.

איך ייתכן שפיל יצור אדיר ממדים חי כל כך הרבה שנים ללא מוצרי חלב ואינו סובל ממחלות

כטרנד הולך ומתעצם, בישראל ובעולם כולו, ישנם יותר ויותר אנשים שעוברים יום בהיר אחד להיות טבעונים, למה? כי זה בריא יותר. ישנן סיבות רבות מדוע לא לצרוך מוצרי חלב, אך בראש ובראשונה, מוצרי חלב פרה נועדו להאכיל את העגל הרך שנולד. העגל יונק עד אשר הוא מתחיל להיות עצמאי ומסוגל לאכול בעצמו. אין סיכוי שניסע בסוואנה באפריקה ולפתע נפגוש באריה ענק ומפחיד יונק חלב מאמא לביאה, מדוע? כיוון שחלב נועד ליצור במצב של גדילה ולא ליצור בוגר.

היצורים היונקים היחידים שממשיכים לצרוך חלב לא שלנו גם אחרי גיל הינקות

אותו דבר נכון לבני האדם, אנו זקוקים לחלב אם כל עוד אנו נמצאים במצב של גדילה והתפתחות כיוון שבחלב אם ישנם מרכיבים חיוניים להתפתחות היילוד, המוח, מערכת העיכול, העצמות ועוד, חלב אם בהרכבו שונה מאוד מחלב הפרה, הן מבחינת אחוז השומן שבו (עגל הוא יצור גדול יותר מתינוק ולכן דרוש לו יותר שומן, חלבון וחומצות אמינו) והדבר החשוב יותר הוא שחלב הפרה מותאם בהרכבו להזין עגל ולא תינוק אדם. לכן, אנחנו היצורים היונקים היחידים שממשיכים לצרוך חלב, לא שלנו, גם אחרי גיל הינקות. עובדה זו גוררת אחריה בעיות בריאותיות רבות, החל מרגישות ללקטוז ועד לאוסטיאופורוזיס, שברים בעצם הירך, סוכרת ומחלות אוטואימוניות רבות.

אז מה יש בחלב שהופך אותו ללא בריא לבני האדם:
• זרחן – נמצא בכמות גבוהה ולכן מפריע לניצול וספיגת הסידן בעצם.
• חומציות שפוגעת בספיגת הסידן (לכן כל מוצרי החלב מועשרים באופן מלאכותי בסידן).
• חלבון מן החי מעורר דלקת ולכן אינו מתאים לילדים עם בעיות של דלקות אוזניים וכדומה.
• מעודד ייצור ליחה ולכן עלול ליצור ריבוי של ליחה אצל ילדים, מבוגרים ובעלי רגישויות.
• קיימת שכיחות גבוהה לאלרגיה מחלב פרה ואי סבילות.
• סוכר החלב (הלקטוז) גורם לכאבי בטן, גזים ונפיחות ובעיות עיכול אצל אנשים רבים.
• IGF-1 (insulin-like growth factor 1) זהו חומר שנמצא בחלב פרה ובחלב אם, IGF1 הוא גורם גדילה וריכוזו הגבוה בחלב רומז על כוונת הטבע או בורא החי והאדם. הוא חיוני לפיקוח על צמיחת התאים בגוף העובר והתינוק. לאחרונה התגלה כי ל- IGF1 חלק נכבד בהתפתחות התהליך הסרטני.

ישראלים רבים ואנשים בעולם כולו מוציאים מהתפריט היומי שלהם את מוצרי החלב, מסתבר שניתן לעשות זאת ואפילו די בקלות. וודאי אנשים שקוראים שורות אלו שואלים את עצמם "אז מה נאכל???", אם פוסחים על מדפי הגבינות בסופרמרקט, נותר לאכול את כל היתר: קטניות, דגנים מלאים, ירקות ופירות, זרעים ואגוזים.

אז מאיפה נקבל את כמות הסידן המספקת: ירקות, דגנים מלאים כמו אורז מלא, אורז אדום, קינואה, גרעיני צ'יה, כוסמת, קטניות כמו עדשים, שעועית, סויה, לימה, מאש ואזוקי יכולים להיות מקור מצויין לסידן! טחינה מלאה מונבטת עשירה מאוד בסידן. שקדים ואגוזי מלך יכולים להוות מקור טוב למינראל החשוב.

קיימת שכיחות גבוהה לאלרגיה מחלב פרה ואי סבילות

תחליפים: ישנם כיום המון תחליפים לחלב שהם אופצייה מוצלחת ובריאה יותר כמו: משקה סויה, משקה אורז, משקה שיבולת שועל, משקה שקדים, משקה כוסמת, כל אלו יכולים להוות תחליף טעים ומזין ולהחליף את החלב. ולגבי דגני הבוקר…. את דעתי עליהם אשאיר לכתבה אחרת.

ומאיפה נשיג את החלבון אם לא מגביע הקוטג' שלנו או מסטייק עסיסי?
מחקרים, מאמרים וספרים רבים נכתבו על צריכת החלבון המוגזמת של העולם המערבי, וקבעו כי צריכה עודפת של חלבון, גורמת לעומס על הכליות ועל מערכות הגוף ואינה בריאה כלל. בשילוב תזונה נכונה ומאוזנת ניתן לספק לגוף את תצרוכת החלבון הדרושה לו בלי לצרוך גביע קוטג' או סטייק עסיסי. כיצד? שילוב בין דגנים כגון אורז מלא, ו/או כוסמת, ו/או חיטה מלאה יחד עם קטניות כמו שעועית, עדשים, חומוס וכו' הינו מקור נהדר לחלבון מלא!

כלומר, שילוב של אורז מלא ועדשים חומות (שילוב ידוע וטעים הידוע כמג'דרה), היא דרך נהדרת לקבל חלבון מלא, שילוב של שעועית או אפונה עם אורז מלא או קינואה, חומוס עם פיתה מקמח מלא הוא גם שילוב של קטניה עם חלבון.

בשילוב תזונה נכונה ומאוזנת ניתן לספק לגוף את תצרוכת החלבון הדרושה


אז מה נאכל בשבועות אם לא מוצרי חלב?
הכל, חוץ ממוצרי חלב. חג השבועות במקור אינו חג מוצרי החלב, אלא חג חקלאי שבו נהנים מתנובת הארץ וביכוריה הראשונים, לכן קוראים לו גם "חג הקציר" כיוון שבתקופה זו מסתיימת עונת הקציר, "חג הביכורים" כיוון שנהוג היה לקחת את פירות הביכורים הראשונים מכל מטע ולעלותם לבית המקדש. אולם, בשום מקום לא מוזכר "חג החלב", זו המצאה ופרשנות. לכן, מלאו את השולחן בפירות, ירקות, דגנים וקטניות ואם בכל זאת אתם רוצים עוגת "גבינה" על השולחן, הנה מתכון של עמותת "אנונימוס":

החומרים:
500 גרם ביסקוויטים
2 כפות סוכר
200 גרם מרגרינה בטעם חמאה
2 כפיות גירדת לימון
500 גרם גבינת טופו
2 מכלי שמנת צמחית
1 חבילה פודינג וניל (אינסטנט)

אופן ההכנה
1. טוחנים את הביסקוויטים לפירורים, וממיסים את המרגרינה.
2. מערבבים את הפירורים עם המרגרינה הממוסת, הסוכר וקליפת הלימון.
3. משטחים בתבנית עגולה 3/4 את עיסת הפירורים ומהדקים היטב.
4. מקציפים במיקסר את השמנת הצמחית, גבינת הטופו ואבקת הפודינג עד שנוצר קרם אחיד.
5. יוצקים את הקרם על התחתית בתבנית ומעל מפזרים את שאר הפירורים.
6. מכסים את התבנית בנייר כסף ומקררים לפחות 5 שעות עד ההגשה.

חג בריא ושמח לכולם.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג