לפני כמה ימים עלו שלוש תמונות שדלפו (או הודלפו) לרשתות החברתיות והסעירו את עולם האופניים המקצועני. בתמונות, נראית מערכת הילוכים Sram Red חדשה לגמרי, שלא הוצגה מעולם לפני כן. כמובן שתמונות כאלו מעוררות גל של שמועות, תהיות ומחשבות, לאן Sram מכוונת הפעם.
לפני שנדבר על המערכת החדשה, ראוי להזכיר כי למרות שחברת Shimano (היצרנית של מערכת ההילוכים המתחרה ל-Sram) שולטת ביד רמה בשוק מערכות הכביש, הרי שלאורך השנים היצרנים שהובילו ופרצו את הדרך היו Campagnolo (שהיו ראשונים להציג מערכות 11 ו-12 פלטות, וגם הציגו מערכת אלקטרונית כבר לפני שנים רבות).
#roadbike
new SRAM RED pic.twitter.com/TjqQqv6dA5— Baohua@TCR&TARMAC (@MoBaohua) January 19, 2024
לפני חמש שנים הציגה sram את ה-Red Etap Axs שהייתה הדור השני של מערכת ההילוכים האלחוטית הראשונה בתחום, וגם הציגה את יחסי ההעברה בתפיסת ה-X-range, שבנויה על קסטות המתחילות בגלגל שיניים ה-10 ולא ה-11 המסורתי (ביחד עם שינוי ה-Freehub ל-Xdr שיוכל להתממשק לגלגל שיניים קטן שכזה). 5 שנים חלפו, ומערכת ה-Force קיבלה אפילו יישור קו עם ה-Red מבחינה עיצובית.
עם הצגת תמונות ה"ריגול הללו, נראה כי השמועות על מערכת חדשה לשנת 2024 נכונות מבט על שלוש התמונות נותן מענה לכמה שאלות:
1. המעביר האחורי, שנראה קליל יותר בצורה משמעותית, לא נראה כממשיך תפיסת השטח החדשה של Sram. אין בו את ביטול השימוש באוזן (Derailleur Hanger) או את שינוי מיקום הסוללה במערכות השטח למיקום מוגן יותר.
מה שכן בולט הוא שאין שינוי מהותי ביחסי ההעברה, אין קסטה עם גלגל שיניים קטן בן תשע שיניים (שאלה שעמדה באוויר מזה זמן), והקסטה נשארת בת 12 הילוכים, מה שמצביע על כך שלא צפוי שינוי של ה-Freehub לתצורה שונה מה-Xdr וסביר להניח שהמערכת החדשה תוכל להשתמש בקסטות של הליין הקודם. יכול להיות שמבנה המעביר ומנוע סרוו (Servo) חדש יאפשרו תפעול מהיר יותר, אך זו שאלה שהתשובה עליה תגיע כשיוצגו הפרסומים החדשים של Sram.
2. המקום בו נראה כי השינוי הגדול ביותר מתרחש היא דווקא תמונת ה-Shifter (ידית ההילוכים והבלם). ראשית, נראה כי הידית כוללת כפתור אחד בלבד, מה שמשאיר את תפעול המערכת זהה לדור הקודם בשיטת ה-Double Tap, שיטה שיש לה אוהבים רבים לצד רוכבים שפשוט לא מסתדרים עמה בכלל.
מבנה הידית נראה מעודן יותר, ואולי גם קטן יותר פיזית, אולי יש כאן חשיבה שנועדה לפתור קצת מהקושי שרוכבים צפויים לחוות עם שינוי מגבלת זווית הידיות שנכנסת השנה לתוקף. אם כי בדיון שראיתי באחת מהקבוצות, נראה כי כבר ב-2022 דלפה תמונה של ידיות אלו ממחנה אימונים של אחת הקבוצות, בפועל מדובר בשינוי קטן למדי.
3. התמונה השלישית מציגה את השאלה הגדולה ביותר של מכונאי האופניים: הקליפר של הבלם נראה כתכנון חדש לגמרי ולא עדכון של קליפר קודם, הוא נראה קליל יותר ויש בו בליטה אחת כלפי מטה שאולי מצביעה על שינוי מהותי בכל מערכת הבלימה של Sram, שינוי שיכול לשנות לגמרי את ההתייחסות למערכות מצדם של חלק מהמכונאים.
השינוי יכול להצביע על כך שאולי Sram מיישרים קו עם יתר היצרנים בתחום ועוברים לשימוש בשמן מינרלי במקום בנוזל בלם מסוג Dot שהינו מסובך יותר לעבודה.
בשורה התחתונה, נראה כי מדובר בשדרוג מסוים מבחינת משקל המערכת שירד במעט, ושינוי בצורת ידיות ההילוכים עצמן, שינוי שהוא חלק מאבולוציה של מערכת. מתי צפויה המערכת להיות מושקת רשמית וזמינה לרכישה? כנראה שבעוד חודשיים עד שלושה, אך נכון לרגע זה, מאחר ואין מידע רשמי מ-Sram הרי שזו רק הערכה.
ומילה אחרונה על התמונות – לאור המזלג המצולם בתמונת הקליפר, סביר שקבוצת Bora תהיה קבוצת ה-World Tour הראשונה לקבל את המערכת החדשה.