דיאטה קטוגנית – האם היא מומלצת עבור ספורטאים?

על אף שהיא עשויה לעזור בירידה במשקל ובמסת השומן, הביצועים בפעילויות הדורשות אינטנסיביות גבוהה או כוח מתפרץ עלולים דווקא להיפגע. התזונאי אלעד שביט מביא את מסקנות האגודה הבינלאומית לתזונת ספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

ראשית כל, מה זו בעצם דיאטה קטוגנית? דיאטה קטוגנית היא דיאטה שבה אוכלים מעט מאוד פחמימות והרבה שומנים. הדיאטה הזו גורמת לגוף להפסיק להשתמש בסוכר (גלוקוז) כמקור האנרגיה הראשי שלו ולעבור להשתמש בשומנים. כשהגוף עושה את המעבר הזה, הוא נכנס למצב שנקרא קטוזיס, שבו הכבד מייצר כימיקלים שנקראים קטונים שמשמשים כאנרגיה למוח ולגוף. לפניכם סיכום נייר עמדה של האגודה הבינלאומית לתזונת ספורט, ISSN, עם מסקנות עבור ספורטאים.

לכתבות נוספות בנושא:
לא רק מהשמש: כל מה שצריך לדעת על ויטמין D
השפעת הספורט על בריאות הנפש: החשיבות הקריטית של פעילות גופנית סדירה
כמה פחמימות, חלבונים ושומן? מדריך ההמלצות התזונתיות לספורטאים

ביצועים ספורטיביים
השפעות הדיאטה הקטוגנית על ביצועים ספורטיביים הן לרוב נייטרליות או שליליות בהשוואה לדיאטה עשירה בפחמימות. ספורטאי עילית עלולים לחוות ירידה בביצועים עם דיאטה קטוגנית, במחקרים שנמשכו פחות משישה שבועות. יש אף עדויות לכך שדיאטה קטוגנית יכולה לפגוע בביצועים בפעילויות הדורשות אינטנסיביות גבוהה וכוח מתפרץ.

חשיבות לתזונה נכונה | צילום: shutterstock

מסקנות ISSN לגבי תזונה קטוגנטית עבור ספורטאים
הרכב גוף – דיאטה קטוגנית עשויה לגרום לירידה גדולה יותר במשקל הגוף, במסת השומן ובמסת הגוף הרזה, אך גם עלולה להגביר את איבוד רקמת השריר.

הבדלים מגדריים – אין מספיק ראיות לקבוע אם דיאטה קטוגנית משפיעה אחרת על גברים ונשים, אם כי קיימת בסיס מכניסטי להבדלים אפשריים.

7 טיפים לריצה

צילום: shutterstock

אנרגיה לפעילות גופנית – דיאטה קטוגנית מגבירה את חמצון השומנים (השימוש בשומנים לאנרגיה) בזמן פעילות גופנית, אך מפחיתה את חמצון הפחמימות, החשוב לפעילויות בעצימות גבוהה. הדיאטה עלולה להפחית את יעילות התנועה, כלומר, הגוף יצטרך יותר חמצן לעוצמת פעילות נתונה, מה שעלול לפגוע בביצועים.

אימוני כוח – רוב המחקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בביצועי אימוני כוח בין אלו הנמצאים בדיאטה קטוגנית לבין אלו הנמצאים בדיאטה עשירה בפחמימות. מחקר אחד מצא שנשים שמבצעות דיאטה עשירה בפחמימות חוות שיפורים גדולים יותר בכוח מאשר נשים שמבצעות דיאטה קטוגנית.

קפיצה בחבל | צילום: shutterstock

המסקנות הכלליות של הוועדה
האגודה הבינלאומית לתזונה ספורטיבית מציינת שדיאטה קטוגנית אינה מתאימה לרוב לשיפור ביצועים ספורטיביים, במיוחד אצל ספורטאים עילית. דיאטה זו עשויה לעזור בירידה במשקל ובמסת השומן, אך היא עלולה לפגוע בביצועים בפעילויות הדורשות אינטנסיביות גבוהה או כוח מתפרץ. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שונות בין אנשים ויכול להיות שישנם אנשים שיגיבו באופן חיובי לדיאטה זו.

למאמר המלא
Leaf, A., Rothschild, J. A., Sharpe, T. M., Sims, S. T., Macias, C. J., Futch, G. G., … & Antonio, J. (2024). International society of sports nutrition position stand: ketogenic diets. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 21(1), 2368167.

 


 

הכותב: אלעד שביט | תזונאי קליני וספורט, מוסמך מטעם הוועד האולימפי הבין לאומי, מרצה בקורס מאמנים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מקווה שכל ילד או מבוגר שרואה את זה עכשיו ויותר קשה לו, יודע שיש תקווה ויש אור בקצה המנהרה", עמי דדאון, רגע אחרי שזכה במדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג