יום גשום, מסלול ארוך עם טופוגרפיה אכזרית, פיצול של הדבוקה מיד עם הזינוק. המובילים בראש הדירוג המצטבר והמועמדים לניצחון נותרו בדבוקה השנייה. זהו המתכון המושלם לקטע מרתק בגרנד טור וזה בדיוק מה שקיבלנו בקטע ה- 11. יאיר בן עמי מסכם עוד קטע מפתיע
מאת:יאיר בן עמי
כנראה שאלוהי הספורט התערב אתמול בהתרחשויות של הג'ירו ולמרות שבוע ראשון מרתק החליט לפצות את אוהדי האופניים על יום ארוך ומשעמם שהיה בקטע העשירי. כולם ידעו כי הקטע ה-11 הוא מהמסוכנים ביותר בג'ירו השנה. הקטע לא כלל עליות ארוכות במיוחד אבל הוא היה הארוך ביותר במרוץ השנה ומעבר לשלוש עליות מדורגות, ברמות 2-3 הנמוכות, הוא כלל עוד מספר עליות לא מדורגות.
יחד עם הגשם שירד כמעט לכל אורך המסלול ההתרחשות הקיצונית התבקשה. אבל אף אחד לא ציפה שכבר בזינוק, שהיה בעלייה מתונה של כמעט 20 ק"מ, תתפצל הדבוקה לשתי קבוצות גדולות. הדבוקה שנוצרה בהובלה כללה 56 רוכבים (כשליש מהרוכבים) כשאף רוכב מהחמישייה המובילה בדירוג המצטבר ערב קודם לא היה בתוכה. לעומת זאת קרלוס ססטרה חזר לחיים לאחר שכבר היו מי שהכינו לו את מענק הפרישה.
עוד מוקדם לדעת מה בדיוק הביא לתסריט נדיר כל כך אבל עבור הצופים היה זה אחד מהימים המלהיבים ביותר וכעת יצטרכו המועמדים לניצחון לסגור עשר דקות על רוכב צעיר שכמעט אף אחד לא הכיר ערב הזינוק לג'ירו.
ריצ'י פורטה האוסטרלי הוא יליד טסמניה, מקצוען עונה רביעית ושנה אחת בלבד בדרג הבכיר. הוא בן 25 ורק מי שעקב אחרי כל מרוץ של הדרג הבכיר הכיר אותו לפני הג'ירו, בזכות ניצחונות במרוצים המדורגים ברמה שלישית ומטה.
בעונת 2009 הוא ניצח בקטע נגד השעון שהיה הרביעי של גרסת הרוכבים הצעירים של הג'ירו ונקרא "בייבי ג'ירו". ביארן ריס, מנהל ובעלים של קבוצת סקסו בנק העניק לו את החוזה הראשון בקבוצת דרג בכיר. כבר בטור של רומנדי, לפני כחודשיים, הוא השיג ניצחון בקטע נגד השעון וסיים במקום 11 בדירוג הסופי. ריס שלח אותו לג'ירו עם הרכב מאוד משני של הקבוצה וכנראה שבמחנות האימונים בתחילת השנה זוהה הפוטנציאל של הילד.
קשה לראות את פורטה שומר על החולצה הוורודה עד לקטע הסיום בוורונה אך ייתכן והוא יעשה חיים קשים מאוד למועמדים לניצחון ואם בכל זאת הוא יגיע לוורונה בוורודה תהיה לשאר בעיה גדולה, ולראיה המקום השישי שלו בקטע נגד השעון שנערך ביום הראשון.
הרוכב שהתמקם במקום השני בדירוג המצטבר הוא דוויד ארויו דוראן שלפני שנה סיים במקום העשירי בג'ירו ובפער של פחות מ- 13 דקות מהמנצח דניס מנצ'וב, ובשנת 2007 הוא גם סיים עשירי ועם פער קטן מ- 12 דקות מהמנצח די לוקה. הוא הרוכב שצריך להדאיג את המועמדים לניצחון.
את הדוגמא אפשר להביא ממנצח הטור דה פרנס 2006. אוסקר פריירו, גם הוא ספרדי, שנכנס פעמיים לעשירייה הראשונה של הטור (2004-2005) לאחר שבכל פעם היה בבריחה הנכונה. בשנת 2006 הוא נכנס לבריחה שהביאה אותו לחולצה הצהובה ובמרוץ האחרון נגד השעון, פלויד לאנדיס הצליח לעקוף אותו, להוריד אותו למקום השני ולקחת לו את החולצה צהובה.
אבל מעט לאחר מכן, לנדיס קיבל הודעה כי נכשל בבדיקה לגילוי חומרים אסורים ולאחר המתנה ארוכה הועברה החולצה הצהובה לפריירו. אי אפשר להתעלם מהדמיון בין המקרים ורק נקווה שהפעם אף אחד מהמועמדים לניצחון שהפסידו אתמול יותר מדי דקות יתפתה לחומרים שיסייעו לו לחזור למאבק על החולצה הוורודה.
העונה הובא פריירו לאסטנה על פי דרישתו של אלברטו קונטאדור, אך הוא לא בהרכב אסטנה בג'ירו לצערו של וינוקורוב, שכנראה היה מקבל ממנו אתמול עצה שלא לתת לבריחה כזו כל כך הרבה אוויר. ארויו רוכב בקבוצת קאסיה דפרנ'ה- אותה קבוצה בה רכב פריירו אז, כשניצח בטור בזכות בריחה אחת שהדבוקה לא חישבה נכון.
קרלוס ססטרה, מדורג כעת בתוך העשירייה הראשונה ובפיגור של כשמונה דקות מהחולצה הוורודה עם פער של דקות מאוונס, וינוקורוב, באסו וניבאלי, והוא לא הראה את היכולות הישנות והטובות שלו בעליות, שכבר היו, ומצד שני כל הזמן שהוא הפסיד עד כה לא היה קשור לתחרות של ממש אלא לנפילות, פנצ'ר בעיתוי גרוע וכעת ייתכן והוא יקבל דחיפה מוראלית שיכולה לעשות את ההבדל. לקבוצתו של ססטרה יש כעת גם את חאוויר טונדו שהיה בדבוקה הראשונה, טיפס למקום הרביעי ונחשב לרוכב גרנד טור טוב.
מה שהתרחש אתמול בקטע ה- 11 של ג'ירו מצריך עוד תקופה שתאפשר לעכל, להבין מעדויות ולהסביר רק לאחר מכן. מה שברור הוא שאלכסנדר וינוקורוב, קאדל אוונס, איוואן באסו, וינצ'נזו ניבאלי, סטפנו גרצ'לי ועוד הפסידו אתמול זמן רב יותר משהיו מוכנים להעניק לרוכבים שהיו בקבוצה הראשונה.
לפני כמה ימים, בסיכום הקטע התשיעי כתבתי כאן כי ההתנהלות של וינוקורוב ואוונס אינה הגיונית ביחס לכלים שיש להם. קבוצות לא חזקות במיוחד, שלבים מוקדמים בהם הם השקיעו אנרגיות של השבוע האחרון בגרנד טור ועכשיו יש להם גם פיגור גדול לסגור על העודף שילד חדש השאיר להם בקופה השכונתית.
עוד חריג של ג'ירו 2010 הוא שלאחר קטע 11 עדיין אין ניצחון של רוכב איטלקי בקטע בודד. הניצחון האיטלקי היחיד הוא של קבוצת ליקיגאס במרוץ הקבוצתי נגד השעון.
ראש דירוג קטע 11, 262 ק"מ:
1. יבגני פטרוב רוסיה קטיושה 6:28:29 שעות
2. דריו טולדו איטליה קויק סטפ +5 שניות
3. קרלוס ססטרה ספרד סרוולו טסט טים זמן זהה
4. בראדלי וויגינס ברטניה סקאי +7 שניות
5. אלכסנדר אפימקין רוסיה Ag2r לה מונדיאל מן זהה
ראש הדירוג המצטבר לאחר קטע 11:
1. ריצ'י פורטה אוסטרליה סקסו בנק 45:30:16 שעות
2. דוויד ארויו דוראן ספרד קאסיה דפרנ'ה +1:42 דקה
3. רוברט קיסרלווסקי קרואטיה ליקיגאס +1:56 דקה
4. חאוויר טונדו ספרד סרוולו טסט טים +3:54 דקות
5. ואלרוי אנולי איטליה ליקיגאס +4:41 דקות
רוכבים נוספים בדרוג המצטבר לאחר קטע 11:
8. קרלוס ססטרה ספרד סרוולו טסט טים +7:09 דקות
10. בראדלי וויגינס ברטניה סקאי +8:14 דקות
12. אלכסנדר וינוקורוב קזחסטן אסטנה +9:58 דקות
13. קאדל אוונס אוסטרליה BMC +11:10 דקות
14. ויצנזו ניבאלי איטליה ליקיגאס +11:28 דקות
15. איוואן באסו איטליה ליקיגאס +11:49 דקות
19. סטפנו גרצ'לי איטליה אקואה א'ספונה +12:42 דקות
20. דמיאנו קונאגו איטליה לאמפרה 13:03 דקות
צילום שער: ריצ'י פורטה / Fanny Schertzer
————————————————————————————————————————–