הדבר שהעסיק את כל רוכבי הג'ירו ד'איטליה ביום המנוחה לא היה הפער שפתח פוגצ'אר בראש הדירוג, גם לא העובדה שכמו שזה נראה יש יורש אמיתי לאדי מרקס, אחד שיודע לקחת כל מה שאפשר ואם יש עוד הוא ייקח עוד. העיסוק העיקרי היה במזג האוויר הקיצוני בצפון איטליה ובשוויץ בימים הקרובים. בישיבה בין הקבוצות והנהלת המרוץ מחו נציגי הרוכבים בצורה חד משמעית (לכתבה המלאה על איומי ההחרמה לחצו כאן).
פאסט פורוורד להיום – בשעה 12:30 שעון איטליה מזג האוויר קיצוני , גשם שוטף ומעט שלג. הקבוצות פרושות עם אוהלים על קטע הכביש, אבל ברור שאף אחד לא מזנק. הנהלת המרוץ מעכבת את הזינוק. רוכבים נראים חולפים בין רכבי הקבוצות ברכיבה, צווחות מבלמי דיקס רטובים, ובעיקר חוסר ודאות מתי, ואיפה (ואם) תהיה ההזנקה. עוד כמה דקות ומתקבלת החלטה, סטייג' מקוצר, הרוכבים ניצחו ובצדק, בריאות וחיי אדם קודמים לצורך הכלכלי. אורך הסטייג' המקוצר הוא 118 ק"מ, והקבוצות מקפיצות את הרוכבים והציוד לנקודת הזינוק העדכנית.
14:30 שעון איטליה – סוף סוף הדבוקה יוצאת לסטייג' המקוצר. רטוב, אבל בלי גשם, הדגל מונף ותוך שניות מרקו פריגו מישראל פרמייר טק יוצא לבריחה, אחרי 2 ק"מ יש לו כבר 15 שניות והוא לבד, מהר מאד מתחילות עוד התקפות, עוד רוכבים רוצים לצאת לבריחה, שמראש לא ברור כמה סיכוי יש לה.
80 ק"מ לסיום נוצרה בריחה שמחזיקה כבר ביתרון של דקה ו-20 שניות. בבריחה, ז'וליאן אלאפיליפ, בלאריני, פיקולו ומירקו מאסטרי, ה"פרטנר" האישי של אלאפיליפ לבריחות.
35 ק"מ לסיום, הטיפוס לפאסו די פיני מתחיל. טיפוס ארוך של 23.3 ק"מ בשיפוע ממוצע של 4.7 אחוז, עם פיק של 7.3 אחוז. הבריחה בפער של כדקה, הדבוקה עובדת בהובלה של קבוצת בורה, ורוכבים ראשונים מתחילים לנשור לאחור. בבריחה אלאפיליפ עובר לפנים ומכתיב קצב שנוח לו, השלושה האחרים תופסים גלגל ומנסים להחזיק עם הצרפתי. מאחור בדבוקה פנים מוכרות מקדימה, מוביסטאר לוקחים את הובלת הדבוקה, גלגל שני או שלישי, נאירו קינטנה, שמתחיל להראות שהוא עוד יודע לטפס.
🔥 The final climb of the today is here!
⏱️ 18" for Julian on the chasers, 47" on the peloton#GirodItalia pic.twitter.com/aMcr9CzDh6
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 21, 2024
32.5 ק"מ לסיום אלאפיליפ נשאר לבדו, מאסטרי ניסה להישאר איתו אבל לא עומד בקצב של הצרפתי, בלאריני כמה שניות מאחור, הפער עומד על דקה, בינתיים פיורלי מנסה לברוח לדבוקה, הוא מכוון לנקודות של הספרינט שנמצא באמצע הטיפוס לפאסו די פיני. הפער של "לולו" מהדבוקה גדל עד לשתי דקות לערך, ומרגע לרגע נראה שאלוף העולם לשעבר מגיע עם רגליים ממש טובות ליום הזה.
אלא שהקניבל במהדורת 2024 נמצא בדבוקה. פוגצ'אר נראה השנה כמו היורש של מרקס, חד מדויק ורודף אחרי כל מה שהוא יכול לקחת. הדבוקה מגבירה קצב, בלאריני נתפס והפער של אלאפיליפ הולך ויורד. בריחות קטנות יוצאות מהדבוקה, אלאפיליפ עוד לא רואה את סיום הטיפוס לפאסו די פיני, כשגם הערפל תורם לכך. הטמפרטורה צונחת למעלה ל-5 מעלות לערך.
15.5 ק"מ לסיום, הדבוקה פתחה מבער בחסות מוביסטאר. קינטנה נתן את כל מה שהיה לו ונשר לאחור, הפער כבר יורד ל-45 שניות, פוגצ'אר נראה בחולצה קצרה (ורודה) מוכן להתקפה, ומאחור נושרים רוכבים בזה אחר זה. רומן בארדה מאבד את הדבוקה, פלאיו סאנצ'ס תוקף ואחרי כחצי ק"מ נאלץ לעצור בשל נפילת שרשרת… פליצארי במתקפה אמיצה, ובלי לשים לב הפער של המוביל על הרודפים רק 20 שניות.
💗 Simply the best. #GirodItalia | @TamauPogi pic.twitter.com/dKsBCfD16d
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 21, 2024
הכתבת הקצב בדבוקה עוברת ל-UAE והחבורה נראית במצב רוח של רכיבת שבת קלילה יותר מאשר מרוץ בהרים של צפון איטליה. אלאפיליפ מסיים ראשון את הטיפוס לפאסו פיני, אך מעט לאחר מכן נתפס סופית על ידי ג'וליו פליצארי. נותר עוד טיפוס קצר אחרון אחד – 6.5 ק"מ למונטה פאנה – שמגיעים בסופם לשיפוע של 11.8 אחוז עד קו הסיום.
הדבוקה מעלה קצב – ו-1.3 ק"מ פוגצ'אר עושה את מהלך ה"מרקס" היומי – יוצא מהדבוקה ומבהיר לכולם שהוא לא בא להשאיר שבועים. במהירות מסחררת יחסית לעלייה הקשה פלזיארי נסגר, ופוגצ'אר תופס את ההובלה. בשאריות הדבוקה דני מרטינז תוקף את גריינט תומאס כדי להחזיר לעצמו את המקום השני, הקרב האחרון שעוד נותר לשניים.
פוגצ'אר הביט עוד רגע לאחור וחצה את קו הסיום תוך שהוא סופר באצבעותיו עד חמש – חמישה ניצחונות בקטעים, ועוד ביצוע פנומנלי. בסיום – הוא פנה לפליצארי הצעיר (בן 20 בסך הכל) וכאות הערכה על הביצוע שלו העניק לו את משקפי השמש הוורודים שלו, ומיד לאחר מכן גם את החולצה הוורודה עצמה. אלוף אמיתי.
וכך, נולד קניבל חדש.
🫂 True respect, and a day that Giulio Pellizzari will never forget.
🤩 Never change @TamauPogi, never change #GirodItalia pic.twitter.com/KuiU5bh12C
— Giro d'Italia (@giroditalia) May 21, 2024
מתכוננים לקטע 17:
הקטע מגרודן לפאסו ברוקון הוא עוד שלב הרים אינטנסיבי עם כמות אכזרית של טיפוס בגובה (4,036 מטר), למרות המרחק הקצר שלו (159.1 ק"מ). חמש עליות מדורגות, שתיים מהן בקטגוריה אחת הקשה מכולן, כולל האחרונה לקראת הסיום שאורכה 11 ק"מ, על שיפועים שמגיעים ל-13 אחוז. אחרי הימים האחרונים כבר קשה להמר על מישהו שהוא לא פוגצ'אר שינצח בקטע כזה אם הוא ירצה בזאת כמובן.
חמשת הראשונים בקטע 16:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE) – 2:49:37 שעות
2. ג'וליו פליצארי (VF Group – Bardiani CSF – Faizanè) + 16 שניות
3. דני מרטינז (Bora-hansgrohe) זמן זהה
4. כריסטיאן סקארוני (Astana Qazaqstan) + 31 שניות
5. אנטוניו טיברי (Bahrain – Victorious) + 33 שניות
דירוג כללי:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE) 59:01:09 שעות
2. דני מרטינז (BORA – hansgrohe) + 7:18 דקות
3. גריינט תומאס (INEOS) + 7:40 דקות
4. בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale) + 8:42 דקות
5. אנטוניו טיברי (Bahrain – Victorious) + 10:09 דקות
לובשי החולצות לאחר קטע 16:
חולצה ורודה (מוביל הג'ירו) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – אנטוניו טיברי (איטליה, Bahrain – Victorious)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן מילאן (איטליה, Lidl-Trek)
הכותרת מזכרה לי ימים רחוקים, כנער הערצתי את אדי מרקס ומזה מספר שנים חזרתי לעקוב במרוצי אופניים ולמרבה הפלא יש לי אהדה לפוגצ'ר.