המרוץ שיחל מחר (שישי) מורכב מ-21 קטעים וישולבו בו קטעי נג"ש אישיים וקבוצתיים, וקטעי מישור והרים – סה"כ 3449.9 ק"מ. על כל הקטעים בכתבה שלפניכם
מאת:יאיר בן עמי
• עמוד ג'ירו ד'איטליה בשוונג – כאן
קטע 1
• איפה: בלפסט,אירלנד
• לועזית למתנשאים:Belfast
• מתי: יום שישי, 9 במאי
• מרחק: 21.7 ק"מ
• אופי: נגד השעון קבוצתי, מישור
• לשים לב: זה מתחיל ביום שישי, ולא בשבת כמיטב המסורת של הגרנד טור.
תחליטו כמה זה חשוב:
למרות 106 שנות קיומו, 97 המהדורות של הג'ירו ד'איטליה ושלל ערים ברחבי אירופה שאירחו את הגרנד טור האיטלקי תהיה זו הפעם הראשונה שצפון אירלנד תזכה לארח את המרוץ.
קטע 2
• איפה: בלפסט,אירלנד
• לועזית למתנשאים: Belfast
• מתי: שבת, 10 במאי
• מרחק: 210 ק"מ
• אופי: מישור
• לשים לב: לעליה הקטנטונת כ- 25 ק"מ ואחת עוד יותר קטנה בתוך 10 הק"מ האחרונים.
תחליטו כמה זה חשוב:
חצי שני של הקטע ליד החוף. רוחות, תיתכן רטיבות משמעותית, כמעט 200 רוכבים עצבנים כמו שרק אפשר להיות בקטע ראשון של גרנד טור.
קטע 3
• איפה: ארמה – דבלין
• לועזית למתנשאים: Armagh – Dublin
• מתי: יום ראשון, 11 במאי.
• מרחק: 187 ק"מ
• אופי: מישור
• לשים לב: ההגדרה מישור לא ממש נאמנה לפרופיל המסלול.
תחליטו כמה זה חשוב:
היום השלישי של גרנד טור אינו עצבני כיום הראשון או הקטע הראשון, אבל מבט על המסלול ובעיקר חלקו הראשון, העובדה שלמחרת יום מנוחה ומעבר לאיטליה… זה יכול להיות קטע רב הפתעות ומשפיע.
יום מנוחה 1
יום שני, 12 במאי.
• לשים לב: מעבר מאירלנד לאיטליה
קטע 4
• איפה: ג'ובינאצו – בארי
• לועזית למתנשאים: Giovinazzo – Bari
• מתי: יום שלישי, 13 במאי.
• מרחק: 112 ק"מ
• אופי: מישור
• לשים לב: אם קטעי המישור עד כה לא הביאו למאוצים רבי משתתפים לקווי הסיום אז – מרסל קיטל, נאסר בואכני, אליה ויויאני ומהירים כאלו.
תחליטו כמה זה חשוב:
קטע מישורי טהור ראשון. לאחר יום מנוחה, אשר בגלל מעברים מוטסים אינו ממש מנוחה, יכול להיות שנראה רוכבים אם רגליים כבדות. לא פחות משמעותי – יתכן פער של 20 מעלות ויותר בין צפון אירלנד לחלקה הדרומי של איטליה.
קטע 5
• איפה: טאראנטו – ויג'אנו
• לועזית למתנשאים: Taranto – Viggiano
• מתי: יום רביעי, 14 במאי.
• מרחק: 203 ק"מ
• אופי: הרים בנוניים, סיום על פסגה.
• לשים לב: סיום ראשון על פסגה
תחליטו כמה זה חשוב:
מועמדים לניצחון שיפסידו יותר משניות בודדות על קו הסיום – ייתכן וזה מעיד על יכולותיהם להשפיע על ראש הדירוג בהמשך.
קטע 6
• איפה: סאסאנו – מונטהקאסינו.
• לועזית למתנשאים: Sassano – Montecassino
• מתי: יום חמישי, 15 במאי.
• מרחק: 247 ק"מ.
• אופי: הרים בנוניים, סיום על פסגה.
• לשים לב: קטע ארוך, אבל לא הכי ארוך, בק"מ.
תחליטו כמה זה חשוב:
מבט ראשון על הפרופיל לא מגלה את כל יחודו של המסלול. לעומת הטור דה פראנס המאופיין בעצבנות וכולם רוצים הכל כל הזמן וכל יום, הג'ירו ד'איטליה מאפשר הרבה יותר מרחב ויותר מגוון של מסלולים לקבוצות. קטע מהסוג הזה הוא האידיאלי עבור הפחות מוכרים ונחשפים במהלך העונה. חצי השעה האחרונה צפויה להיות כואבת לכולם וייתכן שרוכב מתוך קבוצת בריחה ישרוד עד לקו הסיום, אולי כוכב חדש יוולד לדבוקה.
קטע 7
• איפה: פרוסינונה – פוליניו.
• לועזית למתנשאים: Frosinone – Foligno
• מתי: יום שישי, 16 במאי.
• מרחק: 211 ק"מ
• אופי: מישור
• לשים לב: השעה הלפני אחרונה של הקטע – שרשרת פסגות לא גבוהות, אבל אחרי שבוע של מרוץ הרוכבים ירגישו האחד את השני ומי באיזה כושר.
תחליטו כמה זה חשוב:
זה הקטע שלפני הסיום פסגה הכי משמעותי עד כה בג'ירו ד'איטליה 2014. רוכב הרואה עצמו מתמודד על ראש דירוג יזדקק לרכיבה שתשמור אותו קרוב למתחריו ובמינימום של מאמץ.
קטע 8
• איפה: פוליניו – קופיאולו.
• לועזית למתנשאים: Foligno – Montecopiolo
• מתי: שבת, 17 במאי.
• מרחק: 179 ק"מ.
• אופי: הרים בנונים, סיום על פסגה.
• לשים לב: למרות שהקטע מוגדר כהרים בנונים אין בו בסיומו מאום מהבנוני. חמישים הק"מ האחרונים כוללים עלייה בדירוג 1, עלייה בדירוג 2 ועלייה בדירוג 1 לקו הסיום.
תחליטו כמה זה חשוב:
זה לא הסיום הראשון על פסגה בג'ירו דאיטליה 2014, אבל זה הסיום הראשן על פסגה שיכול לעשות את ההבדלים המשמעותיים ובעיקר להוציא מועמדים לניצחון מהמאבק על החולצה הוורודה.
קטע 9
• איפה: לוגו – ססטונלה.
• לועזית למתנשאים: Lugo – Sestola
• מתי: יום ראשון 18 במאי.
• מרחק: 172 ק"מ.
• אופי: הרים בינוניים, סיום על פסגה.
• לשים לב: למרות שזה יום עבודה אצלנו – לא להחמיץ את השידור.
תחליטו כמה זה חשוב:
רוב הקטע מישורי עם גבעות קטנטנות, קטע שני המסתיים על פסגה, מחר יום מנוחה שני, עבר שבוע והקבוצות שעוד לאהותירו חותם לא ירצו להגיע לסיומו בלי שנותני החסות זכו לתמורה.
יום מנוחה 2
יום שני, 19 במאי.
קטע 10
• איפה: מודנה – סלסולמג'ורה.
• לועזית למתנשאים: Modena – Salsomaggiore
• מתי: יום שלישי, 20 במאי.
• מרחק: 173 ק"מ.
• אופי: מישור.
• לשים לב: עשרת הק"מ האחרונים כוללים עלייה קטנה, ירידה ומישור של כחמשה ק"מ לסיום.
תחליטו כמה זה חשוב:
אחרי יום מנוחה תמיד יכולות להיות התפתחויות מעניינות. ראו אותו סעיף בקטע 9 והוא נכון עוד יותר אחרי יום המנוחה והכניסה לשבוע שני של הגרנד טור הראשון של העונה. העלייה לקראת הסיום לא נראית מאיימת אבל היא יכולה לעשות שמות בדבוקה.
קטע 11
• איפה: קולוקיו – סאבונה
• לועזית למתנשאים: Collecchio – Savona
• מתי: יום רביעי, 21 במאי.
• מרחק: 249 ק"מ.
• אופי: הרים בנוניים.
• לשים לב: בק"מ, המרחק, זה הקטע הארוך ביותר בג'ירו ד'איטליה 2014.
תחליטו כמה זה חשוב:
קטע קלאסי לקבוצות בריחה. בדיוק כפי שהיה נכתב בספר בשם "איך לצאת לבריחה ולנצח". אם תיווצר קבוצת בריחה שתכלול מספיק רוכבים שלא מאיימים על אף אחד מהקבוצות והדירוגים זה יהיה אפילו עוד יותר קלאסי. מעט גשם לקראת הסיום ודרמות יכולות להיכתב על הירידה לקו הסיום.
קטע 12
• איפה: בארברסקו – בארולו
• לועזית למתנשאים: Barbaresco – Barolo
• מתי: יום חמישי, 22 במאי.
• מרחק: 41.9 ק"מ.
• אופי: נגד השעון אישי.
• לשים לב: זה לא מישור, הזינוק בעלייה, הסיום בעלייה ורק באמצע יש מישור כלשהו.
תחליטו כמה זה חשוב:
אז ככה זה הולך – למתמודדים על ראש הדירוג אין ברירה, המרוץ האישי נגד השעון כשמו כן הוא: מבחן האמת. הפחות טובים בו יצטרכו למזער נזקים, היותר טובים בו ינסו לפתוח פערים. שאר הרוכבים מתחלקים לשלוש קבוצות. הראשונה היא של השענים המסוגלים להתמודד על הניצחון בקטע. השנייה היא של אלו שיצאו למשימות בדיקת המסלול עבור המובילים של קבוצתם והשלישית היא הקבוצה של הרוכבים של מטרתם היא לסיים במגבלת הזמן ובמינימום מאמץ.
קטע 13
• איפה: פוסאנו – ריבארולו קאנבסה.
• לועזית למתנשאים: Fossano – Rivarolo Canavese
• מתי: יום שישי, 23 במאי.
• מרחק: 157 ק"מ.
• אופי: מישור.
• לשים לב: זה לא מישור כמו כביש הסרגל.
תחליטו כמה זה חשוב:
אחרי שבועים ו- 13 קטעים יש כבר הרבה מאוד רוכבים עייפים בדבוקה, בקטע מהסוג הזה הקבוצות של המתמודדים על ראש הדירוג מחויבות לשמירה מאוד הדוקה על המובילים שלהם ובקטע של אתמול היו כמה רוכבים שממש נחו כדי לעשות בלגן היום. הסיום בעלייה מתונה.
קטע 14
• איפה: אליה – אורופה (ביאלה).
• לועזית למתנשאים:(Agliè – Oropa (Biella
• מתי: שבת, 24 במאי.
• מרחק: 164 ק"מ.
• אופי: הרים גבוהים.
• לשים לב: הלכה למעשה זה הקטע הראשון בהרים גבוהים.
תחליטו כמה זה חשוב:
עד לקטע זה עברה הדבוקה לא מעט הרים, אבל היום זה הקטע הראשון של ההרים הגבוהים. למרות ההרים ייתכן והמתמודדים על החולצה הוורודה יאפשרו למתמודדים על החולצה הכחולה (מלך ההרים) לצאת לאסוף את הנקודות.
הג'ירו ד'איטליה מציין עשור למותו הטראגי של מרקו פאנטני. מנצח הג'ירו 1998 והדאבליסט האחרון (ניצח בג'ירו ובטור דה פראנס 1998). הפסגה בה מסתיים הקטע סיפקה את אחד ממופעיו המרהיבים והבלתי נשכחים דווקא בקטע 15 בג'ירו ד'איטליה של שנת 1999. כמה ימים לאחר מכן הוא נכשל בבדיקה לגילוי חומרים אסורים ואותו היום החלה ההידרדרות שהסתיימה בחדר קטן בבית מלון ברמיני.
קטע 15
• איפה: ואלדיניו – פלאן די מונטהקאמפיונה.
• לועזית למתנשאים: Valdengo – Plan di Montecampione
• מתי: יום ראשון, 25 במאי.
• מרחק: 224 ק"מ.
• אופי: הרים גבוהים.
• לשים לב: רוב הקטע מישורי, אבל הסיום בעלייה יכול לגלות בדיוק למי יש כמה ברגליים. זה קטע בו מועמד לניצחון יכול לאבד כל סיכוי מעשי ללבוש את החולצה הוורודה. מחר יום המנוחה השלישי והאחרון של הג'ירו ד'איטליה 2014.
תחליטו כמה זה חשוב:
עוד סיום על פסגה בה הותיר מרקו פאנטני את חותמו. הוא ניצח על הפסגה בקטע שהתקיים ב- 4 ביוני 1998 בדרכו לניצחון בג'ירו ד'איטליה.
יום מנוחה 3
יום שני, 26 במאי.
קטע 16
• איפה: פונטה די לניו – ואל מרטלו.
• לועזית למתנשאים: Ponte di Legno – Val Martello/Martelltal
• מתי: יום שלישי, 27 במאי.
• מרחק: 139 ק"מ.
• אופי: הרים גבוהים.
• לשים לב: לא להפסיד את השידור.
תחליטו כמה זה חשוב:
זה מתחיל עם העלייה לגאביה, העלייה האמצעית היא לסטלביו ורק שתי אלו יצרו כמה מהסיפורים שהפכו את הג'ירו ד'איטליה למה שהוא. אנדי המספטן בשלג, פאוסטו קופי בתקופת הזהב וזה רק בשתי הפסגות הראשונות. הסיום בעלייה שאינה אגדית כשתי הראשונות, אבל מי יודע מה יילד לאחר יום כה מתיש.
קטע 17
• איפה: סרנוניקו – ויטוריו וונטו.
• לועזית למתנשאים: Sarnonico – Vittorio Veneto
• מתי: יום רביעי, 28 במאי.
• מרחק: 208 ק"מ.
• אופי: מישור.
• לשים לב: רק בהגדרה של איטלקים זה יכול להיות מישור.
תחליטו כמה זה חשוב:
נותרו לסיום עוד חמשה קטעים שזה פחות מעשרים שעות של רכיבה. עבור הרוכבים זה כבר עמוק בתוך הגיהנום וחלקם הלא מבוטל שואל עצמו מה הוא בכלל עושה במקצוע הזה עם הדבר הזה שתקוע עמוק בישבן זה שבוע שלישי ברציפות.208 ק"מ של עליות וירידות כה רבות ולמרות שהן כולן קצרות לא באמת מוסיף למורל של רוב מרכיבי הדבוקה. ביום כזה המתמודדים על החולצה הוורודה ינסו לחסוך באנרגיות כמה שיצליחו, הנאבקים על הנקודות (חולצה אדומה) ירצו לשפר עמדות, אבל הסיכוי הגדול הוא לניצחון של רוכב ממתוך קבוצת בריחה.
קטע 18
• איפה: בלונו – ריפוזו פאנרוטה.
• לועזית למתנשאים: (Belluno – Rif. Panarotta (Valsugana
• מתי: יום חמישי, 29 במאי.
• מרחק: 171 ק"מ.
• אופי: הרים גבוהים.
• לשים לב: זה יום הרבה יותר מעניין משנראה על הפרופיל של המסלול. הראשון משלושת קטעי ההכרעה הסופית.
תחליטו כמה זה חשוב:
ביום כזה אי אפשר לדעת מתי יחלו ההתמודדויות על ראש הדירוג ולא רק של החולצה הוורודה, גם על החולצה הכחולה של מלך ההרים. כנראה שהעלייה הראשונה תשוחרר למתמודדים על הכחולה, העלייה האחרונה תהיה המופע של המתמודדים על הוורודה.
קטע 19
• איפה: באסנו מונטה גראפה – צ'ימה גראפה.
• לועזית למתנשאים: Bassano del Grappa – Cima Grappa
• מתי: יום שישי, 30 במאי.
• מרחק: 26.8 ק"מ.
• אופי: מרוץ אישי נגד השעון – בעלייה.
• לשים לב: השדרה בה יעברו הרוכבים מוקפת עצים עליהם תלו הנאצים את הפרטיזנים האיטלקים שלחמו בהם במלחמת העולם השנייה, לכל עץ צמוד השם של הפרטיזן שנתלה עליו.
תחליטו כמה זה חשוב:
זה בדיוק קטע שיכול להכריע את זהותו של מנצח הג'ירו ד'איטליה 2014. אין מחסה, אין סיוע קבוצתי, הרוכב לבדו על 26.8 ק"מ, 18 ק"מ אחרונים בעלייה אכזרית וסיום על פסגה קטלנית.
קטע 20
• איפה: מאניאגו – הר זונקולן.
• לועזית למתנשאים: Maniago – Monte Zoncolan
• מתי: שבת, 31 במאי.
• מרחק: 167 ק"מ.
• אופי: הרים גבוהים.
• לשים לב: זה הקטע האחרון בו באמת אפשר להשפיע על הדירוגים.
תחליטו כמה זה חשוב:
החצי השני של הקטע מורכב משלוש עליות מדורגות. הסיום על פסגה ולא סתם אחת אלא הזונקולן שיכולה להוציא את חומצת החלב לכל רוכב. זה הקטע האחרון שבו אפשר להשפיע על כל הדירוג באופן משמעותי – חוץ מדירוג הנקודות של החולצה האדומה.
קטע 21
• איפה: ג'ימונה דל פריולי – טריסטה
• לועזית למתנשאים: Gemona del Friuli – Trieste
• מתי: יום ראשון, 1 ביוני.
• מרחק: 172 ק"מ.
• אופי: מישור.
• לשים לב: החלק השני של הקטע על מסלול סיבובי.
תחליטו כמה זה חשוב:
זהו, תם והסתיים לו הג'ירו דאיטליה 2014, זה יום החוגגים. המנצח שיקח לביתו את החולצה הוורודה ותהילת העולם ועוד כמה מנצחי קטגוריות שונות שיהפכו לגיבורי על של ענף האופניים.
• תודה לאנטוניו סנטורי על העזרה בתרגום.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת