רוכב קבוצה שקיבלה זימון מארגנים ניצח בקטע הרביעי של הג'ירו, והאם בראדלי וויגנס הפסיד זמן וכבר לא מוביל את הדירוג הווירטואלי של המועמדים לניצחון
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הג'ירו ד'איטוליה בשוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מקקטע 4 – כאן
קטע 4, Policastro Bussentino – Serra San Bruno, 246 ק"מ
לקבוצות אופניים יש שתי דרכים להתחרות במרוצי האופניים הגדולים והיוקרתיים בעולם. האחד זה להשתייך לדרג הבכיר. זה כרוך ברכישת רישיון במיליוני יורו, השקעה במינימום משכורות למספר הקבוע בתקנון של רוכבים וצבירת ניקוד (תוצאות בתחרויות) שישמור את זכותם להיות בדרג הבכיר.
כל קבוצות הדרג הבכיר (השנה יש 19, בשנים קודמות היו 18) מקבלות זימון אוטומטי לכל מרוצי הסבב העולמי, בכללם חמשת המונומנטים ומרוצי הגרנד טור. מארגני המרוצים האלו יכולים לזמן עוד כמה קבוצות (המספר משתנה ממרוץ למרוץ) לפי שיקולים שלהם. בשיקולים יכולים להיות רצונם לקדם שיתוף פעולה עם נותני חסות (של הקבוצה המוזמנת והמרוץ) או כוכב גדול אשר כבר לא בדרג הבכיר ועוד.
בדרג השני (דרג פרופישינל) יש עוד 20 קבוצות, אבל כוכבי על לרוב, הדבר יוצר קשיים גדולים בבחירה המועדפת של מארגני מרוצים. אבל דבר אחד ברור- בג'ירו ד'איטליה יקבלו הזמנות קבוצות איטלקיות כעדיפות ראשונה, בטור דה פראנס יהיו אלו קבוצות צרפתיות ובוואלטה א'אספנייה יהיו אלו קבוצות ספרדיות. כל זה עם הסתייגות לקבוצות שאינם מהלאום של אותו גרנד טור, אבל אם רוכב אצלן כוכב בעל זהות לאומית של הגרנד טור.
בג'ירו השנה אפשר למצוא את קבוצת ויני פאנטיני – סלה איטליה, מהדרג השני שזומנה בעיקר בזכות שני רוכבים. האחד הוא סטפנו גרצ'לי שניצח בג'ירו של שנת 2000 והיה מלך ההרים בג'ירו של 2009 + 2011 וגם את דנילו די לוקה שניצח בג'ירו של שנת 2007 וניצח את קטגורית הנקודות (החולצה האדומה) בג'ירו של שנת 2009.
(צילום: עפרה פרחי)
הקבוצות מהדרג השני מנסות בדרך כלל להיות יצרניות העניין בקטעים היומיים. הן עושות כל שביכולתן כדי שהרוכבים שלהם יכנסו לקבוצות הבריחה, ואם זה מצליח הרווח הוא כפול. נותן החסות נהנה מחשיפה והמארגנים רושמים לעצמם את העניין שיצרה הקבוצה. הרי בקטעים הארוכים של המרוצים היומיים בגרנד טור כמו הגירו הדבר הכי מעניין את רוב הצופים הוא מתי ואיפה תיתפס קבוצת הבריחה, רבים מהצופים הופכים לאוהדי הרוכבים בריחה ומחזיקים להם אצבעות שיצליחו גם לשרוד עד קו הסיום ולנצח באחד הקטעים.
בקטע הרביעי כמעט והצליח דנילו די לוקה לנצח. הוא ביצע מהלך מאוחר ונתפס ממש מטרים ספורים לפני קו הסיום. אנריקו בטלין הצעיר היה הרוכב המהיר ביותר במאוץ לקו הסיום. בכך נוצר מרוץ מרתק,כשאת העניין יצרו רוכב איטלקי צעיר מבטיח (שכבר קיים) מקבוצת דרג שני וכוכב על איטלקי. הצופים נהנו, נותני החסות מרוצים, המארגנים מרוצים ולקבוצות הדרג השני נרשמו הרבה נקודות.
בטלין הוא אחת ההבטחות האיטלקיות של ענף מרוצי הכביש. הוא רק בן 23, שנה שנייה בקבוצה מקצוענית וכבר רשם כמה ניצחונות נאים. הניצחון הגול ביותר שלו הוא הקטע של הג'ירו אבל עוד קודם (2011 – שנתו הראשונה כמקצוען בדרג שני) הוא ניצח במרוץ החד יומי היוקרתי "קופה סאבטיני". הוא הקדים באותו מרוץ רוכבים כדויד רבלין, ג'אובאני ווסקונטי וגם את לוקה ופאוליני ששמר בקטע הרביעי של הג'ירו 2013 על החולצה הוורודה של המוביל בדירוג המצטבר. "קופה סאבטיני, הוא מרוץ מספיק יוקרתי כדי שנמצא ברשימת מנצחי העבר שלו את יאן אולריך ופאולו בטיני. בטלין עצמו השתתף גם בג'ירו אשתקד, סיים במקום 74.
הדירוג המצטבר השתנה אתמול, בכל הקשור למועמדים לניצחון בג'ירו. בראדלי וויגנס הפסיד 19 שניות לחבורה שחצתה את הקו עם המנצח. נכון לרגע כתיבת שורות אלו התוצאה הרשומה לוויגנס היא פיגור של 17 שניו ממנצח ומקום 48 בקו הסיום. הבעיה היא שוויגנס התעכב מאחורי תאונה שהתרחשה פחות משלושה ק"מ לסיום. התקנון של מרוצי גרנד טור קובע כי רוכב שאיבד זמן בגלל תאונה שהייתה 3-4 ק"מ לסיום (תלוי באיזה גרנד טור ובאיזה קטע) יקבל את הזמן של המנצח. ייתכן ובשעה מאוחרת יותר ייקבע כי וויגנס מקבל את הזמן שלו בחזרה, אם לא הוא יתחיל את הקטע החמישי ממקום 6 כשוינצ'נזו ניבאלי (מקום 4) מקדים אותו בשלוש שניות וריידר הייסזדל (מקום 5) עם זמן זהה לשלו.
במבט לטווח הרחוק הפער הזה נראה חזר משמעות. בצד המנטאלי זה יכול לקחת את וויגנס לשני כיוונים. האחד תסכול על הפסד הזמן בגלל תאונה והשני הוא ההכרה בעובדה כי למרות תאונה הוא עדיין צמוד למתחריו העיקריים ומרוצי נגד השעון עוד באופק, בהם יש לו יתרון עליהם.
דוכן מנצחים קטע 4:
1. אנריקו בטלין, איטליה, בארדיאני וולבולה – סיאסאפ אינוקס , 6:14:19 שעות
2. פאביו פלינה, איטליה, אנדרוני ג'יאוקאטולי, זמן זהה
4. ריגברטו אורן אורן, ספרד, סקאי, זמן זהה
ראש דירוג מצטבר לאחר קטע 4:
1. לוקה פאוליני, איטליה, קאטויושה, 15:18:51 שעות
2. ריגברטו אורן אורן, ספרד, סקאי + 17 שניות
3. בנאט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר
הקטע ה- 5, 203 ק"מ מCosenza – ל- Matera דומה מאוד
לקטע רביעי. התחלה בגבעות קטנות, מישור ארוך מאוד וסיום עם שתי עליות
מדורגות. הסיום שונה מזה של קטע רביעי בכך שהוא כולל עלייה מתונה לקו
הסיום.
יאיר בן עמי
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת.