ניבאלי ניצח בקטע הלפני אחרון, אורן אורן הדיח את אוונס מהמקום השני, בטנקור עלה לראש דירוג הרוכב הצעיר, מחר קטע אחרון
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הג'ירו ד'איטליה בשוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מהקטע ה- 20 ליחצו כאן
• על ביטול קטע 19 ראו כאן
קטע 20, 210 ק"מ, מ – Silandro ל- Tre Cime di Lavaredo
הניצחון של ניבאלי
וינצ'נזו ניבאלי הוכיח כי הוא הרוכב החזק ביותר בג'ירו 2013 ככל שהסיום התקרב. הוא ניצח במרוץ האישי נגד השעון, קטע 18, והגדיל את הפער באופן משמעותי. הקטע ה- 19 בוטל והעלה מעט סימני שאלה על מה היה אילו.
אבל בקטע ה- 20 הראה ניבאלי לא רק עד כמה הוא חזק ממתחריו, אלא שהמהלך המנצח שלו הראה עד כמה סגנו, קאדל אוונס יכול לברך על ביטולו של קטע 19. עוד כמה פסגות כאלו והסיכוי שלו לשמור על מקום בדוכן המנצחים היה קטן עד יורד לאפס.
אורן אורן הפגין יכולת המצדיקה את רצונו להיות מוביל קבוצה בגרנד טור. אילולא היה מתחיל את הג'ירו כמוביל עליות של בראדלי ווגינס ייתכן ואף היה תופס את המקום השני מוקדם יותר. קשה להאמין שהיה מאתגר עוד יותר את ניבאלי, אבל הוא רק בן 26 ואפשר לתת כדוגמא את ניבאלי, המבוגר מאורן אורן בשנתיים וקצת והשיג את הניצחון הראשון שלו בגרנד טור לפני פחות משלוש שנים.
עשירייה ראשונה בקטע 20:
1. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, 5:27:41 שעות
2. פביאן אנדרס דורטא ארוואלו + 17 שניות
3. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי + 19
4. קרלוס אלברטו בטנקור גומז, קולומביה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 21
5. פאביו ארו, איטליה, אסטנה + 44 שניות
6. פרנקו פליצ'וטי, איטליה, אדרוני ג'יאקאטולי + 48 שניות
7. דומניקו פוזזיבו, איטליה, אז'ה2אר + 54 שניות
8. דמיאנו קארוסו, איטליה, קנונדייל + 58 שניות
9. ארוויןמ אטפומה חורטאדו, קולומביה, קולומביה + 1 דקה
10. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף + 1:04 דקה
עשירייה ראשונה לפני קטע אחרון:
1. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, 79:23:19 שעות
2. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי + 4:43 דקות
3. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 5:52 דקה
4. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה – מרידה + 6:48 דקות
5. קרלוס אלברטו בטנקור גומז, קולומביה, אז'ה2אר לה מונדיאל + 7:28 דקות
6. פרזימייסלב נימיץ, פולין, לאמפרה מרידה + 7:43 דקות
7. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף + 8:09 דקות
8. בנאט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר + 10:26 דקות
9. מאורו סאנטאמברוג'יו, איטליה, ויני פאנטיני – סלא איטליה + 10:32 דקות
10. דומניקו פוזזיבו, איטליה, אז'ה2אר + 10:59
הכבוד לאוונס קאדל אוונס הוא סיפור של ספורטאי ענק, דוגמא ומופת ושיעור בבית ספר לנחישות. בכל פעם שאני כותב עליו אני מכריח את עצמי לבדוק שוב את גילו, מספר השנים שהוא בדרג הבכיר, בקצה של הספורט המקצועני התובעני ביותר ואת שעבר עליו לאורך השנים. אוונס אכן בן 36. הוא הצטרף לדרג הבכיר של מרוצי הכביש לפני 14 שנים. הג'ירו 2013 הוא הגרנד טור ה- 13 בו הוא משתתף, לא רק שמעולם לא פרש מגרנד טור אלא שהוא ניצח בטור דה פראנס, סיים על דוכן המנצחים בטור עוד פעמיים, סיים על דוכן המנצחים של הוואלטה גם, הוא יסיים את הג'ירו הזה על דוכן המנצחים אלא אם יקרה משהו סנסציוני שייחרט עמוקות בדפי ההיסטוריה. אוונס גם היה אלוף עולם במרוצי כביש ובגרנד טור הראשון אליו זינק (ג'ירו 2020) הוא כבר לבש את החולצה הוורודה. עכשיו הנה עוד נתון בעל חשיבות על – בדור בו גם בדיקה מעמיקה תתקשה למצוא רוכב שעלה על דוכן המנצחים של גרנד טור ולא הורשע, או הודה בשימוש בחומרים אסורים. אוונס לא רק שמעולם לא נכשל בבדיקה אלא שמעולם לא הועלו חשדות ולו המרומזות בכיוונו. |
אוונס בחולצה הצהובה בטור
(צילום: Michiel Jelijs) |
במהלך הג'ירו התרחשו שני דברים הקשורים באוונס וקבוצתו –
ביאמסי. חברו הצעיר לקבוצה, טיג'יי ואן גרדרן הנחשב לאחת ההבטחות הגדולות
של הדבוקה, החל לקיים עם ניצחון בטור של קליפורניה. מאחר ובטור דה פראנס
2012 סיים ואן גרדרן כרוכב הצעיר הטוב ביותר ואף לפני אוונס בדירוג המצטבר
השאלות על זהותו של מוביל הקבוצה בטור החלו לעלות.
מנהל קבוצת ביאמסי, ג'ים אוצ'ביץ' לא נתן לשמועות לעבוד שעות נוספות ויצא בהצהרה כי אוונס המוביל של הקבוצה בטור. כדי שאף אחד לא יתבלבל הוא הוסיף משפט על הכישרון הגדול שטמון בואן גרדרן הצעיר ושהוא ימשיך ללמוד מאוונס. אל תתפלאו לראות את אוונס אכן מלמד את האמריקאי הצעיר בטור, תתפלאו אם אוונס יפיק עוד תסריט בסדרת עוף החול שלו ויתמודד על ראש הדירוג.
אז למה אוצ'ביץ' יצא בהצהרה? כי זה כל כך הרבה יותר נכון, התנהגותית, לעומת ההצהרה שבאה כמה ימים קודם מכיוונו של דויד בראילספורד, מנהלה של קבוצת סקאי, שמול אי ההצלחה של וויגנס בג'ירו יצא בהצהרה כי פרום המוביל של הקבוצה בטור.
זה ההבדל בין ניהול מובנה של שקט תעשייתי לבין ניהול פופוליסטי שאינו מתחשב בספורטאי. בסקאי בחר המנהל לא להעניק למנצח הטור 2012 את השקט הנחוץ כשהוא תחת לחץ של תחרות, לאחר השנה שהביאה את מלכת אנגליה להעניק לו תואר סר ולמארגני המשחקים האולימפיים לתת לו את הכבוד הענק בטקס הפתיחה. בצד השני של הכביש אמר מנהל קבוצה אחרת שהוא מעניק את כל אמונו במנצח הטור 2011, אל מול ולמרות דעיכתו.
קטע 21, 197 ק"מ, מ – Riese Pio X ל – Brescia
אחרי שש שנים רצופות בהן הקטע האחרון של הג'ירו היה מרוץ אישי נגד השעון חזרו המארגנים לקיים מרוץ כביש. למרות שתי מהדורות (2009 – רומא, 2010 – וורונה) לאורך שנים הקפידו המארגנים לסיים את הג'ירו במילאנו, גם כאן יש שינוי השנה והקטע האחרון יסתיים בברשיה.
הקטע באורך 197 ק"מ ועליו שתי נקודות מאוצי ביניים. אחרי 164 ק"מ יעברו הרוכבים את קו הסיום ויבצעו סיבובים של 4.2 ק"מ. בכל סיבוב יהיו תשע פניות כש- 750 המטרים האחרונים אל קו הסיום הם בקו יישר.
הקטע מתאים למאיצים הטהורים ואלו ששרדו את שלושת השבועות המפרכים ירצו לאתגר את מארק קאוונדיש שירצה את הניצחון החמישי שלו הג'ירו 2013 וכמובן את החולצה האדומה של הנקודות.