אורן אורן ניצח בקטע העשירי והעמיד בסימן שאלה את זהות המוביל של קבוצת סקאי, ניבאלי ממשיך ללבוש את החולצה הוורודה, אוונס הפתעה היפה עד כה
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הג'ירו ד'איטוליה בשוונג – כאן
• דיווחים ופרשנות מקטע 10 כאן
קטע 10, 167 ק"מ מ- Cordenons ל- Montasio
מי המוביל של סקאי?
מאז החל הג'ירו יש באוויר איזו הרגשה כי בראדלי וויגנס לא מפגין את היכולת שהביאה לו את הניצחון בטור דה פראנס 2012. רוכב אופניים הוא מכונה אם בוורידים שלו יש קצת דם והרבה חומרים "טובים". וויגנס לא מפגין חולשה קיצונית אלא פשוט לא מפגין חדות ששומרת אותו קרוב לטובים ביותר בקטעים הקריטיים. אם זה בגלל החלקה על כביש רטוב או, כמו בקטע העשירי, נשירה מחבורת המועמדים לניצחון כשהקצב עולה מדרגה לקראת הסיום.
דוגמא לא פחות טובה, שאנו כבר לא בעידן המכונות אלא בעידן בו הדבוקה מורכבת מספורטאים אנושיים, הוא ריידר הייסזדל. מנצח הג'ירו 2012 לא מצליח לעלות אל היכולות שהביאו לו את הניצחון אשתקד. הוא נושר הרבה מאוד זמן לפני קו הסיום כשהזוויות של האספלט עולות. בקטע העשירי הוא הפסיד כל כך הרבה זמן שהאמירה הנדושה: "בשבוע השני אפשר לראות מי לא ינצח" הוכחה שוב.
אורן אורן מי מי? ריגברטו אורן אורן הוא רוכב מעולה בכל קנה מידה. הוא אינו מפורסם כמו כוכבי קבוצת סקאי משום שהוא הובא לקבוצה כפועל על להרים והוא נולד בקולומביה, ספקית מטפסי על אבל לא כוכבי על. הוא בן 26 שהחל את הקריירה המקצוענית שלו בשנת 2006. בשנה שלאחר מכן כבר היה בדרג הבכיר כשחתם בקבוצת "יוניבט.קום". באותה השנה (2007) הוא היה האלוף הלאומי במרוץ אישי נגד השעון ונכנס לעשירייה הראשונה בטור של שוויץ. זה הספיק לעליית מדרגה והצטרפות לאחת הקבוצות החזקות הדבוקה- קאסיה דפרנה. במדי הקבוצה הוא רשם כמה הישגים מרשימים כמו סגנות ב"טור של קטלוניה" ומקום שלישי "בג'ירו די לומברדיה" (אחד מחמשת המונומנטים). מאותה השנה הוא הפך לאחד המצרכים הנדירים בדבוקה- פועל על להרים. כשהצטרפה קבוצת סקאי לדרג הבכיר של האופניים (2010) היה לה צורך בפועלי על לעליות. עוד לפני שאורן אורן סיים את החוזה בקאסיה דפרנה (סוף 2010) הוא קיבל הצעה מהקבוצה הבריטית בה הוא רוכב משנת 2011. בקבוצה עתירת כוכבים ההזדמנויות לבלוט אינן רבות. עד לפני שנה היה, בנוסף לבראדלי וויגנס וכריס פרום, את מארק קאוונדיש ככוכב על בקבוצה. לג'ירו לפני שנה זינק אורן אורן כמוביל לדירוג המצטבר אבל לא כמוביל הקבוצה. קאוונדיש היה המוביל. למרות זאת סיים אורן אורן במקום ה-7 בסיום הג'ירו. |
נכון לסיום הקטע העשירי נראה אורן אורן טוב בהרבה מבראדלי וויגנס, למרות זאת נצטרך לחכות עוד כמה ימים כדי לראות מתי או אם בכלל וויגנס יהיה פועל העל של אורן אורן. השניים מדורגים במקומות 3-4 עם פער כמעט זהה מהחולצה הוורודה.
ההפתעה היפה של הג'ירו – קאדל אוונס אי אפשר שלא להתעלם מגילו (36) של אוונס. נדיר לראות רוכב מתמודד על ראש דירוג של גרנד טור בגיל הזה, קיים ובכל זאת נדיר. אבל לא רק הגיל אלא גם השנה הקודמת של אוונס, כשסיים שביעי בטור ונדמה היה שהוא בדעיכה עמדה בחישובי המועמדים לניצחון טרם הזינוק לג'ירו. אוונס לא נראה כמי שמסיים את הקריירה בגלל המקום השביעי בטור 2012. באותה השנה הוא ניצח ב"קריטריום אינט'רנצ'יונל " וגם סיים שלישי ב"קריטריום דו דופינה". אלו מרוצים בני יומיים או שבוע. בטור היה נראה כי יכולות התאוששות שלו בנסיגה וזה בא לידי ביטוי בהיחלשות ככל שהטור התקרב לסיומו וגם בעובדה שלא הצליח להתאושש עד למשחקים האולימפים ולא התחרה מעבר לכך בסיום העונה. בצד השני צריך להזכיר כי אם יש רוכב שהכינוי "הפניקס" הולם אותו זה אוונס.את הטור של 2011 הוא ניצח לאחר ששנה קודם הוא סיים אותו במקום 25, בגיל 34 וכתבות סיכום קריירה היו מתבקשות ככתבות על גבינות היום. נכון שזהו רק היום הראשון של השבוע השני, הג'ירו עוד יאתגר את יכולות ההתאוששות של אוונס, אבל מול זה יש את הניסיון של אוונס שפרץ אל תודעת הקהל עם החולצה הוורודה לפני 11 שנים ולא פחות הפסדה ההרואי בקטע למחרת. |
עשירייה ראשונה בקטע 10:
1. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי, 4:37:42 שעות
2. קרלוס אלברטו בטונצ'אר גומז, קולומביה, אז'ה2אר + 20 שניות
3. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה
4. מאורו סאנטאברוג'יו, איטליה, ויני פאנטיני – סלא איטליה
5. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי
6. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף
7. דומניקו פוזוזיבו, איטליה, אז'ה2אר, כולם זמן זהה
8. רוברט קיסורלבסקי, קרואטיה, רדיושאק – לאופרד + 47 שניות
9. בנאט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר + 1:06 דקה
10. בראדלי וויגנס, בריטניה, סקאי + 1:08 דקות
עשירייה ראשונה לאחר קטע 10:
1. וינצנזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, 38:57:32 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטרליה, ביאמסי + 41 שניות
3. ריגברטו אורן אורן, קולומביה, סקאי + 2:04 דקות
4. בראדלי וויגנס, בריטניה, סקאי + 2:05 דקות
5. רוברט חיסנק, הולנד, בלאנקו + 2:12 דקות
6. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה – מרידה + 2:13 דקות
7. מאורו סאנטאברוג'יו, איטליה, ויני פאנטיני – סלא איטליה + 2:55 דקות
8. פרזימייסלב נימיץ, פולין, לאמפרה מרידה + 3:57 דקות
9. דומניקו פוזוזיבו, איטליה, אז'ה2אר + 4:17 דקות
10. רפאל מאיקה, פולין, סאקסו בנק – טינקוף + 4:21 דקות
קטע 11, 182 ק"מ מ- Tarvisio ל- Vajont
גם בקטע 11 יאותגרו הרוכבים בהרים. הפעם שתי עליות מדורגות בדרגה 2. העלייה הראשונה לאחר 100 ק"מ ואורכה 17 ק"מ, זווית ממוצעת של 6.2% ופסגתה 1790 מעל לפני היום. אחרי ירידה של כשלושים ק"מ, הכוללת כמה גבעות, יגיעו הרוכבים לפאתי העלייה אל קו הסיום – אורכה 7 ק"מ. חמשת הק"מ הראשונים בזווית יחסית נוחה למשתמש, להוציא קטע קצר של 9% והחלק המאתגר הוא 1.5 ק"מ של הסיום בממוצע של 7% ויותר.
זהו לא קטע קלאסי למדורגים בראש והמתמודדים על החולצה הוורודה. דווקא מנצח מקבוצת בריחה או רוכב היודע להאיץ בעליות קצרות, מתוך קבוצה של כמה עשרות רוכבים שהייתה מתחילה את העלייה האחרונה, היה המועמד הטבעי לנצח.
היפה בגרנד טור הוא העובדות הנוצרות והמציעות גם סיכוי להתרחשויות בעקבותיהן. נבאלי, אוונס ולא רק הם ראו את החולשה של וויגנס. אף אחד מהם לא יתנדב לרכב בקצב נוח בקטע 11 רק משום שזה לא קטע קלאסי של התמודדות על ראש דירוג. אם וויגנס הפסיד על העלייה של קטע 10 כמעט דקה אפשר לגרום לו להפסד של עוד כמה שניות טובות, אולי עוד דקה, בעלייה לקו הסיום של קטע 11.