אחד המאפיינים של מרוצי אופניים זו המהירות בה יכול להתרחש השינוי. גם בקטע מישורי, שלא הבטיח דרמות לפני הזינוק, הסיום סיפק דרמה אחת אשר ביטלה את הקודמת וגם בפנייה האחרונה ציפתה הפתעה
מאת:יאיר בן עמי
• הרוכבים הבולטים
• התממשות ההבטחה של פני
• קאוונדיש בפרספקטיבה היסטורית
•על מאיצים, מאוצים ורכבות
•מה היה, מה יהיה וכל מה שאתם לא רוצים לפספס
• גארמין ברקודה מנצחי היום
•
השני של קאוונדיש
•המאבק על ראש הדירוג עלה מדרגה
•
המופע של פוזוביבו
• קטע 1
• קטע 2
• קטע 3
• קטע 4
•
קטע 5
•
קטע 6
•
קטע 7
• קטע 8
• קטע 9
קטע 9, יום שני 14 במאי
San Giorgio nel Sannio – Frosinone, מישור, 171 ק"מ
במרוץ אופניים זה נגמר עד שזה באמת נגמר. את הקטע ה-9 של הג'ירו ד'איטליה 2012 אפשר להכניס כשיעור לכל רוכב אופניים. רובו של היום התנהל על פי הפרוטוקול הישן והנדוש. קבוצה של שלושה רוכבים התנהלה במשך שעות בהובלה והדבוקה התנהלה כך שתוכל לסגור את הפער עד למאוץ הביניים שמוקם כ- 25 ק"מ מקו הסיום ובערך 15 ק"מ משתי גבעות קטנות כאשר עם סיומה של האחרונה נותרו עוד פחות מחמשה ק"מ, הרוב בירידה, לקו הסיום.
רוכב אחד, מרטין קייזר מקבוצת וואקאנסולייל – דיאמסי, הצליח לשרוד את המהירות של הדבוקה וכיחיד מקבוצת הבריחה לחצות ראשון את נקודת מאוץ הביניים. מארק קאוונדיש, בדיוק על פי התוכנית של הקבוצה, הגיע אחריו לקחת את הנקודות שנותרו בקופה ומשם היו חסרות לו עוד 4 נקודות כדי לקחת ממטאו גוס את החולצה האדומה של המוביל בקטגורית הנקודות כשעל קו הסיום ממתינות 28 נקודות לראשון ו- 20 נקודות לשני שיחצה אותו. לו קאוונדיש לא היה לוקח את הנקודות של מאוץ הביניים גם ניצחון בקטע מול המקום שני של גוס לא היה מעביר אלין את החולצה האדומה.
אם החישובים האלו נכנסה הדבוקה לעלייה האחרונה כקבוצות רבות מנסות לכתיב קצב שיאפשר למאיצים שלהם לעבור את הפסגה אבל כך שקאוונדיש לא יזנק איתם למאוץ האחרון.
ההפתעה של העלייה הייתה ניסיון של חואקין רודריגז, המדורג שני עם פיגור של 9 שניות מהחולצה הוורודה (המוביל בדירוג המצטבר), ניסה לברוח כדי להגיע ראשון לקו הסיום. הוא נתפס עוד לפני הפסגה של העלייה הקצרה (1.2 ק"מ בזווית ממוצעת של 6%).
המהלך של רודריגז גרם לדבוקה לעבור את העלייה במהירות אדירה ומכאן כמעט ונשברו הרגליים של כל המאיצים הטהורים.
בירידה לקו הסיום הבינו רוכבי קבוצת אוריקא – גרינאדג' (של גוס) כי קאוונדיש בפיגור והם נטלו את הובלת הדבוקה עם רכבת מרשימה וקצב שלא מותיר נשימה.
קאוונדיש לא נראה אפילו קרוב לקדמת הדבוקה במשך כל הירידה אבל בדיוק כשהכביש התיישר, הדבוקה נכנסה לק"מ האחרון והרכבת של גוס התפרקה, תחת לחץ הרוכבים שניסו לתפוס עמדה למאוץ לקו הסיום, הוא הופיעה כעוף החול ונכנס לעמדה ממנה קשה לעצור אותו.
שליבו של המהירות הגבוה, הצפיפות בקדמת הדבוקה והעובדה כי הפנייה האחרונה הייתה שילוב של חדות (צריך להאט), כביש רחב (אפשר להיכנס מהר מהרגיל לפניות) ובלי קבוצה שולטת בהובלת המאיץ שלה, יצר כאוס אדיר.
הרוכבים שהובילו את הדבוקה בכניסה לפנייה האחרונה הבינו מהר מאוד כי מרחוק הכביש הרחב כנראה הטעה אותם והם במהירות בלתי הגיונית ביחס לחדות הפנייה. כמה רוכבים בלמו,מטאו גוס בלם חזק מדיי וראה לפניו את פליפו פוצ'אטו הופך את הרכיבה לגלגול חופשי על הכביש. גוס עף הישר לאספלט בסגנון שהיה מזכה אותו בהרבה נקודות במופע של התעמלות אוויר לקרקע, קאוונדיש נאלץ לחתוך למחסומים ובקושי הצליח להימנע מנפילה והמאיצים שהיו בשורה השלישית הרוויחו את מאות המטרים האחרונים של הכביש על כל רוחבו ונקי מצפיפות הדבוקה.
המאיץ הספרדי, וונטוסו חוזה פרנסיסקו אלברדי (בתמונה משמאל) , לא צריך להתנצל על ניצחונו. מצידו הוא רכב הכי חכם ויצא מהעמדה הכי נכונה מהסיבוב כדי לנצח שוב קטע של הג'ירו. זו השנה שנייה ברציפות שהוא רושם ניצחון בקטע של הג'ירו לאחר שניצח בקטע 6 של ג'ירו 2011. אז, להבדיל מהתאונה של השנה, הסיום היה בעלייה מתונה לקו הסיום וזה הורידה את המאיצים הטהורים מהשורות הראשונות הרבה לפני הזינוק למאוץ אחרון לקו הסיום.
וונטוסו אינו מאיץ טהור מהשורה הראשונה. הוא מטפס טוב יותר מרוב המאיצים וגם מאיץ הרבה פחות טוב מהטובים ביותר בתחום. אבל גם הוא מתקשה, כמו כל המאיצים, כשמגיעים לעליות וזה סיפור שממעטים לדבר ולכתוב עליו.
סבלם של המאיצים הטהורים בהרים. כבר בקטע העשירי שבים הרוכבים להרים הבינוניים. אלו לא המעברים המפלצתיים של האלפים או הפירנאים אבל אלו בהחלט זוויות הגורמות נזקים גדולים למאיצים הטובים ביותר. בכל קטע כזה הם יילחמו על הגעה לקו הסיום בתוך מגבלת הזמן וכשיצליחו למשימה הם ילכו למנוחת הלילה עם עוד 20 דקות, חצי שעה ולעיתים גם שעה של מאמץ שלמטפס טוב לא יעיקו על השרירים. המאמץ הנוסף הזה גם מוריד מזמן ההתאוששות לקטע של המחרת. זו גם סיבה שכיחה לפרישה של רוב המאיצים כשהדבוקה חוצה את ההרים הגדולים.
מאיץ כמו מארק קאוונדיש בונה בתחילת העונה את מאגר המטרות שלו. בשנת 2012 הוא סימן את קטעי המישור של הג'ירו ד'יאטליה, קטעי המישור של הטור דה פראנס והמשחקים האולימפיים בראש הרשימה. אם הוא יצליח לשמור על מצב פיזי טוב אחרי המשחקים האולימפיים אז גם אליפות העולם כדי לשמור על התואר אותו השיג בשנת 2011. התעקשות על סיום גרנד טור לא תמיד משרתת את בנק המטרות של מאיץ כמו קאוונדיש או וונטוסו. הסיבה היחידה שלהם לשרוד עוד יום בהרים היא הקטע המישורי הבא בו יאבקו על הניצחון ובחלק מהמקרים המאבק על ראש דירוג הנקודות. כשהסיבה השנייה, דירוג הנקודות, רלוונטית אז המאיץ יעשה מאמץ לגהץ עוד עלייה בדרך לעוד קו סיום על פסגת ההר הזה או הבא. אבל כשהמטרה היחידה היא האפשרות לנצח בעוד קטע אחד, שיגיע בעוד שלושה, ארבעה קטעים או שבוע, אז ההחלטה להיכנס לרכב הקבוצה או לא להגיע לחתימה על הבמה בבוקר קלה יותר מהיציאה מהמיטה בבוקר.
מאיץ טהור לא ירצה להתנהל בהרים, ולשפר את יכולת הטיפוס שלו על חשבון יכולת המאוץ, כשהוא יודע שבעוד חודש וחצי יש עוד גרנד טור עם עוד קטעים שהוא יכול לזכות בהם בתהילת עולם. מסיבות אלו ייתכן וכבר בימים הקרובים נראה פרישה של כמה מהמאיצים ובראשם קאוונדיש כשהאמיצים והטריים שבהם יעשו כל מאמץ לשרוד לפחות עד יום ראשון כשההרים הגדולים יתקילו אותם.
גזרת הדירוג המצטבר לא סבלה מזעזועים אבל כבר מחר, יום שלישי – קטע 10, המועמדים לניצחון יצטרכו להיות ערניים עם סיום בעלייה, לא גדולה אבל כזו המסוגלת לעשות נזקים של כמה שניות.
עשירייה ראשונה קטע 9:
1. וונטוסו חוזה פרנסיסקו אלברדי, ספרד, מוביסטאר, 3:39:15 שעות
2. פאביו פלינה, איטליה, אנדרוני – ג'אקטולי
3. ג'יאקומו ניזולו, איטליה, ראדיושאק-ניסן
4. דמיאנו קארוסו, איטליה, ליקויגאס- קנונדייל
5. דניאל צ'רון, אוסטריה, נטאפ
6. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה
7. ריידר היסזדייל, קנדה, גארמין בארקודה
8. מטיאס ברנדלה, אוסטריה, נטאפ
9. מנואל באנטי, איטליה, איג'2אר לה מונדיאל
10. דאריל אפי, דרא"פ, אוריקא – גרינאדג', כולם זמן זהה
עשירייה ראשונה לאחר קטע 9:
1. ריידר הסזידאל, קנדה, גארמין- באראקודה, 36:02:40 שעות
2. רודריגז, ספרד, קאטיושה + 9 שניות
3. פאולו טרילונגו, איטליה, אסטנה + 15 שניות
4. רומן קרויזגר, קזחסטן, אסטנה + 35 שניות
5. בנט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
6. איוואן באסו, איטליה, לקויגאס-קאנונדייל + 40 שניות
7. דמיאנו קארוסו, איטליה, ליקויגאס- קנונדייל + 45 שניות
8. דריו קאטלדו, איטליה, אומגה פארמה – קוויק סטפ + 46 שניות
9. פרנק שלק, לוקסמבורג, ראדיושאק-ניסן + 48 שניות
10. ארוס קיפאצ'י, איטליה, ליקויגאס- קנונדייל + 52 שניות
קטע 10, יום שלישי 15 במאי
Civitavecchia – Assisi, הרים בנונים, סיום בעלייה, 187 ק"מ:
כמעט מרכז איטליה. כאן ריסק ברנאר הינו את הדבוקה במרוץ אישי נגד השעון
בדרכו לניצחון שני משלושה בג'ירו ד'איטליה. גם היום רוכב של קבוצת
ליקיגואס-קנונדייל ישמח להותיר חותמו על הקטע ופעם זהו ארוס קאפצ'י הגר
בקרבת המקום ולפני שנה ניצח בקטע של הג'ירו. זה צפוי להיות יום קשה בהרבה
מהמצטייר מפרופיל המסלול.
Civitavecchia – Assisi