מארק קאוונדיש יהיה בסוף החודש בן 27. זה הגיל בו רוב הרוכבים מתחילים להפגין את שיא יכולתם. אצל המאיץ הבריטי זה בא לידי ביטוי בשיפור יכולות כמטפס
מאת:יאיר בן עמי
כתבות קודמות:
• התממשות ההבטחה של פני
• קאוונדיש בפרספקטיבה היסטורית
•על מאיצים, מאוצים ורכבות
•מה היה, מה יהיה וכל מה שאתם לא רוצים לפספס
• גארמין ברקודה מנצחי היום
שידורים ישירים:
• קטע 1
• קטע 2
• קטע 3
• קטע 4
•
קטע 5
קטע 5, יום חמישי 10 במאי – Modena – Fano, מישור, 209 ק"מ
אם מארק קאוונדיש (בתמונה משמאל על דוכן המנצחים של אליפות העולם 2012) יפרוש היום מהדבוקה הוא לא ייעלם בדפי ההיסטוריה בזכות אליפות העולם, הניצחונות בקטעי כל מרוצי הגרנד טור, הניצחון במילאנו – סן רמו ועוד הישגים רבים. לפני גיל 27 הוא בעונתו השביעית בדבוקת הדרג הבכיר, יש לו כבר יותר משמונים ניצחונות והוא מגלה שיפור מדי עונה.
בקטע ה- 5 של הג'ירו 2012, הוא שוב הביא משהו חדש וזה השיפור כמטפס. קאוונדיש לא יתמודד עכשיו על ראש הדירוג של גרנד טור וגם בעוד חמש עונות הוא לא יהפוך למזנב באנדי שלק או אלברטו קונטאדור כשהדבוקה תחצה את האלפים אבל אתמול ראינו משהו חדש ממנו. בעלייה בה נשרו רבים מהמאיצים, כשקבוצת ליקויגאס-קאנונדייל החליטה להפעיל לחץ בקדמת הדבוקה, קאוונדיש נשאר בדבוקה בלי בעיות מיוחדות.
בעבר כבכר הוכיח קאוונדיש יכולות הישרדות בעליות. במילאנו – סן רמו אי אפשר לנצח בלי לשרוד את ההתקפות בעליות האחרונות. אבל הפעם הגיע אלוף העולם עם פציעה טרייה מהתאונה בקטע ה- 4 וגם אם הפציעה אינה נראית כעובדה הטחת גוף על אספלט במהירות של כשבעים קמ"ש מותירה בו פציעות, שרירים במצב לא אידיאלי ובעיקר פגיעה מנטאלית שלא כל רוכב יכול להתאושש ממנה.
קאוונדיש הוכיח שכל אלו לא מפריעים לו להגיע למאוץ המוני לקו סיום עם יכולות עדיפות משמעותית על מתחריו. את הקטע ה- 5 הוא ניצח לאחר מאוץ ארוך מאוד ובפער של יותר מאורך אופניו.
ראמונאס נאוורדאוקאס (בתמונה משמאל) שמר על החולצה הוורודה של המוביל בדירוג המצבר ללא בעיות מיוחדות וההתמודדות הקשה שלו מול מתחריו תתחיל מחר.
הג'ירו ד'איטליה 2012 הוא אחד ממרוצי הגרנד טור הרגועים שהיו מזה שנים אחת ההוכחות לכך היא העובדה כי כל 198 הרוכבים שזינקו לקטע הראשון חצו את קו הסיום של הקטע החמישי.
מספר רוכבים שפרשו עד קטע 5 בשנים קודמות:
• 2010- 2*
• 2009 – 5
• 2008 – 7
• 2007 – 7**
• 2006 – 4
• 2005 – 6
*וולנדט נהרג בקטע 3
** רוכב אחד לא זינק לקטע הראשון
אחת הסיבות לכך שכל הרוכבים שרדו את חמשת הקטעים הראשונים היא בתוואי המישורי מאוד עד כה. אבל זו עובדה יבשה המראה רק חלק קטן מהתמונה. מותו של וולנדט בג'ירו של השנה שעברה היה שיא כואב שהזכיר למי ששכח כי הרוכבים הם בני אדם שעובדים במקצוע שנועד לבדר ולא כחיילים בשדה קרב. גישתם של מארגני הג'ירו הייתה, במשך שנים, לבנות את המסלול הקשה ביותר מבין מרוצי הגרנד פרי. לא פעם נשמע המשפט: "תחרות אופניים טובה היא כזו בה רק המנצח מגיע לקו הסיום".
בעקבות התאונה בה נהרג וולנדט נאלץ מנהל הג'ירו ד'איטליה להתפטר ועימו כמה בעלי תפקידים. ההנהלה החדשה החליטה לתפור מסלול ידידותי יותר לרוכבים אבל אין זה אומר כי הקטעים הקשים לא יהיו אלא רק שהבטיחות של הרוכבים הועלתה מדרגה.
קטעי ההרים ייחלו בקטע הבא. עוד לא ההרים הגבוהים ומפלצות תלולות, ארוכות וקווי סיום על 1000 מטרים פלוס, פלוס, אבל המרוץ יקבל כבר צבעים אחרים לגמרי ומאוצים המוניים לקו הסיום יהיו נדירים מעתה ועד לסיום.
עשירייה ראשונה, קטע 5, יום חמישי 10 במאי
Modena – Fano, מישור, 209 ק"מ:
1. מארק קאוונדיש, בריטניה, סקאי, 4:43:15 שעות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, , אוריקה- גרינאדג'
3. דניאל בנאטי, איטליה, ראדיושאק-ניסן
4. רוברט האנטר, דרא"פ, גארמין – באראקודה
5. סאשה מודולו, איטליה, קולנאגו -סיאפאס אינוקס
6. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה
7. ליאה פיוואלי,איטליה, וורנסה וויני – סלא איטליה
8. מנואל בלאיטי, איטליה, איג'י2אר לה מונדיאל
9. ארנו דמאה, צרפת, אפדוז'ו-ביגמאט
10. יונאס היין יורגנסן, דנמרק, סאקסו בנק, כולם זמן זהה
עשירייה ראשונה בדירוג המצטבר לאחר קטע 5:
1.ראמונאס נאוורדאוקאס, לאטביה, גארמין – באראקודה, 14:45:13 שעות
2. רוברט האנטר, דרא"פ, גארמין – באראקודה + 5 שניות
3. ריידר הסזדייל, קנדה, גארמין – באראקודה + 11 שניות
4. מטאו גוס, אוסטרליה, , אוריקה- גרינאדג' + 13 שניות
5. מארק קאוונדיש, בריטניה, סקאי + 14 שניות
6. גרנט תומאס, בריטניה, סקאי + 16 שניות
7. מנואל בוארו, איטליה, סאקסו בנק + 19 שניות
8. קריסטיאן וונדה וולדה, ארה"ב , גארמין-באראקודה + 26 שניות
9. יואכים רודריגז, ספרד, קאטיושה + 30 שניות
10. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה +
11. בארט לאנקסטר, אוסטרליה, אוריקה- גרינאדג', זמן זהה
12. סבסטיאן רוסלר, בלגיה, גארמין – באראקודה + 25 שניות
קטע 6, יום שישי, 11 במאי
Urbino – Porto Sant'Elpidio, גבעות, 210 ק"מ:
אלו עוד לא ההרים הגבוהים אבל הקטע טומן בחובו הבטחה לדרמות. מיקל'ה סקרפוני, המנצח המוכרז של הג'ירו ד'איטליה 2011, מגיע לאזור מגוריו בטוסקנה אך לא יהיה זה הגיוני אם ינסה לנצח את הקטע הזה דווקא. הוא יעדיך כנראה לשמור כוחות לימים הבאים שיהיו בהרים. אופיו המתגלגל של הקטע מבטיח שהדבוקה לא תהיה בשקט וסיכוי לא רע לקבוצת בריחה שתצא מוקדם או רוכבים שיצאו לקראת סיום להתקפות.