הקטע ה- 16 של הג'ירו דה איטליה 2012 לא העניק מופע שירשם בדברי הימים של היסטוריית ענף האופניים. אבל יש מי שעבורם זה יישאר לנצח כאירוע בלתי נשכח
מאת:יאיר בן עמי
כתבות קודמות
• הרוכבים הבולטים
• התממשות ההבטחה של פני
• קאוונדיש בפרספקטיבה היסטורית
• על מאיצים, מאוצים ורכבות
• מה היה, מה יהיה וכל מה שאתם לא רוצים לפספס
• גארמין ברקודה מנצחי היום
• השני של קאוונדיש
•המאבק על ראש הדירוג עלה מדרגה
• המופע של פוזוביבו
• ניצחונות מתאונות ושיקולי מאיצים
• רודריגז בניצחון השווה וורוד
• הפעם פרארי ניצח
•
10 קטעי ההכרעה
• על קבוצות בריחה והניצחון של באק
• ניצחון שלישי לקאוונדיש
•
אמדור ניצח הסזדייל שוב בוורוד
•
מחווה של אלוף
כל הדיווחים והפרשנויות מהשידורים הישירים
• קטע 1
• קטע 2
• קטע 3
• קטע 4
•
קטע 5
•
קטע 6
•
קטע 7
• קטע 8
• קטע 9
• קטע 10
• קטע 11
• קטע 12
•
קטע 13
• קטע 14
•
קטע 15
•
קטע 16
צילום: עופרה פרחי
קטע 16, יום שלישי, 22 במאי
174 ק"מ, Limone sul Garda – Falzes/Pfalzen
חון איזגרה אינסאוסטי (בתמונה) בן ה- 23 בלבד וכבר יש אחריו שלוש שנים של רכיבה כמקצוען עם שתי עונות בדרג הבכיר. בחוד שעבר הוא השיג את ניצחונות הראשון כרוכב הדרג הבכיר. זה היה במרוץ קטעים בעל דירוג S2.1 (שלישי מלמעלה). הוא ניצח בקטע השני שהיה מרוץ אישי נגד השעון ולמחרת לא סיים את הקטע השלישי. המרוץ, בו ניצח הבאסקי הצעיר, נחשב ליוקרתי במושגי ענף האופניים אבל הוא אפילו לא מתקרב למשהו המזכיר יוקרה של קטע בגרנד טור ואת זה הוא השיג אינסאוסטי בקטע ה- 16 של הג'ירו ד'איטליה. ייתכן והרוכב הצעיר יתפתח להיות רוכב המאיים על ראש דירוג של כל מרוץ בעתיד. ברשימת התוצאות שלו אפשר למצוא דירוגים מכובדים כמו המקום ה- 15 בג'נט וולגם או המקום ה- 16 בטיראנו – אדריטקו העונה. יחד עם יכולות משתפרות כשען, העובדה שהוא כנראה בעל פוטנציאל לא רע, בכל זאת ניצח קטע המסתיים בעלייה, כנראה מדובר בכישרון שעוד יציג לנו מופעים בעתיד.
הניצחון של אינסאוסטי הושג לאחר שהוא ברח לחבריו מחבורת החוד. עשרת הרוכבים שהיו בה נהנו מהשחרור שהעניקה להם הדבוקה. קטע ראשון לאחר יום מנוחה אינו הנוח ביותר לרוכב אופניים. לפני שנים רבות היו הרוכבים ממש נחים בימי המנוחה של גרנד טור. החזרה לאוכף הייתה עושה בחלקם שמות מאחר והגוף היה מגיב, ליום המנוחה, בסוג של תרדמת. מכך הסיקו כי דווקא כדאי לבצע מנוחה אקטיבית בימי המנוחה של גרנד טור וזאת כדי שהגוף לא יירדם. אבל גם רכיבה קלה לא הייתי עושה את העובדה וחלק מהרוכבים עדיין לא הצליחו להתאושש מאותם ימי מנוחה. השלב הבא היה לבצע רכיבה המדמה תחרות של ממש אבל לא באורך הקטעים היומיים. כיום כל רוכב יודע מה מתאים לךו לעשות בימי המנוחה ואין קוד הגזור מתורת אימון העובד נכון עבור כל הרוכבים בדבוקה. חלקם מבלים בעיסוי בלבד, אחרים מעדיפים רכיבה קלה ועיסוי ויש כאלו היוצאים לרכיבות בקצב תחרות ועם או בלי עיסוי. התאמה אישית היא תורת האימון הטובה בעולם ואפילו היא אינה מדע מדויק. מסיבה זו מעדיפים, בעיקר המתמודדים על ראש הדירוג, שהקטע הראשון לאחר יום מנוחה יתנהל בקצב רגוע. בדבוקה יש 22 קבוצות. לפחות מחציתן עם מטרות דירוגים סופיים. המסלול של קטע 16 היה כמעט לכל אורכו עלייה מתונה ובסיומו עלייה קצרה (5 ק"מ), עם זוויות לא קלות (ממוצע 9%) ובשיאן 12%. כל אלו הביאו את הדבוקה לבצע רכיבה מאוד לא אגרסיבית ואם מי מהרוכבים ביצע ביום המנוחה אימון עצים הוא קיבל יום התאוששות טהור.
קטע מהסוג הזה קשה מאוד לחיזוי. כל תסריט הגיוני באותה המידה. קבוצת הבריחה קיבלה אוויר לפער של כמעט 13 דקות בשיאו אבל באותה המידה יכול היה להחליט רוכב מראש הדירוג המצטבר כי זה היום בו הוא רוצה לקחת זמן ממתחריו. העלייה האחרונה יכולה לעשות נזקים ברמת אלו של עליות ארוכות בהרבה. במרוצי אופניים יש כלל אצבע האומר כי רוב העניין מתנקז לעלייה אחרונה כשמאה ק"מ לסיום, או בחצי השני שלו, כדאי לשים לב למתרחש. שידורים ישירים נקבעים לא פעם על פי כללים אלו. בימים בהם הכל יכול לקרות השידורים מתחילים מוקדם יותר ולעיתים עוד לפני הזינוק. הקטע ה- 16 של הג'ירו שודר כמעט כולו בשידור חי וזה אומר הרבה על מורכבותו. בסופו של יום קיבלנו מופע שלו היה מועלה בתיאטרון כמחזמר הוא היה מתנהל כך- מוזיקה שקטה, עד מרדימה במשך שלוש ורבע שעות ואז מוזיקה מחרישת אוזניים שהייתה מעירה את הצופים הרבים שנרדמו. הסיבה היחידה שאי אפשר לבקש את הכסף בחזרה היא העובדה כי ברבע שעה האחרונה קיבלנו מופע מדהים אפילו מול העובדה שהוא התקיים בעלילה המשנית כשהשחקנים הראשיים מועילים בטובם לעלות להדרן אנמי, שרק מחזק את תחושת האכזבה. הפכו את המוזיקה לקצב והתרחשות הקטע ה- 16, השחקנים את העלילה המשנית לתחרות על הניצחון בקטע ואת השחקנים הראשיים לרוכבים המתמודדים על החולצה הוורודה כשהשחקנים המשניים הם אותם עשרה שהיו בבריחה.מרוץ גרנד טור מציג דרמה בכל יום. אם תאמרו ללוקה מזנטי שזה היה מופע חלש הוא בצדק ייעלב והוא היה העשירי, אחרון מקבוצת הבריחה, שחצה את קו הסיום. בעבור 10 רוכבי קבוצת הבריחה והמנהלים שישבו ברכבי הקבוצה, כמו גם אוהדים רבים שישבו בבית, זה היה מרוץ מרתק אותו הם יזכרו כל חייהם. שאר האנשים יקוו כי בקטע ה- 17 יחזרו השחקנים הראשיים למרכז הבמה ויפגינו את אותם הביצועים שהופכים לאגדות עם השנים. הקטע ה- 16 יישאר כהצגה אותה יזכרו רק אלו שהעלו אותה והציגו בה והאוהדים האישיים.
עשירייה ראשונה קטע 16:
1. חון איזגרה אינסאוסטי, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי, 4:02:00 שעות
2. אלסנדרו דה מרסי, איטליה, אנדרוני ג'אקטולי – וונצואלה + 16 שניות
3. סטף קלמנט, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
4. מטיאס פרנק, שוויץ, ביאמסי + 19 שניות
5. חוזה האראדה לופז, ספרד, מוביסטאר + 21 שניות
6. מנואלה בוארו, איטליה, סאקסו בנק + 37 שניות
7. מטיאס מתיאס ברנדל, אוסטריה, נטאפ + 43 שניות
8. ניקולה מס, בלגיה, אומגה פארמה – קוויק סטפ + 45
9. לאס ייטין באק, דנמרק, לוטו בילסול, זמן זהה
10. לוקה מזנטי, איטליה, פרנסה וויני – סלא איטליה + 48 שניות
עשירייה ראשונה אחרי קטע 16:
1. חואקין רודריגז אוליבייר, ספרד, קאטיושה
2. ריידר הסזידאל, קנדה, גארמין- באראקודה + 30 שניות
3. איוואן באסו, איטליה, לקויגאס-קאנונדייל + 1:22 דקה
4. פאולו טרילונגו, איטליה, אסטנה + 1:26 דקה
5. רומן קרויזגר, קזחסטן, אסטנה + 1:27 דקה
6. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה- איאסדי + 1:36 דקה
7. בנט אלוריאגה, ספרד, מוביסטאר + 1:42 דקה
8. סרג'יו לואיס חנאו מונטויה, ספרד + 1:55 דקה
9. דאריו קאטאלדו, איטליה, אומגה פארמה- קוויק סטפ + 2:12 דקות
10. סנדי קאזר, צרפת, אפדוז'- ביג מאט + 2:13 דקות
• תמונה של אינסאוסטי מהטור של רומנדי 2011 (צילום: Rama)
• תמונת שער של הדבוקה בשבוע השני של הג'ירו 2012 (צילום: Mario Antonino Pancella)
קטע 17, יום רביעי, 23 במאי
178 ק"מ, Falzes/Pfalzen – Cortina d'Ampezzo
למרות שהקטע מסתיים בירידה זהו קטע הררי ואלו ה דולומיטים. על העלייה הראשונה של היום רשם פאוסטו קופי היסטוריה והוא מי שמכונה "אלוף האלופים" ונחשב לאחד המטפסים הגדולים בכל הזמנים. העלייה האחרונה של היום באורך 12 ק"מ וזווית ממוצעת של 9.9% והיא יכולה להיות מהמכריעות של המרוץ עם הירידה הארוכה (כעשרים ק"מ) לקו הסיום. בסה"כ על המסלול ארבע עליות מדורוגת.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת