במאוץ המוני לקו הסיום נדיר יותר שאין תאונות מאשר, כמו בקטע השלישי של הגג'ירו 2012, תאונות מתרחשות, לא פעם הן משפיעות באופן ישיר על זהות המנצח אבל לא בטוח שבמקרה זה
מאת:יאיר בן עמי
• סיכום קטע 1
• הרוכבים הבולטים
• קאוונדיש בפרספקטיבה היסטורית
שידורים ישירים:
• קטע 1
• קטע 2
• קטע 3
במהירות של 60-70 קמ"ש, כשכל רוכב מנסה לתפוס את העמדה למאוץ, התאונות כמעט מובנות מאליהן. עוד יותר כשהמובילים של המאיצים מנסים להשתחל לראש הדבוקה ובכך ליצור משיכה למאיץ המוביל של הקבוצה.
בלשון הדבוקה אתו הרכבות. אותם שרוכי רוכבים המושכים את הדבוקה במהירות הגבוהה ביותר כדי להקשות ככל האפשר על רוכבים למנוע מהמאיץ שלהם לצאת לדחיפה האחרונה כמה שיותר קרוב לקו הסיום.
זה נשמע מסובך אבל בעצם זאת פעולה פשוטה ומאוד קשה לבצוע. ככל שמהירות הרוכב גבוהה יותר כך התנגדות האוויר גדולה יותר ומשם שכל רוכב הנסוג מההובלה יוצר מכת רוח לרוכב שאחריו. רוכב הסוכך (דרפטינג) מאחורי רוכב אחר יחסוך כ- 30% עד 35% מהתנגדות הרוח. ככל שיותר רוכבים לפני הרוכב כך תקטן התנגדות האוויר. אחת היכולות המרשימות של המאיצים הטהורים היא הגברת המהירות כשהם יוצאים מאחורי רוכב אחר ולמרות התנגדות האוויר שגדלה בשליש ולעיתים יותר.
ברכבת המובילה מאוץ יש סדר ברור ולא סתם טור אקראי של רוכבים. הסדר נקבע לפי היכולות של הרוכבים. ככל שיכולת המאוץ של הרוכב גבוהה יותר כך הוא יהיה מוביל קרוב יותר לקו הסיום. המאיץ הטוב ביותר יקבל כמובן את הזכות לנסות ולנצח בקטע מהסוג הזה בו יש מאוץ רב משתתפים לקו הסיום.
ככל שהמאיץ יהיה טוב יותר כך תשקיע הקבוצה יותר ביצירת הרכבת שתוביל אותו לקו הסיום ומכאן גם בהרכב הקבוצה למרוץ. סביב מארק קאוונדיש, אלוף העולם והמאיץ הטוב ביותר בשנים האחרונות, תמיד יצרו הרכב רוכבים המסוגל לסגור בריחות במרדף ארוך ועדיין להובילו למאוץ האחרון ברכבת חסרת רחמים שתייצר מהירות קיצונית. לפחות שני רוכבים, בהרכב הקבוצה של קאוונדיש, יהיו מאיצי על בזכות עצמם אבל כאלו שלא יכולים למאוץ של קאוונדיש עצמו.
מטאו גוס, מנצח הקטע השלישי של הג'ירו 2012, היה אחד המאיצים האלו. הוא מאיץ אדיר המנצח לא מעט מרוצים בזכות יכולתו במאוצים המוניים לקוי סיום של תחרויות. את החוזה הראשון שלו, בדרג הבכיר, הוא קיבל בקבוצת סיאסי שהפכה לאחר מכן לסאקסו בנק של היום. כמוביל הקבוצה הוא ניצח מרוצים רבים ובשיא את המרוץ היוקרתי ]פריז- בריסל בשנת 2009 ואז הוא קיבל הצעה לשמש באחד מהמובילים של קאוונדיש בקבוצת איג'טיסי – קולומביה. בעונות 2010-11 הוא היה חלק חשוב ברכבת של קאוונדיש וגם רשם כמה הישגים ולמעשה הוא סגן אלוף העולם, של קאוונדיש. בשנה הראשונה בקבוצתו של קאוונדיש הוא גם ניצח במילאנו –סן רמו, אחד מחמשת המונומנטים. קאוונדיש עצמו ניצח במילאנו –סן רמו בשנת 2009. זאת התשובה מדוע מאיץ טוב יהיה מוכן להיות המוביל של מאיץ אחר, האפשרות להיות שותף לניצחונות כי ניצחון במרוץ אופניים תמיד נחשב לקבוצתי, אבל גם העובדה כי לא בכל מרוץ המאיץ הטוב ביותר של הקבוצה ישתתף ומכאן שהרכבת תהיה עבור המאיץ הבא.
בקטע השלישי של הג'ירו התרחשה תאונה בדיוק כשקאוונדיש נכנס לקצב המאוץ לקראת קו הסיום, רוכב שנכנס לישורת המאוץ שלו פגע בגלגל האחורי שלו בגלגל קדמי של קאוונדיש ובכל מהירות זו תהיה פגיעה שתפיל את הרוכב האחורי. בלי להוריד מהכבוד הראוי לגוס על הניצחון הרי השאלה הראשונה כמובן תהיה האם קאוונדיש היה מנצח מעמדה כה אחרית (הוא נכנס למאוץ כשהיו בינו לבין גוס כמה רוכבים). חוכמה שלאחר מעשה אינה תיאורטית במקרה זה משום שקל לחשב את המרחק שעבר גוס, באותו הקטע, מול המרחק שעבר קאוונדיש במקביל והאם המרחק לקו הסיום היה מספיק כדי שקאוונדיש ישיג את גוס. אבל בסיומו של יום זה לא ישנה דבר ובעוד זמן לא רב מה שיזכרו כולם הוא את הניצחון, המרשים בפני עצמו, של גוס שהיה גם השני בקריירה שלו בקטע של הג'ירו. את ניצחונו הקודם בג'ירו הוא השיג בקטע 9 בשנת 2010 כשהיה המוביל של הקבוצה למאוצים וקאוונדיש הורכב לטור של קליפורניה אשר נערך במקביל.
הניצחון של גוס מעיד על העומק האיכותי שהיה לקאוונדיש בכל הקשור לרכבות הובלה למאוצים. גם המאיץ הבכיר של קבוצת ראבובנק, מארק ראנשו, שהיה חמישי על קו הסיום של הקטע, היה מהחשובים שבמובילי קאוונדיש במאוצים המוניים ואפילו סיים שני לקאוונדיש לא פעם לאחר שהובילו למאוץ. עוד משמעות לניצחון של גוס היא עלייתו לראש דירוג הנקודות.
אחד הנפגעים, הרציני ביותר, בתאונה היה טיילור פני, לובש החולצה הוורודה של המוביל בראש הדירוג המצטבר. פני נותר לשבת על הכביש דקות ארוכות ונכון לרגע כתיבת שורות אלו לא ברור עד כמה בדיוק חמורה פציעתו. למזלו יום המנוחה הראשון של הג'ירו יהיה כבר מחר (שלישי, 8 בחודש מאי) וייתכן שתהיה לכך השפעה על המשך השתתפותו במרוץ.
דירוג קטע 3, הורסנס- הורסנס (דנמרק), 190 ק"מ:
1. מאטאו גוס, אוסטרליה, אוריקה-גרינאדג', 4:20:53 שעות
2. חואן חוזה הידו, ארגנטינה, סאקסו בנק
3. טיילור פראר, ארה"ב, גארמין- באראקודה
4. ארנו דמאר, צרפת, אפדוג'-ביג מאט
5. מארק ראנשו, אוסטרליה, ראבובנק
6. תור הושווד, נורבגיה, ביאמסי
7. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה
8. רומיין פילו, צרפת, וואקאנסולייל-דיאמסי
9. פומויוקי בפו, יפן, אוריקא-גרינאדג'
10. אנדריאה גוארדיני, איטליה, פרנסה וויני- סלה איטליה, כולם זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 3:
1. טיילור פני, ארה"ב, ביאמסי, 9:24:31 שעות
2. גרנט תומאס, בריטניה, סקאי + 9 שניות
3. אלכס ראסמוסן, דנמרק, גארמין – באראקודה + 13 שניות
4. מנואל בוארו, איטליה, סאקסו בנק + 15 שניות
5. ראמונס נאוורדאוסקס, לאטביה, גארמין – באראקודה, + 18 שניות
6. גוסב לארסן, שבדיה, וואקאנסולייל- דיאמסי + 22 שניות
7. בארט לאנקסטר, אוסטרליה, אוריקה גריננאדג' + 23 שניות
8. מאטאו גוס, אוסטרליה, אוריקה-גרינאדג', + 24 שניות
9. מארקו פינוטי, איטליה, ביאמסי + זמן זהה
10. ג'סי סרג'נט, ניו זילנד, ראדיושאק-נ יסן + 26 שניות