המחשבה הראשונה שעולה במוחו של כל מי שמתבונן על מסלול
הג'ירו 2011 היא: מאיפה הביאו את הדבר הזה?. בראיון שנתן מנהל הגירו אנג'לו
זומגנאן הוא אמר :"זהו ג'ירו קשה אבל מסלול הג'ירו חייב להיות קשה". אפילו
אלברטו קונטדור, הידוע בכישורי הטיפוס שלו, הודה אחרי שביצע הכרה עם
הקטעים המכריעים בג'ירו שהוא חושש:"לא ראיתי דבר כזה בחיי. מתאים אולי
לעשות שם ברבקיו"
מאת:אייבי גילת
הג'ירו ד'איטליה 2011 חוגג את השנה ה- 150 שנים לאיחוד איטליה ועובר במסלול הרגיל שמתחיל בעיר טורינו בצפון איטליה ומסתיים במילאנו. המסלול נבחר בצורה כזו שיעבור במחוזות שיש להם משמעות היסטורית לאיחודה של איטליה.
הג'ירו 2011 הררי בצורה קיצונית ומתאים למטפסים. יש בו 40 עליות רציניות במהלך המרוץ, 8 קטעים המסתיימים בעלייה, כולל העלייה להר הגעש אתנה בסיציליה, העלייה הקשה מאוד לזונקלאן והעלייה בדרכים לא סלולות לקול דלה פינסטרה.
בסך הכול יעברו הרוכבים, מיום שבת ה- 7 במאי ועד ליום ראשון ה-29 במאי, 3498 ק"מ ב- 23 ימים הכוללים גם שני ימי מנוחה (המתחרים יהיו מאוד זקוקים להם).
הג'ירו מתחלק ל- 3 חלקים:
1. 9 קטעים שטוחים המתאימים למאיצים. הראשון יהיה גם הקטע ה- 1, והוא במרוץ נגד שעון קבוצתי, ומסתיים ביום ראשון 15/05 שבוע שלאחריו בקטע הטיפוס להר הגעש אתנה. (קטעי המרוץ יורדים בארץ המגף לחופי הים הטירני )
2 . 6 קטעים המתחילים אחרי יום המנוחה והעברה לחופי הים האדריאתי. מיום שלישי 17/05 ועד יום ראשון 22/05. החלק מסתיים בשלושה שלבים בעלי דרגת קושי עליונה בהרים הגבוהים כולל כניסה לאוסטריה.
3 . 6 קטעים שהמילה קשה עושה איתם חסד. החלק השלישי בג'ירו בצפונה של איטליה הוא קשה במיוחד משום שהרוכבים כבר עייפים. אחרי יום המנוחה השני מה-24/05 ועד הסוף ב-29/05 במילנו.
אנג'לו זומגנאן,מנכ"ל הג'ירו רוצה לעשות דברים שלאף אחד אחר אין אומץ לעשות
צילום: Mystère Martin
דבריו של מנכ"ל הג'ירו אנג'לו זומגנאן על המסלול: "אם הרוכבים רוצים מרוץ קל, בלי עליות, בלי ירידות, בלי גשם או רוח, הם צריכים ללכת למקום אחר בחודש מאי. אין דבר כזה ירידה קשה מדי או עלייה חדה מדי. אנחנו עושים דברים שלאף אחד אחר אין את האומץ לעשות. אנחנו רוצים להיות תמיד צעד אחד קדימה".
שלושה מרוצים נגד שעון ייערכו בג'ירו 2011:
1 . קטע 1, בטורינו, מרוץ קבוצתי נגד שעון למרחק 21.5 ק"מ
2 . קטע 16 – נגד שעון אישי בעלייה של 12.7 ק"מ מיד אחרי יום המנוחה השני.
3 . קטע 21, מילאנו, (האחרון) מרוץ אישי נגד השעון למרחק 32.8 ק"מ.
קרלוס ססטרה, הרוכב הספרדי שסיים 23 גרנד טורים ובניהם 5 פעמים את הג'ירו, חזר מסיור הכרות בשלבים המכריעים וקבע: "עוד לא ראיתי קטעים כ"כ ארוכים, קשים ומרהיבים בכל שנותיי כמקצוען"
קטעים בעלי דרגת קושי יוצאת דופן בג'ירו 2011:
• קטע מספר 9 ביום ראשון ה-15 במאי – ממסינה להר הגעש אתנה. הרוכבים יטפסו פעמיים אל הר אתנה ובכל פעם מכיוון אחר.
• קטע מספר 14 ביום שבת ה-21 במאי- מלינץ באוסטריה למונטה זונקלאן. אולי אחד הקשים אי פעם בגרנד טור. לפני העלייה האחרונה, לזונקלאן, יטפסו הרוכבים להר קרוסטיס. עלייה תלולה במיוחד. הירידה מהקרוסטיס מאוד מהירה, טכנית וצרה כך שאיננה מאפשרת לרוכבים להתאושש לפני שהם נתקלים ב"קיר" של זונקלאן. הטיפוס לזונקלאן באורך 10 ק"מ עם שיפוע ממוצע של מעל 11% בסוף קטע.
• קטע מספר 15 ביום ראשון ה-22 במאי- מקונליאנו גרדציה ואל די פאסה. יום אחד אחרי הזונקלאן, קטע ארוך מאוד של 230 ק"מ הכוללים 5 פסגות כולל הפסגה הגבוהה בג'ירו 2011 PASSO GIAU בגובה של 2236 מטרים וצוברים קרוב ל- 6,500 מטר גובה אנכי מצטבר בקטע אחד וזאת.
• קטע מספר 16 מרוץ נגד השעון בעלייה ביום שלישי ה- 24 במאי- מבלונו לנווגאל. אמנם "רק 12.7 ק"מ".אבל החלק המרכזי של העלייה, מהק"מ ה- 5 לק"מ ה- 10, בשיפוע ממוצע של 10% כשקטע מסיום מגיע גם ל-14%!!!.
• קטע מספר 20 ביום שבת ה-28 במאי, 242 ק"מ – (יום לפני הסיום במילאנו) מורבניה לססטריאז . מרבית הקטע הוא שטוח יחסית אבל מהק"מ ה- 200 ועד לסיום יחצו הרוכבים שתי עליות. האחת באורך של 20 ק"מ והשנייה עוד 10 ק"מ עם שיפועים גבוהים וזאת אחרי מלחמות של 3 שבועות בדרכים כשמהרגליים כבר נוזל דם!!!.
כאשר מביטים על מסלול הג'ירו מבינים שכל מי שמסיים דבר כזה ראוי לכבוד המוענק לאנשים שהתמודדו עם אתגר פיזי ומנטאלי בדרגת קושי גבוהה ביותר. מסלול ג'ירו 2011 הוא בדרגת קושי עליונה. המנצח בגירו 2011 יהיה כנראה המטפס הטוב בעולם למרוצי גרנד טור.
אייבי גילת– כתב אופניים של שוונג
קישורים: אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ