גזרו ושמרו: תחרויות השחייה בפריז 2024 – הזווית הישראלית

אנסטסיה גורבנקו יכולה לקבוע את הישג השיא בכל הזמנים, השליחים יאבקו על מקום בגמר והחלום על שני ישראלים באותו גמר. גיא אילון עושה סדר במשלחת השחייה הטובה אי פעם בכחול-לבן, עם הערכות לכל המשחים שלנו במשחקים האולימפיים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גורבנקו, פולונסקי, גרומי ומורז על הפודיום | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

זו הראשונה בסדרת שלוש כתבות, אשר יכסו את ההערכות שלי לקראת תחרויות השחייה במשחקים האולימפים בפריז. כתבה זו תעסוק בשחיינים הישראלים וסיכוייהם בתחרות.

לכתבות נוספות בנושא:
במה גורבנקו בחרה? פורסמה רשימת המשחים הסופית למשחקים האולימפיים
שחייני נבחרת השתכרו באליפות אירופה לנוער, אחד מהם פונה לבי"ח

גורבנקו: "מבחינת תוצאות אני לא מועמדת למדליה", רודיטי: "הזיהום בסן משפיע"

נפתח ברשימת השחיינים והמשחים בהם ישתתפו (ייתכנו מחיקות ממשחים בעת התחרות)
נשים:
• אביב ברזילי, מכבי חיפה – 100 ו-200 גב
• אנסטסיה גורבנקו, מכבי קרית ביאליק – 200 גב, 100 חזה, 200 ו-400 מעורב אישי
• לאה פולונסקי, מכבי חיפה – 200 חופשי ו-200 מעורב אישי
• אנדי מורז, הפועל ירושלים – שליחות
• דריה גולובטי, הפועל בת-ים – שליחות
• איילה ספיץ, מכבי חיפה – שליחות

גברים:
• אדם מרעאנה, מכבי חיפה – 100 גב גברים
• דוד גרצ'יק, מכבי חיפה – 200 גב גברים
• רון פולונסקי, מכבי חיפה – 100 חזה ו-200 מעורב אישי
• גל כהן גרומי, הפועל ירושלים – 100 פרפר
• תומר פרנקל, הפועל ירושלים – 100 פרפר ו-100 חופשי
• מירון חרותי, מכבי חיפה – 50 חופשי
• מרטין קרטאבי, הפועל דולפין נתניה – 50 חופשי
• דניס לוקטב, מכבי אשדוד – 200 חופשי
• בר סולובייצ'יק, מכבי קרית ביאליק – שליחים
• איתן בן-שיטרית, ירושלים רבתי – שליחים
• אלכס גליבינסקי, הפועל ירושלים – שליחים

נבחרת השליחים מיקס באליפות אירופה | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

הסיקור של הנבחרת הישראלית יתבצע לפי סדר המשחים. ראשון יזנק למים רון פולונסקי, ביום התחרויות הראשון, למשחה המשני שלו, 100 חזה, בו קבע את השיא הישראלי באליפות אירופה במוקדמות. רון אמור לשפר את שיאו ולהפוך לישראלי הראשון שיורד מהדקה ב-100 חזה. זמן הכניסה שלו מדרג אותו במקום ה-24 ועם שיפור הזמן, הוא עשוי לשפר את הדירוג במקום או שניים. חצי הגמר על הנייר עומד על 59.30 – ומרבית השחיינים ירדו מ-59 שניות, שלהערכתי יהיה זמן כניסה לחצי הגמר.

לאחריו יתקיים משחה ה-100X4 חופשי לגברים, בו מדורגת ישראל במקום ה-11, במרחק של 37 מאיות מהמקום השמיני שיבטיח השתתפות בגמר. על מנת לשחות בגמר יצטרכו ארבעת השחיינים – אלכס, תומר, גל ודניס – לשחות ממוצע של 48.25, שהוא כשנייה מהר יותר מהתוצאה שקבעו באליפות העולם בשנה שעברה (3 מתוך ה-4 שהתחרו). בפריז, שלושתם צפויים לשחות מהר יותר והרביעי כבר שחה מהר יותר בשליחים מרון שהיה הרביעי. המאבק על הגמר יהיה מול הונגריה, גרמניה, יוון, ספרד וצרפת. כל תוצאה טובה יותר מ-3:14.03 ו/או מיקום טוב יותר מ-11 יהווה הישג ויתרום למצב הרוח של כל השחיינים.

ביום השני יזנק למים דניס לוקטב למשחה ה-200 חופשי, בו כבר ייצג את ישראל בטוקיו לפני שלוש שנים. דניס מדורג במקום ה-21 עם שיאו הישראלי שעומד על 1:46.17 מהשנה שעברה. השנה דניס לא התחרה בהכנה מלאה באף תחרות ויש לקוות שהוא ינצל את ההזדמנות במלואה ויצליח לשפר את שיאו. מקום 16 וכניסה לחצי הגמר עומד כרגע על 1:45.86 – שהוא בהחלט בר השגה. להערכתי, חצי הגמר ייסגר מהר יותר בכחצי שניה סביב 1:45.3 – באופן יחסי יש לציין שזהו אחד המשחים האיטיים ביותר בתחרות ויש לדניס הזדמנות יוצאת מהכלל להיכנס לחצי הגמר.

דניס לוקטב | צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה

"החימום" של גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו תזנק למשחה ה-100 חזה, שישמש לה כניסה לתחרות. זהו אינו אחד מהמשחים העיקריים שלה והסיבה להשתתפות בו תהיה על מנת להיכנס לאווירת התחרות, ובנוסף הזדמנות לשחות את החזה לפני המשחה העיקרי שלה – 400 מעורב אישי. זמן הכניסה של אנסטסיה עומד על 1:06.15, שהוא גם שיאה הישראלי אותו קבעה לפני חודש והיא מדורגת במקום ה-15. אני מעריך שהיא תצליח לשחות מהר יותר ואף תרד מ-1:06 במוקדמות ותשפר עוד מעט בחצי הגמר לאזור ה-1:05.7, אבל אני מעריך שגם אם היא תעפיל לגמר, היא עדיין תמחק על מנת לשחות את ה-400 מעורב אישי למחרת.

לאחריה יזנק אדם מרעאנה למשחה ה-100 גב, אליו העפיל עם תוצאה של 53.60, כאשר השווה את השיא של יעקב טומרקין – זמן אשר מדרג אותו במקום ה-25. אדם הוא מתחרה נהדר וכל תוצאה טובה יותר שתהווה שיא ישראלי חדש ו/או שיפור מיקום יהוו הישג מצוין במשחקים האולימפיים הראשונים שלו.

לסיום מוקדמות היום השני, תזנק לאה פולונסקי למשחה ה-200 חופשי, המהווה משחה משני עבורה ויאפשר לה כניסה טובה לתחרות. לאה מדורגת במקום ה-18 עם 1:58.89 והיא תצטרך לשפר מעל לשנייה וחצי משיאה על מנת לשחות בחצי הגמר. כל שיפור בתוצאה ו/או המיקום יהוו פתיחה נהדרת עבורה, שתשמש אותה בהמשך במשחה ב-200 מעורב אישי ובשליחות 200X4 חופשי.

גורבנקו ופולונסקי חוגגות זהב וכסף באליפות אירופה | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

המנה העיקרית
היום השלישי יפתח במשחה החשוב ביותר עבור אנסטסיה גורבנקו וכל הנבחרת הישראלית: 400 מ"א. אנסטסיה שברה את שיאה במשחה זה שלוש פעמים בחודש וחצי האחרונים, התחרתה בו 10 פעמים מתחילת השנה וזכתה במדלית הכסף באליפות העולם בדוחא בפברואר השנה. במשחה יתחרו רק 16 שחייניות ואנסטסיה מדורגת במקום החמישי עם שיאה הישראלי מלפני חודש וחצי, העומד על 4:34.87.

היא צריכה לשחות באופן מבוקר במוקדמות ולהיות מעט מהירה משיאה על מנת להבטיח מיקום בגמר אליו עולות שמונה הראשונות. הגמר עצמו יהיה הצגה של שחיינית אחת בשם סאמר מקינטוש, שלפני שלושה חודשים ניפצה את שיא העולם ונמצאת בליגה משלה. הקרב על יתר המדליות יהיה בין כל יתר העולות לגמר – עם יתרון קל לדעתי לקייטי גריימס ואמה וויינט האמריקאיות ואנסטסיה. להערכתי אנסטסיה יכולה לשפר משמעותית את שיאה הישראלי, זאת בהתבסס על הופעותיה האחרונות, בהן השתעשעה עם חלוקת כוחות שונה בין הסגנונות השונים בכל פעם שהתחרתה – והעובדה שלא הייתה בהכנה מלאה והתחרתה בבריכה פתוחה שמקשה על שחיית הגב.

בכל מקרה, גם אם אנסטסיה "רק" תעפיל לגמר, היא כבר תהפוך לישראלית היחידה ששחתה בשני גמרים אולימפיים ואם "רק" תסיים במקום השישי או טוב מכך, זה יהיה ההישג הטוב ביותר של שחיינית או שחיין ישראלי בבריכה. הערכתי היא שנסטיה תשפר את שיאה בשתי שניות ל-4:32.5 וסגנון החופשי יקבע האם תזכה במדליה או לא.

לאחריה תזנק אביב ברזלי למשחה 100 גב, שישמש אותה ככניסה לתחרות והכנה למשחה העיקרי שלה במרחק הכפול. ב-100 גב, אביב מדורגת במקום ה-26 עם 1:01.54 ושיפור התוצאה יהווה הכנה טובה ל-200.

אנסטסיה גורבנקו עולה על הפודיום | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

השליחים יעשו גמר?
את היום הרביעי יפתח תומר פרנקל, יש לקוות לאחר משחה גמר מעולה של נסטיה, עם ה-100 חופשי בו הוא מדורג 28 עם 48.18, כל תוצאה טובה יותר תחשב להצלחה. לאחריו, בסיום ההצגה, יזנקו הגברים למשחה השליחים 200X4 חופשי, בו הם מדורגים במקום ה-12 עם תוצאה של 7:09.78, ממוצע מעט מהיר יותר מ-1:47.5. אני מעריך שעם גישה נכונה ועידוד קבוצתי הם יכולים להוריד לפחות שתי שניות, בהתבסס על השיפור משנה שעברה. בשליחים ישחו דניס, גל, בר ואיתן שבתסריט אופטימי ועם שיפור ממוצע של שניה כל אחד, יכולים להתקרב מאוד לגמר שכרגע עומד על 7:06.14. להערכתי הגמר יסגר על פחות מ-7:04, שזה ממוצע של פחות מ-1:46 ולא נראה לי שהם שם, אך אינם רחוקים בהרבה.

את היום החמישי יפתח דוד גרצ'יק במשחה ה-200 גב, בו הוא מדורג במקום ה-27 עם 1:57.48. להערכתי הוא צפוי לשחות מתחת ל-1:57 ובגדול כל שיפור לתוצאה ו/או מיקום יחשב כהצלחה.

דוד גרצ'יק | צילום: גלעד קוולרצ'יק, איגוד השחייה

ביום השישי נראה שתי שחייניות מתחרות ב-200 גב, אביב ברזילי עבורה זהו המשחה העיקרי וגורבנקו תשחה בו להחזיר עצמה לתוך התחרות. אביב, ששחתה בחצי הגמר בטוקיו, מדורגת במקום ה-22 עם שיאה הטרי 2:09.63 ואילו נסטיה מדורגת 12 עם 2:08.54. אני מעריך שאביב תצליח לשחות מעט יותר מהר, סביב 2:09, שיהווה הישג מצוין ואילו נסטיה שיכולה לשבור את השיא הישראלי, תוותר על המשחה על מנת לשחות את ה-200 חופשי בשליחות, שם לנבחרת יש סיכוי טוב לעלות לגמר. ישנה אפשרות שהיא תשחה את ה-200 גב על מנת לדייק את הסגנון בשביל ה200 מעורב אישי למחרת, אך מכיוון שתהיה לה פחות מחצי שעה בין המשחים נראה לי שהיא תוותר על המשחה.

לאחריהן יזנקו שני גברים למשחה ה-50 חופשי, מירון חרותי ומרטין קראטבי. מרטין מדורג במקום ה-30 עם 21.90 ומירון במקום ה-24 עם 21.85, שניהם מסוגלים להתעלות ולשפר את תוצאתם כשלהערכתי הם יזדקקו ל-21.6 בשביל לעלות לחצי הגמר. מבין השניים, מירון הפגין יכולת טובה מאוד ללא הכנה ונראה כי הוא בהחלט מסוגל לעלות לחצי הגמר.

אחריהם יזנק רון פולונסקי למשחה העיקרי שלו, ה-200 מעורב אישי, בו הוא מדורג במקום ה-11 עם שיאו הישראלי החדש, 1:57.01, שקבע לפני חודש באליפות אירופה. רון יכול וצריך לעלות לחצי הגמר ולשם כך הוא יצטרך לשחזר את שיאו, אבל עיניו צריכות להיות נשואות למשחה הגמר ביום למחרת, שם יזדקק לרדת מ-1:56 ולהתמודד עם הטובים בעולם על מקום בגמר.

רון פולונסקי עולה על הפודיום | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

הזדמנות בלתי חוזרת
משחה ה-200X4 חופשי לנשים יסיים את משחי הבוקר ובו לארבע השחייניות שישחו יש הזדמנות בלתי חוזרת לעלות לגמר. הן מדורגות במקום ה-11 עם 7:59.02, ממוצע של 1:59.75, תוצאתן מאליפות העולם בשנה שעברה. אולם מאז הן שיפרו את התוצאה ביותר משבע שניות (!) וקבעו באליפות אירופה 7:51.83 שהעניק להן את מדליית הזהב. הארבע ששחו בבלגרד לפני חודש ככל הנראה ישחו גם בפריז והן אנסטסיה, דריה, איילה ולאה. במידה ויצליחו לשחזר את התוצאה וכל יתר הנבחרות ישחזרו את תוצאותיהן, הן ידורגו במקום השישי לפני ברזיל. אני מעריך שהן תשחנה במוקדמות סביב התוצאה של אליפות אירופה, תעפלנה לגמר ושם יקבעו תוצאה של פחות מ-7:51.

ביום השביעי יזנקו ל-100 פרפר גברים גל כהן גרומי ותומר פרנקל המדורגים 11 ו-14 עם 50.98 ו-51.14 בהתאמה. שניהם צריכים לעלות לחצי הגמר, להיאבק על השיא הישראלי וינסו להיכנס לגמר. החלום: שניהם קובעים בחצי הגמר פחות מ-50.6, עושים היסטוריה ועולים יחדיו לגמר. ריאלית שניהם ישפרו את תוצאותיהם, שניהם התחרו מרבית השנה ללא הכנה, פרט לאליפות המכללות לפני שלושה חודשים. עכשיו עם הכנה מלאה שניהם אמורים לשפר את תוצאותיהם. אני מעריך ששניהם יעלו לחצי הגמר ובו יקבעו 50.7 ו-50.9 והראשון יעלה לגמר.

אחריהן יזנקו לאה פולונסקי ואנסטסיה גורבנקו למשחה ה-200 מעורב לנשים, בו הן מדורגות 22 ו-7 עם 2:11.18 ו2:08.55 בהתאמה. על מנת לשחות בחצי הגמר, הן תצטרכנה לשחות פחות מ-2:10, תוצאה די מהירה שנסטיה לא תתקשה לקבוע, אך לאה תצטרך להוריד למעלה משנייה משיאה – לא קל, אך גם לא בלתי אפשרי. כדי לעלות לגמר, נסטיה תיאלץ ככל הנראה לשחות מהר משיאה וקרוב ל-2:08, שלהערכתי היא תצליח לשחות אף מהר מכך בחצי הגמר. בגמר, שלוש הראשונות די רחוקות מיתר השחייניות עם 2:06, אבל להערכתי נסטיה תהיה מיד אחריהן עם 2:07 נמוך במקום רביעי/חמישי.

גל כהן גרומי | צילום: סימונה קסטרווילארי, איגוד השחייה

סיום ברגל ימין?
בסיום הצגת הבוקר יתקיים משחה השליחים מיקס 100X4 מעורב ובו ישחו שתי שחייניות ושני שחיינים, כרגע מדובר בנסטיה שתשחה גב, רון את החזה, גל את הפרפר ודוקטור אנדי מורז את החתירה, אך יכולים להיות שינויים עקב עייפות שחיינים וביצועיהם במהלך השבוע החולף. הנבחרת מדורגת במקום ה-15 עם זמן של 3:47.76 מאליפות העולם בשנה שעברה. התוצאה הזו רחוקה מהשיא הישראלי, 3:43.94, שנקבע בטוקיו לפני שלוש שנים עם רביעייה זהה, פרט לרון שמחליף את איתי גולדפדן ושוחה מהר ממנו – ואילו אנדי שוחה מעט לאט יותר עקב ההפסקה שלקחה על מנת להשלים את לימודיה. תוצאה זו, ללא שינוי תוצאות הנבחרות האחרות, תדרג את הנבחרת במקום השביעי. מעשית, כל הנבחרות ישחו מהר יותר אבל עדין יש סיכוי לא רע לעלות לגמר. אני מעריך שהנבחרת תקבע 3:43.0 ותשתחל לגמר במקום השמיני.

אם הגעתם עד לכאן, אז חשוב לזכור שאין ספק שהנבחרת הזו היא הטובה ביותר מאז ומעולם, גם ברמה האישית וגם ברמה הקבוצתית, הן מבחינת התוצאות והן מבחינת הדירוג העולמי. אבל וזה אבל גדול, אולימפיאדה היא תחרות יחודית מבחינת הרמה, החשיפה, הקהל, הלחץ ועוד אינספור משתנים, שרק אנדי מורז נחשפה אליהם בריו 2016, שכן בטוקיו המשחקים היו ללא קהל. הרבה דברים במשחקים האולימפיים אינם קורים לפי התכנון ויוצרים תנאים לא מוכרים, איתם צריכים הספורטאים להתמודד. אז הדבר הכי חשוב זה לתמוך ולעודד, וגם אם מי מהם לא יעמוד בציפיות האישיות, אין לרוץ ולשפוט אותם, שכן אינכם יודעים את כל הנסיבות שהביאו למצב זה.

שיהיה בהצלחה לכל השחייניות והשחיינים!

אנדי מורז | צילום: הוועד האולימפי בישראל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מקווה שכל ילד או מבוגר שרואה את זה עכשיו ויותר קשה לו, יודע שיש תקווה ויש אור בקצה המנהרה", עמי דדאון, רגע אחרי שזכה במדליית הזהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג