עם כניסתכם לעולם רכיבת האופניים תקבלו רשימה של ציוד שעליכם לקנות כדי לצאת לאימון הבטוח והנכון עבורכם, כשבסעיף הראשון תמצאו, ככל הנראה, את המילה "קסדה".
"קסדה היא חובה. לא רשות", הדגיש ששי דורי, מאמן ראשי ובעלים של קבוצת B-TOGETHER הפועלת באזור חיפה והקריות וחבריה מתאמנים באימוני ריצה ובהכנה לטריאתלון, "תפקידה של הקסדה הוא לשמור על הראש בזמן הרכיבה, כך שאם חלילה ניפול היא תצליח למנוע פגיעה בגולגולת ודימומים אפשריים בראש, מה שקרה לא מעט פעמים בעבר. אם הקסדה על הראש אז היא סופגת את כל המכה בנפילה ושומרת עלינו, בכביש או בשטח, והיא רלוונטית לכל מי שרוכב על כלי רכב דו גלגלי שהוא לא אופנוע, ובכל מקום".
על כל קסדה שתגיעו לרכוש מוטבע תאריך הייצור שלה וגם מצוין תו התקן שאישר את שימושה, לכן הדגש הוא על רכישת קסדות תקניות שעברו את אישור מכון התקנים הישראלי שהוא נחשב למחמיר יותר ממקביליו האירופיים והאמריקאיים.
"הקסדות של רודי פרוג'קט, לדוגמה, מגיעות עם תו תקן ישראלי אחרי שעברו את כל מבדקי הבטיחות", הבהיר דורי, "לפני כן המלצתי לאחרים בסביבתי לרכוב עם קסדות מדגם אחר, עד שמצאתי את הקסדות של רודי שמציעות יותר אווירודינמיות ואוורור מאשר מותגים אחרים ונשארתי עם החברה, גם בזכות השירות שלה".
"אנשים קונים היום קסדות בזול", המשיך דורי, "שבפועל לא עומדות במבחן התוצאה, כי כשמישהו נופל הראש נשבר יחד עם הקסדה. אסור להתפתות לרכוש קסדות דרך כל מיני אתרים ברשת, כין הן לא תקניות. קסדה איכותית עולה מעט יותר מקסדות זולות שיושבות לא טוב על הראש, כשבפועל משמעות הדבר היא לרכוב ולא להיות מוגן. על הראש לא מתפשרים ובוחרים ברודי".
למה היית ממליץ לשים לב ברכישת קסדה?
"קודם כל תשאלו את עצמכם מה רוצים לקבל מהקסדה. יש קסדות שמתאימות מאוד לקיץ, אווריריות יותר, עם יותר פתחים, שדואגות להכניס קצת יותר אוויר לראש בזמן רכיבה ולקרר אותו ביחס לקסדות אחרות אטומות יותר. אני באופן אישי אוהב את דגם הספקטרום, עם 15 פתחי אוורור ומבנה המסייע בנידוף הזיעה, אבל יש דגמים לרכיבות יומיות ויש לרכיבות סוף שבוע ארוכות יותר ולתחרויות".
ששי דורי גם תרם מניסיונו 5 עצות לבחירה נכונה של הקסדה שלכם:
1. יש קסדה שמתאימה לרכיבה לעבודה ויש לייעוד אחר. דעו מה אתם רוצים לעשות איתה ורכשו בהתאם.
2. קסדה צריכה להיות במידה הנכונה ולא כל קסדה מתאימה לכל אחד. אנשים ללא שיער יידרשו למידה קטנה יותר מאנשים בגודל דומה, אבל עם שיער שופע. חשוב לבוא ולמדוד שהקסדה יושבת טוב על הראש.
3. בעולם של היום אי אפשר להתחמק גם מנראות. קסדה צריכה להיראות יפה ולהתאים למראה הכללי של הרוכב או הרוכבת.
4. לשים לב אם יש לקסדה תו תקן. במידה ואתם לא בטוחים תשאלו את המוכר. חפשו את תאריך הייצור של הקסדה כי לכל קסדה אורך חיים משלה, ומה שקניתם היום לא יתאים עוד חמש שנים. קסדה היא לא לכל החיים, וגם היא נראית טוב צריך להחליף אותה אחרי זמן מה כדי שלא תתפורר חלילה.
5. כשאנחנו מודדים קסדה נניח אותה על הראש ונוריד אותו למטה. אם אפשר לסגור אותה מאחור והיא לא נופלת סימן שהיא מתאימה לי. אם היא נופלת אז כדאי לבחור באחת אחרת.
"דבר חשוב נוסף", סיכם דורי, "קסדה שקיבלה מכה פסולה משימוש וצריכה ללכת לארכיון. אסור להשתמש בה שוב כי החומר שבתוכה מקבל את המכה, מתפרק ובפעם הבאה מי שיספוג את הזעזוע יהיה הראש שלכם. בלי אותו חומר מדובר בסתם קופסא על הראש, בדיוק כמו לנסוע במכונית בלי כריות אוויר. עדיף לפסול קסדה משימוש אם לא בטוחים לגביה, מאשר להשתמש באחת לא תקנית".
הכתבה בשיתוף רודי פרוג'קט
פשוט פרסומת אפילו לא סמויה לרודי