באיזה סגנון שחייה שורפים הכי הרבה קלוריות?

ההיגיון אומר שזה בסגנון פרפר אבל כמה זמן אפשר לשחות ככה? ניסינו לבדוק מהם ההבדלים בין שאר הסגנונות ועד כמה משפיעה המהירות והטכניקה על שריפת הקלוריות?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שחייה בסגנון פרפר
שחייה בסגנון פרפר

היום כמעט כל אחד מבין שאם הוא לא מבצע פעילות גופנית באופן קבוע, כדאי לו מאוד לעשות את זה. זו כבר לא סתם המלצה ויש מספיק מחקרים שמלמדים אותנו שפעילות גופנית היא כמו תרופה, רק כזו שלא "מזהמת" את הגוף, וזו הדרך הנכונה ביותר לשמור על הבריאות.

שחייה בסגנון פרפר

הסגנון הכי "שורף" והכי קשה, אבל כמה אפשר לעשות אותו? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
האם שחייה יכולה להיות אמצעי לשינוי אורח החיים?
האם השחייה בריאה לכם?
שלושה שיאים ישראלים לאנסטסיה גורבנקו במארסיי

אז הטרנד הולך וגובר, ויותר אנשים מחפשים את הפעילות המתאימה עבורם, מה שמביא רבים אל בריכות השחייה. חלק מהאנשים שמחפשים לרדת במשקל יגידו לעצמם שזה סידור לא רע כי עושים כושר מבלי להזיע, לסבול מהחום או הקור שבחוץ וגם לא דופקים את הרגליים כי זה מה שמספרים על הרצים. במילים אחרות, אנשים שמחפשים להישאר באזור הנוחות, למרות שזה מקום שכדאי לצאת ממנו מדי פעם כשמבצעים פעילות גופנית.

ולמה ההקדמה הזאת? כדי להסביר שבכל מה שקשור לשרפת קלוריות באימוני שחייה, אפשר למצוא הבדלים עצומים בין המספרים. מצד אחד בבריכות השחייה תפגשו שחיינים, כאלה שמתאמנים בשחייה מאז שהם זוכרים את עצמם ולכן הם גם שולטים בכל הסגנונות ויש להם טכניקה כל כך טובה, שגם אם לא יהיו בכושר הם ידעו לשחות במהירות וביעילות. מצד שני יהיו שם לא מעט אנשים שיודעים לשחות ממקום למקום, אבל לא ממש עושים את זה כמו שכתוב בספר.

הדבר האחרון שהשחיינים ירצו הוא להשתעמם בבריכה, ולכן הם מבצעים בדרך כלל אימונים יצירתיים שמורכבים מכל מיני סטים. וגם אם הם רק מגיעים כדי לשחות 2 או 3 קילומטרים, הם עושים את זה בצורה נכונה ובעצימות שתגרום להם לסיפוק מהאימון שלהם (אלא אם באו לעשות שחרור). אם תחפשו באינטרנט טבלאות של שרפת קלוריות ותמצאו שבשחייה בסגנון חתירה שורפים כ-700 קלוריות בשעה (או ליתר דיוק 10 קלוריות לכל קילוגרם במשקל הגוף – כך ש-700 קלוריות הן ביחס למי ששוקל 70 ק"ג), תבינו שהכוונה היא לשחיינים ששוחים בצורה נכונה ויעילה.

אם נמשיך לנתח את האימון של אותו שחיין נוכל בנוסף להגיד עליו (על סמך הטבלאות) שבסגנון פרפר (הקשה ביותר) הוא ישרוף 774 קלוריות בשעה, וככל הנראה הסגנון הבא בתור מבחינת שריפת הקלוריות יהיה חזה, רק אחריו יבואו סגנונות הגב והחתירה.

על פניו זה עלול להישמע מוזר כי בניגוד לשחיינים, רוב האנשים מכירים את סגנון החזה כ"אזור הנוחות" שמאפשר להם לשחות לאט וברוגע, לפעמים אפילו מבלי להכניס את הראש למים ובטח לא בסדר התנועות הנכון לפיו מלמדים ילדים את הסגנון הזה במועדוני שחייה. מצד שני, השחיינים יודעים שבסגנון החזה מפעילים הרבה יותר קבוצות שרירים מאשר בחתירה. ואם זה לא מספיק, פלג הגוף העליון נכנס ויוצא מהמים כל הזמן כך שיש הרבה יותר התנגדות לעומת החתירה. הרי מי שמתעניין בשחייה יודע שה"חזיסטים" הם בדרך כלל יותר גדולים ומנופחים, בטח לעומת שחייני החתירה למרחקים. לפעמים זה נראה כמו הבדל בין ספרינטרים לרצי סבולת. ולכן יש טבלאות שבהן כתוב שבחזה שורפים יותר קלוריות לעומת חתירה, אם כי לא בהבדלים גדולים מדי (הפרש של 20-30 קלוריות לשעה), אבל זה בטח לא נכון כשמדובר באנשים שצפים להנאתם תוך כדי תנועות מעגליות ולא ממש מעלים את הדופק.

בסופו של דבר כמות הקלוריות שנשרפת בשחייה נקבעת לפי מרחק השחייה, יעילות הטכניקה, עוצמת המאמץ ומשקל השחיין. זה אומר שמצד אחד שחיין ששוקל 70 ק"ג וישחה בקצב של 2 דקות ל-100 מטרים (שלא יהיה קל עבורו) יוכל להתקרב לאזור ה-700 קלוריות לשעה. לעומת זאת, שחיין שישחה בקצב של 4 דקות ל-100 מטרים ישרוף כחצי מכמות הקלוריות, ככל הנראה בגלל שהוא לא שוחה נכון.

סגנון החזה עובד על המון קבוצות שרירים | צילום: pixabay

חשוב לציין שהשחייה היא פעילות גופנית מומלצת בכל מצב, גם עבור מי שלא שולט בטכניקה, בסופו של דבר כל תנועה של הגוף היא מבורכת. אבל צריך לזכור שלמרות טבלאות שונות של שרפת קלוריות בסגנונות השחייה (דוגמאות מיד), כל אחד צריך לדעת שהסגנון שהוא שולט בו הכי טוב הוא גם הסגנון היעיל ביותר עבורו כפי שמסבירה תמר אשלגי אמירי, דיאטנית קלינית וספורט ו-M.Sc בפיזיולוגיה: "מי שיודע לשחות גב קלאסי למשל, אין לו הרבה בעיה לעשות את זה הרבה זמן וברגע שמבצעים נכון את הטכניקה זה שורף יותר, וזה לא משנה באיזה סגנון שוחים. אז שחיין שמבצע סגנון מסוים בצורה יותר טובה מהסגנונות האחרים ישרוף בו יותר קלוריות".

דירוג הסגנונות 

בגלל כל הנתונים שציינו עד עכשיו, קשה למצוא אחידות בדירוג הסגנונות השונים לפי שריפת הקלוריות. הדבר היחידי שבטוח הוא שסגנון הפרפר הוא הסגנון הכי אנאירובי ששורף הכי הרבה, אבל מעטים הם האנשים שתראו שוחים את הסגנון הזה במשך שעה שלמה.

פרפר – לפי האתרים השונים בשחייה בסגנון פרפר שורפים בין 750 ועד 1,000 קלוריות בשעה (עבור גבר ששוקל 80 ק"ג), תלוי בעצימות כמובן. אין בכלל ספק שמדובר בסגנון השחייה הקשה ביותר לביצוע, שמתאים רק לשחיינים מתקדמים. שחייה בסגנון פרפר עובדת מצוין על שרירי פלג הגוף העליון כמו חזה, בטן, כתפיים, גב וזרועות עם דגש על שריר הזרוע התלת-ראשי.

חזה – בחלק גדול מהרשימות סגנון החזה מדורג שני, אבל רק בתנאי ששוחים אותו בטכניקה נכונה. בצורה זו, סגנון החזה עובד על הרבה יותר קבוצות שרירים כמו הדו-ראשי והתלת-ראשי בזרועות, הרבה עבודה ברגליים לעומת הסגנונות האחרים והכתפיים. בשחייה בסגנון חזה אפשר להגיע לקצב שריפת קלוריות של 780 לשעה, אבל זה מאוד תלוי בשחיין ובטכניקה והמהירות שלו.

הסגנון הכי יעיל הוא הסגנון הנוח ביותר | צילום: pixabay

גב וחתירה – ברוב הרשימות שתמצאו השחייה בסגנון גב היא פחות או יותר שוות ערך לשחייה בסגנון חתירה. מדובר בשני הסגנונות היותר אירוביים, אלו שמאפשרים לשחות כמה שיותר ובסופו של דבר רוב האנשים מרגישים יותר בנוח לעשות את זה על החזה ולא על הגב. בסופו של דבר הסגנונות גב וחתירה מדורגים באופן די שווה וניתן להגיע בהם לשריפת קלוריות בקצב של כ-750 לשעה. השוני הוא עבודה ביחס אחר של שרירי הרגליים.

ושוב, נציין רק שחישובי הקלוריות השונים התייחסו לגבר השוקל 80 ק"ג ששוחה בקצב ממוצע ובטכניקה יעילה. בסופו של דבר, כפי שצוין כאן נראה שהסגנון הנכון ביותר הוא זה שבו אנחנו מתקדמים בצורה הכי יעילה בבריכה, כי בסופו של דבר מדובר בענף ספורט מאוד טכני ויש הבדלים גדולים בין מי שמבצע אותו בצורה נכונה לבין מי שלא.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אקוותיק ותיק הגיב:

    אינני מומחה בנושא שריפת קלוריות אך אני מבין משהו בשחייה ומסוגל להפעיל הגיון בריא. הטענה כאילו כמות הקלוריות שנשרפות תלויה בין השאר גם בטכניקת השחייה היא טענה בעייתית. בסופו של דבר קלוריה היא יחידת שמודדת אנרגיה וההגדרה שלה היא " כמות האנרגיה הדרושה כדי לחמם 1 גרם מים במעלת צלזיוס אחת, בלחץ של אטמוספירה אחת.". על כן כשמדובר באנרגיה שאנחנו מוציאים אין חשיבות משמעותית לטכניקה אלא למאמץ האנרגטי שאנחנו משקיעים. לדוגמא – אם בתחרות ריצה אני אנסה לרוץ לאחור במקום לרוץ עם הפנים קדימה כנראה שאגיע אחרון אבל המאמץ שלי – שמבטא את האנרגיה שאני מפעיל – עלול להיות לא פחות גדול מאלו שרצו קדימה ואסיים את הריצה בהתנשפות לא יותר קטנה מאלו שרצו קדימה. לכן לדעתי הצנועה מה שקובע את כמות האנרגיה שאני אשרוף באימון תלויה רק במשך המאמץ ובעצמתו (כמות השרירים שפועלים בו זמנית ועצמת פעילותם) ואם אשחה בטכניקה לקויה שגורמת למאמצים מיותרים שאמנם לא מקדמים אותי קדימה במהירות אני עדיין יכול לשרוף אותה כמות קלוריות כמו שחיין שישחה הרבה יותר מהר ובטכניקה נכונה. זה עובד גם בכיוון ההפוך – מי ששוחה בטכניקה נכונה יכול לשחות ליד שחיין מתלמד ולהגיע לקיר ביחד עימו כשהשחיין המתלמד מתנשף ועייף ושרף הרבה יותר אנרגיה מהשחיין המנוסה שהגיע לקיר רגוע ומחייך… כמובן שאינני ממליץ לשחות "עקום" רק כדי לשרוף אנרגיה – בסופו של דבר שחייה בטכניקה לא נכונה יכולה לגרום לתסכול לא קטן … ובמקרים קיצוניים טכניקה לקויה עלולה אף לגרום לנזקים מיותרים. עדיף לשחות נכון – במאמץ שיגרום לנו לא רק לשריפת קלוריות אלא גם להתקדמות מהירה במים. יש לציין עוד שבשחייה יש חשיבות עליונה לטכניקת הנשימה והנשיפה – מי שינשום/ינשוף באופן לקוי צפוי לעייפות רבה שאיננה נובעת מהפעלת שרירים ושריפת אנרגיה ועל כן אם כוונתו של המשורר היתה לטכניקת נשימה – אכן מי שישחה בטכניקת נשימה/נשיפה לקוייה צפוי להיות מאד עייף למרות שלא שרף הרבה קלוריות וזה יכול להקטין את משך !המאמץ שהוא מסוגל לבצע – ומכאן להקטין עוד יותר את שריפת הקלוריות. זו סיבה נוספת לשחות בטכניקה נכונה, שבאופן עקיף תביא לשריפת קלוריות גבוהה יותר.

    1. שחיין במיל. הגיב:

      מסכים לגמרי עם ידידי הוותיק, טכניקה טובה מורידה מאמץ ובסופו של דבר מורידה גם אנרגיה שצריך להשקיע על מנת להגיע מנקודה אחת לשניה. כולנו מכירים את הבחור שנכנס לבריכה בשיא המרץ ואולי גם עוקף בבריכה הראשונה והשנייה אבל אתה מחזיק קצב קבוע על 100 בריכות והוא מתפגר אחרי 5.
      נקח דוגמה טיפשית של שחיין שנכנס עם בגדים לבריכה ברור שיהיה לו יותר קשה והוא ישרוף יותר קלוריות ממקצוען עם חליפת שחיה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג