אפקט המינימליזם – נעליים מינימליסטיות

עולם הריצה עובר בימים אלו שינויים מרחיקי לכת. הבלבול שורר בכל. האם עדיף לרוץ יחף? האם עדיף לרוץ בנעליים "רגילות" או האם בכלל צריך לנסות את הנעליים "המינימליסטיות" שכולם מדברים עליהן. אז רגע לפני שאתם שולפים את ארנקכם, ומחשבים את מספר התשלומים לאותה נעל ישנה "וטובה," תנו לנו להסביר לכם מהו "מינימליזם," ואיפה ניתן "להשיג" אותו. בלעדי מתוך מגזין אינטרוול בשיתוף עם עיתון "הארץ"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עולם הריצה עובר בימים אלו שינויים מרחיקי לכת. הבלבול שורר בכל. האם עדיף לרוץ יחף? האם עדיף לרוץ בנעליים "רגילות" או האם בכלל צריך לנסות את הנעליים "המינימליסטיות" שכולם מדברים עליהן. אז רגע לפני שאתם שולפים את ארנקכם, ומחשבים את מספר התשלומים לאותה נעל ישנה "וטובה," תנו לנו להסביר לכם מהו "מינימליזם," ואיפה ניתן "להשיג" אותו.

בלעדי מתוך מגזין אינטרוול בשיתוף עם עיתון "הארץ"

מאת:אילן גולדמן

סיפור מינימלי

הכול החל, כשקבוצות חוקרים ממיטב האקדמיות בעולם, החלו לחקור מדוע אנו הרצים, נפצעים כה תכופות. אחת התשובות המיידיות שעלו לאחר ניתוח תנועה ביו- מכאני הייתה: כי בעקבות שימושו של האדם "המודרני" בנעלי ריצה מוגבהות עקב, הנחיתה מתבצעת על החלק האחורי של כף הרגל, ובכך מנטרלת את יכולת הגמישות והספיגה הטבעית של רגלינו. זאת  בניגוד לאבותינו הטבעיים והנמרצים, אשר פשוט רצו ללא הרף, כשרגליהם יחפות, או נעולות במיטב הסנדלים שטוחי הסוליה אותם ניתן היה להשיג בימי קדם. המחקרים גרסו, כי אנו, בניגוד לאבותינו שנחתו על מרכז וקדמת כף הרגל, פשוט לא משתמשים בבולמי הזעזועים הטבעיים שבגופינו, ובכך מעמיסים רבות על ברכינו.

אותם מחקרים שבוצעו, וספרים דוגמת זה של כריסטופר מק'דוגלס, שבדק כיצד האינדיאנים יכלו לרוץ יחפים לאורך קילומטרים רבים, החלו לעורר דיון פנימי בקרב קהילת הרצים שרצתה טוב יותר לעצמה וכפות רגליה. הרצים רצו "להתחבר" לקרקע, לרוץ עם ולהרגיש בלי. חברות ההנעלה הגדולות לא נשארו חייבות, והטו אוזן לדרישות "החדשות." אנו רוצים  "לחזור אחורה למינימליזם," דרשה קהילת הרצים וקיבלה. 

וכך כפטריות בין אצבעות הרגליים, החלו לצוץ להם דגמי נעליים "חדשים," בעלי קונספט ישן נושן. מינימום נעל, מקסימום תחושה. הנעליים "החדשות," אופיינו במשקל קל מאוד, שלרוב לא חרג את קו ה – 250 גרם, במערכות שיכוך מסורבלות פחות – אך יותר מתקדמות טכנולוגית, וחלק אחורי (עקב) שמתקרב או זהה בגובהו לקדמת הנעל, כדי להעביר את הנחיתה חזרה למרכז כף הרגל וצפונה, כימים ימימה. התוצאה: ריצה קלילה יותר, חיסכון באנרגיה ויעילות. הקרוב ביותר שתוכלו לקבל לריצה יחפה.


"אנחנו רוצים להתחבר לקרקע", ביקשו הרצים
צילום: Nesci

אז מה עושים עם מינימלי ואיפה קונים אותו ?

אז אם החלטתם כי אתם הולכים על מינימלי הפעם, אל תמהרו לזרוק את נעלי הריצה הישנות והרכות. אל נא תשכחו, כי גופכם התרגל משחר ינקותכם לנעליים "נעימות" ומוגבהות עקב. מעבר חד עלול לגרור כאבים ופציעות. שלבו את  הנעל המינימלית בהדרגה לתכנית האימונים. האינטרוולים ימתינו מעט עד שאתם תסיימו את תקופת ההסתגלות שלכם "למינימום," וגם אז רצוי שתהיה לצידכם איזו נעל רכה שתנטרל את תחושת הקרקע לימים "קשים." כיום כל יבואני הנעליים הגדולים בישראל, מתחילים בהבאתן של "המינימליות" לארץ הקודש, וכל אחד מהם מציע מספר דגמים מינימליסטיים למטרות שונות.


נייקי – Nike

לא מזמן, השיקה נייקי ישראל בתרועות רמות, את הדור החדש של נעלי הנייקי "פרי" (FREE), כאשר הקונספט העומד מאחורי הנעל הוא: "שחרר את עצמך." הרעיון: "העצמת כף הרגל ושחרור הרצים." לטענת נייקי, הריצה בדגם החדש, "תעורר את שרירי גופכם ותתרום לשיפור החוזק והיציבות, תודות לגמישות הנעל המאפשרת תנועתיות טבעית.


נייקי "פרי"

"הפרי" מגיעות במספר ורסיות, המותאמות תנועתית למגוון רחב של ספורטאים- ממתאמן חדר הכושר ועד הרץ התחרותי. בדגמי 2011, חריצי הנעל עברו שינוי והועמקו לאורך ולרוחב כדי לדמות את תנועת כף הרגל היחפה.

 משקל הנעליים: 252 גרם.
מחירו  של דגם "הפרי" : 599 ש"ח

 אדידס – Adidas

לכבוד קיץ 2011, השיקה חברת אדידס דגם מינמליסטי משלה – " סי.סי. רייד" (CC Ride). החברה באדידס מכנים אותה: "מלכת עולם הריצה המודרני ". הנעל מגיעה בחמישה צבעים שונים: מורוד רענן ועד זהב נוצץ," כך שרצים צעירים יוכלו להשאיר חותמם בכל מקום בו ידרכו ".


אדידס "סי.סי רייד"

ה- "סי.סי.רייד" מגיעות עם גפה עליונה מינימליסטית, המאפשרת זרימת אוויר קרירה אל תוך הנעל, מכל זווית אפשרית. אדידס כיוונו בפיתוח הנעל, להפחתת החום וחוסר הנוחות ברגליכם המתאמצות. החברה טוענת, כי הטכנולוגית ה- "קלימה – קול " (CLIMACOOL), תפחית את הלחות בנעליכם בכ-20%, ואת חום הרגל ב-12 מעלות ותאפשר לכם הרצים, להתרכז בביצועים. וכמיטב המסורת המינמליסטית, הסי. סי.רייד כמובן מגיעות עם סוליה גמישה, שתאפשר לרגליכם, חופש תנועה וגמישות.

משקל הנעליים: 240 גרם בלבד
מחירו של דגם ה – "סי.סי.רייד ": 499 ש"ח

ברוקס – Brooks

חברת ברוקס לא נשארה אדישה למינימליזם והכריזה על "הפרוייקט הטהור," (Pure project) במסגרתו ערכה החברה מחקר מקיף על "הרץ החדש," בניסיון להבין מה זה רוצה מנעליו. התוצאות, בין שאר הדברים, הדגימו כי אותו "רץ חדש," מחפש פשטות ומעוניין בחיבור חזק יותר לסביבה ולקרקע עליה הוא דורך.


ברוקס "קונקט"

כחלק מהפרויקט השאפתני, ייצרה ברוקס מספר דגמים אשר עונים על צרכיהם המגוונים של הרצים בעזרת ציר- "ניתוק- תחושה," שמטרתו: "לנהל דיאלוג עם הרץ לגבי חווית הריצה המועדפת עליו."
ברוקס שואפת כי כל אחד מאיתנו יוכל "למצוא את עצמו" באחד מהדגמים החדשים. הנעליים, ישווקו לארץ במספר פעימות החל מהקיץ הקרוב, ויגיעו בשלל הצבעים, כאשר הגוון הירוק הטבעי שולט.

משקל הנעליים : 204 – 250 גרם בהתאם לדגם
מחירו של דגם ה-"קונקט": 700 ש"ח

סאוקוני – Saucony


חברת מ.ב.ס – סוכנוניות ספורט, יבואנית סאוקוני מתפארת בכמה דגמים, כאשר בראש הפירמידה המינימליסטית ניצב דגם-ה-"האטורי" (HATTORI). 
לטענת היבואן: הנעל מותאמת לכף הרגל בצורה מושלמת, ומדמה ריצה טבעית ברגליים יחפות בעזרת טכנולוגיות ייחודיות, אשר יוצרות נעל קלה אך בעלת הגנה.


סאוקני- "האטורי"

בסאוקני ממליצים על הנעל בעיקר בכדי לשפר את סגנון הריצה. ה- "הטורי" מגיעות בעיצובים חדשניים וצבעים נועזים. המידות נעות בין לדגמי הנשים 35.5 ועד 49 בדגמי הגברים. לחברה קיימים עוד מספר דגמים בעלי טכנולוגיות שונות כגון ה-"קינוורה" (KINVARA).

משקל הנעליים: 125 גרם בלבד
מחירם של ה-"האטורי": 599 ש"ח


ויבראם – Vibram

חברת ויבראם לקחה את נושא "המינימליזם" צעד אחד רחוק מכולם, כאשר יצאה לשוק עם דגמי "חמש – האצבעות." ויבראם רואה בנעליה (אם אפשר לקרוא להן נעליים), "כאלטרנטיבה הטבעית לפעילות יחפה." הויבראם פועלות "כשכבת עור שנייה," אשר על פי היבואן," מעניקה את כל יתרונות ההליכה היחפה".


ויבראם "ביקלה- אל.אס"

נעלי "חמש- האצבעות" מתאימות להליכה, ריצה, אימון כושר, טיולים מסעות בטבע ופעילות בשטחים רטובים. דגם ה-"ביקלה אל.אס" (BIKILA LS)  נועד לתת ריצה יחפה מושלמת תוך כדי נחיתה על מרכז/ קדמת כף הרגל. הרפידה הפנימית מעניקה נידוף זיעה ורכות בדריכה, והסוליה מעוצבת בצורה אנטומית המותאמת לריצה. הנעל מגיעה עם שרוך אלסטי המאפשר התאמה לכף הרגל. הגפה עשויה חומר עמיד בפני קרעים ופנים הנעל והסוליה עשויים גומי ופוליאוריתן בעובי 3-4 מ"מ.

משקל הנעליים: 170 גרם בלבד
מחירו של דגם ה-"ביקלה אל. אס" : 579 ש"ח

צילומים: יח"ץ



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג