אימון ילדים: כיצד מתכוננים מנטלית ופיזית לקראת תחרויות ליגת הטריאתלון

ילדים, ממש כמו מבוגרים, חייבים לדעת לקראת מה הם עומדים לעשות בעיקר כשמדובר בתחרות אשר בה הם משתתפים. מאמן הילדים שרון מעוז, מתאר על מה צריך לשים דגש וכיצד להכין את הראש והגוף לתחרות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תחרויות ליגת הטריאתלון לילדים מתקיימות בשני מועדים, בחציון הראשון של השנה בין סוף מרץ ליוני, ובחציון השני בין ספטמבר לדצמבר אז מתקיימת גם אליפות ישראל בטריאתלון שמסכמת את עונת התחרויות. האתגר הגדול בפתיחת עונת האימונים לקראת תחרויות ליגת הטריאתלון לילדים בא לידי ביטוי בעיקר בחציון השני של השנה בין ספטמבר לדצמבר. החזרה מהחופש הגדול שבו עומס האימונים יורד משמעותית וחוסר הביטחון של הספורטאים החדשים והוותיקים ביכולתם מיד עם פתיחת העונה, מהווים אתגר לא פשוט למאמנים בהכנתם המנטלית ובניית הביטחון העצמי שלהם לקראת עונת התחרויות.

יש לבצע הכנה מנטלית ובניית ביטחון עצמי לקראת עונת התחרויות | צילום: שרון מעוז

עוד בנושא טריאתלון
מה ההבדלים בין אימון טריאתלון ילדים ומבוגרים
איך מתחילים: טיפים אחרונים לקראת טריאתלון
סבב הסופרליג טריאתלון בג'רזי

כהורה לטריאתלטית צעירה, גם לי יש "פרפרים בבטן" בערב שלפני התחרות שלה וכמאמן אני יודע שגם ההורים, לא פחות מהספורטאים זקוקים להכנה מנטלית לקראת עונת התחרויות בכלל והתחרות הראשונה בפרט. אנו נוהגים לשתף את ההורים בתהליך ההכנה של הספורטאים, לשוחח עמם, להכווין אותם ולהסביר להם את הרציונל מאחוריו. משימתם החשובה ביותר, להאמין ביכולת המסוגלות של ילדיהם ולהעניק להם כמה שיותר ביטחון עצמי. ישנה חשיבות רבה לקיום וטיפוח הקשר, מאמן, הורה, ספורטאי. מה שמכונה "משולש הזהב" להצלחתם והעצמתם של הספורטאים.

ההורים הם חלק בלתי נפרד

צריך לזכור שאלו ההורים שקמים בארבע לפנות בוקר ואף לעתים מוקדם יותר, כדי להביא את הספורטאים לתחרות. אלו ההורים שרוכשים ומוודאים את קיומו של ציוד התחרות. הם אלו שיושבים על אתר התחרות ולומדים יחד עם ילדיהם את המקצים והמסלולים. כך שמבחינתי ההורים הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההכשרה והאימון של ילדיהם.
הנקודה החשובה שצריך לזכור ואף ציינתי אותה במאמרי הקודם, בפיתוח ארוך טווח ורב שלבי של הספורטאים הצעירים (Long term athlete development), התחרויות אינן מהוות יעד בפני עצמו אלא אמצעי לצבירת ניסיון, חוויה, הנאה, גיוון אימוני ואפילו אבני דרך לשמירתם במסגרת תכנית אימונים שנתית וגיוון אימוני. באחריות המאמנים להבהיר לספורטאים הצעירים ולהוריהם שההישגיות באה לידי ביטוי ביכולת המיצוי והשיפור האישי שלהם והיעדים ומדדי ההצלחה האישיים חייבים להיות הגיוניים ומותאמים לספורטאים ולשלב בו הם נמצאים.

יש לקיים הדמיות של התחרות | צילום: שרון מעוז

במסגרת השבועיים שלפני התחרות אנו מקיימים הדמיות של התחרות. החל מדמיון מודרך, תרגול החלפות, רכיסת קסדה, ריצה עם האופניים, עליה וירידה, דרך זינוקים בבריכה ושחייה בצפיפות, תרגילי החלפות, ארגון הציוד והתנהלות בשטח ההחלפה. אנו מגדילים לעשות ואף מייצרים תפאורה שתעניק לספורטאים תחושה דומה ככל שניתן לתחרות עצמה. יש חשיבות רבה להעניק לספורטאים הצעירים תחושת מסוגלות ולכן במסגרת ההכנה נתרגל אותם במרחקים אותם יבצעו במקצי הגיל שלהם. אנו מעודדים את הספורטאים להירשם לתחרות הראשונה, של העונה על מנת שיתגברו על החששות שלהם וכחלק מתהליך צליחת מכשול מנטלי והכנה מצוינת לבניית הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות להמשך עונת האימונים והתחרויות.

חשוב לזהות פערים, חוזקות וחולשות ולשפר אותם | צילום: שרון מעוז

חוויה חיובית-חוויה שלילית

החוויה של הספורטאים בתחרות הראשונה יכולה לחרוץ את גורלם בענף. חוויה חיובית תשאיר אותם ותדרבן אותם להגיע לעוד תחרויות בעוד חוויה שלילית עלולה להוציא אותם מהענף לתמיד. כמאמן אני מקפיד למפות את החולשות הספציפיות של הספורטאים טרם תחילת העונה ובתחרות עצמה אנסה להמחיש להם בדיוק את נקודות האלה במטרה לוודא שהם צולחים אותן בהצלחה. זה מתחיל מהגעה בזמן לתחרות והתארגנות בשטח ההחלפה, תדריך מפורט ומעבר על המסלול על מנת לוודא שהספורטאים מכירים אותו. זה ממשיך בהכנה לזינוק במים שהוא בעיני השלב המכריע שמביא לידי ביטוי את עיקר החששות של הספורטאים ולכן יש חשיבות שהמאמן יהיה שם בשבילם ברגע קריטי זה.

חשוב לשמר את המומנטום עד לתחרות | צילום: שרון מעוז

ככל שהספורטאים יצברו יותר ניסיון וביטחון עצמי בתחרויות כך נגדיר להם יעדים ומדדי הצלחה ספציפיים יותר, כגון שיפור קצבי השחייה, מעברים מהירים יותר, טקטיקה ברכיבה, מיקוד ועוד. חשוב לנצל את תקופת החגים, שמתרחשת מיד עם פתיחת העונה, להעמיק ולהרחיב את האימונים על מנת לשמר את המומנטום וההכנה של הספורטאים להמשך העונה. אם מתאפשר, מומלץ לקיים מחנה אימונים המהווה הזדמנות טובה להכיר לעומק את הספורטאים, לזהות פערים, חוזקות וחולשות ולשפר אותם. רצוי לסיים את המחנה באימון סימולציה או בתחרות שמתקיימת בסמיכות אליו.
סיום התחרות וסיכומה חשובים לא פחות מההכנות אליה. חשוב להטמיע בספורטאים תחושת השלמת המשימה וגם תחקור והפקת לקחים להמשך הדרך. ביסוס היסודות המנטליים והטכניים של הספורטאים בשלב פתיחת העונה יבטיח המשך עונה מוצלחת והנאה מהתהליך, מהאימונים ומהתחרויות.

להרשמה לישראמן לחצו כאן


שרון מעוז | מאמן ומנהל מקצועי ב"מעוז טריאתלון"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג