מדי כמה שנים אנחנו חוזרים לנושא לא פשוט זה, היוש תחת הכותרת "מה השינויים שניתן לבצע בסגנון הרכיבה ובציוד הרכיבה על מנת לרכוב מהר יותר מבלי להשקיע יותר כוח (באותו הספק)". בעבר בחנו את הנושא במבחנה וגם במעבדה, והפעם אבחן אותו בעזרת מספר מבחני שדה שהתפרסמו לאחרונה.
הראשון הוא מבדק שנעשה על ידי גלובל סייקלינג נטוורק (Global Cycling Network) והשווה את המדדים הללו:
1. תנוחת רכיבה עם מרפקים ישרים בהשוואה לתנוחה אווירודינמית:
2. ביגוד רכיבה רגיל בהשוואה לביגוד אווירודינמי (Skinsuite):
3. גלגלים רגילים בהשוואה לגלגלים אווירודינמיים:
המסקנות הלא מפתיעות הן ששיפור תנוחת הרכיבה נותן את השיפור הגדול ביותר בעלות אפס. ביגוד רכיבה צמוד לגוף הוא הבא בתור ועלותו אינה בשמיים, ואילו גלגלים אווירודינמיים נותנים את השיפור הקטן ביותר בעלות הגבוהה ביותר. בכדי להשלים את התמונה, במבדק נפרד של גלובל סייקלינג נטוורק מצאו כי בהשוואה בין אופניים אווירודינמיים לאופני טיפוס קלות, לאופניים האווירודינמיות היה יתרון של כ-1.5% במהירות, מה שממצב אותו במקום הרביעי בפער קטן מגלגלים אווירודינמיים.
במבדקים דומים שנעשו על ידי סייקלינג ווקלי (Cycling Weekly), נמצא כי:
1. גלגלים: במבחן שנעשה ממש לאחרונה הושוו גלגלים סטנדרטיים אל מול גלגלים אווירודינמיים בעלי חתך עמוק וגלגלים אווירודינמיים מאוד (3 ספוקס מקדימה, דיסק מאחורה) שאנו רואים בדרך כלל בתחרויות נג"ש.
2. אווירודינמיות: במבחן שנעשה להשוואת אופניים רגילים לאופניים אווירודינאמיים הושוו אופני טיפוס קלות לאופניים אווירודינמיים.
6 המלצות של מומחה לרכיבה מהירה יותר
לדבריו של מאט סטיינמץ (Mat Steinmetz), אחד ממכווני האופניים המובילים בעולם, המטפל בכמה מן הרוכבים המוכרים בעולם, כולל חברים בקבוצת Sky, הגורמים החשובים הם:
1. תנוחה: תנוחת רכיבה נמוכה, זרועות מקבילות לקרקע והידיים על ידיות הבלמים, דבר המאפשר חסכון של כ-30 וואט.
2. קסדה: קסדת כביש אווירודינאמית 3-8 וואט.
3. ביגוד: ביגוד מותאם אישית שאינו מתנפנף ברוח כ-10 וואט.
4. צמיגים: צמיגים בעלי התנגדות גלגול נמוכה ופנימיות לטקס 15-25 וואט.
5. גלגלים: גלגלים אווירודינאמיים 20 וואט ויותר.
6. שרשרת: טיפול מתאים ושמן מהיר 10 וואט.
לסיכום, כלל אצבע אומר שכ-80 אחוז מהגרר בזמן רכיבה מגיע מהרוכב ו-20 מהאופניים וזאת כאשר רוכבים במהירות 40 קמ"ש. כאשר הקצב עולה ל-50 קמ"ש היחס משתנה ל-90 אחוז מהרוכב ורק 10 אחוז מהאופניים. לכן כאשר אנו מחפשים לשפר את מהירות הרכיבה שלנו בהספק נתון, השיפורים הגדולים ביותר יתקבלו על ידי שינוי תנוחת הרוכב והביגוד שלו, שהם גם הזולים ביותר לשינוי, בעוד שהגלגלים והאופניים יתנו את השיפור הקטן ביותר. למעשה, חלק ניכר מן השיפורים שמתקבלים על ידי שיפור הגלגלים והאופניים רלוונטיים כמעט אך ורק לרוכבים תחרותיים הרוכבים במהירויות גבוהות וכאשר פער של שניות בודדות יכול להיות ההבדל בין ניצחון להפסד. מילה אחרונה, כאשר יוצרים מן המישור ומתחילים גם לטפס, חשיבות הגרר פוחתת ועולה חשיבות המשקל. אבל גם כאן, 85-90 אחוז מהמשקל מגיעים מהרוכב, והורדה של קילוגרמים בודדים ממשקל הרוכב יכולה לתת תמורה גדולה במהירות הטיפוס.
תודה רבה! השאלה ממה תחייה תעשיית האופניים אם כל רוכבי השופוני של בר בהר יתמקדו ברכיבה במקום באופניים?