איך משפיעה הפעילות הספורטיבית על החזה הנשי?

נשים רבות חוששות מהקשר בין פעילות ספורטיבית לגודל החזה. ד"ר איתי זיו וד"ר סיגלית דסה-שלומוב עם כל התשובות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מתאמנת מרימה משקולות עם חזיית ספורט

החזה מהווה את אחד מאיברי גוף האדם שמקבל התייחסות יתרה בהיבט האסתטי (בשני המינים). איזור זה הנמצא בחזית הגוף זוכה להשקעה וטיפוח, ובחלק ניכר מהמקרים – במאמץ רב. מקובל לראות בקרב גברים בעיקר, השקעת מאמץ להעלאת מסת השריר לשם טיפוח אסתטי, ופחות בקרב נשים. בקרב שני המינים חיזוק איזור זה מתאים לשיפור יכולת ספורטיבית, פונקציונאלית ועוד. מבחינה אנטומית, שריר החזה (Pectoralis Major) נמצא מתחת לרקמת השד, שבעיקרה הינה רקמת שומן. ניתן להעלות במסה (היפרטרופיה), להעלות בטונוס השריר (מתח שרירי), להשפיע באופן כללי על פרופורציה גופנית ועוד.

מתאמנת עם חזיית ספורט בחדר כושר

האם פעילות גופנית משפיעה על החזה? | צילום: Roberto Berlim מתוך wikimedia commons

עוד כתבות בנושא 
מה עושים כשהמשקל תקין והאסתטיקה הגופנית גרועה? 
למה נשים צריכות להתחזק כדי להישאר צעירות? 
מה המחיר שאנשים משלמים כדי לשרוף שומן? 

אולם, כשמדובר על רקמת השומן הדבר ממש לא  זהה. עליה ברקמת השומן כמובן אפשרית אך ברוב המקרים לא חיובית ולא נחוצה. בהקשר לאזור החזה ורקמת השד אצל נשים, ישנם מיתוסים לא מעטים. בשל כך, ההתנהלות מבחינת האימון ופעולות אחרות עשויה להיות שגויה.

מספר נקודות בהתייחס לחזה הנשי בהקשר לפעילות ספורטיבית

  1. מבנה השד אנטומית – כאמור, שריר החזה הגדול (Pectoralis Major) נמצא מתחת לרקמת השד עצמה. בנוסף, רקמה זו בנויה משלושה חלקים עיקריים: אוניות (בלוטות המייצרות חלב), תעלות/צינוריות (המקשרות את האוניות אל הפטמה ומובילות אליה את החלב), רקמת שומן (המקיפה את האוניות והצינוריות, ולמעשה ממלאת את התווך בשד). לרקמת השומן השפעה משמעותית במיוחד על הגודל או הקוטן של החזה הנשי. לכן, הפחתת אחוז השומן בשל אימון גופני או אימוץ דיאטה היפו קלורית שתביא לירידה באחוז השומן, תשפיע אצל חלק מהנשים גם על הקטנת השדים עצמם. מנגד, העלאת אחוז השומן, אצל חלק מהנשים (תלוי במידת פיזור השומן מבחינה גנטית) תביא להעלאה של גודל השד עצמו. יש מצבים בהם נשים המבצעות אימוני התנגדות שונים בחדר הכושר או מחוצה לו ודווקא עולות באחוז השומן ואז חלה עלייה גם במימדי השד עצמו. הן עשויות לייחס את הסיבה לכך דווקא מהאימון שבו חיזקו את שרירי החזה ואין שום סיבה ממשית (ישירה) שהאימון הנו זה שגרם לעלייה זו.
  2. גנטיקה ונראות החזה הנשי – הפחתה או העלאת אחוז השומן לא בהכרח תביא להגדלת השדיים. זאת בשל סיבות שונות, לרבות הגנטיקה ופיזור השומן של אותה אישה. לכן, לא תמיד שינוי הרכב הגוף יביא להבדלים בגודל השדיים עצמם.
  3. הבדלים בגודל האיברים הסימטריים בגוף האדם – איברי גוף אדם הסימטריים (לרבות השדיים) אינם זהים בגודלם. אם כך, שד אחד גדול יותר מהשני במעט. במידה וישנם הבדלים גדולים ניתן לתקן זאת עם התערבות כירורגית. תרגילי חיזוק שונים לא ישפיעו על הגדלה של האסימטריות של החזה הנשי. לכן אין מה לחשוש.
  4. השינויים במהלך החיים, הפעילות הספורטיבית וההשפעה האפשרית על החזה הנשי – הריון, לידה, הנקה, התבגרות, המחזור החודשי, טיפולים הורמונאליים, מידת אימוץ אורח החיים הבריא, יציבה, השמנה/הרזיה – כל אלה משפיעים על נראות החזה הנשי. אי לכך, גם שינוי באורח החיים והרגלים בכלל קשורים לאסתטיקה הכוללת לרבות החזה הנשי.

    מתאמנת עם חזיית ספורט

    חזיית ספורט תמיד מומלצת | צילום: Alex Proimos מתוך wikimedia commons

  5. חיזוק שרירי החזה אצל נשים לא יביא להגדלתו או הקטנתו – השד מורכב בעיקר מרקמת שומן. לכן, ביצוע תרגילים לחיזוק שרירי החזה לא יביא להגדלתו או הקטנתו. מה שכן, עקב האימון ייתכן שישתנה הרכב הגוף של האישה. במידה ויפחתו אחוזי השומן הרי שישנה סבירות שהדבר ישפיע גם על גודל השדיים עצמם. נציין שבממוצע לנשים יש יותר שומן ופחות שריר ועצם באופן יחסי למשקלן הכללי בהשוואה לגברים. אחוז השומן המומלץ לנשים הנו גבוה יותר מאשר זה של גברים. אחוזי השומן נמוכים מדי אצל נשים יכולים לגרום לתופעת האמנאוראה בה ישנה הפסקה של המחזור החודשי ובעיות נילוות אחרות.
  6. . השדיים מאבדים מגמישותם וצונחים – מקרים של הריון, הנקה, עליה או ירידה במשקל, שינויים הורמונאליים וגם כוח הכבידה, עשויים להשפיע במהלך השנים גם על השד ורקמת העור. העור מאבד מגמישותו, ויש נשים שיש להן תכונות תורשתיות של מרקם מסוים של רקמת חיבור התורם למראה "נפול". בנוסף, ככל שהגיל מתקדם, חלק מהנשים מבחינות כי השדיים איבדו את צורתן וזקיפותן. אזי, לא אימון כוח יסייע אלא בעיקר התערבות כירורגית- פלסטית.
  7. נשים הפעילות ספורטיבית (בעיקר בפעילות אירובית הכרוכה באימפקט – ניתוק של כף הרגל מהקרקע) והקשר האפשרי לאי נוחות, בעיות רפואיות ועוד – במידה ומדובר על נשים הפעילות ספורטיבית לרבות בסוגי אימון כגון: שיעורי סטודיו מסוימים, ריצה וכדומה, חזה גדול יוצר ללא ספק עומס על מפרקי עמוד השדרה, חגורת הכתפיים ועוד. הדבר עלול להשפיע על היציבה, לגרום לכאבי גב, צוואר וייתכן אף לקושי בביצוע פעילויות יומיומיות שונות. הדבר חשוב במיוחד כשמדובר על ספורטאיות מקצועיות או מתאמנות "מן השורה" שחשות אי נוחות ממשית בעת ביצוע הפעילות הספורטיבית. אלה בדרך כלל עוברות פרוצדורות ניתוחיות להקטנת החזה ונמנעות מהרעבה וירידה דרסטית באחוזי השומן.
  8. חוסר איזון שרירי של חגורת הכתפיים (Antagonist Ratio) – חוסר איזון בין קבוצות שרירים אנטגוניסטיות באיזור חגורת הכתפיים עלול להיות קשור גם ליציבה לקויה. חיזוק מופרז של שרירי החזה על חשבון חיזוק של קבוצת מרחיקי אופקית של הכתף, שרירי הגב התחתון וכדומה, בהחלט לא מומלץ ועשוי להיות גם קשור לאסתטיקה הכוללת של אזור החזה.
  9. היפר קיפוזיס – יציבה המאופיינת בקמר מוגזם של חוליות עמוד השדרה החזיות בליווי נטיית הראש לפנים וכתפיים שמוטות או מעוגלות לפנים. יתכן ותשפיע על נראות רקמת השד. שיפור התנועה בבית החזה והקפדה על יציבה תקינה בביצועים ספורטיבים שונים יכולים בהחלט להשפיע.

    אשה מתאמנת עם חזיית ספורט

    הקפדה על יציבה בהחלט יכולה להשפיע | צילום: Juan Carlos Morán מתוך wikimedia commons

  1. אימוני כוח לשרירי הגפיים התחתונים והשפעתם הכוללת אצל נשים – ממחקרים עולה שאימון כוח משולב בפעילות אירובית תורם יותר לשיפור מסת שרירי הרגליים אך לא ממש מביא להיפרטרופיה של פלג הגוף העליון בנשים.
  2. העלאת מסת שריר באזור חגורת הכתפיים (לרבות החזה) אצל נשים – רוב הנשים לא יגיעו למימדי כתפיים גדולות ורחבות כמו גברים (לרבות אזור החזה) בעזרת אימוני כוח. הדבר קשור לאלו שהן עם נטייה רבה יותר להעלאת מסת השריר באזור הגפיים העליונות.
  3. חזה קטן יותר קשור לפחות נפילה של השדיים – שדיים גדולים מורכבים מרקמת שומן גדולה יותר מאשר קטנים. לכן, "נפילה של החזה" אופיינית יותר לאלו עם החזה הגדול יותר לעומת זה הקטן.
  4. פעילות ספורטיבית ושימוש בחזייה, האם תמיד צריך? – יש נטייה לחשוב שחזה מוצק ולא "נופל" אינו מצריך שימוש בחזייה. מסתבר שכל חזה צריך תמיכה מתאימה. לרבות פעילות גופנית המצריכה תמיכה טובה יותר ללא צורך לגודל ובמיוחד זו הכרוכה באימפקט.
  5. צמצום תזוזת השדיים בעת פעילות ספורטיבית – עם חזייה מתאימה ניתן להקטין משמעותית את תזוזת השדיים בעת הפעילות הספורטיבית (לרבות זו המאופיינת עם ניתוק של כף הרגל מהקרקע). לכך השלכות על הנוחות/אי נוחות בעת ביצוע הפעילות הספורטיבית.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל קורסי הכשרה מקצועיים למדריכים ואנשי מקצוע בתחום האימון במכללה האקדמית בוינגייט

ד"ר סיגלית דסה-שלומוב (Ph.D) | רכזת קורס "מדריכים לפעילות גופנית משקמת" – מכללת וינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג