איך התזונה יכולה לעזור לרצים עם שברי המאמץ?

מהו שבר מאמץ, כיצד הוא נגרם ומדוע דווקא צריכת מזונות עשירים בסידן יכולה לשמור על בריאות העצם? התזונאי איתמר ישועה מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעות ספורט הן דבר נפוץ שעלול לתקוף כמעט כל ספורטאי. אולם ישנן פציעות הנובעות מעומס על מערכת השלד ועליהן חשוב לשים דגש, הן מבחינה תזונתית באמצעות הקפדה על תזונה עשירה בסידן והן באמצעות אימונים המסייעים לשמירה על מסת עצם בריאה וחזקה.

להקפיד לצרוך מזונות עשירים בסידן לשמירה על מסת עצם | צילום: pixabay

כתבות נוספות בנושא
האם תופעת לב ספורטאי מסכנת חיים?
5 סיבות לשתיית חלב אחרי אימון
האם יש חשיבות לתזונת חלב אצל ספורטאים?

אחת מפציעות הספורט המוכרות היא שבר מאמץ, אשר נחשבת פציעה מוכרת וידועה בקרב ספורטאים. "שבר מאמץ הוא מצב בו העצם לא מצליחה להגיב בצורה תקינה לעומס פיזי, לכן ההגדרה לשבר מאמץ היא 'פציעה משימוש עודף'", מסביר איתמר ישועה, דיאטן קליני, "השבר נגרם כתוצאה מהפעלה של לחצים חוזרים על העצם. כל אחד מאותם לחצים בפני עצמו לא היה גורם לשבר, אבל החזרתיות היא זו שיוצרת את שבר המאמץ".

ברקמת העצם שלנו, ישנם שני סוגי תאים, תאים בוני עצם ותאים הורסי עצם. במצב רגיל, קיים איזון בין שני סוגי התאים אך במצב של שבר מאמץ, הפעילות של התאים בוני העצם לא מספקת ביחס לפעילות של התאים הורסי העצם.
חשוב מגיל צעיר כבר לשמור על מסת עצם בריאה בכדי למנוע פגיעה בעצם, להקפיד כבר מגיל ילדות לצרוך מזונות עשירים בסידן וויטמין D דוגמת חלב ומוצריו שהוכחו במחקרים כיעילים לשמירה על מסת עצם. כמובן שפעילות גופנית יכולה גם היא לסייע בשמירה על בריאות ומסת עצם תקינה.

אילו מזונות יכולים לתמוך במקרה של שברי מאמץ?
"העובדה הבסיסית ביותר היא שעצם בריאה, חזקה יותר, היא הדרך למניעה ראשונית של שברי מאמץ. רכיבי התזונה הידועים כחשובים ביותר לשמירה על מסת עצם בריאה הם סידן וגם ויטמין D. בשנת 2016, פרסמה הקרן הלאומית לאוסטאופרוזיס נייר עמדה בו היא מנתה את הגורמים החשובים ביותר לצבירת מסת עצם בגיל צעיר – מוצרי חלב תוארו כמוצר המזון המשפיע ביותר על מסת העצם ורכיבי התזונה המשפיעים ביותר הם סידן וויטמין D. מעבר לשמירה על מסת עצם תקינה, מדד נוסף שיכול להגביר את הסיכון לשברי מאמץ זהו משקל הגוף. אנשים במשקל גבוה שעושים פעילות גופנית מאומצת נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות בשברי מאמץ. הסיבה לכך היא שהטראומה לעצם בכל פעילות עצימה עם אפקט חזרתיות גבוהה יותר עם משקל גוף גבוה".

מדוע סידן חשוב לספורטאים ומה הם המקורות דרכם ניתן לקבל סידן?
"כשמדברים על סידן בתזונה, צריך להתייחס לשני גורמים מרכזיים: הראשון הינו כמות הסידן במזון, כלומר, כמה סידן יש בכל מוצר מזון ביחס למשקל המוצר. הדבר השני שצריך להתייחס אליו, היא יכולת ספיגת הסידן ממערכת העיכול לזרם הדם, לאחר אכילה של אותו מוצר מזון. במוצרי חלב יש את השילוב האידאלי בהקשר של סידן. יש בהם גם כמות גבוהה של סידן וגם רכיבים תזונתיים נוספים דוגמת ויטמין D המסייעים לספיגתו של הסידן. חשוב לזכור שהעצם לא בנויה רק מסידן. מינרלים נוספים דוגמת פלואור, מגנזיום וזרחן מרכיבים את העצם ושלושתם נמצאים בכמות גבוהה בחלב".

*בשיתוף מועצת החלב



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עינת הגיב:

    אני דווקא שמעתי על מחקרים שאומרים שמהחלב לא נספג בגוף סידן כמעט בכלל! וכדאי לבדוק איך מועצת החלב קשורה להמלצות הללו ומי מימן את המחקרים שכותב המאמר מתבסס עליהם.
    כדאי גם לראות את הסרט ״what the health
    שם מתבהרת התמונה הקושרת בין ההמלצות על צריכת מוצרי חלב והיצרנים הגדולים בתחום.

    1. רצון הגיב:

      רואה תמונה של חלב, חותך לתחתית הפרסומת, רואה "בשיתוף מועצת החלב", לא קורא, כן מגיב

  • שי הגיב:

    **בשיתוף מועצת החלב**

  • שי הגיב:

    חבל שהכותב הנכבד לא טורח להבהיר שהכתבה שייכת למועצת החלב, העניין מוזכר בקטן רק בסוף הכתבה מה שבדרך כלל מוסתר מן העין. המתעניינים מוזמנים לעיין בשני המאמרים האקדמים הנ"ל
    Milk intake and risk of mortality and fractures in women
    and men: cohort studies

    Milk Intake and Risk of Hip Fracture in Men and Women:
    A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies

    הראשון מצא קשר ישיר בין סיכון מוגבר לשברים אצל גברים ונשים אשר צרכו חלב בכמות מוגברת, ואפילו נמצא קשר לחלב כגורם לתמותה.
    המאמר השני לא מצא קשר בין צריכת חלב מוגברת להגנה מפני שברים או בריאות עצם.

  • לני הגיב:

    בשיתוף מועצת החלב!!!
    אותי איבדתם. ביי.
    כתבה מגמתית, שקרית ומכורה מראש!!!

  • יוסי קוכנר הגיב:

    סידן אמורפי של חברת דנסיטי.. פיתרון ענק .. משבר מאמץ דרגה 4 להחלמה מלאה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג