ארגון תחרויות בישראל ובעולם חשוף ללא מעט דברים לא צפויים, החל מגשמים וטמפרטורה גבוהה וכלה באירועים ביטחוניים שמשבשים את מהלך האירוע. אך נדמה כי במקרה של התביעה האחרונה נגד איגוד האופניים, יתכן והדבר יגרום לבעיות חמורות שטרם נחשפנו אליהן עדיין.
"זו לא מכה קלה בכנף"
לבית המשפט הוגשה תביעה כנגד איגוד האופניים הישראלי ומארגן התחרות מטעם האיגוד עידו סירקין, בגין פציעה של רוכב בתחרות "חץ הצפון" שהתקיימה בשנת 2007. "חץ הצפון" הוא מרוץ בסגנון קלסיקה בו הרוכב נבחן במספר רב של דרישות הרכיבה על אופני כביש. המסלול דורש כושר גופני טוב וניסיון ברכיבת אופני כביש. בתחרות כאמור נפצע רוכב אופניים אשר בית המשפט זקף לזכותו סכום פיצויים של 11 מיליון שקלים משום שהשתכנע שאינו יוכל לחזור ולעבוד במשלח ידו כמהנדס בחברת היי-טק. סכום הפיצוי הנקוב הינו 8.5 מילון שקל פיצויים ו-2.5 מיליון שקלים שכר טרחת עורך דין. מצב שכזה עלול להביא את איגוד האופניים לקריסה וזאת משום שהביטוח שהופעל מכסה נזיקין של עד 6 מיליון שקלים ואת היתרה יצטרך האיגוד לממן כאמור מכיסו.
"אנחנו בשלב שהגשנו עיכוב ביצוע לפסק הדין המדובר והשלב הבא הוא להגיש עד סוף החודש לערעור לבית המשפט העליון ומצרפים בערעור את מדינת ישראל ובו את הוועד האולימפי ומשרד הספורט, מכיוון שיש לכך משמעויות רחבות מעבר לענף האופניים והשפעה רוחבית על כל תחום הביטוח הספורטיבי", כך מסר בראיון לשוונג ירון דור מנכ"ל איגוד האופניים, "זו לא מכה קלה בכנף, זה יכול פשוט לרסק את המטוס. דבר נוסף, הפסק דין יכול 'להעיר מתים' מרבצם שרוצים לתבוע אחורה 7 שנים. הפסק דין התקדימי הזה נותן תמריץ לעורכי דין לתבוע. ענף הישגי יש בו סיכון קל וחומר בענף האופניים ונפצעים כמעט בכל אירוע בארץ ובעולם והחכמה היא לא להאשים את העולם אלא קודם כל להאשים את עצמך אם רכבת במהירות הנכונה, האם התאמת את עצמך לתוואי המסלול. אם זה לא מתאים לך אז תהיה ספורטאי כורסה ואל תסתכן".
על מה אתם נתלים בעליון?
"ספורט הישגי הוא ספורט מסוכן, אבל אין מבחינתנו דבר כזה שכביש מסוכן כיוון שהוא נבנה על ידי על ידי משרד התחבורה ונוסעים בו כלי רכב, אופנועים וגם אופניים אז לבוא ולקבוע כי הכביש מסוכן הוא לא נכון. הרוכב נפל כיוון שהוא הגיע לסיבוב במהירות גבוהה מדי שלא מותאמת ליכולתו ולניסיונו. בית המשפט קבע כי הוא מפחית מהסכום 25 אחוז כיוון שמצא אשם תורם בהתנהגותו – מבחינתנו בית המשפט היה צריך לקבוע 100 אחוז אשם תורם, כפי שהיה קורה באירופה או בארה"ב. המשמעיות כל כך רחבות וזה יחלחל לענפי ספורט נוספים כמו טריאתלון וריצה ואפילו לבדמינטון".
צילום אילוסטרציה עמוד הבית: צלמי שוונג (למצולמים אין קשר לכתבה)
אדוני ירון דור , כרוכב וטריאתלט חובבן , הייתי מציע לאיגוד האופניים ולמארגני האירועים, להפנים היטב את פסיקת בית המשפט דווקא בעניין בטיחות המשתתפים ואכיפה של נוהלים מחמירים וקפדניים, למניעת התאונה הבאה.
תרבות ה״סמוך״ וה״יהיה בסדר״ פסה מן העולם.
איגוד האופניים מבטל תחרויות ואירועים גם בבוקר האירוע במקרים של מזג אוויר קיצוני שעלול לסכן רוכבים. במקרה הזה התובע מאשים על תוואי הכביש, המסלול ידוע מראש ופתוח לכולם בכל עת. אם הרוכב חושב שהתוואי לא תקין הוא לא היה צריך להשתתף בתחרות, מעבר לכך שעשה סיבובי היכרות עם הכביש.
בתחרות אופני שטח תגיד שהמסלול לא תקין?
אם הארגון והמדינה ישלמו סכום אסטרונומי כזה לא בטוח שתהיה עוד תחרות הבאה, בענף הספורט ובענפי ספורט נוספים בארץ.
יור איגוד האופניים
ידידי אתה מארגן תחרות אתה איראי לשלום הספורטאים ..
אתה מבקש אישור רפואי
אתה מבקש רישום מוקדם
אז תבדוק ברשומות שלך
הבחור שנפצע הוא רוכב מנוסה
שרכב הרבה גם בתחרויות
להגיד שהוא לא מנוסה ולא מתאים ליכולתו
אם יש בורות בכביש
תתדאג לארגן את זה קודם
ואם אתה חושב שהמסלול מסוכן
אז אל תעשה קופה שמנה על הרוכבים
תעשה סלקציה
וץיקח אחריות
בטוח שבפינלנד לא היו בורחים
מאחריות
ואם זה ירסק את האיגוד
ניראה לי שזה מרוסק כבר
יש להחתים את כל המשתתפים על חוזה מישפטי שמסיר אחריות ממארגני התחרות מעבר לכיסוי הביטוחי .
לא יעזור. זה חוזה אחיד. יגידו שהוא מקפח.
ממש ביזיון, בארץ בתי המשפט לא שמעו אחריות אישית של אדם למעשיו. כל מי שנופל מיד מחפש את מי לתבוע, ובתמיכת בתי המשפט גם מצליח. שמעתי גם על מקרה שמטייל נפל בשביל הליכה של קק"ל, שביל מסודר, שטוח וקל, הוא החליק מאבן קטנה (בכל השבילים יש אבנים, כן?), נקע את הקרסול, תבע וקיבל 50 אלף ש"ח. עכשיו, כל המקרים האלה והסכומים המופרכים אולי טובים לכמה אנשים אינדיווידואלית, אבל בסופו של דבר פוגעים בכולם. הפיתוח הספורטיבי והארועים בארץ מאוד מוגבלים בגלל החשש מתביעות הזויות כאלה.