מאת:יותם מלמן
במהלך שבע זכיותיו בטור דה פראנס, הצביע לאנס ארמסטרונג על יאן אולריך כיריבו המסוכן ביותר. גם אחרי פרישתו נותר הטקסני נאמן להחלטתו: יאן אולריך היה ועודנו הרוכב בעל הפוטנציאל הרב ביותר בדבוקה.
בשבוע שעבר, לפני תחילת הקטע החמישי של הג'ירו האיטלקי, נראו לאנס ארמסטרונג, איוואן באסו ויאן אולריך מתוחים על קו הזינוק. היה זה הקטע הקבוצתי נגד השעון, אינדקציה חשובה על מצבן של הקבוצות המובילות בדבוקה ומוביליהן. בניגוד לעמיתיו, ארמסטרונג היה על תקן צופה וחבר בצוות המקצועי של קבוצתו, "דיסקברי צ'אנל". בניגוד לקביעותיו מהשנים האחרונות שינה ארמסטרונג את דעתו והודיע לעולם "איוואן באסו הוא הוא הרוכב הטוב בעולם כיום. הוא המועמד המוביל לזכייה בטור ובג'ירו."
מה גרם לארמסטרונג לשנות את דעתו? כנראה שיאן אולריך.
ארמסטרונג בג'ירו – על תקן צופה ואיש צוות
מאז ומתמיד קשה לגרמני בן ה32 להיכנס לכושר לקראת הטור. מדי חורף נהנה אולריך מחיי הכוכבות בגרמניה מולדתו (אין זה נדיר שהוא מסתובב עם שומרי ראש) ומגיע למרוצים הראשונים של העונה עם עודף ומשקל ובפיגור בתוכנית האימונים. אבל איכשהו (אולי העובדה שהוא פשוט מוכשר) הוא תמיד מצליח להגיע לרמות הגבוהות ביותר, לנצח בתחרויות ועד השנה שעברה להטריד את מנוחתו של ארמסטרונג. השנה היה זה חורף קשה וארוך אפילו במונחים אולריכיים. 8 ק"ג עודפים ופציעה טורדנית בברך מנעו מ"דר קייזר" להתכונן כראוי לטור ורק 10 ימים לפני הג'ירו הוא נכנס בפעם הראשונה למעגל התחרויות.
אף אחד לא דיבר על אולריך כמועמד בג'ירו, במיוחד לא הוא עצמו.
אחרי תצוגה מרשימה במרוץ הקבוצתי נגד השעון, בה סיימו קבוצתו "T MOBILE" שניה אחת אחרי קבוצתו החזקה של באסו, "CSC", נראה היה שהגרמני מסיר לאט ובזהירות את החלודה. אבל שום דבר לא הכין אותנו לתצוגה המדהימה של יום חמישי. במהלך 58 דקות וארבעים ושמונה שניות הזכיר אולריך לכולם עד כמה הוא מסוכן. השלב האחת עשרה של הג'ירו האיטלקי היה אמור לשמש זירת הקרבות של האיטלקים הבכירים והמועמדים לניצחון בטור הלאומי :סאלבודלי, גילברטו סימוני, דמיינו קונגו, דנילו די לוקה וכמובן איוואן באסו. שעתיים לפני שזינקו מובילי הדירוג הכללי, יצא אולריך לדרך. 50 ק"מ מישוריים לחלוטין, בדיוק מה שאולריך היה צריך. למרות התחלה זהירה ואיטית, בעשרים הק"מ האחרונים של השלב עמד הספידומטר של יאן על ממוצע של קרוב ל60 ק"מ לשעה. ולמעט באסו, שהגיע לאיטליה כדי לנצח אף אחד לא היה קרוב. מה שזקוק לו עכשיו הגרמני הוא שיפור וליטוש של יכולות הטיפוס שלו.
איוואן באסו – ינסה להשיג דאבל
האם הימים האחרונים יגרמו לארמסטרונג לשנות את דעתו שוב? לא ברור. אם כל הכבוד לגרמני, האיש החם ביותר כרגע הוא ללא ספק איוואן באסו. כבר כמה שנים, ולמעשה מאז ימיו כרוכב נוער, באסו הוא אחד הרוכבים בטובים בדבוקה. ב1998 היה לאלוף העולם עד גיל 23, בשנה אח"כ הפך מקצוען ומאז, מדי שנה בשנה עולה מנייתו של באסו. בשנתיים האחרונות הפך לאחד הרוכבים הטובים בדבוקה וליורש של ארמסטרונג. השנה ירצה באסו להוכיח שהוא אכן הטוב ביותר. כדי להוכיח את גדולתו הציב לעצמו באסו יעד מיתי: זכייה בדאבל-הג'ירו והטור דה פראנס. מאז 1998, השנה של מארקו פאנטאני, אף אחד לא הצליח להתקרב אפילו למעמד (ארמסטרונג אף פעם לא ניסה). אחרי 13 ימי מרוץ, ולמעט תקלה רפואית או התרסקות, נראה שהוורזאי בן ה29 בדרך להגשמת חצי מהמטרה. בעקבות השלב נגד השעון ושני שלבי הרים מוביל האיטלקי בבטחה לפני גוטיירז הספרדי ומנצח השנה שעברה סאלבודלי האיטלקי. מי שהיו אמורים להיות יריביו: קונגו, סימוני (שניהם זוכי ג'ירו), ומנצח הפרו טור בשנה שעברה, דנילו די לוקה, מרוחקים 8-10 דקות מבאסו.
חוץ מבאסו ואולריך, החדשות המרכזיות של השבועיים האחרונים הן שיש חיים מחוץ לטור דה פראנס.
בזכות הפרו טור, סבב העילית השנתי של מרוצי האופניים (מעיין סבב גביע עולמי במתכונת מורחבת)ואחרי כמה שנים פושרות, יוקרתו של הטור האיטלקי שוב בעלייה. נכון, טום בונן, אלחנדרו וואלברדה, ואלכסנדר וינוקורוב לא כאן, אך יש לנו אלופי עולם, אלוף אולימפי, מאיצים מצטיינים וכמה מהרוכבים המובילים בעולם. הג'ירו הנוכחי הוא הררי מתמיד, כשהפסגות הגבוהות ביותר עוד לפנינו ולכן גם הרייטינג בעלייה.
יאן אולריך – עוד לא אמר את המילה האחרונה
אבל, וחשוב להדגיש, זהו מירוץ איטלקי בעיקרו. בעשיריה הראשונה יש 7 איטלקים, כשעבור אולריך ורוכבים מובילים אחרים, המירוץ מהווה בעיקר הכנה לטור.
ונכון לנו טור מרתק השנה, הראשון בעידן פוסט לאנס.
דיסקברי צ'אנל, בלי לאנס, עוד נראה מה הם שווים