לאחר שסגרה את סגל הקבוצה הבכירה, קבוצת ישראל פרמייר טק פרסמה השבוע גם את סגל קבוצת הפיתוח שלה, ה"אקדמי". החדשות החיוביות מבחינת הקהל הישראלי הן החתמתו של הרוכב המוכשר רועי אדינגר בן ה-18, לטבילת אש ראשונה אחרי שגילה יכולת גבוהה במדי נבחרת הנוער. אולם בצד השלילי של התמונה – מדובר בסגל עם הכי מעט ישראלים שהיה לקבוצה אי פעם, המצייר תמונת מצב מדאיגה.
לכתבות נוספות בנושא:
בגיל 24 בלבד: אלוף ישראל באופני הרים הודיע על פרישה
"במקום פוגצ'אר הייתי מפרסם את כל הנתונים הפיזיולוגיים שלי"
מהרוכב שנופה במבחנים לישראלי שעשה היסטוריה: סיפורו של גיא שגיב
ראשית, חשוב להזכיר – תפקידה של קבוצת הפיתוח, שנמצאת בדרג השלישי בטיבו (קונטיננטל, או "קונטי" בקיצור), הוא בעיקר לקדם רוכבים צעירים, אשר יוכלו להשתלב בעתיד בקבוצה הבוגרת. תפקיד נוסף, ולא פחות חשוב, נוגע לענף האופניים הישראלי. באופן מסורתי, הקבוצה הייתה מורכבת מכמות נכבדת של ישראלים, אשר קיבלו במה והזדמנות להוכיח את יכולתם.
הרוכבים הטובים ביותר, בין אם ישראלים ובין אם לאו, זוכים לחוזה מקצועני בקבוצה הבכירה, ובהם ניתן לציין בשנים האחרונות מהצד הישראלי את נדב רייסברג ואת עודד קוגוט, אך גם את הרוכב הבולט כיום בקבוצה דרק ג'י הקנדי ואת מרקו פריגו האיטלקי. עוד במהלך השנה שעברה זכה למשל ג'ו בלקמור הבריטי לחוזה מקצועני לאחר שהראה יכולת גבוהה במהלך העונה, והשנה מצטרף גם פייר אנדרה קוטה הקנדי לאחר שנה טובה בקבוצת הפיתוח.
השנה ירכבו בקבוצת הפיתוח (שסגלה מונה 20 רוכבים) ארבעה ישראלים בלבד – אלוף ישראל U23 אמרי פיינגזיכט בן ה-21, אלוף ישראל בנגש U23 מטר פרץ בן ה-19, רותם טנא בן ה-23 ואדינגר אותו ציינו קודם. אביב בנטל בן ה-21 וגיא טהר בן ה-20 שרכבו אשתקד בקבוצה, לא ממשיכים לשנה נוספת, כאשר הראשון חתם בקבוצת קונטי אחרת – XSpeed United הקנדית, והאחרון ככל הידוע לנו טרם מצא קבוצה.
פרט לאדינגר החתימה הקבוצה חמישה רוכבים נוספים – פינליי טארלינג (18), אחיו הצעיר של אלוף העולם לנוער נגד השעון ג'וש טארלינג הבריטי ומומחה נג"ש בפני עצמו; ינס ורברוחה הבלגי בן ה-20, בנו של רוכב העבר ריק ורברוחה, ששימש עד ספטמבר השנה כמנהל הספורטיבי בקבוצה הישראלית; סמואל קולמן (18, אירלנד), ויואן וודלייף (20, בריטניה) ופטריק קייסי (18, בריטניה)
ירידה בכחול-לבן
נתחיל לרגע מהצד החיובי. ישראל פרמייר טק עברה שדרוג משמעותי בשנים האחרונות, בכל אספקט, מתוך הבנה כי נעשו הרבה טעויות מקצועיות בשנים הראשונות של הקבוצה, ומטרה ברורה לשוב לדרג הבכיר, World Tour. את הפירות הקבוצה קצרה השנה ובגדול, עם העונה הטובה בתולדותיה, כשגם הישראלים באים לידי ביטוי – נדב רייסברג זינק לשני גרנד טורים ואיתמר איינהורן ועודד קוגוט קיבלו את מפחתות הספרינט בלא מעט מרוצים והחזירו עם ניצחונות.
ההתמקצעות חלחלה גם לקבוצת הפיתוח, והתוצאה היא לפעמים פשוט דילול המספרים של הישראלים כאשר ישנה תחושה שהפרויקט הישראלי בתוך הקבוצה, לו היה ועדיין יש חלק נכבד, נדחק לשוליים. השנה החולפת הייתה עם הכי מעט ייצוג ישראלי בקבוצת הפיתוח, של 5 רוכבים בלבד, ובשנה הקרובה כאמור יהיה שפל חדש של ארבעה רוכבים ישראלים בלבד. ראשית, לפניכם המספרים המלאים:
שנה | ישראלים ב-IPT | ישראלים באקדמי | סה"כ |
2020 | 4 | 7 | 11 |
2021 | 4 | 8 | 12 |
2022 | 4 | 8 | 12 |
2023 | 3 | 7 | 10 |
2024 | 4 | 5 | 9 |
2025 | 3 | 4 | 7 |
שאלנו את אחראי התכנית הישראלית באקדמי, אביעד יזרעאל, לגבי הנושא, והוא השיב בכנות: "עצם העובדה שאנחנו מתחילים את העונה עם מספר מועט של ישראלים לא משמחת אותי ברמה האישית. חשוב לי להגיד שהקבוצה השנה תמכה בצורה ישירה ועקיפה בכמות ישראלים הכי גדולה אי פעם, כאשר אנחנו תומכים בנבחרת הנוער דרך עבודה משותפת עם איגוד האופנים ומאמן הנבחרת גיא ניב, שת"פ עם קבוצת פיתוח ספרדית בנושא, והזדמנות לרוכבים ישראלים לזנק ולנצח מרוצים באירופה".
עוד הוסיף יזרעאל: "אנחנו בהחלט רואים את התוצאות בשטח, ועם זאת אנחנו מודעים לכך שהקושי והעומס שעונה ראשונה בקבוצה מקצוענית, ביחד עם גיוס לצבא, יכולים לעשות את הפעולה ההפוכה שאליה אנחנו מכוונים. לצערי לא נצליח לראות את כמות הישראלים במדי האקדמי שאנחנו מכוונים אליה, אבל התמיכה בספורט וברוכבים הישראלים תהיה גדולה מתמיד".
על עבודת הקבוצה סיפר: "הסגל השנה מחולק למספר קטגוריות פיתוח פנימיות, עם מחשבה מערכתית על קבוצות רוכבים שיקבלו הזדמנויות לזנק על קבוצת הפרו במטרה להוכיח (אולי בהזדמנות האחרונה) שהם ראויים לקבל חוזה מקצועני. במקביל, רוכבי אנדר שנה ראשונה שיקבלו מרוצים ותפקידים עם פחות ציפיות ולחץ. יהיו לנו רוכבים שכבר שנה שניה ושלישית, 4 רוכבי 'ספשליסט' כמו דילן ביביץ' אלוף העולם לשעבר במסלול, שיתמקד העונה במרוצי כביש, מטפסים צעירים כמו אלבארו גרסיה שיכול בהחלט להפתיע, ביחד עם פאו מרטי שכבר הראה את העומק שלו במרוצים הקשים בעולם".
כוונה אמיתית לשינוי
כפי שמשתקף מדבריו של יזרעאל, בקבוצה לא משלימים עם המצב הנוכחי ושואפים לשנות אותו. נראה שיש הבנה שהמספרים כיום הם תולדה של העבודה בכל השנים האחרונות, בה הרוכבים די נזרקו למים ומי שלא טובע, נשאר, וכי זו לא בהכרח הגישה הנכונה – לישראלים, ובכלל. אחת הפעולות הייתה הוספתו של רוכב העבר להב דוידזון לסגל הדירקטורים של הקבוצה, כמי שישים דגש על פיתוח הרוכבים הישראלים וילווה אותם בצעדיהם הראשונים.
בנוסף, ההשקעה של הקבוצה אותה ציין יזרעאל בנבחרת הנוער היא צעד מבורך. ישנה הבנה כי על מנת שיהיו רוכבים ישראלים בקבוצת הפיתוח, ולאחר מכן גם בקבוצה הבכירה כמובן, יש לסייע להם עוד לפני כן, ללוות אותם ולתמוך בהם מקצועית וכלכלית (אופניים זה ענף יקר). בין אם מדובר על סגל הנוער, ובין אם מדובר על רוכבים שעברו גיל נוער אך טרם נתנו את קפיצת המדרגה המקצועית. האם הצעדים הללו יובילו למהפך במגמה? ימים יגידו
נקודת האור
נסיים בכל זאת עם הצד החיובי של הסגל העונה, לפחות עבור האוהדים הישראלים, והוא החתמתו של רועי אדינגר, אלוף ישראל לנוער, שיקווה להצטרף לרשימת הרוכבים אשר פילסו את הדרך מקבוצת הפיתוח לחוזה מקצועני בקבוצה הבכירה בעוד כמה שנים.
גיא ניב, שאימן אותו השנה בנבחרת הנוער, חשף כבר בסוף חודש אוקטובר בפודקאסט של שוונג שהרוכב הצעיר עתיד לחתום בקבוצה וסיפר עליו: "הוא עולה מהנוער ישר לאקדמי שזה סימן טוב. הוא ניצח שני מרוצי UCI השנה בפולין ובצרפת, שם ניצח בצורה מאוד מרשימה את אחד הקטעים בטור שעשינו שם באפריל. הוא אול-אראונדר, שיודע באמת לעשות הכל".
גם יזרעאל החמיא להחתמה החדשה: "רועי בהחלט סומן בתחילת העונה כאחד מהרוכבים הבולטים שאנחנו מאמינים שיוכלו לעשות את קפיצת המדרגה בעונה הראשונה שלו באנדר 23 (שנחשבת קשוחה לכולם אבל בעיקר לישראלים כשהם צריכים להתגייס לצבא). זיהינו ברועי את הפוטנציאל הפיזי ויותר חשוב מזה את הפן המנטלי. אנחנו נאפשר לרועי כניסה חלקה לעונה הקרובה (כרגע לקראת סוף טירונות) ואני מאמין שכבר בשלב השני של העונה הוא יראה לנו את היכולות שלו".
מאחלים לרועי אדינגר גאוות המשפחה הצלחה ומימוש כל השאיפות בקבוצת הפיתוח וקידום מהיר וחלק לקבוצה הבכירה בהמשך.