טום בונן יחמיץ את אליפות בלגיה והטור דה פראנס בעקבות פציעה. אלברטו קונטדור יתקל בקשיים מוקדמים בטור דה פראנס. גם הינריך האוסלר ייעדר מהטור דה פראנס מפגיעה בברך. אנדי שלק התרסק בעת אימון לקראת הטור ומארק קוונדיש מזה מטרות. אייבי גילת מביא את החדשות
מאת:אייבי גילת
לכאורה נראה שלאלברטו קונטדור הטור דה פראנס ה-97 נתפר במיוחד עבורו. לרוכב המוגדר כמטפס הטוב בעולם למרוצי שלבים עם 6 קטעים בהרים הגבוהים ו-3 סיומות בשלבי ההרים, קטע נג"ש יחידי וללא קטע נג"ש קבוצתי דומה שהדרך לניצחון סלולה. אבל עוד לפני קטעי ההרים מצפה לקונטדור מבחן אמיתי כבר בשבוע הראשון. הקטע השלישי מ– Wanze שבבלגיה ל– Arenberg באורך של 213 ק"מ, בהם 7 קטעי פאבה של אבנים משתלבות.
האיום בהפסד זמן כתוצאה מנפילות או פנצ'רים גרמו לחלק מהמועמדים לניצחון בדרוג הכללי המצטבר כולל קונטדור לרכוב את הקטע הזה מספר פעמים כהכנה. אנדי שלק שסיים במקום השני בשנה שעברה מזהיר, "אלברטו קונטדור יצטרך להיות במיטבו על אבני הפאבה. בעוד שבהרים קונטדור צריך רק שני רוכבים מטפסים שיעזרו לו, הרי שעל אבני הפאבה זה הולך להיות סיפור שונה לגמרי. הוא יכול לסבול בעוד שלי ולאחי פרנק ישנה את התמיכה של מומחים לסוג כזה של מרוצים כמו סטיוארט אוגריידי, פאביאן קנצ'לרה, ומטי ברצ'ל".
זו איננה הבעיה היחידה של קונטדור. השלבים הראשונים בשבוע הראשון הם שטוחים במדינות השפלה שם נושבת רוח חזקה מהים וכבר ראינו בשנה שעברה את הפיצול בפלוטון והיכולת הלא מספיקה של קונטדור לסגור את הבריחה. קונטדור התאמן על קטעי הפאבה בעזרתו האדיבה של פטר ון פטגם מומחה לסוג כזה של מרוצים. השאלה היא האם זה יהיה מספיק? אי אפשר יהיה לנצח את הטור על קטעי הפאבה רק בגלל הרוח, אבל הטקטיקה של יריבי קונטדור תהיה לנצל את הקטעים השטוחים הללו בצורה מרבית כדי לרכוש לעצמם יתרון מוחשי עליו. אין ספק שהאיום על כתרו של קונטדור הוא ממשי ויתחיל מיד על הפתיחה. קונטדור יצטרך להיות במיטבו גם מהבחינה הפסיכולוגית.
אם קונטדור יצליח למזער נזקים ולשמור על עצמו בשבוע הראשון, קטעי ההרים שיגיעו בשבוע השני יוכלו לאפשר לקונטדור לשים את עצמו במקום טוב לקראת זכייה אפשרית שלישית בטור דה פראנס. אבל אם היריבים העיקריים של קונטדור כמו אנדי שלק, אמסטרונג ואחרים יחליטו לשתף פעולה ויתפשו את קונטדור ביום חלש, יש לקונטדור סיבה אמיתית ורצינית לדאגה.
בונן יחמיץ את אליפות בלגיה והטור דה פראנס
טום "טורנדו" בונן מאיץ העל הבלגי הסופר מוכשר מקבוצת קוויק סטפ הודיע ביום שישי, שבעיות בברכו השמאלית ימנעו ממנו להגן על התואר אלוף בלגיה שבו זכה בשנה שעברה, ולהשתתף בטור דה פראנס 2010. בונן אובחן עם patellar tendinitis דלקת של גיד הפיקה בברכו השמאלית. הפציעה החלה כנראה בהתרסקות בטור של קליפורניה והוחמרה בהתרסקות בתום הקטע של טור שוויץ. "אני מאוד מאוכזב. אחרי שלושה ימי מנוחה התאמנתי על המסלול של אליפות בלגיה במשך 5 שעות. הכאב בברך ליווה אותי כל הזמן. בשעה האחרונה של האימון נאלצתי להפסיק יותר מפעם אחת בשל הכאב. אני מאוכזב עבורי, עבור הקבוצה ונותני החסויות, ועבור האוהדים שמחכים לי בצידי הדרכים במיוחד כאשר הטור עובר השנה בבלגיה", ציין בונן באכזבה גלויה. "מטרתי הבאה עכשיו היא לעבוד 100%, כדי להחלים היטב ולנסות ולסיים את העונה בצורה טובה".
המאיץ טום בונן לא מגיע לטור דה פראנס / צילום: ul Hermans
פטריק לפבר אומר, "אכן אלו הן חדשות איומות עבורנו. הטור דה פרנס יעבור השנה בבלגיה ובהולנד. הטור יתגלגל במשך ארבעה ימים בדרכים הקרובות לבית. גם הקטע לארנברג הוא מאוד חשוב עבורנו בהתחשב במאפיינים של הקבוצה שלנו והרקורד של בונן במרוצים עם אבני פאבה". המחליף של בונן ייבחר ביום שני אחרי אליפויות המדינות באירופה בסוף השבוע.
האוסלר ייעדר מהטור דה פראנס
היינריך האוסלר הרוכב האוסטרלי בן ה-26 מקבוצת סרוולו טים טסט יעדר גם הוא מהטור דה פראנס עקב פציעה בברכו. האוסלר שניצח בשנה שעברה את הקטע מספר 13 בטור הצרפתי יאלץ לעבור ניתוח בברכו הפגועה אחרי שהוא סוחב פציעה מנפילה בטור של אלגרב בחודש פברואר, "מאוד מצער שלא אוכל להתחרות השנה בטור דה פראנס. אני מודע לכך שכדי להתחרות בטור רוכב חייב להיות 100% בריא. העונה שלי לא התחילה טוב, אבל לא אוותר. ארים את הראש קדימה כלפי המטרות הבאות שלי. אני עדין צעיר ואקבל את הסיכוי שלי בעתיד. המיקוד שלי כעת הוא בתהליך ההחלמה ונחליט מתי אוכל לחזור. לבריאות יש עדיפות ראשונה ואני רוצה להיות 100% כשיר לפני שאעמוד על קו הזינוק," אומר האוסלר. הרוכב דניאל לויד ימלא את מקומו.
הבעיה של האוסלר בברך החמירה אחרי נפילות חוזרות במרוץ פריס ניס ולאחרונה בטור של שוויץ. האוסלר נטש את הטור של שוויץ כדי לאפשר לברך הפגועה מספר ימי מנוחה ללא רכיבה כלל. האוסלר הרגיש טוב ונדמה היה שהכול מסתדר בהכנות לקראת הטור דה פראנס. אבל הכאב בברך חזר ובצורה יותר חמורה לפיכך החליטו בקבוצה שלא לקחת שום סיכון ולא לאפשר להאוסלר להתחרות. האוסלר יעבור בשבוע הבא ניתוח ארתוסקופיה בברכו ואחר כך יחל בתהליך של החלמה והתאוששות מהפציעה. לגבי המשך העונה המצב מאוד תלוי בתהליך השיקום. העומס הפיזי והמנטאלי המוטל על רוכבים ברמות הגבוהות הוא עצום. יש שחיקה עצומה במפרקים והבעיה העיקרית היא בברך במיוחד אחרי נפילות והתרסקויות. בגילו ועם הכישרון שלו ואם יעשה את תהליך השיקום בצורה חכמה אנחנו עוד נראה את הרוכב הכישרוני הזה מנצח הרבה מרוצים.
אנדי שלק התרסק באימון לקראת הטור דה פראנס
אנדי שלק נחבל בהתרסקות ברכיבת אימון שערך עם אחיו פרנק לקראת הטור דה פראנס. אנדי חבל מחבלות, שפשופים ומכה לגאווה שלו אבל יצא מזה בלי שברים למרבה המזל. אנדי נפל מהאופניים אחרי שנכנס לתוך בור שהיה בכביש. בהודעה בטוויטר אנדי כתב, "יצאתי לרכיבת אימון עם אחי פרנק ונפלתי די חזק לתוך בור שנפער בכביש. איבדתי איזה קילו של עור מכל הגוף אבל אהיה בסדר". פרנק שלק שרכב איתו ציין שהנפילה של אחיו אנדי מאוד הדאיגה אותו משום שזה נראה היה מהצד ממש לא טוב. כאמור הפציעה נגמרה רק עם שפשופים ומכות יבשות.
מארק קוונדיש מזהה את המטרות בטור דה פרנס
"הבריטי המעופף" מאיץ העל מארק קוונדיש, מקבוצת קולומביה – HTC, אומר שהוא זיהה שישה קטעים "סבירים" ותשעה קטעים "אפשריים" של ספרינט המוני של הדבוקה בטור דה פראנס. קוונדיש חוזר וטוען שהמטרה העיקרית שלו השנה בטור דה פראנס היא זכייה בחולצה הירוקה של המאיצים. "אם לא אזכה בקטע בטור זה יהיה עבורי כישלון. אני רוצה לנצח בקטע. אתה חייב להיות שמח על כל קטע בטור דה פראנס שניצחת. אבל החולצה הירוקה היא המטרה העיקרית שלי ושל הקבוצה השנה בטור ואני באופן בלתי יאומן מרוכז בכך".
קוונדיש רוצה את החולצה הירוקה / צילום: Bryan Green Photography
קשה לקנות את הסיפור הזה. אמנם מיד אחרי כל ניצחון של קוונדיש הוא רץ ומתחבק עם כל אחד מחברי הקבוצה, אבל התאונה בטור של שוויץ הביאה לו הרבה מאוד יריבים. הפה הגדול שלו, ההתנהגות הארוגנטית והמתנשאת, העובדה שכמעט הוריד חצי פלוטון, הביטחון העצמי המופרז הם עוד ביטוי ל"סינדרום ההצלחה". האם ההצלחה עלתה לקוונדיש לראש? כנראה שכן. התוצאות שלו בינתיים הם לא משהו כאשר טיילר פאראר ואלסנדרו פאטאקי מצליחים להקדים אותו במאוצים אל הקו. על הכישרון העצום שלו אין עוררין אבל כנראה שההצלחה ב-2009 עם 6 ניצחונות בטור דה פראנס ו-3 בג'ירו הביאו את קוונדיש לתחושה שכבר השיג כמעט את הכול והוא בן 24 שנים. האם נראה את קוונדיש חוזר השנה על הישגו וזוכה במספר גדול כל כך של ניצחונות? כנראה שלא, אבל אין ספק שלנצח בקטע אחד או יותר מארק קוונדיש בהחלט מסוגל.