לכל רץ יש את המסלול הריצה הקבוע ואהוב עליו, ובכל עיר ועיר בישראל גם מסתתר אותו מסלול 10 ק"מ מושלם, אותו חייבים לעשות לפחות פעם אחת. הפעם, הבאנו לכם אחד כזה הישר מחיפה.
מאת:אילן גולדמן, צילום: תמר ברניס
בלעדי מתוך מגזין "אינטרוול" בשיתוף שוונג ועיתון הארץ
ק"מ 1 – מקזינו בת גלים עד לרחוב יוברט המפרי
הריצה מתחילה בפתחו של בניין הקזינו הישן, סמוך לטיילת בת גלים. עולים על הטיילת המקבילה לים, ומתמרנים על אבניה המשולבות, סמוך לבתי האבן המפוארים של רחוב רציף פנחס. כעבור כמה מאות מטרים, תוכלו להבחין ברכבל החיפאי המפורסם, ובבנין מסעדת יטבתה לצידו של רכס סטלה מאריס. זמן לחיתוך קל שמאלה על המדשאה, אל עבר הכביש – רחוב יוברט המפרי.
טיילת בת גלים – זוג מתנשק בנוף הפסטורלי (צילום:תמר ברניס)
ק"מ 2 – מרחוב יוברט המפרי עד המרכז לחקר ימי
כאן תוכלו לבחור: אם ברצונכם לרוץ על האספלט הקשה, או על דרך העפר המקבילה. הים הפתוח, גדול וכחול לימינכם, המרכז לחקר ימי מתרומם בהמשך הכביש. אתם רצים לצילו של רכס הפרא החיפאי, כשבסיס הראדר של חיל הים ומנזר הכרמליתים, ממש מעל ראשכם.
ק"מ 3 – מהמרכז לחקר ימי (שקמונה) עד מרכז הטיילת החדשה
זמן לחנוך את מקטע הטיילת החדש של שקמונה. בכניסה למקטע, תוכלו להמשיך ישר על הטיילת, או שתוכלו לטפס קלות ימינה, לתצפית מרהיבה על הים מתל שקמונה העתיק. כשתחזרו לטיילת, שימו לב, מאות אנשים כמוכם בוחרים לעשות שימוש בטיילת. הראו, תיראו וכמובן היזהרו. בעלי ברכיים רגישות שימו לב, אופציה לרוץ על העפר המקביל.
ק"מ 4 – ממרכז הטיילת עד חוף הכרמל
קטע מדהים, מלא ברציפים מעץ וספסלים מהם ניתן להשקיף על חופי הפרא החיפאים. ביום טוב תוכלו אולי לתפוס צילומים של חתונה על אחד הרציפים. השביל מתפצל לשני מפלסים – עליון ותחתון. כשתרימו ראשכם אל תיבהלו, הבניין ממול זהו מלון מרידיאן המפלצתי. כשהטיילת מסתיימת רדו ימינה למקטע העפר הקצר.
ק"מ 5 – מטיילת חוף הכרמל עד חוף נירוונה
שוב עליתם על טיילת אבנים משולבות. מימין חוף הכרמל היפה, משמאל מפלצת הבטון – מלון מרידיאן. האזור עמוס בברנשים וחתיכות. פיקחו עין על המתרחש, שלא תדרסו איזה ילדון חמוד, כפי שקרה לנו בפעם האחרונה שרצנו שם.
טיילת יושבת בין הר לים (צילום: אילן גולדמן)
ק"מ 6 – חוף נירוונה עד חוף דדו
ברוכים הבאים לאזור המסעדות של הטיילת. היו חזקים, אל תתפתו לריחות והמשיכו במשימה אותה באתם להשלים. מתקני כושר רבים ומדשאות תלולות לאימון עליות קצר, מכל עבר. לשם כך העצירה מותרת. נסו רגע להשתיק את הרעשים סביבכם, והמיית הגלים הממכרת, תצליח להרגיע אפילו את הרץ העצבני שבכם.
ק"מ 7- מחוף דדו עד חוף הסטודנטים
מבלי משים לב, חלפתם על נקודת המפגש המפורסמת של רצי חוף הכרמל ומסעדת הכאמל. רק שימו לב שלא תפספסו את הירידה לחול, סמוך למסעדת הסאן ביץ'. כן לחול. מעתה אנחנו רצים על החוף, מוקפים בסטודנטים היפים והיפות של העיר הצפונית. מבצר עתלית מציץ לו באופק הרחוק.
ק"מ 8 – מחוף הסטודנטים עד הגבעה המפורסמת
גבעת החול הידועה לשימצה, מקום אימונו של כל נער חיפאי הרוצה להתגייס ליחידה מובחרת. אנחנו נעקוף אותה מימין ונמשיך לרוץ בצמוד לקו המים. שימו לב שעיריית חיפה סימנה את המרחק בק"מ לכל אורך מסלול החוף.
ק"מ 9 – מהגבעה עד נקודת "הק"מ ה-3"
אל דאגה, זהו הק"מ ה-3 רק לאלו שהתחילו לרוץ מהחוף. אתם מסיימים בקרוב. המשיכו לרוץ על החוף ושימו לב, אם בעפר חשקה נפשכם, הרי שמשמאלכם, ישנו שביל עפר מקביל שיאפשר ריצה מהירה יותר. שימו עין על חלוקי הנחל הגדולים, הם עלולים להפיל.
ק"מ 10 – מנקודת "הק"מ ה-3 ועד לנקודת הק"מ ה-4 "
אתם רצים כעת על חלוקי הנחל שהשתלבו עם רצועת החול. עתלית מתחילה להיראות קרובה יותר מרגע לרגע. זהו אזור שקט ומבודד, המשמש דייגים או משתזפות חשופות חזה. הריצה על חלוקי הנחל יכולה לאפשר לכם סיום מהיר לריצה, אז הגבירו קצב עד השלט של הק"מ ה-4 וסיימתם…
חוף מבטחים: טיפים לרצים
אופי המסלול: מישורי לחלוטין, ניתן לרוץ את חלקו על מקטעי עפר. המסלול אינו מוצל. מתאים לכל הרמות והגילאים
נקודות שתייה: מתחילות בק"מ ה-3 עד ה-7. מומלץ לקחת מים.
שעות מומלצות לריצה: שעות הבוקר המוקדמות או שעות בין הערביים, כשעומס החום מפנה מקומו לבריזה הרעננה.
כיצד מומלץ להגיע: מומלץ להגיע עם שני רכבים. אחד ניתן להחנות בבת גלים, את השני בחניון הכי דרומי בחוף דדו. שימו לב: כדי לבצע את המסלול הנ"ל, יש צורך לחזור כ- 2 ק"מ אל הרכב (שחרור), או שניתן להסתובב בנקודת ה-5 ק"מ, כדי לחזור אל נקודת היציאה בבת גלים.
מוקדש באהבה לעיר אותה אני כה אוהב
אילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – כתב באינטרוול, המגזין המשותף של שוונג ועיתון "הארץ". אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי. בעל תואר במזרחנות
עורך המשנה של אתר שוונג – כתב באינטרוול, המגזין המשותף של שוונג ועיתון "הארץ". אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי. בעל תואר במזרחנות