הדרך לטור דה פראנס עם אייבי גילת. בתחילת מרוצי הטור דה פרנס בשנת 1903 מקובל היה שהמשתתפים הינם אזרחי ותושבי צרפת. ואכן במשך 6 השנים הראשונות לקיום הטור דה פרנס זכו בו רוכבים צרפתים ורק במהדורה ה-7 של הטור בשנת 1909 ניצח פרנסואה פאבר מלוקסמבורג. היום, יש גם רוכב יפני
מאת:אייבי גילת
הפעם האחרונה שרוכב צרפתי ניצח את הטור דה פרנס הייתה לפני 24 שנים כאשר ברנרד הינו זכה בשנת 1985 בפעם החמישית בטור. עם השנים חלה חלוקת כוחות חדשה ושינוי במאזן הכוחות של המדינות המספקות את עיקר הרוכבים לטור דה פרנס. המדינות המסורתיות: צרפת, איטליה, ספרד, בלגיה, לוקסמבורג והולנד מהן יצאו רוב מנצחי הטור דה פרנס המשיכו ליצר אלופים אולם לתמונה נכנסו גם שחקנים חדשים.
בתחילה זה החל כטפטוף שהפך עם השנים למטר זועף. מדינות כמו גרמניה גילו את הענף והחלו לספק רוכבי עילית מצטיינים. ירידתו של מסך הברזל הוכיחה למי שהיה ספק שבמדינות שהיו תחת משטר סובייטי קם דור של רוכבי אופניים ברמה עולמית. מדינות כמו רוסיה, נורבגיה, שבדיה, דנמרק, אירלנד, בריטניה ובכלל ספורט האופניים התפשט בכל רחבי יבשת אירופה והפך את הטור דה פרנס לאירוע בעל אופי חובק עולם.
ניצחונותיהם של רוכבים אמריקאים, והשתתפותם של רוכבים מקסיקנים וקולומביאנים בטור דה פרנס הביא את הטור לתודעה של ההמונים באמריקה. גם השתתפותם של רוכבים אוסטרליים מצטיינים בטור הביאה את הטור דה פרנס ליבשת אוסטרליה הרחוקה.
Yukiya Arashiro / צילום: Bbox Bouygues Telecom
השנה, לראשונה בתולדות הטור דה פרנס, ישתתף רוכב יפני בשם ארשירו יוקיאה (Yukiya Arashiro) מהקבוצה הצרפתית ביבוקס בויו טלקום – Bbox Bouygues Telecom. ארשירו הוא רוכב בן 24, הניצחונות הבולטים בקריירה שלו כרוכב אופניים תחרותי הם: אלוף יפן במרוץ נגד השעון בשנת 2005 ואלוף יפן במרוץ כביש בשנת 2007. לארשירו יוקיאה יש רקע גם ברכיבת מסלול שמאוד מפותחת ביפן. עם השנים רואים אצלו התקדמות הדרגתית וכן יכולת של אולאראונדר: הוא יכול גם לנצח קטעים במישור, לטפס עליות ולרכב כנגד השעון.
כאמור הטור דה פרנס למעשה הלך כל הזמן לכל הכיוונים על פני הגלובוס והרוכבים שהזינו אותו החלו להגיע מכול קצווי תבל. במזרח, שם אופניים נחשבים ככלי רכב, הוא המקור החדש והעשיר של רוכבים לפלוטון המקצועי ולטור דה פרנס. מרוצים שהיו חסרי חשיבות לכאורה כמו הטור דאון אנדר באוסטרליה הרחוקה, או הטור של קטאר הולכים וצוברים פופולאריות אצל ציבור הרוכבים המקצוענים בשל התנאים האקלימיים הנוחים ובעיקר בשל הבונוסים הכספיים המפתים.
במקביל הרוכבים המקומיים שמתחככים עם המקצוענים ברמה הכי גבוהה מצמיחים רוכבים העלי יכולת ושיעור קומה שיכולים להתחרות ברמות הגבוהות ביותר כולל בטור דה פרנס. לטור של לנקאווי או לטור המלכותי של תורכיה מתחילות להגיע קבוצות פרו טור חזקות עם הרכבים מלאים כדי להתאמן כהלכה. המרוצים הללו בפינות שונות על הגלובוס אינם כבר מזמן איזה מרוץ אופניים חסר חשיבות בסוף העונה או כדי למלא לקבוצה מקצוענית איזה משבצת חסרה בקלנדר.
העתיד בענף האופניים שייך למזרח. יש בו עומק עצום של אנשים שרכיבה על אופניים היא עבורם כלי תחבורה ודרך חיים. הרכיבה התחרותית על אופניים ממש כמו בקזחסטן יכולה להיות עבור הרוכבים הבכירים קרש קפיצה לחיים טובים ונוחים הרבה יותר. אנחנו נעקוב מקרוב אחרי ארשירו יוקיאה שכן כאן אצלנו בארץ הקודש רוצים כבר לראות את הרוכב הראשון שיעשה את קפיצת המדרגה ויהפוך לרוכב הישראלי הראשון בטור דה פרנס.