מסלול מהיר, הררי וקצר יצר מרוץ מרתק ועצבני ומנצח צעיר ואלמוני
מאת:editor
הרוכב הקנדי הצעיר, דויד ווילקס מקבוצת יורופקאר, ניצח בקטע הראשון של הקריטריון דו דופינה וילבש את החולצה הצהובה של המוביל.
ווילקס רק בן 25, זו השנה ה- 7 כמקצוען. בשלוש העונות האחרונות הוא מבלה בקבוצת הדרג השני – יורופקאר, לצידם של תומא ווקלר ופייר רולאן.
ווילקס ניצח בעבר במרוצים של הדרג הבכיר אבל זהו הניצחון הראשון של בתחרות הסבב העולמי ובזכותו הוא מוביל בראש הדירוג המצטבר, של הנקודות (חולצה ירוקה), של ההרים (המנוקדת) וקבוצתו מובילה בדירוג הקבוצתי.
יורופקאר היא קבוצת דרג שני מבחירה. על פי הניקוד שהיא צוברת היא יכולה הייתה לשלם את הסכום הנדרש ולהיות חלק מדרג הסבב העולמי.
אי אפשר באמת להשוות בין הניקוד שצוברות הקבוצות בדרג הבכיר וזה שצוברות הקבוצות בדרגי המשנה. אפשר לעשות השוואה על פי שיטת הניקוד הישנה ואז קבוצת יורופקאר היא הקבוצה הראשונה שתהיה מדורגת אחרי 19 קבוצות הדרג הבכיר. על פי הדירוג החדש היא מובילה את הסבב האירופאי אדיר של כמעט פי שניים מהקבוצה הבאה אחריה. עובדה המעידה כי לא הייתה בוחרת להתחרות בדרג הבכיר היא גם הייתה משתלבת שם בצורה יפה.
לתחרויות ברמת הסבב העולמי מגיעה קבוצה כמו יורופקאר בזכות הזמנה – מארגני המרוצים השייכים לדרג הבכיר (סבב עולמי) חייבים להזמין את כל 19 הקבוצות בדרג הבכיר. לכל תחרות יש את האפשרות לזמן גם כמה קבוצות על פי בחירה. בג'ירו ד'יאטליה יוזמנו קבוצות איטלקים ולמרוץ כמו הדופינה יוזמנו קבוצות צרפתיות בלבד כמעט תמיד.
המטרה של קבוצה מוזמנת למרוץ כמו הדופינה היא בעיקר להוכיח למארגנים כי הם לא רק ראויים להזמנה בשנה הבאה אלא גם לתחרות הגדולה מכולן – הטור דה פראנס, המאורגן על ידי אותה חברה.
קבוצת יורפקאר הבטיחה את מקומה בטור דה פראנס ה- 100 (2013) כבר במהדורה ה- 99 (2012) לאחר שתומא ווקלר ניצח בקטגורית ההרים ושנה קודם סיים רביעי וגם בזכות המקום ה-8 בדירוג הסופי של פייר רולאן (ששנה קודם סיים עשירי בסיום).
ווילקס ינסה לשמור על החולצה הצהובה של הדופינה ככל שיוכל. הקבוצה הגיעה למרוץ עם הרכב הכולל את ווקלר ורולאן ועוד כמה קלפים למשחק במגרש של הגדולים. החולצה הצהובה תאפשר לקבוצה לשחק ביתר נוחות עם הקלפים ובעיקר לשמח את נותן החסות – בתקופה של בריחת נותני חסות זה הישג חשוב.
הקטע השני של המרוץ, באורך 191 ק"מ, יכלול שש עליות מדורגות ועוד מספר דומה של עליות לא מדורגות. הסיום לאחר ירידה של 11.5 ק"מ. עוד לא קצה המאבק על הניצחון במרוץ כולו אבל משעמם לא יכול להיות.
בקטע ה- 1 סיימו כל המועמדים לניצחון בדבוקה שהובלה לקו הסיום על ידי תום ג'לטה סלחטר ההולנדי מקבוצת בלנקו. סלחטר ילבש את החולצה הלבנה של הרוכב הצעיר. כריס פרום היה חמישי על קו הסיום ואלברטו קונטאדור היה 11 במה שנראה עבור שניהם כעוד יום עבודה שגרתי.
דוכן מנצחים קטע 1 ומצטבר:
1. דויד ווילקס, קנדה, יורופקאר, 3:17:35 שעות
2. ג'יאני מירסמאן, בלגיה, אומגה פארמה – קויק סטפ + 1:56 דקה
3. תום ג'לטה סלחטר, הולנד, בלנקו + 1:57 דקה