מרחק הקטע היומי: 175.5 ק"מ
מתחיל ב: בור סן מוריס לה ארק
מסתיים ב: אלפ דואז
- סטייבן קרויסווייק הוא גיבור. למרבה הצער, יותר מפעם, הוא גיבור טרגי. כשהמטפס ההולנדי המוכשר הצטרף לחבורת בריחה ענקית, הוא לא חשב על זמן בדירוג הכללי. הוא חשב רק על דבר אחד – ניצחון היסטורי באלפ ד'ואז.
- לפני שנתיים, בשלב ההרי הלפני אחרון של הג'ירו ד'איטליה, סטייבן קרויסווייק לבש ורוד ונראה בטוח בדרכו לניצחון כללי בג'ירו במילאנו. אז, היכה בו הגורל. ההולנדי התרסק במי שלגים נמסים מיד אחרי הפסגה הלפני אחרונה של השלב, ולאחריה איבד ביטחון, איבד קצב, ואיבד דקות שלמות לוינצ'נזו ניבאלי ואסטבן שאבז. הוא סיים את הג'ירו במקום הרביעי האכזרי. סטייבן קרויסווייק מכיר טוב מכולם את טעמה של תהילה שנחטפת מבין הידיים.
- למרות זאת, כשחבריו לבריחה התחילו להתעייף, החליט קרויסווייק במהלך הירואי, כמעט התאבדותי, לדחוף קדימה לבדו על אחת העליות הארוכות והקשות בהיסטוריה של הטור דה פראנס – עליית "אוכף צלב הברזל" – כשלפניו יותר מ-70 ק"מ בודדים לקו הסיום. היעד של ההולנדי לא השתנה – ניצחון ותהילה על פסגת האלפ ד'ואז.
- מהתחלה היה ברור שהקשיים יצוצו ב-40 ק"מ שבין פסגת צלב הברזל, למרגלות האלפ ד'ואז. אמנם מתוכם, כ-25 ק"מ היו בירידה, אבל 15 ק"מ נוספים היו מישוריים, מול הרוח שנושבת בעמקי ההרים. לקראת סוף מעלה צלב הברזל, התחילה קבוצת סקיי לרדוף באמת. קרוויסווייק איבד כ-40 שניות בירידה, אבל במישור, נגיסות הזמן כבר טרפו מהיתרון שלו ביסים של 10 שניות לקילומטר. סקיי שרפה רוכב אחרי רוכב מלפנים כדי לצמצם על המטפס ההולנדי המסוכן.
- ההולנדי נכנס למרגלות האלפ ד'ואז – ההר שטוען לכתר ההר המפורסם ביותר בעולם האופניים – והתחיל מיד לעבוד. מאחוריו, שיירי חבורת הבריחה המפוארת שאיתה יצא לדרך, נאספו על ידי דבוקה מצטמצמת בראשות סקיי, ונפלטו לאחור בזה אחרי זה, מחוקים. סימן מבשר רעות לסיכוייו של קרויסווייק.
- בדבוקה, סקיי המשיכה לשרוף רוכב אחרי רוכב בשירותו של כריס פרום. פרום התמקם אחרון בשיירת סקיי והמשמעות פשוטה – הקבוצה עובדת קודם כל בשבילו. דבוקה מצומקת נכנסה להר מעט יותר מ-4 דקות אחרי קרוייסווייק. קרב ההתשה החל.
- בשקט בשקט, בסוף הדבוקה, התחבא הולנדי אחר – טום דומולאן. חבריו לקבוצה כבר נעלמו מזמן. דומולאן הפך את עצמו לנוסע סמוי בירכתי הרכבת של סקיי. ששש… אל תגלו. דומולאן דאג שבינו לבין פרום יהיו בתחילת ה-אלפ לא פחות מעשרה רוכבים. לדומולאן יש עיניים רק לפרום. הוא לא ראה ולא ספר אף אחד אחר. הוא רואה את סדר הרוכבים ברכבת סקיי – פרום אחרון. המשמעות ברורה לו – סקיי כולה עובדת בשביל פרום, ופרום לא יתקוף לפני 5 הק"מ האחרונים. דומולאן נכנס לקצב וזינב מאחור, שקט כמו חתול. אבל שום ציוץ או רחש לא נדרשו, כי פרום יודע מצוין שההולנדי שם… אורב מאחור. זה לא הריקוד הראשון של הזוג הזה, וגם לא האחרון. הם מכירים זה את זה מתמול שלשום. היטב.
- בינתיים, להולנדי האחר, שנלחם לבדו מלפנים, אפילו "הסיבוב ההולנדי" המפורסם לא עזר – אותה סרפנטינה בה מחכים אלפי אוהדים הולנדים מתודלקים בבירות ובמצב רוח קרבי, מוכנים לעודד את רוכביהם. מטר אחרי מטר התקצר היתרון של קרויסווייק המתעייף. בדבוקה, החלו הנשירות, והחלו גם ההתקפות החצי אפויות. קווינטנה תקף והוחזר, ניבאלי תקף והוחזר, רומיין ברדה נתן את ההתקפה הראויה מכולם, והוחזר גם הוא. רכבת סקיי בלעה אותם חזרה בזה אחר זה. כ-5 ק"מ לסיום, נשר הפועל האחרון של סקיי. הדבוקה הצטמצמה לכ-7 רוכבים. מסקיי נותרו רק תומס ופרום… מה יקרה עכשיו?
- קרה מה שרמזה סדר שורת הרוכבים של סקיי – לובש החולצה הצהובה, גריינט תומס, התחיל לעבוד כפועל בשביל כריס פרום. פועל בצהוב שכמותו לא נראה בטור דה פראנס כבר שנים. כ-4 ק"מ לסיום, היה זה פרום, שבהתקפה משלו, גאל את תומס מייסורי המשך שעבוד כישרונו לטובת תהילתו של אחר.
- ברגע ההתקפה של פרום, קרויסווייק כבר נצפה כמה עשרות מטרים במעלה הכביש, רומיין ברדה דלק אחריו, ווינצ'נזו ניבאלי, בעיתוי נוראי, התרסק – כנראה עקב היתקלות עם הקהל המופרע.
- אבל ההתקפה של פרום לא דמתה להתקפותיו הקטלניות מהעבר. התאוצה המדהימה בעלייה נותרה, אבל היכולת לתחזק אותה לא דומה לפרום של פעם. ואז בא דומולאן…. הרוכב נגד השעון הטוב בעולם משך חזרה את פרום סנטימטר אחרי סנטימטר, וגרר מאחוריו את גריינט תומס. הם עקפו את קרויסווייק המיואש והכבוי, דומולאן סגר את הפער, ומיד עבר להתקפה – תחת דגל ה-2 קילומטרים לסיום.
- אחרי כמה מאות מטרים הבין דומולאן שתומס נדבק לו כמו מסטיק לגלגל, ובמבט לאחור ראה את פרום חופר עמוק, וסוגר. הוא החליט להירגע, לקחת אוויר, ולראות מה יקרה. היו שם ארבעה – דומולאן, תומס, פרום ורומיין ברדה. ההאטה בקצב והמסיבה הטקטית, אפשרה למיקל לנדה לחזור. הרוכב הבסקי, מעודד משובו, עבר מיד להוביל – גם מאחוריו דולקים מתמודדים על הדירוג הכללי. ריח השלל – ניצחון בפסגת האלפ ד'ואז – מילא את הנחיריים. חמישה הגיעו עד כאן… רק אחד ייקח. בספרינט.
- עם התמתנות השיפוע, גריינט תומס יצא להתקפה אחרונה. נראה שבקרב ספרינט בעלייה, לתומס יש יותר מה לתת מהאחרים. הוא הוריד ראש, לחץ, וזכה להניף ידיים עם ניצחון היסטורי על האלפ ד'ואז, כשהחולצה הצהובה על גבו. ניצחון שלב שני ברציפות – הוולשי הגשים היום את כל חלומותיו… כמעט.
- בדיוק כמו שלב האתמול, דומולאן שוב יצא לספרינט אחרי תומס, ושוב סיים שני. פרום הפעם ירד מקום אחד משלישי לרביעי. בדירוג הכללי – תומס הגדיל את יתרונו ל-1:39 דק' על פרום, ול-1:50 דק' על דומולאן. ההולנדי מצדו, ממשיך לצמצם על פרום. הפער ביניהם שהיה 21 שניות בתחילת האלפים, עומד היום על 11 שניות בלבד. אם החישוב של דומולאן וסקיי נכון, ותומס יתקשה להחזיק מעמד בשבוע האחרון, אז בינתיים היריבות בצמרת סקיי עושה לדומולאן רק טוב. קבוצת סקיי כולה עובדת בשבילו.
- ניבאלי, הכריש הסיציליאני, הצליח באורח פלא לזנק חזרה על האופניים, לחזור בצורה מרשימה מהנפילה, ולסיים רק 13 שניות אחרי המובילים. קרויסווייק איבד גם את הניצחון בשלב (סיים בפיגור 53 שניות), וגם ירד ממקום שישי בדירוג הכללי, לשמיני.
שווה להקדיש דקה של מחשבה לרכיבה האמיצה של סטייבן קרויסווייק – מהגיבורים השקטים של ענף האופניים, שעושים את הספורט הזה מה שהוא.
- תמו הרי האלפים, אבל ממש לא נשלם הטור. השלב הבא (13) הוא שלב מעבר שיכול להתאים לבריחה. כל הספרינטרים הכי גדולים עפו הביתה ביומיים האחרונים – קיטל וקאוונדיש אתמול, גאביריה, גרונווגן וגרייפל היום. לא נופתע לראות את בורה הנסגרואה של סאגאן, מכינה את הספרינט לקראת הסיום. מאידך, הסיום של שלב 14 בשבת, במנחת התעופה במעלה המאסיף סנטרל בעיירה מנד, יהיה כבר אופרה אחרת לגמרי.
צמרת הדירוג בקטע 12
- גריינט תומאס (בריטניה, סקיי) 5:18:37 שע'
- טום דומולאן (הולנד, סאנווב) 2 שנ'
- רומיין בארדה (צרפת, AG2R La Mondiale) 3 שנ'
- כריס פרום (בריטניה, סקיי) 4 שנ'
- מיקל לנדה (ספרד, מוביסטאר) 7 שנ'
צמרת הדירוג הכללי
- גריינט תומאס (בריטניה, סקיי) 49:24:23 שע'
- כריס פרום (בריטניה, סקיי) 1:39 דק'
- טום דומולאן (הולנד, סאנווב) 1:50 דק'
- וינצ'נזו ניבאלי (איטליה, בחריין-מרידה) 2:37 דק'
- פרימוז רוגליץ' (סלובניה, לוטו-ג'ומבו) 2:46 דק'
יוצא מן הכלל.
הן הכתיבה והן הסטייג'.
כתבה מעולה,מאחד שקצת מכיר,בלתי אנושי,הטור מסומם,ולאחר שניים של צפייה,נראה שתוקופת,לאנס חוזרת,. כדאי לבדוק אתמול הם טיפסו 5800 מצטבר ,,וכך בסוף לטפס את האלף דואז…ואני חולה ואוהב את הספורט הזה בטירוף
צריך לבדוק ולראות כמה לא עמדו בcut off ואלה רוכבי על ,מה זה אומר על הרכיבה אתמול