מרחק הקטע היומי: 195 ק"מ
מתחיל ב: לה באולה
מסתיים ב: סארזו
לכל הפרשנויות של טור דה פראנס 2018
משלימים את הפודיום פיטר סאגן (Bora-Hansgrohe) ואנדרה גרייפל (Lotto Soudal), גאביריה קיבל הכנה מושלמת של קבוצתו קוויקסטפ בקילומטר האחרון. שוב ראינו התרסקות מספר קילומטרים לסיום עקב המהירות, אגרסיביות ומאבק על מיקום לקראת המקטע המכריע. מסלול הקטע הרביעי של הטור עובר במחוז בריטאני לאורך רצועת החוף הדרומית והוא בעל פרופיל מישורי עם מעט מאוד גבעות קצרות וסיום בשיפוע קל שנראה תפור עבור מאיצי העל של הדבוקה, הספרינטרים. על הנייר פיטר סאגאן, לובש החולצה הירוקה, נראה כמועמד רציני לזכייה בקטע אך לאחר שהתקשה מאוד בנג"ש אתמול היה מעניין לראות כיצד יבצע.
הבריחה של היום כללה 4 רוכבים (2 צרפתים ו-2 בלגים… מישהו אמר מונדיאל?) כולם מקבוצות דרג שני (פרו-קונטיננטל) – ג'רום קוזין (Direct Energie), גיום ואן-קיירסבאלק (Wanty-Groupe Gobert), דימטרי קלייס ואנטוני פרז שניהם מקבוצת Cofidis שעשתה אתמול את התוצאה הגרועה ביותר בנג"ש קבוצות (3:23 דקות אחרי המנצחים BMC ודקה מהקבוצה הכי קרובה אליהם). בשיאה הבריחה הגיעה להפרש של 7:50 דקות מהפלוטון שהתנהל על מי מנוחות ברוב שלבי המרוץ.
המרדף אחר החולצה הצהובה
קבוצת BMC מחזיקה בחולצה הצהובה לאחר הניצחון המרשים שלהם בנג"ש הקבוצתי והרוכב גרג וא-אברמרט הוא זה שלובש אותה. עם החולצה מגיעה אחריות לניהול הפלוטון וקבוצות הספרינטרים שמחו מאוד לגלגל את האחריות לניהול המרדף אחרי קבוצת הבריחה לפיתחם. בהמשך הקטע קבוצת קוויקסטפ החלה עובדת במרץ באופן בלעדי כמעט בקדמת הדבוקה על מנת לשמור על פער סביר מהבריחה.
ספרינט הביניים של היום התקיים בקילומטר ה-97.5 בדרוואל, מרבית הנקודות בתחרות החולצה הירוקה חולקו בין חברי קבוצת הבריחה אך המאבק האמיתי היה מאחורה בפלוטון כאשר יכולנו כבר לקבל רמז על הבאות – גאביריה מקדים את גרייפל וסאגן במאוץ הביניים. סגאן שומר על החולצה הירוקה ובינתיים הטור מתפתח בדומה לשנים הקודמות שבהן סאגן צבר ניקוד עם טופ 3 בכמעט כל קטע מישורי, טקטיקה ויכולת שהבטיחה לו את החולצה בשלב מוקדם של המרוץ.
נקודת ההרים של היום מוקמה בקילומטר 135.5, זאת עלייה של 800 מטרים על 7.8% שיפוע ושיא גובה נמוך של 79 מטר. פרז מקופידיס לוקח את הנקודה היחידה הזמינה בקצה העלייה מה שלא השפיע על זהות לובש החולצה המנוקדת – דיון סמית׳ מקבוצת Wanty ששומר עליה עוד יום.
המתח באוויר עלה ככל שהדבוקה התקרבה לעיירת הסיום, סארזו, שהיא גם ביתו של דיוויד לפארטייה – ראש העיר ונשיא ה-UCI. המהירות והאגרסיביות בפלוטון עלתה וההפער מהבריחה הצטמצם בעיקר באדיבות הרכבת הכחולה של קבוצת קוויקסטפ שרוכבת עבור גאביריה הספרינטר הקולומביאני הצעיר.
התרסקויות שמייצרות פערים
המהירות ומאבקי המיקום שוב גורמים לנפילה 4.5 ק"מ לקראת סיום, ההתרסקויות מייצרות פערים בפלוטון וגורמים לרוכבים רבים שנקלעו לנפילה לעבוד קשה מאוד על מנת לחזור ולצמצם את אבדן הזמן מהראשונים. אורן אורן EF-Drapac ואילנור זאקארין Katusha היו הרוכבים הבולטים שנפגעו מהנפילה כאשר הראשון מצליח לחזור לדבוקה הדוהרת והאחרון מפסיד דקה שלמה בסיום. בינתיים לאחר ארבעה קטעים יש לנו 3 רוכבים שפורשים- 2 בקטע השני ואחד היום, הבולט שבהם הוא לואיס לאון-סאנצ׳ז מקבוצת Astana. לוסון קראדוק מEF-Drapav עם הפציעה המתוקשרת ממשיך לגייס כסף לתרומה עם עוד יום הרואי על האוכף.
הפיניש עצמו לא היה טכני במיוחד עם כביש רחב יחסית וישר באורך של כמעט 2 קילומטרים עם רוח פנים משמעותית, הכי פתוח וארוך שיהיה בטור השנה. קילומטר לסיום הבריחה סופסוף נתפסת ולגאביריה היה את הליד-אאוט המושלם עם רוכב קבוצה שמוריד אותו כ-200 מטרים לקו להתחיל את הספרינט שלו, אנדרה גרייפל מנסה לעקוף אותו וסאגן מיד קופץ על הגלגל שלו ומנסה גם הוא לעקוף במטרים האחרונים.
שלושת הספרינטרים החזקים פותחים פער מהשאר וזורקים את האופניים אל קו הסיום בצעד אחרון של מאמץ מקסימלי – הקולומביאני עובר ראשון את הקו מה שמסמן ניצחון שני עבורו ועבור קבוצתו הבלגית. על הפודיום של היום עומדים הספרינטרים – גאביריה, סאגן וגרייפל עם תצוגת כוח מרשימה. 44.15 קמ"ש היה הקצב הממוצע והמהיר של הפלוטון בסוף היום הרביעי והארוך יחסית. ואן אברמרט וקבוצתו BMC לחצו חזק בספרינט הסיום והם שומרים על החולצה הצהובה כאשר 2 הקטעים הקרובים יכולים להתאים מאוד לרוכב הפאנצ׳י בעליות קצרות.
בקטע החמישי צפוי מבחן ראשון וקשה ביותר לכל הרוכבים ולמתחרים בדירוג הכללי בדמות מסלול גבעות של 204.5 ק"מ עם 5 עליות מדורגות וסיום בעלייה של קילומטר בשיפוע 5% שיכולה לייצר עוד פערים והפרשים בקרב העשירייה הראשונה.
צמרת הדירוג בקטע 04
צמרת הדירוג הכללי לאחר קטע 04