על המאיץ הגדול ביותר בכל הזמנים

מארק קאוונדיש רשם בשלב ה-13 של הטור את הניצחון ה-25 שלו בטור דה פראנס ועלה למקום השלישי בין מנצחי השלבים בטור בכל הזמנים. מבין המאיצים הוא הרחק לפני כולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מארק קאוונדיש רשם בשלב ה-13 של הטור את הניצחון ה-25 שלו בטור דה פראנס ועלה למקום השלישי בין מנצחי השלבים בטור בכל הזמנים. מבין המאיצים הוא הרחק לפני כולם

מאת:חגי אשלגי




 כל כתבות הטור דה פראנס כאן / מסלול המרוץ- כאן / רשימת משתתפים – כאן /   

 אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן / הכל על החולצות כאן
 דיווחים ופרשנות מקטע 12 כאן


בטור דה פראנס ה-100 מתמקדת עיקר תשומת הלב בקרב על החולצה הצהובה. כריס פרום, בחולשה של קבוצתו, בקונטדור ועוד. 

אבל בעת שתשומת
הלב נתפסת על ידי החדש, המרתק והמסעיר, ההיסטוריה ממשיכה להירשם. עד כמה
שאפשר להשתמש בביטוי זה אודותיו, בשקט בשקט רשם ביום שישי האחרון מארק
קאוונדיש היסטוריה ועלה למקום השלישי מבין מנצחי השלבים בטור דה פראנס בכל
הזמנים.

הראשון בשלבי הכביש
לפני קאוונדיש
בדירוג מנצחי השלבים בטור דה פראנס מצויים רק שניים – גדול רוכבי האופניים
בכל הזמנים, אדי מרקס (שזכה, בין היתר, חמש פעמים בטור דה פראנס, חמש פעמים
בג'ירו ד'איטליה ופעם בוואלטה הספרדית), ואחד הרוכבים הבודדים שהתקרב אליו
– גיבור צרפת ברנאר הינו (שזכה, בין היתר, חמש פעמים בטור דה פראנס,
פעמיים בג'ירו ד'איטליה ופעמיים בוואלטה הספרדית).

על שמו של מרקס
רשומים 34 ניצחונות שלב בטור – יותר ממחציתם נגד השעון (כולל נגד שעון
קבוצתי). על שמו של הינו רשומים 28 ניצחונות שלבים, וגם מתוכם 13 הושגו נגד
השעון. כמו קאוונדיש, גם אנדרה לדוק הצרפתי השיג 25 ניצחונות שלבים בעיקר
בשנות ה-30' של המאה הקודמת. אצל לדוק חלק נכבד מהניצחונות היו בקטעים
קבוצתיים נגד שעון במתכונת בה התנהל חלק ניכר מהטור לפני 80 שנה. אגב, לאנס
ארמסטרונג ניצח ב-22 שלבים לפני שניצחונותיו נמחקו.

דבר אחד בטוח –
בקטעי הכביש הרגילים (שאינם רכיבה יחידנית או קבוצתית נגד שעון), בהם
מתחרים כל הרוכבים יחדיו על הגעה לקו הסיום, אין שני לקאוונדיש. הוא נמצא
הרחק לפני כולם כמנצח מספר קטעי הכביש הגדול ביותר.

קאוונדיש בטור דה פראנס – מספרים
בטור דה פראנס
הראשון שלו ב-2007 (בגיל 22), קאוונדיש לא ניצח כלל ופרש בסוף השבוע
הראשון. בטור של 2008 הוא כבר ניצח בארבעה שלבים. ב-2009 הוא הוסיף עוד
שישה ניצחונות והעלה את המאזן שלו לעשרה. ב-2010 ו-2011 הוסיף קאוונדיש
חמישה ניצחונות בכל שנה, והגדיל את המאזן הכולל שלו ל-20.

בשנה שעברה,
החזיק  קאוונדיש בניצחון שלב בודד עד השלב ה-18, ובשני שלבי הכביש שנותרו
(לא נגד השעון) הוא כבר היה 2 מ-2. השנה, הספיק קאוונדיש לרשום כבר שני
ניצחונות, ולהגדיל את המאזן ל-25.

בכל ניצחונותיו
התמודד קאוונדיש ראש בראש עם כ-180 רוכבי הטור ויכל להם 25 פעמים. אף אחד
לא מתקרב אליו. הוא עשה זאת (בינתיים) רק בשבע שנות השתתפות בטור דה פראנס
(באחת מהן פרש מוקדם; והטור הנוכחי טרם הסתיים) – הרבה פחות מהמקדימים אותו
בדירוג.

חמש פעמים סיים
קאוונדיש את הטור בפריז, מתוכם, ארבע פעמים (ברצף בארבע השנים האחרונות)
קטף קאוונדיש את הגביע הקדוש שספרינטרים בעולם כולו חולמים עליו – קו הסיום
של הטור בשאנז אליזה.

כל עלייה של קאוונדיש על אופניים בטור דה פראנס עשויה לשנות את ההיסטוריה, ומי שיעז למצמץ, יפספס.

אגב, על שמו של
קאוונדיש רשומים גם 15 ניצחונות שלבים בג'ירו ד'איטליה, ניצחון בקאלסיקה
המונומנטלית מילאן – סן רמו, ובגיל 28, הוא הספיק גם לזכות בחולצת הניקוד
בכל שלושת הטורים הגדולים – צרפת, איטליה וספרד.

אש על אופניים
מארק קאוונדיש
נולד וגדל באי מאן שנמצא בין צפון אנגליה לצפון אירלנד. אוכלוסייתו מונה
ביום טוב 85,000 איש. בדומה לגיבור נעוריו – הספרינטר האוסטרלי רובי
מקיואן, קאוונדיש התחיל את הרומן שלו עם אופניים על אופני BMX במסלולים
קצרים, אגרסיביים מלאי קפיצות, פיתולים, ופעלולים, המצריכים טכניקה גבוהה.
בהמשך הוא התחרה על אופני הרים, וכאשר התחיל להיות תחרותי באמת, הוא עבר
למסלולי האופניים באולמות – הוולודרומים (Velodrome). 

בגיל 20 מארק
קאוונדיש כבר היה אלוף עולם במקצה המדיסון ואלוף אירופה במרוץ הנקודות
באולמות. במקביל, הוא התחיל לרכוב על הכביש. ב-2006 הוא קיבל הזדמנות
כסטאז'ר בקבוצת הפאר טי-מובייל, והגיב עם זכייה בחולצת הנקודות בטור של
בריטניה. 


הניצחון בקטע 5 של הטור 2013, הראשון בטור המאה וה- 24 בקטעי הטור (צילום: gettyimages)


ב-2007 קאוונדיש
כבר החל לצבור ניצחונות במרוצי האביב והשתתף בטור דה פראנס בצבעי
טי-מובייל. הוא פרש בשלב 8 כשהטור הגיע לאלפים, בלי אף ניצחון. לא היה ברור
אם לקאוונדיש הצעיר יש את הכח והסיבולת הדרושים לסיים טור עד סופו, ובדרך
עוד להתמודד על ניצחונות. בשנת 2008 הצעיר מהאי מאן כבר ניפק תשובות חד
משמעיות עם ניצחונות ב-4 שלבים. 

קאוונדיש, שגובהו
בסך הכל 1.75 מ' ומשקלו בין 68 ל-70 ק"ג, החל כפרא אדם על אופניים, וספק
אם הרבה השתנה מאז. הוא התנהל בספרינטים בצורה מסוכנת על גבול הטירוף, נכנס
ברוכבים ובמתחרים, גרם לתאונות קשות ולכעסים גדולים בדבוקה. גם בטור השנה,
התנגשות שלו עם טום ויילרס הסתיימה כשהאחרון מתגלגל על האספלט במהירות של
65 קמ"ש.

הסיפורים על
אופיו התחרותי עד כדי טירוף של "Manx Missile" ידועים בדבוקה. הוא נקנס על
ידי איגוד האופניים הבינלאומי עקב תנועות מגונות למתחריו אחרי ניצחון;
רוכבים בדבוקה פתחו בשביתה על התנהגות הספרינט הפרועה והמסוכנת שלו, הוא
הכניס מתחרים לתוך גדרות, ריסק אותם על הכביש. הוא רב עם חברו לקבוצה
ב-2010 אנדריי גרייפל וסירב להשתתף איתו באותם מרוצים, הוא נקט חרמות על
קבוצות שלדעתו "עלו לו" בניקוד בכך שיצרו התקפות "מיותרות" לדעתו, והרשימה
עוד ארוכה.

אבל מתחת לחספוס
הקשוח, העור של הטיל דק, אפילו דק מאד. בטור של 2010 קאוונדיש לא ניצח באף
אחד מארבעת השלבים הראשונים. כשסוף סוף ניצח בשלב החמישי, המאיץ, שבתחילת
דרכו נודע בכינוי "Boy racer" מירר בבכי כמו תינוק על דוכן המנצחים. שרת
הספורט של צרפת, רוסלין באשלו, שהעניקה לו את הפרס באותו יום, ניחמה אותו
על הדוכן ואחר כך אמרה – "אותו אחד שקראו לו 'הילד הרע', הפך לא רק לילד
טוב אלא לילד הנפלא".

זה הרגע בו מיליוני צופים
הפשירו לטובת הבריטי המחוספס והבינו את השבריריות הפסיכולוגית של האיש
המהיר ביותר על הכביש – כי בלי ניצחונות, מארק קאוונדיש פשוט איננו אדם
שלם. האיש חי ונושם עבור מטרה אחת בלבד – הצורך האובססיבי שלו לחצות את קו
הסיום ראשון.


פרפקציוניסט אובססיבי כפייתי עם יכולת שינוי והתאמה

קאוונדיש כבר העיד על
עצמו כבעל אישיות כפייתית (Obsessive compulsive), אם כי "רק בחלק
מהדברים". הוא פרפקציוניסט שלא מסוגל לקבל טעויות. לא כשהוא עושה אותן
וודאי לא כשהן קורות אצל אחרים – בין אם הם מתוך קבוצתו ובין אם הם מתחרים.
מאמנו בעבר, רוד אלינגוורת' ניסה להסביר לו פעם ש"לא כולם כמוך", אבל ללא
הצלחה.


בריאן
הולם הדני, שהיה מנהל בקבוצת HTC (ה"ממשיכה" של טי-מובייל) והמשיך עם
קאוונדיש גם לקבוצה הנוכחית (אומגה פראמה-קוויק סטפ), אמר בעבר על קאוונדיש
– "בשביל התחרויות אני מעדיף אותו עצבני. אז הוא מנצח. כשרוכבי אופניים
מתחילים להיות שמחים, זה לא טוב."

קאוונדיש
אולי עצבני על הכביש, אבל הוא תלמיד חרוץ כשהוא לא על האוכף. הוא לומד את
הטקטיקות במאוצים, את המיקומים הרצויים, את התנהלות המאוצים של מתחריו,
והכל בסרטוני וידיאו שנאספים עבורו, צילומי אוויר ועוד. מבחינת הכנת שיעורי
בית והיערכות טקטית, קאוונדיש הוא מהשקדנים בדבוקה.

בעבר
אמר קאוונדיש שלא פעם הוא לא מוציא מעצמו 100% במיאוצי השלבים בטור דה
פראנס, אלא משמר אנרגיה כדי שיתאפשר לו להגיע במצב טוב עד פריז. "המיאוצים
מוציאים ממך הכל. אחרי מילאן סן-רמו ב-2009 בקושי יכולתי ללכת יומיים."

בטור דה פראנס, קאוונדיש מנהל חישובים
אנרגטיים. לטענתו, הוא מתחזק לעומת מתחריו כי הוא כל-כך מקפיד על שימור
אנרגיה. "תמיד אהיה אחרון בשלב הררי, כי אין סיבה לנהוג אחרת." לטענתו,
"רכיבה על אופניים היא עניין מתמטי. זו סדרת משוואות והחלטות. משהו שעשית
ביום השני של הטור יכול להשפיע עליך ביום ה-20."

השנה, לראשונה מאז 2008, קאוונדיש הוא לא
המאיץ המהיר ביותר בטור. באופן מובהק, מרסל קיטל גובר עליו בקרבות ראש
בראש. לכן, מה שעשה קאוונדיש בשלב ה-13 של טור 2013, לסן אמאנד מונטרו, הוא
לא רק בית ספר למאיצים אלא בית ספר לניצחון על אופניים.

קאוונדיש וקבוצתו הבינו שכדי לנצח את השלב הם
חייבים לגרום למרסל קיטל מקבוצת ארגוס-שימנו להיעדר ממאוץ הסיום. הם קרעו
את הדבוקה לגזרים בעבודה מטורפת מול הרוח וקיטל נשר לאחור.



אבל אז, כ-30 ק"מ
לסיום, קבוצת סקסו-בנק של אלברטו קונטאדור הזניקה מתוך דבוקת המובילים
התקפת פתע נגד כל המתחרים בדירוג הכללי. רוב המתמודדים על הניצחון הכלל
בטור איבדו את מקומם. גם כריס פרום בחולצה הצהובה נתפס מאחור ופספס את
המהלך (דבר שעלה לו באובדן 1:09 דקה בדירוג הכללי).

רק שני מאיצים עם
חושים של חיות טרף ומודעות כביש עילאית הצליחה לזנק לתוך הדבוקה הקדמית –
פטר סאגאן ומרק קאוונדיש. קאוונדיש אמר אחר כך – "זה כמו נפילה לתוך קרח.
יש לך חמש שניות לעשות את זה אחרת זה גמור." הוא ראה את המהלך וזינק בכל
הכוח לאחורי הבריחה של קבוצת סקסו. כשהגיע, הם גררו אותו עד לקו הסיום.

עצם העובדה
שקאוונדיש הצליח להחזיק בדבוקת הובלה במהירות כל-כך גבוהה כאשר רוב
המתמודדים על ניצחון בטור דה פראנס נשרו לאחור, היא עדות לנחישות, לחוכמה
וליכולת ההתאמה שלו. כשדבוקת ההובלה הגיעה לקו הסיום, היה קאוונדיש בבירור
המאיץ המהיר ביותר שם, ורשם את ניצחונו ה-25. הוא הוכיח שהוא ימצא את הדרך
לנצח. תנו לו אצבע והוא כבר ייקח את הניצחון כולו.

כוכב של עבודה קשה; וגם – חותמת היסטורית
הבריטי חם המזג
מזכיר באופיו כדורגלן. הוא חי בזוגיות עם נערת זוהר שעשתה קריירה מצילומי
חזה חשוף בעמוד 3 המפורסם של העיתון סאן ולשניים נולדה ילדה ב-2012. 

למרות שיש לו
בתים באנגליה, באי מאן ובבסיס אימוניו בטוסקנה, בטור דה פראנס הוא לא מקבל
חדר לבד. במהלך הטור הוא חולק חדר עם מטאו טרנטין הצעיר, מפועלי הרכבת
המפורסמת שלו. נראה שחוכמת הניצחון עברה לטרנטין הצעיר, שבעצמו ניצח אתמול
לראשונה שלב בטור דה פראנס, בספרינט מתוך דבוקת בריחה לתוך העיר ליון.

לאחרונה קבע גדול
הספרינטרים הצרפתיים, אנדרה דאריגאד, ממרום 84 שנותיו ו-22 ניצחונות
השלבים שלו בטור דה פראנס, כי מארק קאוונדיש הוא הספרינטר הגדול ביותר בכל
הזמנים. לקוואנדיש זה מחמיא, אבל בשלב זה הוא מתעסק יותר בניצחונות בשלבים
הבאים עד לסיום הטור בפריז.

לגבי העתיד,
קאוונדיש מודע לקשיים של רכיבה תחרותית כמאיץ לאורך שנים. הוא אמר בעניין
זה – "זה פאקינג קשה. ממש קשה. אני לא יודע כמה שנים אוכל להמשיך לעשות את
זה… הלחץ לא נורמלי. אני לא רק מתאמן, יש עוד דברים שאני עושה: הקבוצה,
לימוד המתחרים בווידאו, לימוד הקבוצה שלי, לימוד מרוצים. זה לא לחץ לנצח,
זה לחץ לא להיכשל וכל הדברים שצריך לעשות כדי להימנע מכישלון. אני מתאמן,
וזה אמנם מעייף, אבל מנטלית זה פשוט מוציא את המיץ."

בינתיים, כשלקאוונדיש יוצא המיץ, שאר הדבוקה בדרך כלל נמצאת לפחות צעד אחד מאחוריו.

15.7.2013


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 


 

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כולם מכירים את הנתונים שלי והתארים בהם זכיתי. אבל למען האמת, ארצה לפני הכול להיזכר בתור אדם טוב ממיורקה. בתור ילד קטן שרדף אחרי החלומות שלי ועבד הכי קשה שאפשר בשביל להגשים אותם", רפאל נדאל בנאום הפרישה שלו מטניס.




הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

זה קריטי! על המדד החדש שאולי לא הכרתם. האזינו לפודקאסט של שוונג
זה קריטי! על המדד החדש שאולי לא הכרתם. האזינו לפודקאסט של שוונג
48:21
מרוץ חופים Run the Beach נתניה 2024
מרוץ חופים Run the Beach נתניה 2024
02:23
הצצה למרוץ חופים נתניה 2024
הצצה למרוץ חופים נתניה 2024
32
סימונה, אימה של דורון שטיינברכר החטופה בעזה, מזניקה במרוץ אייל
סימונה, אימה של דורון שטיינברכר החטופה בעזה, מזניקה במרוץ אייל
01:28
הזנקת מרוץ אייל 2024
הזנקת מרוץ אייל 2024
01:13
הסרטון הרשמי! מרוץ הגבורה חצי מרתון אופקים 2024 - רצים בשביל הגיבורים🎗
הסרטון הרשמי! מרוץ הגבורה חצי מרתון אופקים 2024 - רצים בשביל הגיבורים🎗
02:27
ממשגב לטופ העולמי: כוהנת האנדורו נגה כורם בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
ממשגב לטופ העולמי: כוהנת האנדורו נגה כורם בראיון פרישה בפודקאסט של שוונג
46:16
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
01:25
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
58
בין פריז להוואי: הפודקאסט של שוונג על החדשות בעולם האופניים והטריאתלון
בין פריז להוואי: הפודקאסט של שוונג על החדשות בעולם האופניים והטריאתלון
01:09:08
יומן מלחמה: יהל ודן אלתרמן בראיון מיוחד
יומן מלחמה: יהל ודן אלתרמן בראיון מיוחד
50:49
כבשו את הנמל: הסרטון הרשמי לסיכום פורט2פורט תל אביב 2024
כבשו את הנמל: הסרטון הרשמי לסיכום פורט2פורט תל אביב 2024
01:31
הצצה למשחה פורט2פורט 2024
הצצה למשחה פורט2פורט 2024
29
לגדל את הדור הבא של רוכבי האופניים: גיא ניב בראיון
לגדל את הדור הבא של רוכבי האופניים: גיא ניב בראיון
54:24
שנה ל-7.10: חי כהן משחזר את הרגעים בהם ניצל במסיבה ברעים
שנה ל-7.10: חי כהן משחזר את הרגעים בהם ניצל במסיבה ברעים
08