נשאר קצת אוויר לסיבוב אחרון? כריס פרום מדשדש לעוד עונה, כנראה אחרונה

מי שהיה אחד הרוכבים הטובים בעולם בעשור הקודם, הפך לרוכב משלים ולמטה מכך בישראל פרמייר טק, שלא נכלל בסגל לאף גרנד טור, אך עדיין חולם על הטור דה פראנס. גלעד גרוסמן עם סיפור דעיכתה של אגדה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כריס פרום | צילום: ישראל פרמייר טק

כמיטב המסורת, לרגל סיום העונה, כריס פרום העניק בשבועות האחרונים שורה של ראיונות לתקשורת לגבי העתיד שלו. אולם, אם בעבר הרוכב הבריטי המעוטר דיבר על החולצה הצהובה, או זכייה בקטעים, הפעם, לקראת מה שמסתמנת כעונתו האחרונה, פרום רוצה רק לרכוב פעם נוספת בטור דה פראנס. איך הגענו משמפניה בשאנז אליזה לתחתית הדירוג בגואנגשי?

לכתבות נוספות בנושא:
"רציתי להמשיך, אבל אמרו לי שהקבוצה מלאה": גיא שגיב בראיון פרישה
אליפות העולם באופניים תיערך לראשונה באפריקה, אך הנבחרות לא ששות להגיע
שפל במספר הישראלים: סגל קבוצת הפיתוח של ישראל פרמייר טק פורסם

פרום, ואת זה חשוב לציין, הוא אחד הרוכבים המעוטרים בהיסטוריה. הוא אחד משבעה רוכבים שזכו בכל שלושת הגראנד טורים, ושבע הזכיות שלו מציבות אותו במקום הרביעי אי פעם. יש לו 46 ניצחונות בקריירה, ובעשור הקודם הוא שלט במרוצי הקטעים.

השינוי החל ב-2019, כאשר פרום היה ממוקד בזכיה חמישית בטור. אז היה מעורב בתאונה קשה (ורוויית תאוריות קונספירציה) במהלך הדופינה. הוא הובהל לטיפול נמרץ "במצב רציני" כשהוא סובל משברים רבים. הוא אמנם השתקם מהפציעה, אחת מיני רבות שסבל ממנה לאורך השנים, אבל הקריירה שלו לא.

כריס פרום בחולצה הצהובה | צילום: Konstantin Kleine

בדיעבד, סימני האזהרה היו שם עוד קודם לכן. 2017 הייתה שנת שיא עבור פרום, שזכה בדאבל טור-וולטה. אבל, זמן קצר לאחר מכן התלקחה סביבו שערורייה שנבעה משימוש במשאף לאסטמה. בשלב מסוים היו אפילו קריאות להשעות אותו. הוא החליט להשתתף בג'ירו, אבל התרסק ברכיבת אימון לפני הקטע הראשון בירושלים ונראה חלש בהרים. הוא אמנם זכה לבסוף במרוץ, אבל נזקק לרכיבה אגדית בקטע ה-19 כדי לנצח רוכבים פחות מוכשרים ממנו.

הוא זכה לראשונה בחולצה הוורודה, אבל לא נראה כמו שליט הכביש הבלתי מעורער. הוא יסיים שלישי בטור באותה שנה, לאחר כמה תאונות והחלטה לשמש כעוזר של גריינט תומאס כשהיה ברור שהוא לא יכול לנצח. לדבריו, הוא הרגיש מצוין באימונים ב-2019, עד התאונה שסיימה את העונה עבורו. עבור קבוצת איניוס, שבשורותיה תומאס והכישרון הצעיר אז ואלוף הטור בהמשך, אגן ברנאל, הפציעה פתרה את פלונטר ההובלה.

הוא חזר להתחרות כעבור שמונה חודשים, אבל התוצאות היו רחוקות ממה שהוא קיווה. איניוס החליטו לשחרר את הרוכב המוביל של הקבוצה, וישראל פרמייר טק (אז עוד ישראל סטארט אפ ניישן) זינקה על ההזדמנות. כבר אז עלו סימני שאלה סביב ההיגיון המקצועי להחתים רוכב בן 35 שעבר פציעה קשה, ולשלם לו את אחת המשכורות הגבוהות בסבב. אבל פרום והבעלים סילבן אדמס התעקשו שזה לא תעלול יחצני. "יש לי תחושה שנעשה דברים גדולים ביחד", אמר הבריטי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג עם כריס פרום, גיא ניב וסילבן אדמס | צילום: נועה טולדו

זאת הייתה ההחתמה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הספורט הישראלי, אולם, די מהר היא הפכה, כדבריו של רוכב העבר מייקל רסמוסן (שלאור עברו אולי עדיף שלא יתבטא), ל"החתמה הגרועה בהיסטוריה של ענף האופניים". הדני שלח את חיצי הביקורת שלו לעבר הקבוצה, והוסיף שמבחינת פרום "מדובר בתוכנית פנסיה מעולה".

בעונותיו הראשונות בקבוצה הישראלית פרום עוד התחרה במרוצים הגדולים, אבל לא בדיוק כפי שתוכנן. בטור של 2021 הוא היה "רוד קפטן", רוכב ותיק שמטרתו לסייע למוביל הקבוצה, מייקל וודס. הוא סיים במקום ה-133. שנה לאחר מכן פרש כשחלה בקורונה במהלך המרוץ. הוא התחרה בוולטה, מרוץ נוסף שניצח בעבר, אבל סיים רק במקום ה-113.

בשנתיים האחרונות הוא לא רכב באף גרנד טור. לאחר שלא נבחר לסגל של הקבוצה לטור לפני שנתיים, הוא גם ספג ביקורת נוקבת מאדמס. "איך אפשר לומר שהוא מצדיק את הכסף", אמר הבעלים של IPT. "החתמנו את כריס כדי להוביל את הקבוצה בטור דה פרנס והוא אפילו לא פה. ליכולת שלו אין קשר לפציעות שלו לדעתי. אני לא חושב שכריס כבר לא משתמש בזה בתור תירוץ". הבעלים הוסיף שהקבוצה לקחה סיכון כשהחתימה את "רוכב הגרנד טור הטוב ביותר בדורו", אבל חשוב מכל, הקבוצה לא פעלה להתיר את החוזה שלו, שמסתיים בשנה הבאה.

כריס פרום | צילום: נועה ארנון

מעט מאוד רוכבים נותרו בסבב מהעידן של פרום. רוב מתחריו, אותם ניצח פעם אחר פעם כשהיה בשיאו, פרשו כשהם עדין תחרותיים. וינצ'נזו ניבאלי פרש לפני שנתיים, בגיל 38, לאחר שסיים רביעי בג'ירו. רומן בארדה הודיע שיפרוש בשנה הבאה, לאחר שלבש העונה לראשונה את החולצה הצהובה. אלחנדרו ואלוורדה משך עד גיל 42, אבל במרוצו האחרון עוד סיים שישי באיל לומברדיה. תומאס כבר בן 38, אבל בשנתיים האחרונות סיים פעמיים על הפודיום בג'ירו.

איפה הם ואיפה פרום. שנה שעברה הוא רכב ברואנדה, בסין, בצ'כיה ובאוסטרליה. השנה אמנם השתתף בדופינה (מקום 81) ובטיראנו אדריאטיקו (לא סיים), אבל גם נדד לרומניה ונורווגיה, למרוצים שלכאורה לא הולמים את מידותיו, או לפחות לא את מידות העבר שלו. "הוא כמעט הפך לליצן במשרה חלקית שמסתובב בכל מיני מרוצים קטנים", לעג רסמוסן.

"אני באמת חושב שבשנים הראשונות כשהוא הצטרף לקבוצה, אחרי הפציעה, הוא באמת היה משוכנע שהוא יוכל לחזור לעצמו ויוכל לחזור לרמות האלה", אמר לאחרונה בפודקאסט של שוונג הרוכב הישראלי גיא שגיב, שרכב עם פרום בשנים האחרונות ב-IPT. "הוא היה מתוסכל מזה יותר מכולם. הוא עובד קשה בטירוף, שעות על שעות ואימונים קשים. לא הייתי מופתע רק על פי העבודה שלו אם היה מצליח לחזור לרמה שלו. לא נראה לי שהוא השאיר אבן לא הפוכה. הוא עשה כל מה שהוא יכול כדי לחזור לעצמו. לא יודע אם זה הגוף או משהו מנטלי, אם זה גם וגם, אבל זה פשוט לא קרה. הוא אפילו לקח הרבה צעדים אחורה".

לדבריו, בשנים אחרונות פרום קיבל את זה שהוא כבר לא יחזור לרמה שהיה בה. "הוא לא חי באשליות ולא מנסה להסתיר דברים", אמר. ואכן, נדמה שכעת, כשהוא מתקרב לגיל 40, פרום מבין שאין טעם יותר לטעון שהוא תחרותי. אם כאשר חתם בקבוצה דיבר על ניצחון בטור, ושנה שעברה עוד קיווה לזכות בקטע, היום מי הוא מדבר כבר במושגים של דומסטיק. "בשלב הזה", אמר בראיון לאחרונה, "אני רק מחפש מה אני יכול לעשות בשביל הענף. אם להיות מציאותיים, אני כבר לא מחפש ניצחונות לעצמי".

"הוא עדין עובד קשה, ומעבר לכל הוא נהנה מזה. הוא נהנה מהעבודה הקשה מלרכוב ולהתחרות", אמר שגיב. "אמנם יש עליו הרבה ביקורת, על גבול השנאה וחוסר הכבוד ברשתות, אבל אני מכבד אותו לגמרי ומבין שהוא נהנה מזה, זה מה שהוא מכיר, והוא גם כנראה מקבל על זה כסף לא רע. לא חושב שהייתי עושה משהו אחר במקומו".

ואכן, עם משכורת שנתנית שמוערכת בסביבות 4 מיליון אירו ומקום מובטח בהיסוטוריה של הענף, פרום לא נשמע ממורמר במיוחד או מוטרד במיוחד מהביקורת. "אני צריך להיות כן ולהבין שאני לא יכול להציב לעצמי את אותם אתגרים כמו שהיו לי לפני התאונה, אבל אני עדין נהנה על האופניים", אמר באחד הראיונות שהעניק. "אני אוהב את הענף ואני אוהב לרוכב ולכן זה קל יותר".

כריס פרום | צילום: ישראל פרמייר טק

מדבריו של פרום ניתן להבין שלצד לצד הכסף הגדול וההנאה מהרכיבה (ובימינו גם הלו"ז שלו הרבה פחות טובעני ומאפשר יותר זמן בבית) מה שגורם לו להמשיך להתחרות, ובעיני מבקריו להתבזות, זה החלום. אמנם זה כבר לא החלום לחצות את השאנז אליזה בחולצה הצהובה ולהצטרף לקבוצה המצומצמת של רוכבים שזכו בטור חמש פעמים, אלא להופיע פעם נוספת על הבמה הגדולה מכולן, או לכל הפחות באחד הגרנד טורים.

"זה לא מטורף לחשוב שאני יכול לחזור לטור", אמר בראיון למארקה. "אני ממשיך לחלום על זה. האתגר שלי הוא לנסות שוב להשתתף באחד הגדולים".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • חגי אשלגי הגיב:

    בספורט מקצועני, לצעירים יש שנים של הוכחת יכולת בהן הם לרוב underpaid.
    בשלהי קריירה, אם ספורטאי מקצוען חתום על חוזה אחרון ארוך שנסמך על יכולת עבר (כמו פרום), אז בסופו הוא לרוב overpaid.
    פרום ניהל מו"מ מוצלח, וקיבל חוזה טוב בשבילו על סמך הישגי העבר שלו.
    זכותו לממש אותו.
    דעת הקהל כאן די חסרת משמעות

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הגענו להיות בטופ האירופי, זה מרגש. אם הכל מתחבר, שיא אירופי זה דבר בהחלט רלוונטי עבורי, למה לא", מארו טפרי מכוון גבוה רגע אחרי שבירת השיא הישראלי במרתון




מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג