ממש לא רק לטניסאים: מהו מרפק טניס ואיך נוכל למנוע אותו?

בניגוד לשם שניתן לו, רק מעטים מהסובלים מהתופעה עוסקים בטניס. אז איך הכאבים הללו נגרמים ואילו תרגילים מומלץ לשלב ביומיום כדי למנוע אותם? עדי שיף עם הפרטים, וגם עם סרטון להדגמה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עדי שיף בתרגול למניעת מרפק טניס | צילום: רועי שלם

הגוף שלנו כל הזמן מדבר אלינו. כשהוא רוצה להתריע שמשהו אינו כשורה, הוא מדבר ב"שפת הכאב". כלומר, אם משהו לא תקין בגוף, הוא מעיר אותנו לפעול בנידון על ידי כך שהכאב באזור הרלוונטי או באזור שקשור אליו מתחיל להיות מורגש וללא טיפול, אף מחמיר.

לכתבות נוספות בנושא:
פיזי, נפשי, או השילוב בין השניים: ממה נגרמת חולשה ברגליים ואיך נתגבר עליה?
תתחילו להניף! על חשיבות שילוב תרגילי הנפת הרגל הצידה באימון
נסו בעצמכם: 7 תרגילים קצרים שיעזרו לכם לשמור על גב זקוף

"מרפק טניס" (Tennis elbow) הוא למעשה, תסמונת שגורמת לכאבים בדרגות חומרה שונות בחלק החיצוני של המרפק ויכולה להיגרם, בין היתר, מהפעלת כוח, כמו למשל באימונים או בסוגים שונים של עבודה פיזית. גם ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לגרום לכך. מדובר בתסמונת שכיחה למדי בכל הנוגע לפנייה לטיפול, בשל מוגבלות התנועה שהיא גורמת. למרות השם המחייב, תופעת מרפק טניס אינה שייכת רק לאלו שמשחקים טניס. למעשה, רק כ-10 אחוזים מהלוקים בתסמונת משחקים טניס.

לא לטניסאים בלבד | צילום: Shutterstock

הסיבות לתופעה
איך הכאב נגרם? לפי מחקרים, הוא נובע מניוון של הגיד באזור אחיזתו בצד החיצוני של מפרק המרפק וזה קורה בעקבות מאמץ יתר של השרירים בחלק החיצוני של המרפק והאמה.

הכאב עלול לגרום לפגיעה כללית באיכות החיים ואפילו בביצוע פעולות מאוד פשוטות שמבוצעות ביומיום, כדוגמת שתיית קפה, העברת חפצים ממקום למקום והרמת יד. הקושי מתבטא גם בביצוע תנועות סיבוביות של האמה ומפרק כף היד, כמו למשל, בעת פתיחת מכסה של צנצנת.

הכאב והרגישות יכולים להופיע בעוצמות שונות, הכאב יכול להיות נקודתי, אבל גם עלול להתפשט לכיוון האמה, ולהשפיע על נוקשות המרפק. תנועה חוזרת ונשנית של שורש כף היד יכולה לעודד את הופעת התסמונת והיא מופיעה לרוב, מטבע הדברים, ביד הדומיננטית. התנועות החוזרות והנשנות גורמות לעומס יתר על הגידים ועל כן, ככל שחולף הזמן, נגרם הניוון והרקמה הפגועה היא זאת שבעצם, גורמת לכאבים.

עדי שיף בתרגול למניעת מרפק טניס | צילום: רועי שלם

לרוב, אנשים שסובלים ממרפק טניס הם בסביבות גיל 30 עד 50, אך גם קיימים מקרים בהם התופעה מתרחשת בגילאים צעירים יותר, וכאמור, בסבירות גבוהה יותר לאלו שעוסקים בספורט או עבודה פיזית כחלק מהשגרה.

קיימים כאבים נוספים ושונים במרפק שמזכירים באופיים וצורתם את הכאב שמגיע בעקבות תסמונת מרפק הטניס, ולכן, בכל מקרה בו מתפתח כאב, מומלץ להתייעץ עם רופא לקבלת טיפול מתאים.

איך נימנע
אם אפשר להימנע מהגעת מרפק הטניס לחיינו, כמובן שעדיף שכך ולכן כדאי להתנהל עם הגוף בהתאם ולמנוע את המצב מראש, או לפחות להוריד את הסיכוי ללקות בתסמונת. תחילה אציין שמאוד חשוב להתאמן על בסיס קבוע, לתחזק ולחזק את הגוף. במקביל לאימונים ותוך כדי אימונים ישנן פעולות פשוטות שאם תבצעו אותן, תקטינו או תעלימו את הסיכוי ללקות בתסמונת.

מאחר ונוקשות בשרירי החזה יכולה לעודד את הגעת התסמונת או את עוצמת הכאב עם הגעתה, חשוב שנכניס ליומיום שלנו תנועות שעושות פעולה הפוכה לכיווץ שרירי החזה ודווקא פותחות ומאריכות את שרירי החזה ובכך יתקיים איזון נכון ב"משחק" כיווץ והארכת השריר. אלו תנועות פשוטות שניתן לבצע בכל עת וחשוב שהן תהיינה חלק בלתי נפרד משגרת היומיום. לצורך העניין, אחרי עבודה של כיווץ על שרירי החזה, בצעו תרגילים שמבצעים את הפעולה ההפוכה ומאריכים את שרירי בית החזה.

בסרטון שלפניכם תרגילים שיעזרו לכם לפתוח את אזור בית החזה ויעשו לכם, באופן כללי, טוב לגוף:

 


 

למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הספורט מציב לנו יעדים ומטרות להיאחז בהם. לשאוף אליהם. כל פעם שנופלים על הברכיים ונשברים לרסיסים, נאספים, נעמדים על הרגליים וממשיכים הלאה, ושוב נופלים ושוב נעמדים", איה מידן, טריאתלטית מבארי שניצלה מהטבח ב-7.10


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג