מאת:אייבי גילת
מרוץ מילאנו-סן רמו יחל ביום שבת (22.3) הקרוב באיטליה ויחגוג 100 שנים להיווסדו. המרוץ הקלאסי הוא הראשון שפותח את העונה של מרוצי הקלאסיקות והוא נחשב גם לארוך ביותר, 294 ק"מ. הרוכבים האיטלקים פייבוריטים גם הפעם
המרוץ מתקיים משנת 1907 עד היום כמעט ברציפות!
מילאן סן רמו הוא המירוץ הראשון מתוך 5 המונומנטים. המירוץ הקלאסי שפותח למעשה את העונה של מרוצי הקלאסיקות, וכך גם נקרא, הקלאסיקה של האביב (La classica di Primavera). השנה תיערך המהדורה ה-99 של המרוץ. מאז שנת 1907, כמעט 100 שנה ברציפות נערך המרוץ. בגלל שתי מלחמות העולם בשנים 1916 ו – 1944/5 הוא לא נערך.
המרוץ מתחיל מהעיר מילאן בצפון איטליה לסן רמו שבמערב. אורך המרוץ 294 ק"מ. מילאן סן רמו הוא המרוץ הקלאסי הארוך ביותר מכל הקלאסיקות. השנה נפקד מקומו של המילאן סן רמו מרשימת המרוצים של הפרו טור כמו עוד 10 מרוצים ידועים אחרים בשל סכסוך שהתגלה בין מארגני הטורים הגדולים וה-UCI התאחדות האופניים הבינלאומית.
באירופה עונת מרוצי הכביש מתחילה להתחמם. מירוץ בעל אורך בסדר גודל כזה מיד עם תחילת עונת המירוצים החד יומיים מציב בפני הרוכבים אתגר של סיבולת קשה ביותר. לרכב כמעט 300 ק"מ במהירות ממוצעת של קרוב ל-45 קמ"ש במשך 7 שעות, מראה למעשה מיהו הרוכב שנמצא בכושר גופני גבוה עם תחילת העונה. זהו כנראה גם הרוכב שעבד קשה בחורף והכין את עצמו לקראת העונה.
מרוץ פתיחת העונה מילאן – סן רמו נקרא בשל אופיו המתגלגל והנוח יחסית, 'המרוץ של הספרינטרים', בעוד שהמרוץ שסוגר את העונה, הג'ירו של לומברדיה, שהוא הררי מטבעו נקרא, 'המרוץ של המטפסים'.
הטופוגרפיה של המרוץ היא מישורית בעיקרה פרט לכמה גבעות מתגלגלות אולם משנת 1960 הוסיפו למרוץ כדי לעשות את הסלקציה בין הרוכבים, כמה ק"מ לפני הסיום את הגבעה של הפוגיו (Poggio). בדרך כלל, בגבעה הזו ישנן התקפות שמכריעות את גורל המרוץ. בשנת 1982 הוסיפו עוד גבעה, הג'יפרסה (Cipressa), שנמצאת ליד אימפריה, שוב מתוך כוונה לדלל את הטוענים לכתר.
הרוכב המצליח ביותר בתולדות המילאן סמו הוא כמובן אדי "קניבל" מרקס שזכה 7 פעמים בין השנים 1966 ו-1976. אריק זאבל הסופר ספרינטר הגרמני זכה 4 פעמים בין השנים 1997 ו- 2001. למרות שמדובר במרוץ של ספרינטרים היו כבר בעבר מקרים שבהם קבוצת בריחה הגיעה לפני הפלוטון. ב-1995 לוראן ז'אלאבר ומאוריציו פונדריאסט ברחו לפלוטון ובספרינט הסיום ניצח ז'אלאבר. במהדורה של 2006 אלסנדרו באלאן ופיליפו פוזאטו תקפו בעליה האחרונה של הפוגיו ובספרינט הסיום פוזאטו ניצח.
אם מזג האוויר יאפשר ולא יהיו מימטרים מדובר במירוץ בעל אופי מהיר ביותר. לפני שנתיים ב-2006 המהירות הממוצעת הייתה כמעט 46 קמ"ש על 300 ק"מ ! (שיא המסלול 45.8 קמ"ש נקבע על ידי ג'יאני בוניו ב-1990).
ב-5 השנים האחרונות ניצחו את המרוץ הספרינטרים האיטלקים, שסביר להניח שיהיו מעורבים גם השנה בניסיונות לנצח את המרוץ. פאולו בטיני ניצח כאן ב- 2003, אוסקאר פריירה פעמיים ב- 2004 ובשנה שעברה 2007, ואלסנדרו פטאקי בשנת 2005.
כפי שהדברים נראים כעת אילו גם המועמדים העיקריים לנצח את המירוץ השנה. הרכבת של מילראם (קבוצה של פטאקי) תכתיב קצב גבוה מאוד לקראת סוף המרוץ, במיוחד שיושב בה אריק זאבל שיודע בדיוק מה לעשות ואיך להוביל את האיש שלו פטאקי כל הדרך לניצחון. על הגלגל של פטאקי סביר מאוד להניח שישב אוסקאר פריירה הספרינטר המעולה מראבובנק ואלוף העולם 3 פעמים שביום טוב הוא הספרינטר הכי טוב בעולם. פאולו בטיני נראה לא כל כך טוב בתחילת העונה. הוא העלה קצת במשקל וזוהי גם העונה האחרונה שלו כמקצוען. הוא ודאי ירצה להשאיר איזה שהוא חותם לפני שהוא עוזב את הזירה. תמיד יש את הסוסים השחורים. אלסנדרו באלאן נראה מצויין בטיראנו אדריאטיקו והוא מומחה קלאסיקות לא קטן שניצח בשנה שעברה את הטור דה פלאנדרס. לפי התחזית זה נראה כמו דו קרב בצהרי היום, פטאקי ופריירה ראש בראש. אולי יצוץ לנו איזה שפן קטן, יהיה מעניין זה בטוח.