גיא שגיב פרש אתמול (חמישי) מרכיבה תחרותית בגיל 29, אחרי עשר עונות פורצות דרך בישראל פרמייר טק. יש לומר ביושר, העונה האחרונה של שגיב הייתה פחות מוצלחת מבחינה הישגית, בעיקר בגלל מחלת הנשיקה בה חלה מעט אחרי פתיחת העונה וגרמה לו להפסיד חודשים משמעותיים בתחילתה.
לכתבות נוספות בנושא:
סופו של עידן: גיא שגיב הודיע על פרישה מרכיבה תחרותית
מי פנוי בטוויטר? רוכבים ללא חוזה פונים לרשתות כדי למצוא קבוצה
כריס פרום חולם על טור דה פראנס אחד נוסף ומגדיר את פוגצ'אר כ"רוכב המאה"
גם עונה זו לא מעיבה על הישגיו הרבים ועל הזכויות הרבות שיש לו בקידום הענף בישראל, אך בעולם האופניים הקר, כנראה שהעונה האחרונה היא זו שעלתה לו בהארכת החוזה. לאחר תום העונה (ודווקא לאחר שהראה סימני חזרה לכושר), הקבוצה הישראלית לא הגישה לשגיב הצעה לעונה נוספת והוא בחר שלא לחפש קבוצה אחרת, אלא לסיים את הקריירה המקצוענית. בקבוצה יש הערכה אדירה וכבוד רב לשגיב, ולפיכך הוצעה לו הזדמנות להישאר בקבוצה ולהשתלב בצוות המקצועי.
שגיב מספר שהיה רוצה להמשיך בקריירה המקצוענית שלו כרוכב: "רציתי להמשיך עונה אחת נוספת לפחות. בסופו של דבר זה לא הסתייע מצדה של הקבוצה ואני מרגיש תחושה מסוימת של היעדר מיצוי. אני עדיין צעיר. אבל עשיתי דרך מדהימה. הקבוצה אכן הציעה לי להמשיך בתפקיד מקצועי ואני פתוח לכך. יש בי את היכולת לעבוד עם רוכבים צעירים כדי לעזור להם להשתלב בעולם המקצועני. אני מאמין ביכולתי לקדמם ואני מאמין גדול בישראלים הצעירים שלנו".
"אנחנו חייבים לו הרבה"
בכל מקום אליו נפנה, נשמע מילים טובות ושפע מחמאות לשגיב. הרוכב הצעיר של IPT נדב רייסברג, שהשלים השנה בהצלחה את העונה הראשונה שלו כמקצוען, אומר ששגיב התווה עבורו את הדרך: "כנער, אני זוכר שהסתכלתי עליו כרוכב ישראלי גדול. כאשר הגעתי לקבוצה הצעירה, הוא היה שם עם עצות ושפע נדיבות. בשם הדור הצעיר – אנחנו חייבים לו הרבה".
דרור פקץ', הספורט דירקטור הישראלי של הקבוצה: "עבורי גיא מהווה נקודת מפנה של ענף שלם. עולם האופניים הישראלי מתחלק לשניים: לפני ואחרי גיא שגיב. גיא פרץ דרך והראה לכולם שזה אפשרי. אחריו, ובזכותו, הגיעו עוד. בהתנהלותו, גיא היה דוגמא ומופת. הוא יחסר לי על הכביש".
מנהל הקבוצה הפיני צ׳ל קרלסטרום, ליווה את שגיב שנים רבות: "הוא היה חבר קבוצה למופת, עובד ומחויב עד הסוף עבור חבריו לקבוצה. הוא רשם ציוני דרך גדולים עבור הענף בישראל ואני מקווה שנוכל ליהנות עכשיו מתרומתו כחבר בצוות המקצועי שלנו".
הרוכב הקנדי גיום בוייווה הפך במרוצת השנים לחברו הקרוב ביותר של שגיב בקבוצה: "גיא שגיב הפך לקטר המוביל של הרוכבים בישראל אל העולם המקצועני והיה לדמות מפתח בקבוצה כולה מאז הקמתה. הייתה לי הזכות לרכוב אתו שכם אל שכם במהלך תשע העונות האחרונות ולצפות כיצד התפתח מגבר צעיר לבעל ואבא. גיא היה תמיד המנטור של הצעירים שלנו ודוגמא לחבר הקבוצה המושלם. מעטים יכולים להתגאות בקריירה כזו ואני כבר קצר רוח לראות מה צופן הפרק הבא בחייו".
תחילת הדרך
לא רבים זוכרים זאת, אך הדרך של שגיב למרכז הבמה כלל לא הייתה פשוטה. בתחילת עונת 2015 שגיב הצעיר ניסה להתקבל לקבוצה הישראלית שזה עתה נוסדה, ונקראה אז סייקלינג אקדמי. אבל ראשי הקבוצה העדיפו ארבעה ישראלים צעירים אחרים. שגיב לא ויתר, והמתין להזדמנות שלו להוכיח שזו הייתה טעות. ההזדמנות באה באליפות ישראל כאשר הרוכב בן 20 הדהים את כל רוכבי האקדמ״ המקצוענית וגנב את הניצחון מתחת לאפם. יום או יומיים למחרת הוא כבר הוחתם על חוזה מקצועני ונשלח כמעט מיד לייצג את הקבוצה כאלוף ישראל הטרי בטור של קולורדו,
הרוכב הישראלי הצעיר הבין מהר מאד עד כמה עמוקים המים אליהם נזרק כמעט ללא הכנה: שכן, הוא לא הצליח לסיים את השלב הראשון… שגיב סיפר על כך: "זה היה רגע נמוך מאד. לא הייתי מוכן, בטח לא פיזית. הייתי טירון וגם גררתי פציעה – כך שזה התנקם בי מיד. אבל אפילו ברגע המביך הזה האמנתי בעצמי לגמרי, כך שאם היו שואלים אותי גם אז אם יש מצב שאתחזק קריירה מקצוענית בקבוצה במשך עשר שנים עם גרנד טורים ומאות מרוצים – זה לא היה נשמע לי הזוי. האמנתי בעצמי: חלמתי על זה. רציתי בזה והגשמתי את זה".
הרגע הגדול מכולם אינו נתון במחלוקת: ירושלים. יום ששי בצהריים. 4 במאי 2018. שגיב על כן הזינוק לשלב הפתיחה נגד השעון בג'ירו ד'איטליה. "הקהל הישראלי הקיף אותי", הוא נזכר: "המונים היו שם והם צרחו קריאות עידוד בטירוף, ואני כולי בצמרמורות. עד היום אני יכול לעצום עיניים ולחזור לרגע בו האדמה אשכרה רעדה". הוא עמד בפני תלאות בשלושת השבועות של טור אופניים המפרך שבאו אחר כך אבל סירב להיכנע. זה תמיד היה חלק מהאופי שלו, העוצמה המנטלית: "סבלתי קשות אבל גם ברגעים הכי קשים הייתי בטוח שאעשה זאת".
בחוכמה של בדיעבד, שגיב מספר כח מקננת בו תחושה שדווקא רגעי התהילה המוקדמים האלה, הסיטו את הקריירה שלו למסלול שהתלווה אליו גם טעם של החמצה: "אני מאד גאה בדרך שעשיתי כמובן. אבל אם יש פספוס אחד שעליו אני מצר, היא העובדה שלא השגתי ניצחונות אישיים למעט הניצחונות באליפויות ישראל. התסכול נובע בעיקר משום שאני משוכנע שהיה לי את הפוטנציאל לנצח בעקביות אבל הפוטנציאל לא מוצה. מדוע? יתכן מאד שנזרקתי למים העמוקים מהר מדי. ההצלחה בג'ירו שכנעה את הצוות המקצועי שלהיות דומסטיק זה היעוד שלי. מצד אחד זה הצליח, אבל מצד שני איבדתי הזדמנות להפוך להיות רוכב קלאסיקות מהיר. היה בי את זה. אבל אין לי טענות לאיש. להיפך. קיבלתי מהקבוצה הכל וגם נתתי לה את כל מה שיש בי".
גיא שגיב במספרים:
מירוצים: 467
קילומטראז' מירוצים: 65,267 קילומטרים
שעות מירוצים: 1727 שעות
ניצחונות אישיים : 5
פודיומים אישיים : 6
טופ 10: 4
אליפויות ישראל בכביש : 2015,2016,2019
אליפויות ישראל נגד השעון: 2017,2020
קילומטראז' אימונים : 208,568 אלף קילומטרים
גובה מצטבר באימונים ומרוצים: 3,116,057 מטרים
קלוריות שנשרפו במהלך האימונים והמרוצים: 5,939,736 קלוריות