לרכוב בטור? אחת העבודות הכי גרועות בעולם

המאמן ליאור זך-מאור חושב שבמידה מסויימת להיות רוכב אופניים מקצוען זה להיות חלק מקרקס ואם מוסיפים לזה את הפציעות והשכר שאינו מרקיע שחקים, מדובר ב"עבודה" די מזעזעת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טור דה פראנס 2014
PARIS, FRANCE - JULY 27: (L-R) Rafal Majka of Poland and Tinkoff-Saxo King, Thibaut Pinot of France and FDJ.fr, Vincenzo Nibali of Italy and Astana Pro Team and Peter Sagan of Slovakia and Cannondale ride together during the twenty first stage of the 2014 Tour de France, a 138km stage from Evry into the Champs-Elysees, on July 27, 2014 in Paris, France. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

כשהייתי ילד חלמתי להיות כדורסלן. היתה לי תשוקה אדירה לספורט בכלל ולספורט הזה בפרט. המודל שלי היה דראזן פטרוביץ (השחקן הארופאי הכי טוב בכל הזמנים לדעתי) וכל מה שרציתי היה להדמות לו. להיות ספורטאי מקצוען נראה לרובינו מאוד זוהר ומיוחד. אם אני נהנה מזה כתחביב, כמה כיף יהיה להפוך את זה למקצוע. לעשות רק את זה ועוד לקבל על זה כסף. לשחק כדורסל כל היום או לרכוב על אופניים. ברור. או שלא?

PARIS, FRANCE - JULY 27:  Marcel Kittel of Germany and Team Giant-Shimano celebrates as he crosses the line to win the twenty first stage of the 2014 Tour de France, a 138km stage from Evry into the Champs-Elysees, on July 27, 2014 in Paris, France.  (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)

המטרה היא לבדר. מרסל קיטל מנצח קטע 21 בשנה שעברה | צילום: Getty Images

"הרוכבים הם חיילים של המועדון"

הטור הזה עוסק בטור (דה פראנס) ובחרתי להקדיש אותה לרוכבים המשתתפים בו. לא לתחרות עצמה. הרוכבים הם חיילים בצבא חברה כזאת או מותג אחר. בענף כמו כדורסל או כדורגל יש למועדון זכות קיום בסיסית בזכות מכירת כרטיסים ומנויים. בענף האופניים לא. הכל מבוסס חסויות של חברות מסחריות כשהאינטרס העיקרי ואולי היחיד שלהן הינו למכור יותר. או לפחות לשפר את התדמית הציבורית שלהן.

עוד כתבות טור דה פראנס
בטור דה פראנס עוד לא הבינו כנראה את כוחן של הנשים
ארבעת הבנים המועמדים של הטור דה פראנס
איזה קטע: 21 הקטעים של טור דה פראנס 2015

הספורטאים-רוכבים הם כלי. חשוב אמנם, אבל עדיין כלי. למעשה בכל קבוצת ספורט מקצוענית הספורטאים הם סוג של "חיילים של המועדון". כדורגל, כדורסל, או אופניים. זה לא ממש משנה. המושג "חיילים" מתפרש אצל רובינו באופן יותר שלילי מאשר חיובי כנראה. לא תמיד לגמרי בצדק. המועדון דואג לספורטאים לכל מחסור. החל ממגורים דרך הסעות, רכב, ארוחות, מסגרות לילדים, ועד מעטפת מקצועית ולוגיסטית מלאה לאימונים ותחרויות או משחקים.

המועדון "עובד קשה" מאוד בשביל לשרת את הספורטאי. לאפשר לו את התנאים האופטימליים להצלחה ולנטרל עבורו "רעשים" מיותרים וטרדות שעלולות להסיט את תשומת לבו מהעיקר. אבל מאידך הספורטאי נדרש למלא את צרכי המועדון ולספק את הסחורה שעבורה הוא מקבל שכר ומעטפת. הספורטאי נדרש לספק ביצועים.

להיות ספורטאי מקצוען זאת לא תמיד כזאת עבודה מדהימה כפי שמרביתנו נוטים לחשוב אולי. למעשה, במקרה של רוכבי אופני כביש, אני חושב שזאת עבודה גרועה להחריד. רוכב כביש מקצוען מקבל שכר בסיסי הוגן אבל השכר הזה נזיל מאוד. אם היתה לו עונה גרועה לא בטוח שהוא ימצא חוזה בעונה הבאה. אם היתה לקבוצה עונה גרועה או חלילה היא היתה מעורבת בפרשיית חומרים אסורים לא בטוח שבכלל תהיה קבוצה בעונה הבאה.

סיכון גבוה – שכר נמוך

להיות רוכב פרו טור זאת עבודה ברמת סיכון מאוד גבוהה. הסיכויים להיות מעורב בתאונה במרוץ הם גבוהים למדי. חיים על הקצה. לוקחים סיכונים מוחשיים על בסיס יומיומי כמעט. אחרת אין לך סיכוי לבלוט ולנצח. ואם אתה לא בולט ו/או מנצח, אתה לא תוכל להמשיך להתפרנס כרוכב מקצוען.

טוני מרטין רוכב גרמני נפצע בטור דה פראנס

הסיכויים להיות מעורב בתאונה במרוץ הם גבוהים למדי. טוני מרטין לאחר שנפצע השנה

זה אומר לחיות על מזוודות ולישון בבתי מלון יותר מאשר בבית. חלק מהנסיעות לתחרויות מתוכננות הרבה חודשים מראש אבל לא כולן. אם רוכב מהקבוצה שלך נפצע או חלה, יש סיכוי שתוקפץ להחליפו במרוץ בהתראה קצרה. זה אומר לרכוב בגשם, בשלג, ובשרב. לפעמים על אספלט גרוע ולפעמים על אבני פאבה עתיקות. באבק משתק ריאות או בסערה.

במידה מסויימת להיות רוכב אופניים מקצוען זה להיות חלק מסוג של קרקס. המטרה היא לבדר. וכדי לבדר צריך ביצועים יוצאי דופן בתנאים יוצאי דופן ועם רמות סיכון יוצאות דופן. אחרת זה לא מבדר ולא מעניין את הציבור. ואז אין ספונסרים ואין כסף. לא במקרה מדי עונה הרוכבים מאיימים בשביתה או אפילו שובתים בפועל. הזכויות שלהם הם בערך הדבר האחרון שמעניין את מארגני המרוצים והספונסרים. שישחקו בפנינו וישתקו. שיגידו תודה שהם רוכבים על אופניים כדי להתפרנס ולא עובדים ליד התנור הרותח במאפיה בכפר הקטן באיטליה או צרפת.

ובאמת, רבים מהרוכבים באים מרקע סוציואקונומי לא גבוה והם מוכנים לעשות כמעט הכל בשביל הסיכוי לזכות בתהילה. במדינות מסויימות רוכב אופניים הוא גיבור לאומי לא פחות משחקן כדורגל או נהג פורמולה. וזה לא שהשכר ממש מצדיק את ההקרבה, התנאים, והסיכון. למעט הכוכבים, מרבית הרוכבים משתכרים יפה אבל לא מתעשרים במהלך הקריירה שלהם שנמשכת כעשור. אחריה הם נאלצים להמשיך לעבוד בתחום או לפנות לאפיקים אחרים.

אני אוהב מאוד לרכוב על אופניים. אבל כשאני צופה בטור אני לא מקנא ברוכבים. למעשה, אני די מרחם עליהם. וכל זה עוד לפני שכתבתי מילה על החומרים האסורים…

צילום עמוד הבית: Getty Images



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אייל הגיב:

    כתבה שאולי מתאימה לספורטאי הישראלי ….
    אלה הם רוכבים מקצוענים.
    הם מקצוענים, טסים בלי סוף, חתומים על חוזים ארוכים או קצרים, מודעים טוב מאוד על הסיכונים, ועל אורך הקריירה…
    מה שאני כן יודע עליהם מהיכרות אישית עם רוכב שרכב טור…
    קשרים מטורפים, שליטה בהמון שפות.
    קשיחות וכח מנטלי מדהימים.
    רובם גם מאוד צנועים.
    ועם שכר שכלל לא רע….
    אז אני חושב שהכתבה היא לא עיניינית.
    מופתע שליאור כתב על הטור בצורה כה שלילית.

  • זריזי הגיב:

    כן, ולאמן קבוצת טריאטלון זה עבודה מאוד יציבה ובטוחה מגיל 27 עד הפנסיה בגיל 67…
    נו באמת…. לא ענייני אבל בהחלט עילאי ומתנשא כדרכו של הלז״מ

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"המטרה הכי גדולה שלי הייתה להיכנס למרוץ הזה מוכן מנטלית, רגוע יותר. ניסיתי פשוט לקחת את זה כהזדמנות לזרוח, ולא ללחוץ על עצמי יותר מדי", פטריק לאנגה משתף בהכנות שלו לאליפות העולם באיש ברזל בה ניצח.




הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
01:26
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
01:25
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
מצמרר: רצי נבחרת שלווה שרים את התקווה בניו יורק
58
בין פריז להוואי: הפודקאסט של שוונג על החדשות בעולם האופניים והטריאתלון
בין פריז להוואי: הפודקאסט של שוונג על החדשות בעולם האופניים והטריאתלון
01:09:08
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
לקראת מרוץ הגבורה 2024 - חצי מרתון אופקים 8/11/2024
01:27
יומן מלחמה: יהל ודן אלתרמן בראיון מיוחד
יומן מלחמה: יהל ודן אלתרמן בראיון מיוחד
50:49
כבשו את הנמל: הסרטון הרשמי לסיכום פורט2פורט תל אביב 2024
כבשו את הנמל: הסרטון הרשמי לסיכום פורט2פורט תל אביב 2024
01:31
הצצה למשחה פורט2פורט 2024
הצצה למשחה פורט2פורט 2024
29
לגדל את הדור הבא של רוכבי האופניים: גיא ניב בראיון
לגדל את הדור הבא של רוכבי האופניים: גיא ניב בראיון
54:24
שנה ל-7.10: חי כהן משחזר את הרגעים בהם ניצל במסיבה ברעים
שנה ל-7.10: חי כהן משחזר את הרגעים בהם ניצל במסיבה ברעים
08
ספורטודידקט: תחרויות, פציעות, טפשת לידה וטיפים לטריאתלון דקטלון ת"א
ספורטודידקט: תחרויות, פציעות, טפשת לידה וטיפים לטריאתלון דקטלון ת"א
56:23
תזונה מנצחת בין אופני הרים לטריאתלון: יעל דרור מארחת את ליאן ויתקין בפודקאסט של שוונג
תזונה מנצחת בין אופני הרים לטריאתלון: יעל דרור מארחת את ליאן ויתקין בפודקאסט של שוונג
49:09
משחה חדרה 27/9/2024 ע"ש יצחק (כושי) עפגין ז"ל - הסרטון הרישמי!
משחה חדרה 27/9/2024 ע"ש יצחק (כושי) עפגין ז"ל - הסרטון הרישמי!
01:43
אנסטסיה גורבנקו בפודקאסט של שוונג: הלקחים מפריז, היעדים הבאים והמסר שלה לאיגוד השחייה
אנסטסיה גורבנקו בפודקאסט של שוונג: הלקחים מפריז, היעדים הבאים והמסר שלה לאיגוד השחייה
47:59
מאמני הטריאתלון משתפים: איך עוברים את התקופה הזאת של אי הוודאות?
מאמני הטריאתלון משתפים: איך עוברים את התקופה הזאת של אי הוודאות?
01:53