לא מפחדים ממדוזות: איך נדע להתגבר עליהן בים ואיך נטפל במקרה של צריבה

עונת הרחצה כבר בשיאה, אך גם המדוזות עוד כאן איתנו. זמן מצוין לגייס את אורי סלע, כדי שיסייע לנו לבדוק כיצד מומלץ לשחות לצידן, איך נמנעים מצריבה ומה נעשה אם כבר נפגענו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מדוזה בחוף | צילום: Shutterstock

עונת הרחצה כבר בשיאה ועם תחילתו של החופש הגדול השבוע רבים הולכים לים, ולא רק שחייניות ושחייני המים הפתוחים. הצרה הגדולה היא שעם מזג האוויר שמזמין ים, מגיעות גם המדוזות כמובן. השנה, הן אפילו הקדימו וגם במשחה "דולפין" אשדוד חשו בהן השחיינים במלוא תפארתן.

לכתבות נוספות בנושא:
זהב נוסף לרונית קטן באליפות אירופה למאסטרס, כסף לזאב שבתאי
עם מפגן עוצמתי בצורת מגן דוד: משחה מיוחד נערך לזכרו של סרן ירון צ'יטיז
אחרי 17 שעות במים קרים: השחיינית ששברה מחסום מרשים נוסף

אז האם לוותר על השחייה או השכשוך בים? לא בהכרח. ביקשנו עצה מעוזר מאמן נבחרת ישראל במים פתוחים ומייסד "עולם המים" אורי סלע: "בשבועות האלה אנחנו בהחלט רואים לא מעט מדוזות בים התיכון. גם כשיש הרבה מדוזות יחסית, אפשר לשחות, אבל צריך לעשות את זה חכם ולהבין איך להתמודד".

אורי סלע במשחה כף כרמל | צילום: צלמי שוונג

אז מה בכל זאת כדאי לשנות בשחייה שלנו?
"שני דברים עיקריים – קודם כל יש חולצות שאפשר לשחות איתן, של מים פתוחים, חולצות ארוכות צמודות מאוד ממש עד שורש כף היד והחולצה הזאת מונעת 95 אחוז מהצריבות (אפשר גם חליפת טריאתלון, אבל בקיץ זה קצת חם מדי לפעמים). למדוזה חיה יש כמו אנקול שמתלבש על הגוף ויוצר צריבה, ועם החולצה האנקול לא יכול להיצמד לנו לגוף. חשוב לדעת, הרבה מהמדוזות שאנחנו רואים ונתקלים בהן במהלך השחייה, הן כבר מתות. רק בעומק באמת רואים מדוזות חוטיות חיות, עם חוט מאוד ארוך. החולצה מגנה עלינו גם מפניהן (ואגב גם מפני השמש) והמדוזה לא נכנסת. ממש אפשר להיכנס בה חזיתית ולא יקרה כלום".

"הטיפ השני שמעט נוגד את האינסטינקטים שלנו – לשחות עם המבט יותר למטה. אנשים נוטים להסתכל, בעיקר מתוך חשש אך גם לצורכי ניווט – רק קדימה. דווקא במקרה הזה, צריך להוריד יותר את הראש ולהביט קדימה לעתים רחוקות יותר. הסיבה – אם המדוזה נוגעת בראש, בפרט כששוחים עם כובע, היא בעצם מחליקה על פנינו ולא צורבת כלל. בפנים כן אפשר להיכוות, ולכן מבט קדימה מעלה את הסיכון לזה".

מדוזה. יש מה לפחד? | צילום: Shutterstock

אם כבר נתקלתי במדוזה – מה לעשות?
"שימו לב שאם דווקא מזהים מדוזה, היא כמעט תמיד עם הכיפה למעלה והחוטים למטה (פרט לים גלי במיוחד שהופך אותן). מה שצריך לעשות הוא פשוט לגעת בכיפה שלה, שאינה צורבת, ולהוריד את המדוזה מטה. חשוב לעשות זאת עם כף היד ולא עם גב היד, כך לא מרגישים אותה וכף היד מוגנת. גם אם ניגע בכף היד בארס, האנקול לא יכול להיכנס. גב היד פחות בהגנה, ואז זה יכול לצרוב".

ואם בכל זאת נצרבתי, איך לטפל?
"תמיד דיברו איתנו על החומץ כפתרון הקסם, ואפילו על שתן, זה המקום להגיד שהכל קשקוש, הדבר הטוב ביותר מהניסיון שלי – אם נצרבתם, צריך להזרים את הדם למקום, כלומר, לגרד את המקום הכואב, ממש לקחת את הציפורניים ולגרד את המקום הכואב ולשים במי מלח. מי שמרגיש שקצת קשה לו לנשום – פשוט להחזיק את המצוף, לעשות בועות ולהירגע. אם נצרבתם ביד או ברגל, אבל אתם רואים אדמומיות דווקא בצוואר זה אומר שאתם כנראה אלרגיים לצריבת המדוזה (יש אנשים שלא יודעים שהם אלרגיים). במקרה הזה צריך לתת אפיפן ובמקרה יותר חריף, לפנות לבית החולים. אבל כמובן, אלו מקרי קיצון ולא ממש שכיחים".

מדוזה בים | צילום: Pexels from Pixabay

בשורה התחתונה – להיכנס לים בימים האלה?
"אני אישית שוחה גם בשבועות העמוסים יותר במדוזות, ומיישם את מה שדיברנו עכשיו, אבל זו כבר בחירה אישית. החדשות הטובות הן שכשהמים מעל 30 מעלות, ואנחנו בהחלט מתקרבים לזה, הן כמעט כולן מתות ואין בכלל צריבה, אז רק עוד קצת והן הולכות. בשורה התחתונה – לכו לים והכי חשוב ליהנות!"

ואגב, אם עדיין לא הכרתם את "מדוזות בעם", האפליקציה החברתית שמדווחת היכן יש מדוזות, אתם מוזמנים לנסות ואפילו לדווח בעצמכם



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג