כתוב בעור: חשיבות העור על האסתטיקה והבריאות לספורטאים

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופינו ולכן ממש לא צריך להתייחס אליו כמובן מאליו. ד"ר איתי זיו וד"ר אריק איימס ניסחו שמונה משתנים אשר חשובים במיוחד לעוסקים בספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רץ מתאמן ללא חולצה
רץ מתאמן ללא חולצה

העור הוא מעטפת גופם של בעלי חיים ואצל בני האדם מהווה כ-15% ממשקלו. מדובר באיבר הגדול ביותר בגוף, השייך למערכת הגדולה של הכסות הכוללת גם את השיער, בלוטות הזיעה, ואיברי החישה השונים שמצויים בעור. עוביו של העור משתנה מאיבר לאיבר. באזור כף היד עוביו קטן יותר מזה שבמצח או באזור העכוז וכך הלאה, וזאת מסיבות שונות.

בחורה משתזפת על יאכטה

מה אנחנו באמת יודעים על העור? | צילום: Luca Boldrini

מבנה העור, הנראות הכוללת, הצבע הבסיסי שלו ועוד, קשורים רבות לגנטיקה אך גם משתנים במעגלי החיים בשל תהליך ההזדקנות, אורח החיים ועוד. בהיבט הרפואי נציין שהעור משמש את הרופא לאבחון מגוון רחב של מחלות פנימיות ותופעות גופניות שונות (שאינן מחלות עור) אשר למרביתן השפעה מסוימת על מערכת העור ומכאן החשיבות לאבחון. אגב, בבדיקה רפואית שגרתית נבדקים לרוב: הטמפרטורה, הלחות, גמישות העור, הכתמים ועוד.

עוד כתבות בנושא 
מה עושים כשהמשקל תקין והאסתטיקה הגופנית גרועה? 
האם יוגה משפרת את האסתטיקה הגופנית? 
25 טיפים שימושיים לחיי אקטיב לייף סטייל 

לעור השפעה רבה על הנראות הכוללת של האדם. לדוגמה, לעור הפנים משמעות רבה במיוחד באסתטיקה הכוללת. אך לא רק, גם איברים אחרים הנם בעלי משמעות כמו: הגפיים התחתונים והעליונים, האזור הבטני ועוד. המעניין (אך לא מפתיע) הוא שמרבית האנשים שמים דגש רב עד מאוד לאזור הפנים ודגש מופחת יותר לאזורים האחרים. כמו כן, הדגש העצום הנו לחלקים הקדמיים הנראים לעין והרבה פחות לחלקים הפוסטריוריים (האחוריים) אותם לא ממש רואים. לא במבט ראשון במראה ולא אנשים אחרים עימם המבט הנו חזיתי. מידת אימוץ אורח החיים הבריא על ידי האדם משפיעה מאוד על נראות העור, איכותו, בריאותו, המרקם שלו, מידת הקמטים ועוד.

להלן שמונה משתנים הקשורים בכלל למראה העור ובד בבד לאורח החיים והשפעתם על העור:

  1. תהליך הזדקנות באופן כללי: במהלך ההזדקנות משתנות תכונותיו של העור. הוא נעשה דק יותר ומאבד מגמישותו ולכן ניזוק בקלות יחסית. בנוסף לכך, בשל ירידה בהספקת הדם לעור והאטה בקצב התחדשות תאי העור, נפגעת גם מידת יכולתו להחלמה מפגיעות עור שונות. הגיל הכרונולוגי לא תמיד מעיד על איכות ונראות העור. ישנם אנשים צעירים יחסית (לדוגמה 40) שמצב עורם מתאים לגיל 70, ויש כאלה שהנם במצב הפוך, מבוגרים שמבנה עורם ואיכותו צעירים הרבה יותר. כמובן שהדבר תלוי בהרגלי החיים, התזונה ועוד. ראה בהמשך.

    צילום של יד מזיעה

    אפשר להגיע בגיל 40 למצב עור של גיל 70, השאלה איך שומרים על העור | צילום: minghong

  2. ההיבט הגנטי: לגנטיקה משקל רב בכל הנושא הבריאותי, האסתטי ועוד, לרבות בצורתו של העור, איכותו ועוד. עם זאת, ניתן לעשות הרבה מאוד בנושא ובאמצעות אימוץ אורח חיים בריא, חשיפה לשמש במידה ועוד, אפשר לשפר את מצב העור באופן משמעותי ולהביא אף לגיל פיזיולוגי נמוך יותר לעומת הגיל הכרונולוגי.
  3. חתכים וצלקות שונים: במעגלי החיים האדם, במרבית המקרים, עובר מעידות, תאונות שונות, פציעות ספורט, ניתוחים, חתכים וכדומה. בחלק מהמקרים זכר מאותם אירועים הנם צלקת או חתך שלא נרפאו. אותו "זיכרון" יהיה למשך כל תקופת חייו של האדם, למרבה הצער. כמובן שניתן לסייע במידה מסוימת, לטשטש וכדומה, אך מבחינת הנראות הכוללת כמובן שיש לכך משמעות והשפעה. פתרון אסתטי של צלקות למשל, קיים אך הוא תלוי רבות במידת העומק של הצלקת, מבנה העור ועוד, וגם למבנה הגוף ואחוז השומן יש השפעה על הנראות הכוללת ומידת בולטות של הצלקות השונות.
  4. סימני מתיחה (Striae gravidarum): מדובר על תופעה שכיחה אצל נשים בהיריון, אנשים כבדי משקל, ואף מפתחי גוף. העור נמתח לרמה גבוהה מאוד ונוצרים סימני המתיחה, וזאת למרות גמישותו של העור. סימנים אלה מופיעים בעיקר באזור הבטן, העכוז, הירך והחזה. למרבה הצער, הם אינם נעלמים לחלוטין אך נוטים לדהות לאחר תהליך ההיריון או ההרזיה וכן ניתן לשפר מצב בעת טיפולים אסתטיים.
  5. עודף עור:  שכיח במיוחד אצל אלה העוברים ניתוחי הרזיה (ניתוחים בריאטריים), אך לא רק. גם אצל אלה שלא יציבים במשקל גופם. או אז מקובל לעשות ניתוחים כגון: "מתיחת בטן" ו"מתיחת עור" הכוללים הסרה של עור עודף שמהווה מפגע אסתטי ואף עלול להוות מפגע בריאותי בהיותו מצע נוח להתפתחות זיהומים ודלקות עור. אגב, עודפי עור קיימים גם אצל מי שעל בסיס קבוע עולה ויורד במשקל. ברם, גם אצל נשים רזות ישנה התופעה וגם הרגלי תזונה לא טובים עלולים להיות הגורם לכך. או אז, נוצרות מתיחות רבות בעור העודף ובמקרים כאלה אין ברירה ויש צורך בהתערבות כירורגית על מנת לעשות שינוי.
  6. הפעילות הגופנית: סוג הפעילות הגופנית, העצימות שלה, היקפה ועוד עשויים גם הם להיות קשורים לנראות העור. העלאת מסת השריר באופן משמעותי תשפיע על נראות העור שיהיה מתוח יותר. לחלופין – אטרופיה שרירית משמעותית תביא לכך שהעור יהיה רופס והדבר ייראה אפילו, כאילו חלה עלייה במידת אחוזי השומן (מה שלא בהכרח קורה).

    רץ מתאמן ללא חולצה

    העלאת מסת השרירי תשפיע על מצב העור שיהיה מתוח יותר | צילום: Chris Hunkeler

  7. שינה מועטה מדי:  מעבודות שנעשו בתחום עולה שמחסור בשעות שינה גורם להפרשה של רמות גבוהות של קורטיזול אשר מפרק את הקולגן והאלסטין בעור, ששומרים על עור חלק ומעניקים לו את גמישותו. לכן חשוב להביא זאת בחשבון ולישון 7-9 שעות מדי לילה. אגב, גם לעיתוי השינה השפעה על איכותה ועדיף להיכנס למטה לפני חצות, במידת האפשר.
  8. תזונה: גם לה יש משקל לא קטן בנראות הכוללת של העור. מסתבר שמראה צעיר של העור קשור גם לתזונה של האדם ונמצא שלאנשים שצרכו כמויות גדולות של ירקות, שמן זית, דגים וקטניות, ואכלו מעט בשר ומזונות העשירים במרגרינה ובסוכר, היו פחות קמטים והעור שלהם נראה מוצק יותר (לעומת מי שצרכו רק מעט מהמזונות הבריאים והרבה ג'אנק פוד). כמו כן, הוכח שחסר קבוע בויטמינים ובמינרלים קשור בנראות פחות טובה של העור ובמיוחד כשמדובר על תקופה ארוכה של שנים רבות.

לסיכום, למידת אימוץ אורח חיים בריא השפעה בתחומי חיים רבים ומסתבר שגם על האיבר הגדול ביותר בגוף – העור. במידה ומעוניינים לשמור על עור במצב טוב יותר במעגלי החיים, חשוב להקפיד על האמור לעיל ככל שניתן.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים למדריכים, מאמנים ואנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט

ד"ר (MD) אריק אייימס | רפואה אסתטית ודמטולוגיה קוסמטית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג