אנשים שצפו בטור דה פראנס מקרוב מספרים שיש הרבה דברים שרואים בעיקר משם, כמו למשל רוכבי אופניים צנומים שכל ארוחת בוקר שלהם מזכירה את הישראלי הממוצע בבופה של מלון חמישה כוכבים. ההבדל המשמעותי (ולא היחיד) הוא שרוכב אופניים בטור דה פראנס יוצא כמעט בכל יום לרכיבה מאומצת של 5-6 שעות, וההוצאה האנרגטית שלו תהיה בין 750 ל-900 קלוריות. זה אומר שבכל יום הוא ישרוף בין 4,000 ל-5,000 קלוריות, כך שבמקביל הגוף שלו ידרוש כ-8,000 קלוריות, שהן שוות ערך למשהו כמו 25 המבורגרים.
עוד כתבות טור דה פראנס בשוונג
על הניצחון הכפול של כריס פרום והרוכבים הבולטים בטור דה פראנס 2015
5 ההתרסקויות הגדולות של הטור דה פראנס לדורותיו
צ פ ו || כך נראה הטור דה פראנס בשנת 1953
לכל קבוצה בטור דה פראנס יש כמובן תזונאי ראשי שאחראי על צוות לא קטן של אנשים, אבל כשמחפשים מידע בגוגל אודות התזונה של הרוכבים בטור דה פראנס מגיעים לרצף כתבות שמי שהתראיין אליהן הוא איש מקצוע מקבוצת "גארמין" בשם רובי קטצ'ל. התואר שלו בכתבות הוא לא "תזונאי" כי אם "מנהל מחלקת מדעי הספורט" בקבוצה. האמת? אם יש מדע מדוייק בספורט, הוא ככל הנראה נמצא בטור דה פראנס. גם יאיר להב, דיאטן קליני ואיש חינוך גופני מסכים עם זה. "אין ספק שזו אחת המשימות הקשות ביותר עבור תזונאים שעובדים עם ספורטאים, אולי הקשה מכולן", אומר להב ומסביר: " הבעיה בהכנה לטור דה פראנס היא להביא את הספורטאי לתחרות באחוז שומן נמוך, כשזה בדרך כלל נע בטווח של בין 6 ל-9 אחוז. זה קשה ומורכב להפחית מספורטאי 2 או 3 קילוגרמים מיותרים האחרונים שלו, מבלי לגרום לאיבוד מסת שריר. אם נוריד לו יותר מדי קלוריות הוא לא יתפקד באימונים במקביל 2-3 ק"ג שומן קריטיים בעליות. בטור דה פראנס עצמו אסור לספורטאי לרדת במשקל, מדובר בהוצאה אנרגטית כללית של כ-120-140 אלף קלוריות לכל תקופת התחרות. המשימה היא לספק כ-5,000 לעיתים עד 8,000 קלוריות ביום כדי לשמור על משקל הספורטאי, כי אם תהיה ירידה במשקל הביצועים ייפגעו וההתאוששות תיפגע".
2,000 קלוריות לפני תחילת יום רכיבה
אז איך נראה יום טיפוסי של רוכב אופניים בטור דה פראנס? זה אמנם משתנה מרוכב לרוכב אבל קראנו על כמה רוכבים וקבוצות וגם דיברנו עם דיאטן שמכיר את עולם האופניים מקרוב. בטור דה פראנס ההזנקות הן בדרך כלל בשעות הצהריים, כך שהעמסת הפחמימות היומית מתחילה בארוחת הבוקר, כ-4 שעות לפני הזינוק. הארוחה הזאת מורכבת מ-1,000 קלוריות ומעלה ומתבססת בעיקר על פחמימות: מוזלי (150 גרם), פסטה (150 גרם), קוראסון שוקולד, בננה אחת, תערובת פירות (200 גרם), ולשתייה מיץ תפוזים (300 מ"ל), קפה (250 מ"ל) וחלב סויה (300 מ"ל). ירקות אגב לא תראו שם, ואחת הסיבות היא לא להכביד על המעיים. לירקות יש תפקיד קריטי בתפריט היומי של רוכבי האופניים, אבל אליו נגיע בהמשך. הרעיון הוא שכל רוכב יצרוך עד לשעת הזינוק כ-1,500 עד 2,000 קלוריות, כי ברגע שהוא יתחיל לדווש הוא בכל מקרה יוציא הרבה יותר אנרגיה ממה שהוא יוכל להכניס. זה אומר שחוץ מארוחת הבוקר העשירה, ימשיכו הרוכבים לאגור בגוף אנרגיה בעיקר בזכות משקאות פחמימות, כלומר משקאות איזוטוניים למיניהם.
ואז הרוכבים יוצאים לדרך וכאן מתחילים החישובים של המדע המדוייק כפי שמסביר לנו יאיר להב: "בזמן המאמץ הצריכה האנרגטית צריכה להיות בין 250-350 קלוריות לשעה, מערכת העיכול לא מאפשרת ספיגה של יותר מ-350 קלוריות במצב של מאמץ. בניגוד לריצה שבה יש קושי ללעוס, ברכיבה על אופניים אין בעיה לאכול חטיפים, תמרים, בננות, ג'לים, משקאות פחמימות – וכולם מספקים אנרגיה זמינה ללא יתרון למוצר כזה או אחר. כל אחד על פי העדפתו האישית". לא רואים את זה יותר מדי בטלוויזיה, אבל הרוכבים אוכלים והרבה, גם אם הם לא ירצו יכריחו אותם כפי שמספר התזונאי של גרמין קטצ'ל: "הם חייבים לצרוך את הפחמימות כל הזמן, צריך לעשות את זה בזמן ולא לחכות לירידה או לתנאי רכיבה נוחים כי אפשר לשלם על זה ביוקר".
אז יש רוכבים שמעדיפים יותר חטיפים ואחרים אוהבים את הג'לים, מה שבטוח זה שהגיוון הוא חשוב ועודף ג'לים למשל עלול להכביד על הבטן. לכן, בלא מעט מקרים תראו רוכבים אוכלים סנדוויץ', בננה, עוגת אורז או עוגת פרי – העיקר שהגוף יקבל את 300 הקלוריות בשעה. בתפריט לדוגמה של רוכב ממוצע בטור דה פראנס, הפק"ל לקטע של 5 שעות מורכב מהמוצרים הבאים: 4 חטיפי אנרגיה, 4 ג'לים, 4 ליטר משקה איזוטוני, ליטר מים, 2 סנדוויצ'ים עם בשר, 2 עוגות ולפעמים גם משקה מוגז כמו קוקה קולה. אם כבר מדברים על משקאות, לא פחות חשוב מהאוכל צריך לדעת איך להתנהל עם הנוזלים. "ביום חם בטור דה פראנס אפשר לאבד ליטר וחצי עד שניים של נוזלים בזיעה" מסביר קטצ'ל "העניין הוא שמערכת העיכול יכולה לספוג רק ליטר של נוזלים בשעה, כך שזה יהיה הגיוני לראות רוכבים מסיימים קטעים בייבוש קל. פעם ראינו את לאנס ארמסטרונג מוותר על שתייה במרוץ נגד השעון כדי לחסוך בזמן. באותו הקטע שהיה נגד השעון הוא איבד 3 עד 4 אחוזים ממשקל גופו והסיכון שהוא לקח היה גדול מאוד".
שפים פרטיים ותזונה מדויקת
כשהרוכבים מסיימים את הרכיבה ועולים לאוטובוס, הם מתחילים קודם כל בתהליך החזרת הנוזלים. יהיו כאלה שיצטרכו עירוי, ואם לא אז מדובר בשתייה מרובה של מים מצד אחד ומשקה ממותק מצד שני כדי להכניס באופן מיידי כמות גדולה של סוכר. לאחר מכן, הם ימשיכו בשתייה נוספת של משקאות פחמימות כדי להתחיל ולהכין את הגוף ליום הבא. בשלב הזה מי שמתחילים בעבודה הקשה הם הטבחים. הקבוצות שמשקיעות מיליונים לא לוקחות סיכונים. לכל קבוצה יש שף ולו יש עוזרים, יש סטריליזציה ובעיקר יש אוכל טרי כדי לא לסכן את הקיבה של אף אחד. הם מבשלים בשעות אחר הצהריים, הרוכבים מחזירים לעצמם מים, סוכר ופחמימות ומגיעים לבתי המלון כדי לעבור טיפולים. בסביבות השעה שמונה בערב מוגשת לרוכבים ארוחת הערב שיש לה שני תפקידים חשובים:
1. לאגור פחמימות לקראת היום המתיש הבא.
2. לעזור לגוף להתאושש.
כאן מגיע התפקיד הקריטי של הירקות הטריים, בזכות הויטמינים, המינרלים ונוגדי החימצון.
ככה נראית ארוחת ערב טיפוסית של רוכבי אופניים בטור דה פראנס לפי תפריט של קבוצת "קולומביה" שפורסם לפני מספר שנים ב-ESPN: כ-200 גרם ירקות, 200 גרם פסטה, 250 גרם חזה עוף, 350 גרם יוגורט, 150 גרם פירות וקרוב לליטר של מים. אחרי הארוחה מציעים גם קינוחים: 100 גרם סוכריות או מסטיקים ו-25 גרם שוקולד. כתוב שם גם לשתות עוד חצי ליטר מים לפני השינה. בסופו של דבר, לא קל לתכנן צריכה של 140 אלף קלוריות בשלושה שבועות של נסיעות, מאמצים, פציעות, כאבים, מה לא? מצד שני, התזונה הנכונה לרוכבי טור דה פראנס יכולה להתאים בעקרונות שלה גם למי שאוכל רגיל, גם לצמחוניים ואפילו לטבעוניים – זה מה שיפה בה. זה ואולי גם הכיף שבלהיות רעבים כל היום ולקבל כמעט בכל רגע נתון אוכל מזין וטרי.