חובבי תחרויות אופני הכביש מתים על התקופה הזאת בשנה. זו התקופה שבה הגרנד-טור הראשון מבין שלושה יוצא לדרך, כשהפעם זה יקרה בהולנד לפני שהג'ירו ימשיך לדרום איטליה ומשם יעלה לצפונה. השנה הנוכחית, כמו אחת לכל ארבע שנים, תהיה חגיגית במיוחד. זה לא רק הג'ירו שיקדם לטור דה פראנס, אלה גם המשחקים האולימפיים שיגיעו לאחר מכן לפני הוואלטה. בקיצור, יופי של עונה לפנינו והאמת שגם קצת מאחורינו, וזה הזמן להתכונן למרוץ האופניים השני בחשיבותו בעולם – ג'ירו ד'איטליה.
הג'ירו שיפתח ביום שישי הקרוב מתקיים השנה בפעם ה-99. כמו הטור דה פראנס והאחות הקטנה מספרד, הוואלטה, יש בו 21 קטעים כשמדי שנה הם משתנים. השנה הג'ירו מתחיל עם הפרולוג שהוא קטע קצר נגד השעון בהולנד, ממשיך עם שני קטעים מישוריים בהולנד, ולאחר יום מנוחה עובר לקטנזארו שבדרום איטליה שהיא אמנם עיר חוף אבל שם הרוכבים כבר יתחילו לטפס בקטעים בינוניים. השנה נראה בג'ירו בסך הכל 3 קטעים אישיים נגד השעון, שלושה קטעים הרריים שבשניים מהם סיומים אימתניים (קטעים 19 ו-20), שלוש מדינות (הולנד, איטליה וצרפת), ושלושה ימי מנוחה (לעומת שניים בשנה שעברה).
עוד כתבות בנושא
6 שנות השעייה לרוכבת שהסתירה מנוע באליפות העולם
פטר סאגאן לא גילח רגליים ושיגע את עולם האופניים
תרגילי הכוח הטובים ביותר לרוכבי אופניים
הפייבוריטים
אם כבר נכנסנו לאווירה של המספר 3, נציין גם את שלושת המועמדים העיקריים לניצחון בג'ירו. הראשון הוא וינצ'נזו ניבאלי המקומי, שניצח בג'ירו ב-2013 ולא התחרה שם מאז. בשנה שעברה הרוכב המוביל של קבוצת אסטנה בג'ירו היה פאביו ארו שסיים שני, והשנה ארו מתמקד בהכנות לטור דה פראנס וניבאלי חוזר בגדול לכבוש את הפסגות של הדולומיטים והאלפים. מבין המועמדים המובילים השנה ניבאלי מגיע עם הרקורד המרשים ביותר שזה אומר עוד שני פודיומים בג'ירו בנוסף לזכייה שלו, זכייה בטור דה פראנס ב-2014 ומקום שני בוואלטה ב-2013. המנהל המקצועי של קבוצת אסטנה, אלכסנדר וינוקורוב, התייחס להשתתפותו של ניבאלי בג'ירו ואמר: "הוא חיפש מוטיבציה חדשה וזכייה בג'ירו היא מטרה מצוינת בשבילו. אני בטוח שניבאלי יוכל לנצח שוב פעם בג'ירו ולאחר מכן להתכונן למשחקים האולימפיים בריו".
מועמד שני לניצחון הוא מיקל לנדה, היחיד מבין שלישיית הפודיומיסטים מהשנה שעברה שמתחרה גם השנה. ב-2015 המנצח היה אלברטו קונטאדור והשני היה פאביו ארו. לנדה הבאסקי היה בכלל הפועל השחור של ארו, אבל הוא הרוויח את תהילת העולם שלו בקטעים ההרריים כשתקף את אלברטו קונטאדור בדרך לניצחון בקטע ה-15 ולאחר מכן ניצח גם בקטע ה-16. השנה לנדה עבר לקבוצת "סקיי" שהכוכב הגדול של כריס פרום מתכונן כצפוי לטור דה פראנס, כך שלנדה יהיה הרוכב המוביל. בעוד שיריבו ניבאלי לא רשם השנה הישגים מיוחדים, לנדה כיכב בג'ירו דל טרנטינו שזה טור בן 4 קטעים בצפון איטליה ששלושה מהם הרריים, והוכיח שהוא בכושר מצוין לקראת המטרה העיקרית שלו ב-2016. באותו טור לנדה לא ממש קיבל פייט מניבאלי, אבל לקראת הג'ירו הוא דווקא נשמע מנמיך ציפיות כי המסלול השנה לטענתו פחות טוב בשבילו, וכמו כן מדובר ברוכב שיכול לאבד ליריביו הרבה זמן בקטעים נגד השעון בהם הוא פחות טוב. "השנה אין באמת קטעים הרריים שבהם מסיימים בפסגה שזה משהו שאני אוהב, קטע הפתיחה הוא באורך של 10 קילומטרים והקטע השני נגד השעון הוא באורך של 40 קילומטר וזה גם לא לטובתי", אמר לנדה בראיון ל-CYCLINGNEWS.
המועמד השלישי הוא אלחנדרו ולוורדה הספרדי. אין ספק שמדובר באחד השמות היותר מוכרים כיום בעולם הרכיבה, אבל עד כמה שזה נשמע מפתיע הוא מעולם לא התחרה בג'ירו. הוא ניצח בוואלטה ב-2009, סיים שלישי בטור דה פראנס האחרון וגם השנה כשהוא בן 36 הפגין כושר מצוין עם ניצחון בטור של אנדלוסיה ובפלאש וואלון (בפעם השלישית ברציפות). ולוורדה, שיוביל את קבוצת "מוביסטאר" יייעזר בקטעים ההרריים במי שהיה מלך ההרים של הג'ירו בשנה שעברה, ג'ובאני ויסקונטי האיטלקי.
עוד רוכבים שיתמודדו על מקום בצמרת הם ריגוברטו אוראן הקולומביאני מקבוצת "קנונדייל" שסיים פעמיים במקום השני הכללי בג'ירו (2013, 2014), ריידר הייסדל הקנדי שהיה אלוף הג'ירו ב-2012 ועבר השנה לקבוצת "טרק-סגפרדו", ורפאל מייקה הפולני מקבוצת "טינקוף" הרוסית. עוד שם שחייבים לציין בג'ירו הוא של אדם האנסן האוסטרלי שמאז הוואלטה ב-2011 הוא מתחרה קבוע בכל שלושת הגרנד-טורים כך שההופעה שלו בג'ירו 2016 תהיה ה-14 ברציפות וזה הישג אדיר לכל הדעות.
למה לצפות ובמה לצפות?
הפרולוג שיתקיים ביום שבת באפלדורן שבהולנד יהיה לאורך של 9.8 קילומטרים ובו השמות שהוזכרו למעלה יעניינו אותנו בעיקר כדי לדעת מה יהיו הפרשי הזמנים ביניהם, אבל מי שיתפסו את תשומת הלב יהיו רוכבי הנג"ש, ויש רשימה מכובדת של כוכבים כאלו בג'ירו השנה. למשל פביאן קנצ'לרה השוויצרי מקבוצת "טרק-סגפרדו" שזו עונתו האחרונה והוא מאוד ירצה ללבוש בתום היום הראשון את ה"מלייה רוסה", החולצה הורודה של המוביל בג'ירו. טום דומולן ההולנדי הוא לא רק רוכב נג"ש מצוין אלא רוכב שמוזכר גם כמועמד להגיע גבוה מאוד בג'ירו. עוד שם חם בנג"ש הוא מרסל קיטל הגרמני מ"אטיקס-קוויקסטפ", כמו גם בן ארצו אנדרה גרייפל מהקבוצה הבלגית "לוטו-סודאל".
הפרולוג באפלדורן ישודר ביורוספורט ביום שישי החל מ-15:30 שעון ישראל, וזו תהיה גם השעה שבה יחל השידור של הקטע השני שיהיה קטע שטוח בין ארנהם לניימיכן שבהולנד. את הטיפוס הרציני הראשון בג'ירו תוכלו לראות בקטע השישי ביום חמישי ה-12 במאי. בזמן שאתם תנפנפו במנגל, הרוכבים יטפסו לכיוון רוקארקזו שבמרכז איטליה, בטיפוס בן שני קטעים של 20 קילומטרים בסך הכל בו יגיעו לגובה של כ-1,600 מטר.
אחד מקטעי המפתח יהיה הקטע התשיעי (יום ראשון ה-15 במאי) שבו יהיה הקטע השני נגד השעון לאורך 40.4 ק"מ. היום הזה יהיה פתוח מן הסתם לשינויים משמעותיים בדירוג הכללי. בקטעים 10 ו-11 עוד יהיו לנו הזדמנויות ליהנות מהפינישים של הספרינטרים, ולאחר מכן נכנסים לקטעים ההרריים הרציניים, תחילה בדולומיטים ולאחר מכן באלפים. הקטע ה-14 שיתקיים ביום שבת ה-21 במאי יהיה הראשון מבין שלושת הקטעים המוגדרים כהרריים. זה יהיה קטע שיכסה את המרוץ שנקרא "מרתון הדולומיטים" וכולל 6 עליות קשות במיוחד. יום אחר מכן (22 במאי) יתקיים קטע מרתק נגד השעון באורך של 10.8 קילומטרים שמתחיל בשני קילומטרים שטוחים וכל השאר בעלייה בשיפוע של 8 אחוז.
שלושה קטעי מעבר יחברו את הרוכבים לשני הקטעים ההרריים הבאים באלפים, קטעים 19 ו-20 שאחריהם יהיה רק קטע הסיום השטוח בן 150 הקילומטרים מקונאו לטורינו. הקטע ה-19 יעבור גם בגבול הצרפתי ושם יגיעו הרוכבים נקודה הגבוהה ביותר, 2744 מטרים, וזה יקרה אחרי טיפוס של 16 קילומטרים לעיירה הצרפתית ריסול. הקטע ה-20 שיתקיים ב-28 במאי יהיה אמנם באורך של 134 קילומטרים אבל יכלול 3 עליות קשות כשהאחרונה שבהן (ואולי המכריעה) תהיה עלייה של 21.2 קילומטרים בשיפוע ממוצע של 7 אחוז. את הכתרת האלוף החדש של הג'ירו נראה ביום ראשון ה-29 במאי.
סקירה מעולה, תודה